REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycieczka dla pracowników urzędu gminy – czy podlega VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Naliczanie podatku VAT od wycieczki dla pracowników urzędu gminy?
Naliczanie podatku VAT od wycieczki dla pracowników urzędu gminy?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gmina, korzystając ze środków zgromadzonych w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych, może zorganizować wycieczkę dla swoich pracowników. Pracownicy niekiedy mogą pokryć część powstałych w związku z tym kosztów. Czy w takim wypadku gmina będzie miała obowiązek naliczyć podatek VAT od czynności dotyczących organizacji wycieczki?

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS)

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych tworzony jest w celu finansowania działalności socjalnej. Zgromadzone na nim środki mogą być przeznaczone na rzecz tzw. osób uprawnionych oraz innych osób, jeśli pracodawca przyznał im w regulaminie prawo do korzystania ze świadczeń. To prawo posiada także załoga pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do osób uprawnionych należą m.in. pracownicy, emeryci i renciści będący byłymi pracownikami oraz ich rodziny, osoby określone w regulaminie funduszu, np. wychowankowie domów dziecka.

Poza tym środki te można również wykorzystać na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych (ośrodki wczasowe, żłobki, przedszkola). 

To czy ulgowe usługi i świadczenia zostaną przyznane oraz jaka będzie wysokość dopłat z Funduszu jest uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Nie oznacza to jednak, osoby w takiej sytuacji mają przyznane prawo podmiotowe do żądania tego typu świadczeń.

REKLAMA

Świadczeniami socjalnymi są usługi świadczone na rzecz pracowników. Dotyczą one bardzo różnych sfer. Fundusze można przeznaczyć na cele kulturalno- oświatowe, sportowo-rekreacyjne, udzielanie pomocy materialnej w formie rzeczowej jak i finansowej, czy na cele mieszkaniowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych mogą być finansowane tylko określone rodzaje świadczeń socjalnych, należące do zakładowej działalności socjalnej.

Do zadań pracodawcy należy administrowanie i gromadzenie środków zakładowego funduszu na odrębnym rachunku bankowym.

Przepisy określające w jaki sposób fundusz funkcjonuje znajdują się w ustawie z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), zwanej dalej ustawą o ZFŚS.

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Gmina a podatek VAT

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jest osobą prawną, może prowadzić działalność gospodarczą w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gminy mogą być podatnikami VAT z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT- em, np. najmu i dzierżawy majątku własnego.

Jednak trzeba podkreślić, że gmina nie będzie podatnikiem VAT w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do których realizacji została powołana, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Naczelny Sąd Administracyjny we Wrocławiu, w wyroku z dnia 10 listopada 1999 roku (sygnatura I S.A. /Wr 1697/99), stwierdził, że Gmina jako osoba prawna wykonująca zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w zakresie w jakim realizuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności określone w art. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.), co ma miejsce w szczególności w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej – jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy

Zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, aby być podatnikiem podatku VAT spełnione muszą być trzy warunki:

1)     należy samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą,

2)     ponosić odpowiedzialność za efekty prowadzonej działalności,

3)     prowadzić działalność za zasadzie odpłatności.

Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w art. 5 ust.1 wymienia, że podatkowi od towarów i usług podlegają:

1)     odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 

2)      eksport towarów;

3)      import towarów;

4)      wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)     wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, czyli przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Korzystając z środków zgromadzonych na ZFŚS, gmina świadczy usługi wobec osób uprawnionych. 

Aby usługi podlegały opodatkowaniu muszą być odpłatne. W Komentarzu do ustawy o podatku od towarów i usług autorstwa Adama Bartosiewicza oraz Ryszarda Kubackiego stwierdzono, że odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Należy jednak podkreślić, że nie każda płatność, jaką otrzymuje dostawca czy też świadczeniodawca, może być uznana za płatność (wynagrodzenie) za usługę. W konsekwencji niektóre kwoty otrzymywane przez wykonującego usługę czy też dostarczającego towary nie będą wynagrodzeniem, zapłatą za usługę. Stąd też niektóre świadczenia, mimo że łączy się z nimi transfer środków pieniężnych czy też innych korzyści materialnych, nie będą uznane za odpłatne.[…]

Pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawą towarów czy też usługą) powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Odpłatnym świadczeniem usług, zgodnie z art. 8 ust.2 ustawy o VAT, jest także:

-  użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników […], jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów oraz

- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników […] oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Opodatkowanie czynności zorganizowania wycieczki

Czynność zorganizowania wycieczki przez gminę dla swoich pracowników ma charakter techniczno - organizacyjny. Nie dotyczy działalności gospodarczej gminy, ponieważ nie podejmuje ona i nie prowadzi, jako odrębnej i równoległej, działalności gospodarczej w przedmiocie i w celu dysponowania środkami z ZFŚS.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT, ale nie w każdej sferze swojej działalności. W zakresie organizacji wycieczki nie będzie podatnikiem podatku VAT.

Niezależnie od tego, w jakim stopniu wycieczka dofinansowana jest ze środków ZFŚS, czy w części czy w całości, gmina jako pracodawca jest tylko administratorem zgromadzonych na funduszu środków a nie ich dysponentem.

Sytuacja zatem nie zmienia się, gdy część kosztów pokrywana jest przez pracowników - osób uprawnionych. Ich wkład nie jest świadczeniem wzajemnym uzyskiwanym z ZFŚS, co oznacza, że nie stanowi wynagrodzenia dla pracodawcy. Brakuje podstawowego warunku do tego, aby usługa była opodatkowania - cechy odpłatności.

Czynność organizacji wycieczki na rzecz osób uprawnionych z ZFŚS, niezależnie od tego, czy za częściową lub całkowitą odpłatnością ze strony pracowników, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawa prawna:

- art. 1 ust.1, art. 2 pkt.1 i 5, art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.),

-  art. 5 ust.1, art. 7 ust.1, art. 8, art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z 4 października 2011 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPP2/443-306/11-3/JN).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA