REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opodatkowanie VAT - napiwki
Opodatkowanie VAT - napiwki

REKLAMA

REKLAMA

W polskim kręgu kulturowym za normę można uznać wręczenie pracownikom restauracji (kelnerom, barmanom) napiwków. Stanowią one dowód uznania klienta dla wykonanej pracy. Kwota napiwku adresowana do tych osób nie stanowi odpłatności za uzyskaną usługę świadczoną przez restaurację czy bar. Nie jest więc z reguły określona w cenniku (menu). W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług można więc postawić pytanie czy napiwki podlegają opodatkowaniu VAT w sytuacji, gdy płacone są dobrowolnie, z własnej inicjatywy klientów?

Zakres opodatkowania w VAT określa art. 5 ust. 1 wspomnianej wyżej ustawy. W pierwszej kolejności opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli już by uznać otrzymanie napiwku za płatność to byłaby to płatność za świadczoną usługę. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się przede wszystkim każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

By odpowiedzieć na postawione na wstępie pytanie należy jeszcze przyjrzeć się regulacjom dotyczącym obrotu i pojęciu podatnika VAT.

Podstawą opodatkowania w systemie podatku od towarów i usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o należny podatek.

REKLAMA

By jednak określić podstawę opodatkowania w pierwszej kolejności należy ustalić czy dana czynność podlega opodatkowaniu – mieści się w kręgu zdarzeń przy wykonaniu których powstał obowiązek podatkowy. Opodatkować bowiem można tylko te przypadki, gdy powstał przedmiot opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na gruncie ustawy o VAT, podatnikami VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o VAT obejmuje natomiast wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Napiwki dobrowolne

Odnosząc powyższe regulacje do przedstawionego na wstępie zagadnienia w pierwszej kolejności należy zauważyć pewną specyfikę napiwków.

Nie stanowią one bowiem wynagrodzenia za świadczone przez podatnika – właściciela restauracji czy baru, usługi. W swej istocie mają charakter uznaniowy, nie wynikający z przyjętych płatności za uzyskaną usługę.

Co więcej ich adresatem nie jest właściciel lokalu, kwota ta nie trafia przy tym do kasy fiskalnej oraz nie jest uwzględniana w rachunku wystawionym klientowi.

W konsekwencji otrzymana kwota napiwku, adresowana do pracownika, nie wchodzi w zakres obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT. Właściciel lokalu nie musi więc uwzględniać przedmiotowej kwoty w prowadzonych rejestrach oraz ich opodatkowywać.

Czy w świetle powyższego osoba otrzymująca napiwek powinna odprowadzić VAT?

Również i w tym zakresie odpowiedź jest negatywna – nie powinien. Wynika to z faktu, iż osoba taka nie mieści się w kręgu pojęcia określonego art. 15 ustawy o VAT, definiującym kogo należy uznać za podatnika na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Kelner czy barman otrzymujący napiwki otrzymuje pieniądze za czynności wykonywane w ramach stosunku pracy, łączącego go z właścicielem restauracji czy baru. W konsekwencji nie może być uznany za podatnika w związku z otrzymywanymi napiwkami.

Zobacz także: Jak są opodatkowane napiwki

Zobacz także: Ustawa o VAT

Napiwki doliczane do rachunku

Dokonana powyżej analiza przepisów dotyczy sytuacji, w której klient wręcza napiwek dobrowolnie i nie wynika to z narzuconej przez restauratora obowiązkowej normy co do faktu i wysokości płatności – przy jednoczesnym założeniu, że kwota ta adresowana jest do pracowników obsługi.

W praktyce jednakże występują i takie sytuacje, kiedy wysokość napiwku jest z góry określona i automatycznie doliczana do rachunku.

W takich przypadkach napiwek podlega opodatkowaniu VAT. Jest bowiem tak, że napiwek uzyskany tą drogą stanowi element wynagrodzenia za świadczoną usługę.

Wchodzi więc w zakres uzyskanego obrotu tworząc podstawę opodatkowania. Bez znaczenia przy tym jest fakt, w jaki sposób później podatnik świadczący usługi gastronomiczne podzieli kwoty napiwków. Nawet jeśli w całości przekazane one zostaną na rzecz pracowników nie zmieni to faktu, iż jako ściśle określone i dające się precyzyjnie określić jeszcze przed realizacją usługi stanowią zakres opodatkowania VAT.

Podsumowując: o tym czy napiwek podlega opodatkowaniu VAT decydować będzie okoliczność jego płatności. Jeśli zapłacony będzie uznaniowo, dobrowolnie i bez związku z wysokością uzyskanej usługi – będzie wyłączony z zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w przypadkach obowiązkowego doliczania do wartości usługi napiwek stanowi element ceny i wchodząc w zakres obrotu wartość napiwku zwiększa podstawę opodatkowania VAT.

Źródło: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada 2010 r. (sygn. akt. I FSK 1917/09).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA