REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontynuacja działalności po śmierci podatnika – skutki w VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Kontynuowanie działalności po śmierci podatnika
Kontynuowanie działalności po śmierci podatnika

REKLAMA

REKLAMA

Z chwilą śmierci ustaje też byt podatkowy osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Gdy wśród osób będących w kręgu dziedziczenia znajdzie się jedna, która podejmie decyzję dotyczącą kontynuowania działalności po zmarłym, może powstać pytanie o zakres przejmowanych praw i obowiązków. Jak bowiem należy zakwalifikować prawo do odliczenia podatku, które nabył spadkodawca w trakcie prowadzonej działalności, a którego nie zrealizował. Czy w takiej sytuacji osoba, która zdecyduje się na dalsze prowadzenie działalności po zmarłym „skorzysta” z prawa odliczenia kwoty podatku po poprzedniku?

To, że śmierć osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą wywołuje określone konsekwencje – jest oczywiste. Jak już wyżej wspomniano – ustaje byt podatkowy takiej osoby.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowo, wygasa z mocy prawa, decyzja o nadaniu podatnikowi numeru identyfikacji podatkowej (NIP).

Następcy prawni powinni przy tym zawiadomić o zaistniałym fakcie naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu VAT-Z.

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na zakres tych regulacji, które dotyczą dziedziczenia praw i obowiązków.

REKLAMA

Przepisy Kodeksu cywilnego stanowią o tym, że prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą na spadkobierców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sukcesja podatkowa

Kwestia sukcesji podatkowej, w przedstawionych powyżej okolicznościach, regulowana jest natomiast przepisami Ordynacji podatkowej. Podstawowy w tym zakresie wydaje się zapis art. 97 § 1 i 2 w/w ustawy.

Zgodnie z tą regulacją spadkobiercy podatnika przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. W sytuacji, gdy na podstawie przepisów prawa podatkowego, spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności na ich rachunek.

W świetle powyższego z mocy prawa na spadkobierców przechodzą wszelkie prawa i obowiązki o charakterze majątkowym. Natomiast prawa niemajątkowe przechodzą na spadkobierców pod warunkiem kontynuacji działalności prowadzonej uprzednio przez spadkodawcę.

Koncentrując się na kwestiach podatkowych, podnieść należy, iż w sytuacji podjęcia decyzji o kontynuowaniu działalności, następca prawny w pierwszej kolejności powinien zarejestrować się jako odrębny podmiot gospodarczy.

Oczywista jest przy tym również potrzeba poinformowania naczelnika urzędu skarbowego, w którym dokonywana jest rejestracja, o fakcie kontynuowania działalności po spadkodawcy. Jako uzasadnione należy uznać dołączenie do takiej informacji postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, zaś w przypadku występowania kilku spadkobierców oświadczenia pozostałych, że nie będą kontynuować działalności gospodarczej.

Kiedy można odliczyć cały VAT przy nabyciu samochodów?

 Limity ulg i odliczeń w PIT

Dziedziczenie prawa do odliczenia VAT

Po dołożeniu powyższych starań podatnik stanie przed problemem czy w rozliczeniu VAT może przejąć np. kwotę odliczenia podatku naliczonego wynikającą z deklaracji VAT-7 złożoną przez spadkodawcę.

Niewątpliwie jeszcze na etapie wydatków związanych z prowadzoną działalnością realizacja w trybie art. 86 usta. 1 ustawy o VAT odliczenia podatku naliczonego stanowiłoby realizację przysługującego podatnikowi prawa. Skoro więc w trybie art. 97 Ordynacji podatkowej spadkobierca podatnika przejmuje prawa - brak jest przeszkód do dziedziczenia prawa do odliczenia.

Wydaje się oczywiste, w świetle przedstawionych powyżej regulacji art. 97 Ordynacji podatkowej, iż tego rodzaju postępowanie będzie zgodne z przepisami. Podatnik bowiem nabędzie prawa, a rozważenia jedynie będzie wymagało czy mają one charakter praw majątkowych czy niemajątkowych.

Prawo podatkowe nie definiuje pojęć praw majątkowych i niemajątkowych – by odczytać ich znaczenie posiłkować się należy wykładnią systemową i to opartą na regulacjach prawa cywilnego.

Za prawa majątkowe uznaje się takie prawa, które są bezpośrednio uwarunkowane interesem ekonomicznym uprawnionego.

W świetle tak rozumianego pojęcia prawa majątkowego – prawo do odliczenia wpływając na sytuację ekonomiczną podatnika powinno być zakwalifikowane do tej kategorii praw majątkowych.

Dodać jedynie trzeba, iż w sytuacji kontynuacji działalności – kwestia rozsądzenia do jakiej kategorii praw (majątkowych czy niemajątkowych) należy prawo do odliczenia jest drugorzędna, właśnie z uwagi na kontynuację działalności.

Jedynie na marginesie wspomnieć należy, iż podnosząc kwestię nabycia praw po spadkodawcy nie można przy tym zapomnieć o pozostałych konsekwencjach dziedziczenia. Oprócz praw na spadkobierców przechodzą również obowiązki, w tym rzecz jasna obowiązki wynikające z prawa podatkowego.

Źródło: interpretacja indywidualna z 12 stycznia 2011 r. nr IPPP2-443-812/10-2/AK

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA