REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontynuacja działalności po śmierci podatnika – skutki w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Kontynuowanie działalności po śmierci podatnika
Kontynuowanie działalności po śmierci podatnika

REKLAMA

REKLAMA

Z chwilą śmierci ustaje też byt podatkowy osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Gdy wśród osób będących w kręgu dziedziczenia znajdzie się jedna, która podejmie decyzję dotyczącą kontynuowania działalności po zmarłym, może powstać pytanie o zakres przejmowanych praw i obowiązków. Jak bowiem należy zakwalifikować prawo do odliczenia podatku, które nabył spadkodawca w trakcie prowadzonej działalności, a którego nie zrealizował. Czy w takiej sytuacji osoba, która zdecyduje się na dalsze prowadzenie działalności po zmarłym „skorzysta” z prawa odliczenia kwoty podatku po poprzedniku?

To, że śmierć osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą wywołuje określone konsekwencje – jest oczywiste. Jak już wyżej wspomniano – ustaje byt podatkowy takiej osoby.

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowo, wygasa z mocy prawa, decyzja o nadaniu podatnikowi numeru identyfikacji podatkowej (NIP).

Następcy prawni powinni przy tym zawiadomić o zaistniałym fakcie naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu VAT-Z.

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na zakres tych regulacji, które dotyczą dziedziczenia praw i obowiązków.

Przepisy Kodeksu cywilnego stanowią o tym, że prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą na spadkobierców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sukcesja podatkowa

Kwestia sukcesji podatkowej, w przedstawionych powyżej okolicznościach, regulowana jest natomiast przepisami Ordynacji podatkowej. Podstawowy w tym zakresie wydaje się zapis art. 97 § 1 i 2 w/w ustawy.

Zgodnie z tą regulacją spadkobiercy podatnika przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. W sytuacji, gdy na podstawie przepisów prawa podatkowego, spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności na ich rachunek.

REKLAMA

W świetle powyższego z mocy prawa na spadkobierców przechodzą wszelkie prawa i obowiązki o charakterze majątkowym. Natomiast prawa niemajątkowe przechodzą na spadkobierców pod warunkiem kontynuacji działalności prowadzonej uprzednio przez spadkodawcę.

Koncentrując się na kwestiach podatkowych, podnieść należy, iż w sytuacji podjęcia decyzji o kontynuowaniu działalności, następca prawny w pierwszej kolejności powinien zarejestrować się jako odrębny podmiot gospodarczy.

Oczywista jest przy tym również potrzeba poinformowania naczelnika urzędu skarbowego, w którym dokonywana jest rejestracja, o fakcie kontynuowania działalności po spadkodawcy. Jako uzasadnione należy uznać dołączenie do takiej informacji postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, zaś w przypadku występowania kilku spadkobierców oświadczenia pozostałych, że nie będą kontynuować działalności gospodarczej.

Kiedy można odliczyć cały VAT przy nabyciu samochodów?

 Limity ulg i odliczeń w PIT

Dziedziczenie prawa do odliczenia VAT

Po dołożeniu powyższych starań podatnik stanie przed problemem czy w rozliczeniu VAT może przejąć np. kwotę odliczenia podatku naliczonego wynikającą z deklaracji VAT-7 złożoną przez spadkodawcę.

REKLAMA

Niewątpliwie jeszcze na etapie wydatków związanych z prowadzoną działalnością realizacja w trybie art. 86 usta. 1 ustawy o VAT odliczenia podatku naliczonego stanowiłoby realizację przysługującego podatnikowi prawa. Skoro więc w trybie art. 97 Ordynacji podatkowej spadkobierca podatnika przejmuje prawa - brak jest przeszkód do dziedziczenia prawa do odliczenia.

Wydaje się oczywiste, w świetle przedstawionych powyżej regulacji art. 97 Ordynacji podatkowej, iż tego rodzaju postępowanie będzie zgodne z przepisami. Podatnik bowiem nabędzie prawa, a rozważenia jedynie będzie wymagało czy mają one charakter praw majątkowych czy niemajątkowych.

Prawo podatkowe nie definiuje pojęć praw majątkowych i niemajątkowych – by odczytać ich znaczenie posiłkować się należy wykładnią systemową i to opartą na regulacjach prawa cywilnego.

Za prawa majątkowe uznaje się takie prawa, które są bezpośrednio uwarunkowane interesem ekonomicznym uprawnionego.

W świetle tak rozumianego pojęcia prawa majątkowego – prawo do odliczenia wpływając na sytuację ekonomiczną podatnika powinno być zakwalifikowane do tej kategorii praw majątkowych.

Dodać jedynie trzeba, iż w sytuacji kontynuacji działalności – kwestia rozsądzenia do jakiej kategorii praw (majątkowych czy niemajątkowych) należy prawo do odliczenia jest drugorzędna, właśnie z uwagi na kontynuację działalności.

Jedynie na marginesie wspomnieć należy, iż podnosząc kwestię nabycia praw po spadkodawcy nie można przy tym zapomnieć o pozostałych konsekwencjach dziedziczenia. Oprócz praw na spadkobierców przechodzą również obowiązki, w tym rzecz jasna obowiązki wynikające z prawa podatkowego.

Źródło: interpretacja indywidualna z 12 stycznia 2011 r. nr IPPP2-443-812/10-2/AK

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA