REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import towarów z Chin - Procedura 42

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Import towarów z Chin - Procedura 42 /Fotolia
Import towarów z Chin - Procedura 42 /Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który dokonuje importu towarów z Chin zazwyczaj liczy się z obowiązkiem zapłaty podatku VAT w momencie powstania tzw. długu celnego. W przypadku gdy jest to towar o niskiej wartości, kwoty podatku VAT nie obciążają znacząco portfela przedsiębiorcy. Natomiast w przypadku importu towarów o wyższe wartości może się okazać, że podatek VAT do zapłaty wyniesie kilka a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dlatego coraz częściej wśród przedsiębiorców popularna jest “Procedura 42”.

REKLAMA

Import towarów z Chin

Przedsiębiorca dokonujący importu towarów z Chin, którego odprawa celna odbywa się w Polskim porcie rozliczał VAT na podstawie dokumentu SAD lub PZC. Z tytułu importu towarów podatnik jest obowiązany zapłacić podatek VAT w ciągu 10 dni od dnia otrzymania od urzędu ostemplowanego dokumentu celnego (art. 33 pkt. 4 ustawy o VAT). Podatek wyliczony jest od wartości celnej powiększonej o cło.

Przykład 1
Przedsiębiorca dokonał importu towarów o wartości 80 tys. zł (wartość zawiera opłatę celną). Zgodnie z przepisami  ustawy o VAT jest zobowiązany zapłacić podatek w wysokości 18 400 zł w ciągu 10 dni do US.

Warto zaznaczyć, że czynny podatnik VAT ma prawo pomniejszyć swój podatek należny o podatek naliczony. Dzięki temu może okazać się, że podatnik w danym okresie rozliczeniowym nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku należnego wynikającego z deklaracji VAT-7/7K bądź powstanie u niego nadpłata. Natomiast sama zapłata podatku wynikającego z SAD lub PZC może znacząco obciążyć portfel przedsiębiorcy, który na “zwrot” lub “rozliczenie” zapłaconego podatku VAT może czekać kilka okresów rozliczeniowych.

Procedura 42

Procedura celna o kodzie 42 zwana inaczej “Procedurą 42” w skrócie polega na imporcie towarów do jednego z kraju UE w zamyśle, że miejscem jego przeznaczenia jest inny kraj wspólnoty a przesunięcie towaru między członkami wspólnoty odbywa się na zasadzie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Największą popularnością wśród Polskich przedsiębiorców cieszy się import towarów z Chin z odprawą w Hamburgu. A największą zaletą jest niewątpliwie niepłacenie podatku VAT w momencie sprowadzenia i rozliczenia go w ramach WDT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

“W oparciu o przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 2286/2003 z dnia 18.12.2003 r., zmieniającego rozporządzenie Komisji nr 2454/93, ustanawiające przepisy w celu wykonania w/w rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92, ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 343 z 31.12.2003 r.), które między innymi wprowadziło nowe zasady wypełniania formularza SAD – Departament Ceł Ministerstwa Finansów RP opracował „Instrukcję wypełniania i stosowania dokumentu SAD”.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zgodnie z wykazem kodów procedur zawartym w ww. instrukcji: „Procedura 42 stanowi dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT w przypadku dostawy do innego Państwa Członkowskiego (import z kraju trzeciego z bezpośrednio następującą po nim dostawą wewnątrzwspólnotową)”.


Procedura 42 krok po kroku:

  • przedsiębiorca z Polski zamawia towar z kraju trzeciego do np. Hamburgu,
  • w Niemczech przez Importera zostaje ustalony przedstawiciel fiskalny, którym najczęściej są firmy spedytorskie zarejestrowane do VAT w Niemczech, firma otrzymuje od nas upoważnienie do dokonania odprawy celnej w naszym imieniu. W rzeczywistości firmy spedytorskie posiadają komplet wymaganych dokumentów niezbędnych do ustalenia przedstawiciela fiskalnego i dokonania odprawy celnej, które zostają przesłane do podpisu i dzięki czemu powołanie przedstawiciela fiskalnego nie sprawia żadnego problemu,
  • upoważniony przez importera przedstawiciel fiskalny ma za zadanie dokonać wszystkich formalności celnych z dostarczonych (w tym przypadku) do Hamburgu naszych towarów,
  • przedstawiciel fiskalny rozpoznaje w Niemczech WDT na rzecz polskiego importera,
  • kolejnym krokiem jest transport towarów do Polski,
  • Polski przedsiębiorca rozpoznaje transakcję jako WNT,
  • ostatnim krokiem jest przesłanie przez przedstawiciela fiskalnego oświadczenia, że towar został przetransportowany do Polski.

W deklaracji VAT-UE transakcja jest wykazana z NIP UE przedstawiciela fiskalnego. Pomimo tego, że “Procedura 42” może wydawać się skomplikowana, tak naprawdę nie sprawia większych problemów z uwagi, że większość wykonuje za nas przedstawiciel fiskalny. Natomiast samo wyznaczenie przedstawiciela fiskalnego może zostać ograniczone do przesłania podpisanego kompletu dokumentów. Ważną kwestią jest fakt, że wynagrodzenie dla przedstawiciela fiskalnego nie jest uzależnione od wartości importowanego towaru.

Pomimo tego, że importer dodatkowo poniesie koszt przedstawiciela, transportu do Polski oraz opłat celnych, w przypadku importu towarów o większych wartościach takie działanie jest korzystne i nie blokuje płynności finansowej przedsiębiorcy.

Autor: Piotr Ciszewski, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

inFakt zaprasza księgowych i przedsiębiorców na szkolenia o zmianach podatkowych w 2018 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA