REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Od jakich składników majątkowych trzeba płacić VAT w przypadku likwidacji spółki

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzimy w wynajmowanej powierzchni magazynowej działalność produkcyjno-handlową w formie spółki jawnej. Spółka jest podatnikiem VAT. Zamierzamy spółkę zlikwidować. Na terenie hali znajdują się wyprodukowane towary oraz maszyny produkcyjne (środki trwałe) oraz inne ruchomości. Zastanawiamy się czy w przypadku sprzedaży ruchomości stanowiących własność spółki powstanie obowiązek zapłaty VAT. Ponieważ do tej pory VAT po zakupie danej ruchomości był przez spółkę odliczany, dotyczy to również komponentów do produkcji własnych towarów.

Zasadą jest, że zakupy z odliczonym VAT trzeba opodatkować. A dokładniej, tzn. że jeżeli podatnikowi w stosunku do zakupionych towarów przysługiwało prawo do odliczenia VAT, to po zakończeniu działalności wszelkie ruchomości (towary, środki trwałe) będą musiały zostać opodatkowane VAT. 

REKLAMA

Autopromocja

Istotne znaczenie ma art. 14 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym, opodatkowanie podatkiem od towarów i usług stosuje się do towarów objętych spisem z natury, do których wcześniej przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy czym nie ma znaczenia, czy podatnik z tego prawa skorzystał.
Obowiązek opodatkowania VAT będzie dotyczył tych towarów posiadanych przez spółkę, które po ich zakupie nie zostały odsprzedane, a w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Chodzi tutaj o utrzymanie pewnej równowagi, tzn. tam gdzie od zakupionych ruchomości podatek naliczony został wcześniej odliczony to przy ich odsprzedaży powinien zostać naliczony ponownie. Opodatkowanie nie dotyczy tych towarów, od których wcześniej podatku VAT nie odliczono.

Co można rozumieć pod pojęciem „towaru”? Otóż będą to rzeczy ruchome, różnego rodzaju energie, również budynki, budowle i ich części, które na skutek różnych okoliczności podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które wymieniono w klasyfikacjach statystyk publicznych oraz grunty.

Porównaj: Jakie skutki w VAT wywoła likwidacja spółki cywilnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przepisach rozróżniono powyższe towary na towary własnej produkcji, towary nie będące przedmiotem dostawy czyli wytworzone przez podatnika oraz towary zakupione przez niego. 

A więc, w dniu zaprzestania przez spółkę wykonywania czynności opodatkowanych, powstanie obowiązek sporządzenia i wykazania w remanencie likwidacyjnym nawet tych towarów, które nie miały być nigdy przedmiotem dostawy, np. maszyny produkcyjne, a od których odliczano wcześniej podatek od towarów i usług.

REKLAMA

Obowiązek opodatkowania towarów jest uzasadnione i wynika z konsumpcyjnego charakteru podatku od towarów i usług. Opodatkowanie wynika również z zasady neutralności VAT. Skoro spółka odliczyła podatek od zakupu towarów, a które później spożytkowano to w konsekwencji powinna zostać faktycznie obciążona podatkiem należnym. Spółka nie wykorzystując w swojej działalności zakupionych towarów wystąpi wówczas w roli ostatecznego konsumenta, który ponosi ciężar podatku zawartego w cenie towaru.

Reasumując, jeżeli spółce z tytułu zakupu towarów (środków trwałych, innych ruchomości, komponentów do produkcji własnych towarów, itd.) przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, a które w dniu likwidacji działalności gospodarczej spółki znajdowały się na jej stanie, to będzie miała ona obowiązek wykazania wszystkich wyżej wymienionych towarów w spisie z natury i w konsekwencji zapłacenia od nich podatku od towarów i usług.

Zobacz: Jakie skutki wiążą się z wykreśleniem spółki z rejestru podatników VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA