REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycieczka dla pracowników urzędu gminy – czy podlega VAT?

Katarzyna Broniszewska
Naliczanie podatku VAT od wycieczki dla pracowników urzędu gminy?
Naliczanie podatku VAT od wycieczki dla pracowników urzędu gminy?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gmina, korzystając ze środków zgromadzonych w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych, może zorganizować wycieczkę dla swoich pracowników. Pracownicy niekiedy mogą pokryć część powstałych w związku z tym kosztów. Czy w takim wypadku gmina będzie miała obowiązek naliczyć podatek VAT od czynności dotyczących organizacji wycieczki?

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS)

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych tworzony jest w celu finansowania działalności socjalnej. Zgromadzone na nim środki mogą być przeznaczone na rzecz tzw. osób uprawnionych oraz innych osób, jeśli pracodawca przyznał im w regulaminie prawo do korzystania ze świadczeń. To prawo posiada także załoga pracodawcy.

REKLAMA

Autopromocja

Do osób uprawnionych należą m.in. pracownicy, emeryci i renciści będący byłymi pracownikami oraz ich rodziny, osoby określone w regulaminie funduszu, np. wychowankowie domów dziecka.

Poza tym środki te można również wykorzystać na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych (ośrodki wczasowe, żłobki, przedszkola). 

To czy ulgowe usługi i świadczenia zostaną przyznane oraz jaka będzie wysokość dopłat z Funduszu jest uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Nie oznacza to jednak, osoby w takiej sytuacji mają przyznane prawo podmiotowe do żądania tego typu świadczeń.

Świadczeniami socjalnymi są usługi świadczone na rzecz pracowników. Dotyczą one bardzo różnych sfer. Fundusze można przeznaczyć na cele kulturalno- oświatowe, sportowo-rekreacyjne, udzielanie pomocy materialnej w formie rzeczowej jak i finansowej, czy na cele mieszkaniowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych mogą być finansowane tylko określone rodzaje świadczeń socjalnych, należące do zakładowej działalności socjalnej.

Do zadań pracodawcy należy administrowanie i gromadzenie środków zakładowego funduszu na odrębnym rachunku bankowym.

Przepisy określające w jaki sposób fundusz funkcjonuje znajdują się w ustawie z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), zwanej dalej ustawą o ZFŚS.

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Gmina a podatek VAT

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jest osobą prawną, może prowadzić działalność gospodarczą w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gminy mogą być podatnikami VAT z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT- em, np. najmu i dzierżawy majątku własnego.

Jednak trzeba podkreślić, że gmina nie będzie podatnikiem VAT w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do których realizacji została powołana, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Naczelny Sąd Administracyjny we Wrocławiu, w wyroku z dnia 10 listopada 1999 roku (sygnatura I S.A. /Wr 1697/99), stwierdził, że Gmina jako osoba prawna wykonująca zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w zakresie w jakim realizuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności określone w art. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.), co ma miejsce w szczególności w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej – jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy

Zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, aby być podatnikiem podatku VAT spełnione muszą być trzy warunki:

1)     należy samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą,

2)     ponosić odpowiedzialność za efekty prowadzonej działalności,

3)     prowadzić działalność za zasadzie odpłatności.

Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w art. 5 ust.1 wymienia, że podatkowi od towarów i usług podlegają:

1)     odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 

2)      eksport towarów;

3)      import towarów;

4)      wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)     wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

REKLAMA

Świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, czyli przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Korzystając z środków zgromadzonych na ZFŚS, gmina świadczy usługi wobec osób uprawnionych. 

Aby usługi podlegały opodatkowaniu muszą być odpłatne. W Komentarzu do ustawy o podatku od towarów i usług autorstwa Adama Bartosiewicza oraz Ryszarda Kubackiego stwierdzono, że odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Należy jednak podkreślić, że nie każda płatność, jaką otrzymuje dostawca czy też świadczeniodawca, może być uznana za płatność (wynagrodzenie) za usługę. W konsekwencji niektóre kwoty otrzymywane przez wykonującego usługę czy też dostarczającego towary nie będą wynagrodzeniem, zapłatą za usługę. Stąd też niektóre świadczenia, mimo że łączy się z nimi transfer środków pieniężnych czy też innych korzyści materialnych, nie będą uznane za odpłatne.[…]

Pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawą towarów czy też usługą) powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Odpłatnym świadczeniem usług, zgodnie z art. 8 ust.2 ustawy o VAT, jest także:

-  użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników […], jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów oraz

- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników […] oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Opodatkowanie czynności zorganizowania wycieczki

Czynność zorganizowania wycieczki przez gminę dla swoich pracowników ma charakter techniczno - organizacyjny. Nie dotyczy działalności gospodarczej gminy, ponieważ nie podejmuje ona i nie prowadzi, jako odrębnej i równoległej, działalności gospodarczej w przedmiocie i w celu dysponowania środkami z ZFŚS.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT, ale nie w każdej sferze swojej działalności. W zakresie organizacji wycieczki nie będzie podatnikiem podatku VAT.

Niezależnie od tego, w jakim stopniu wycieczka dofinansowana jest ze środków ZFŚS, czy w części czy w całości, gmina jako pracodawca jest tylko administratorem zgromadzonych na funduszu środków a nie ich dysponentem.

Sytuacja zatem nie zmienia się, gdy część kosztów pokrywana jest przez pracowników - osób uprawnionych. Ich wkład nie jest świadczeniem wzajemnym uzyskiwanym z ZFŚS, co oznacza, że nie stanowi wynagrodzenia dla pracodawcy. Brakuje podstawowego warunku do tego, aby usługa była opodatkowania - cechy odpłatności.

Czynność organizacji wycieczki na rzecz osób uprawnionych z ZFŚS, niezależnie od tego, czy za częściową lub całkowitą odpłatnością ze strony pracowników, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawa prawna:

- art. 1 ust.1, art. 2 pkt.1 i 5, art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.),

-  art. 5 ust.1, art. 7 ust.1, art. 8, art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z 4 października 2011 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPP2/443-306/11-3/JN).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA