REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Od jakich składników majątkowych trzeba płacić VAT w przypadku likwidacji spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzimy w wynajmowanej powierzchni magazynowej działalność produkcyjno-handlową w formie spółki jawnej. Spółka jest podatnikiem VAT. Zamierzamy spółkę zlikwidować. Na terenie hali znajdują się wyprodukowane towary oraz maszyny produkcyjne (środki trwałe) oraz inne ruchomości. Zastanawiamy się czy w przypadku sprzedaży ruchomości stanowiących własność spółki powstanie obowiązek zapłaty VAT. Ponieważ do tej pory VAT po zakupie danej ruchomości był przez spółkę odliczany, dotyczy to również komponentów do produkcji własnych towarów.

Zasadą jest, że zakupy z odliczonym VAT trzeba opodatkować. A dokładniej, tzn. że jeżeli podatnikowi w stosunku do zakupionych towarów przysługiwało prawo do odliczenia VAT, to po zakończeniu działalności wszelkie ruchomości (towary, środki trwałe) będą musiały zostać opodatkowane VAT. 

REKLAMA

Autopromocja

Istotne znaczenie ma art. 14 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym, opodatkowanie podatkiem od towarów i usług stosuje się do towarów objętych spisem z natury, do których wcześniej przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy czym nie ma znaczenia, czy podatnik z tego prawa skorzystał.
Obowiązek opodatkowania VAT będzie dotyczył tych towarów posiadanych przez spółkę, które po ich zakupie nie zostały odsprzedane, a w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Chodzi tutaj o utrzymanie pewnej równowagi, tzn. tam gdzie od zakupionych ruchomości podatek naliczony został wcześniej odliczony to przy ich odsprzedaży powinien zostać naliczony ponownie. Opodatkowanie nie dotyczy tych towarów, od których wcześniej podatku VAT nie odliczono.

Co można rozumieć pod pojęciem „towaru”? Otóż będą to rzeczy ruchome, różnego rodzaju energie, również budynki, budowle i ich części, które na skutek różnych okoliczności podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które wymieniono w klasyfikacjach statystyk publicznych oraz grunty.

Porównaj: Jakie skutki w VAT wywoła likwidacja spółki cywilnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przepisach rozróżniono powyższe towary na towary własnej produkcji, towary nie będące przedmiotem dostawy czyli wytworzone przez podatnika oraz towary zakupione przez niego. 

A więc, w dniu zaprzestania przez spółkę wykonywania czynności opodatkowanych, powstanie obowiązek sporządzenia i wykazania w remanencie likwidacyjnym nawet tych towarów, które nie miały być nigdy przedmiotem dostawy, np. maszyny produkcyjne, a od których odliczano wcześniej podatek od towarów i usług.

Obowiązek opodatkowania towarów jest uzasadnione i wynika z konsumpcyjnego charakteru podatku od towarów i usług. Opodatkowanie wynika również z zasady neutralności VAT. Skoro spółka odliczyła podatek od zakupu towarów, a które później spożytkowano to w konsekwencji powinna zostać faktycznie obciążona podatkiem należnym. Spółka nie wykorzystując w swojej działalności zakupionych towarów wystąpi wówczas w roli ostatecznego konsumenta, który ponosi ciężar podatku zawartego w cenie towaru.

Reasumując, jeżeli spółce z tytułu zakupu towarów (środków trwałych, innych ruchomości, komponentów do produkcji własnych towarów, itd.) przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, a które w dniu likwidacji działalności gospodarczej spółki znajdowały się na jej stanie, to będzie miała ona obowiązek wykazania wszystkich wyżej wymienionych towarów w spisie z natury i w konsekwencji zapłacenia od nich podatku od towarów i usług.

Zobacz: Jakie skutki wiążą się z wykreśleniem spółki z rejestru podatników VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA