REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontynuacja działalności po śmierci podatnika – skutki w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Kontynuowanie działalności po śmierci podatnika
Kontynuowanie działalności po śmierci podatnika

REKLAMA

REKLAMA

Z chwilą śmierci ustaje też byt podatkowy osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Gdy wśród osób będących w kręgu dziedziczenia znajdzie się jedna, która podejmie decyzję dotyczącą kontynuowania działalności po zmarłym, może powstać pytanie o zakres przejmowanych praw i obowiązków. Jak bowiem należy zakwalifikować prawo do odliczenia podatku, które nabył spadkodawca w trakcie prowadzonej działalności, a którego nie zrealizował. Czy w takiej sytuacji osoba, która zdecyduje się na dalsze prowadzenie działalności po zmarłym „skorzysta” z prawa odliczenia kwoty podatku po poprzedniku?

To, że śmierć osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą wywołuje określone konsekwencje – jest oczywiste. Jak już wyżej wspomniano – ustaje byt podatkowy takiej osoby.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowo, wygasa z mocy prawa, decyzja o nadaniu podatnikowi numeru identyfikacji podatkowej (NIP).

Następcy prawni powinni przy tym zawiadomić o zaistniałym fakcie naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu VAT-Z.

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na zakres tych regulacji, które dotyczą dziedziczenia praw i obowiązków.

REKLAMA

Przepisy Kodeksu cywilnego stanowią o tym, że prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą na spadkobierców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sukcesja podatkowa

Kwestia sukcesji podatkowej, w przedstawionych powyżej okolicznościach, regulowana jest natomiast przepisami Ordynacji podatkowej. Podstawowy w tym zakresie wydaje się zapis art. 97 § 1 i 2 w/w ustawy.

Zgodnie z tą regulacją spadkobiercy podatnika przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. W sytuacji, gdy na podstawie przepisów prawa podatkowego, spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności na ich rachunek.

W świetle powyższego z mocy prawa na spadkobierców przechodzą wszelkie prawa i obowiązki o charakterze majątkowym. Natomiast prawa niemajątkowe przechodzą na spadkobierców pod warunkiem kontynuacji działalności prowadzonej uprzednio przez spadkodawcę.

Koncentrując się na kwestiach podatkowych, podnieść należy, iż w sytuacji podjęcia decyzji o kontynuowaniu działalności, następca prawny w pierwszej kolejności powinien zarejestrować się jako odrębny podmiot gospodarczy.

Oczywista jest przy tym również potrzeba poinformowania naczelnika urzędu skarbowego, w którym dokonywana jest rejestracja, o fakcie kontynuowania działalności po spadkodawcy. Jako uzasadnione należy uznać dołączenie do takiej informacji postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, zaś w przypadku występowania kilku spadkobierców oświadczenia pozostałych, że nie będą kontynuować działalności gospodarczej.

Kiedy można odliczyć cały VAT przy nabyciu samochodów?

 Limity ulg i odliczeń w PIT

Dziedziczenie prawa do odliczenia VAT

Po dołożeniu powyższych starań podatnik stanie przed problemem czy w rozliczeniu VAT może przejąć np. kwotę odliczenia podatku naliczonego wynikającą z deklaracji VAT-7 złożoną przez spadkodawcę.

Niewątpliwie jeszcze na etapie wydatków związanych z prowadzoną działalnością realizacja w trybie art. 86 usta. 1 ustawy o VAT odliczenia podatku naliczonego stanowiłoby realizację przysługującego podatnikowi prawa. Skoro więc w trybie art. 97 Ordynacji podatkowej spadkobierca podatnika przejmuje prawa - brak jest przeszkód do dziedziczenia prawa do odliczenia.

Wydaje się oczywiste, w świetle przedstawionych powyżej regulacji art. 97 Ordynacji podatkowej, iż tego rodzaju postępowanie będzie zgodne z przepisami. Podatnik bowiem nabędzie prawa, a rozważenia jedynie będzie wymagało czy mają one charakter praw majątkowych czy niemajątkowych.

Prawo podatkowe nie definiuje pojęć praw majątkowych i niemajątkowych – by odczytać ich znaczenie posiłkować się należy wykładnią systemową i to opartą na regulacjach prawa cywilnego.

Za prawa majątkowe uznaje się takie prawa, które są bezpośrednio uwarunkowane interesem ekonomicznym uprawnionego.

W świetle tak rozumianego pojęcia prawa majątkowego – prawo do odliczenia wpływając na sytuację ekonomiczną podatnika powinno być zakwalifikowane do tej kategorii praw majątkowych.

Dodać jedynie trzeba, iż w sytuacji kontynuacji działalności – kwestia rozsądzenia do jakiej kategorii praw (majątkowych czy niemajątkowych) należy prawo do odliczenia jest drugorzędna, właśnie z uwagi na kontynuację działalności.

Jedynie na marginesie wspomnieć należy, iż podnosząc kwestię nabycia praw po spadkodawcy nie można przy tym zapomnieć o pozostałych konsekwencjach dziedziczenia. Oprócz praw na spadkobierców przechodzą również obowiązki, w tym rzecz jasna obowiązki wynikające z prawa podatkowego.

Źródło: interpretacja indywidualna z 12 stycznia 2011 r. nr IPPP2-443-812/10-2/AK

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Kiedy trzeba wypełnić druk SD-Z2? Praktyczny poradnik dla spadków i darowizn

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

REKLAMA

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

REKLAMA

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF? Ustawodawca przewidział katalog wyłączeń

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA