REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import towarów z Chin - Procedura 42

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Import towarów z Chin - Procedura 42 /Fotolia
Import towarów z Chin - Procedura 42 /Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który dokonuje importu towarów z Chin zazwyczaj liczy się z obowiązkiem zapłaty podatku VAT w momencie powstania tzw. długu celnego. W przypadku gdy jest to towar o niskiej wartości, kwoty podatku VAT nie obciążają znacząco portfela przedsiębiorcy. Natomiast w przypadku importu towarów o wyższe wartości może się okazać, że podatek VAT do zapłaty wyniesie kilka a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dlatego coraz częściej wśród przedsiębiorców popularna jest “Procedura 42”.

REKLAMA

REKLAMA

Import towarów z Chin

Przedsiębiorca dokonujący importu towarów z Chin, którego odprawa celna odbywa się w Polskim porcie rozliczał VAT na podstawie dokumentu SAD lub PZC. Z tytułu importu towarów podatnik jest obowiązany zapłacić podatek VAT w ciągu 10 dni od dnia otrzymania od urzędu ostemplowanego dokumentu celnego (art. 33 pkt. 4 ustawy o VAT). Podatek wyliczony jest od wartości celnej powiększonej o cło.

Przykład 1
Przedsiębiorca dokonał importu towarów o wartości 80 tys. zł (wartość zawiera opłatę celną). Zgodnie z przepisami  ustawy o VAT jest zobowiązany zapłacić podatek w wysokości 18 400 zł w ciągu 10 dni do US.

Warto zaznaczyć, że czynny podatnik VAT ma prawo pomniejszyć swój podatek należny o podatek naliczony. Dzięki temu może okazać się, że podatnik w danym okresie rozliczeniowym nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku należnego wynikającego z deklaracji VAT-7/7K bądź powstanie u niego nadpłata. Natomiast sama zapłata podatku wynikającego z SAD lub PZC może znacząco obciążyć portfel przedsiębiorcy, który na “zwrot” lub “rozliczenie” zapłaconego podatku VAT może czekać kilka okresów rozliczeniowych.

REKLAMA

Procedura 42

Procedura celna o kodzie 42 zwana inaczej “Procedurą 42” w skrócie polega na imporcie towarów do jednego z kraju UE w zamyśle, że miejscem jego przeznaczenia jest inny kraj wspólnoty a przesunięcie towaru między członkami wspólnoty odbywa się na zasadzie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Największą popularnością wśród Polskich przedsiębiorców cieszy się import towarów z Chin z odprawą w Hamburgu. A największą zaletą jest niewątpliwie niepłacenie podatku VAT w momencie sprowadzenia i rozliczenia go w ramach WDT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

“W oparciu o przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 2286/2003 z dnia 18.12.2003 r., zmieniającego rozporządzenie Komisji nr 2454/93, ustanawiające przepisy w celu wykonania w/w rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92, ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 343 z 31.12.2003 r.), które między innymi wprowadziło nowe zasady wypełniania formularza SAD – Departament Ceł Ministerstwa Finansów RP opracował „Instrukcję wypełniania i stosowania dokumentu SAD”.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zgodnie z wykazem kodów procedur zawartym w ww. instrukcji: „Procedura 42 stanowi dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT w przypadku dostawy do innego Państwa Członkowskiego (import z kraju trzeciego z bezpośrednio następującą po nim dostawą wewnątrzwspólnotową)”.


Procedura 42 krok po kroku:

  • przedsiębiorca z Polski zamawia towar z kraju trzeciego do np. Hamburgu,
  • w Niemczech przez Importera zostaje ustalony przedstawiciel fiskalny, którym najczęściej są firmy spedytorskie zarejestrowane do VAT w Niemczech, firma otrzymuje od nas upoważnienie do dokonania odprawy celnej w naszym imieniu. W rzeczywistości firmy spedytorskie posiadają komplet wymaganych dokumentów niezbędnych do ustalenia przedstawiciela fiskalnego i dokonania odprawy celnej, które zostają przesłane do podpisu i dzięki czemu powołanie przedstawiciela fiskalnego nie sprawia żadnego problemu,
  • upoważniony przez importera przedstawiciel fiskalny ma za zadanie dokonać wszystkich formalności celnych z dostarczonych (w tym przypadku) do Hamburgu naszych towarów,
  • przedstawiciel fiskalny rozpoznaje w Niemczech WDT na rzecz polskiego importera,
  • kolejnym krokiem jest transport towarów do Polski,
  • Polski przedsiębiorca rozpoznaje transakcję jako WNT,
  • ostatnim krokiem jest przesłanie przez przedstawiciela fiskalnego oświadczenia, że towar został przetransportowany do Polski.

W deklaracji VAT-UE transakcja jest wykazana z NIP UE przedstawiciela fiskalnego. Pomimo tego, że “Procedura 42” może wydawać się skomplikowana, tak naprawdę nie sprawia większych problemów z uwagi, że większość wykonuje za nas przedstawiciel fiskalny. Natomiast samo wyznaczenie przedstawiciela fiskalnego może zostać ograniczone do przesłania podpisanego kompletu dokumentów. Ważną kwestią jest fakt, że wynagrodzenie dla przedstawiciela fiskalnego nie jest uzależnione od wartości importowanego towaru.

Pomimo tego, że importer dodatkowo poniesie koszt przedstawiciela, transportu do Polski oraz opłat celnych, w przypadku importu towarów o większych wartościach takie działanie jest korzystne i nie blokuje płynności finansowej przedsiębiorcy.

Autor: Piotr Ciszewski, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

inFakt zaprasza księgowych i przedsiębiorców na szkolenia o zmianach podatkowych w 2018 r.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA