REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycieczka dla pracowników urzędu gminy – czy podlega VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Naliczanie podatku VAT od wycieczki dla pracowników urzędu gminy?
Naliczanie podatku VAT od wycieczki dla pracowników urzędu gminy?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gmina, korzystając ze środków zgromadzonych w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych, może zorganizować wycieczkę dla swoich pracowników. Pracownicy niekiedy mogą pokryć część powstałych w związku z tym kosztów. Czy w takim wypadku gmina będzie miała obowiązek naliczyć podatek VAT od czynności dotyczących organizacji wycieczki?

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS)

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych tworzony jest w celu finansowania działalności socjalnej. Zgromadzone na nim środki mogą być przeznaczone na rzecz tzw. osób uprawnionych oraz innych osób, jeśli pracodawca przyznał im w regulaminie prawo do korzystania ze świadczeń. To prawo posiada także załoga pracodawcy.

REKLAMA

Autopromocja

Do osób uprawnionych należą m.in. pracownicy, emeryci i renciści będący byłymi pracownikami oraz ich rodziny, osoby określone w regulaminie funduszu, np. wychowankowie domów dziecka.

Poza tym środki te można również wykorzystać na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych (ośrodki wczasowe, żłobki, przedszkola). 

To czy ulgowe usługi i świadczenia zostaną przyznane oraz jaka będzie wysokość dopłat z Funduszu jest uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Nie oznacza to jednak, osoby w takiej sytuacji mają przyznane prawo podmiotowe do żądania tego typu świadczeń.

Świadczeniami socjalnymi są usługi świadczone na rzecz pracowników. Dotyczą one bardzo różnych sfer. Fundusze można przeznaczyć na cele kulturalno- oświatowe, sportowo-rekreacyjne, udzielanie pomocy materialnej w formie rzeczowej jak i finansowej, czy na cele mieszkaniowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych mogą być finansowane tylko określone rodzaje świadczeń socjalnych, należące do zakładowej działalności socjalnej.

Do zadań pracodawcy należy administrowanie i gromadzenie środków zakładowego funduszu na odrębnym rachunku bankowym.

Przepisy określające w jaki sposób fundusz funkcjonuje znajdują się w ustawie z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), zwanej dalej ustawą o ZFŚS.

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Gmina a podatek VAT

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jest osobą prawną, może prowadzić działalność gospodarczą w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gminy mogą być podatnikami VAT z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT- em, np. najmu i dzierżawy majątku własnego.

Jednak trzeba podkreślić, że gmina nie będzie podatnikiem VAT w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do których realizacji została powołana, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Naczelny Sąd Administracyjny we Wrocławiu, w wyroku z dnia 10 listopada 1999 roku (sygnatura I S.A. /Wr 1697/99), stwierdził, że Gmina jako osoba prawna wykonująca zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w zakresie w jakim realizuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności określone w art. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.), co ma miejsce w szczególności w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej – jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy

Zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, aby być podatnikiem podatku VAT spełnione muszą być trzy warunki:

1)     należy samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą,

2)     ponosić odpowiedzialność za efekty prowadzonej działalności,

3)     prowadzić działalność za zasadzie odpłatności.

Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w art. 5 ust.1 wymienia, że podatkowi od towarów i usług podlegają:

1)     odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 

2)      eksport towarów;

3)      import towarów;

4)      wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)     wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, czyli przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Korzystając z środków zgromadzonych na ZFŚS, gmina świadczy usługi wobec osób uprawnionych. 

Aby usługi podlegały opodatkowaniu muszą być odpłatne. W Komentarzu do ustawy o podatku od towarów i usług autorstwa Adama Bartosiewicza oraz Ryszarda Kubackiego stwierdzono, że odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Należy jednak podkreślić, że nie każda płatność, jaką otrzymuje dostawca czy też świadczeniodawca, może być uznana za płatność (wynagrodzenie) za usługę. W konsekwencji niektóre kwoty otrzymywane przez wykonującego usługę czy też dostarczającego towary nie będą wynagrodzeniem, zapłatą za usługę. Stąd też niektóre świadczenia, mimo że łączy się z nimi transfer środków pieniężnych czy też innych korzyści materialnych, nie będą uznane za odpłatne.[…]

Pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawą towarów czy też usługą) powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Odpłatnym świadczeniem usług, zgodnie z art. 8 ust.2 ustawy o VAT, jest także:

-  użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników […], jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów oraz

- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników […] oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Opodatkowanie czynności zorganizowania wycieczki

Czynność zorganizowania wycieczki przez gminę dla swoich pracowników ma charakter techniczno - organizacyjny. Nie dotyczy działalności gospodarczej gminy, ponieważ nie podejmuje ona i nie prowadzi, jako odrębnej i równoległej, działalności gospodarczej w przedmiocie i w celu dysponowania środkami z ZFŚS.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT, ale nie w każdej sferze swojej działalności. W zakresie organizacji wycieczki nie będzie podatnikiem podatku VAT.

Niezależnie od tego, w jakim stopniu wycieczka dofinansowana jest ze środków ZFŚS, czy w części czy w całości, gmina jako pracodawca jest tylko administratorem zgromadzonych na funduszu środków a nie ich dysponentem.

Sytuacja zatem nie zmienia się, gdy część kosztów pokrywana jest przez pracowników - osób uprawnionych. Ich wkład nie jest świadczeniem wzajemnym uzyskiwanym z ZFŚS, co oznacza, że nie stanowi wynagrodzenia dla pracodawcy. Brakuje podstawowego warunku do tego, aby usługa była opodatkowania - cechy odpłatności.

Czynność organizacji wycieczki na rzecz osób uprawnionych z ZFŚS, niezależnie od tego, czy za częściową lub całkowitą odpłatnością ze strony pracowników, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawa prawna:

- art. 1 ust.1, art. 2 pkt.1 i 5, art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.),

-  art. 5 ust.1, art. 7 ust.1, art. 8, art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z 4 października 2011 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPP2/443-306/11-3/JN).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA