REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opodatkowanie VAT - napiwki
Opodatkowanie VAT - napiwki

REKLAMA

REKLAMA

W polskim kręgu kulturowym za normę można uznać wręczenie pracownikom restauracji (kelnerom, barmanom) napiwków. Stanowią one dowód uznania klienta dla wykonanej pracy. Kwota napiwku adresowana do tych osób nie stanowi odpłatności za uzyskaną usługę świadczoną przez restaurację czy bar. Nie jest więc z reguły określona w cenniku (menu). W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług można więc postawić pytanie czy napiwki podlegają opodatkowaniu VAT w sytuacji, gdy płacone są dobrowolnie, z własnej inicjatywy klientów?

Zakres opodatkowania w VAT określa art. 5 ust. 1 wspomnianej wyżej ustawy. W pierwszej kolejności opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli już by uznać otrzymanie napiwku za płatność to byłaby to płatność za świadczoną usługę. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się przede wszystkim każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

By odpowiedzieć na postawione na wstępie pytanie należy jeszcze przyjrzeć się regulacjom dotyczącym obrotu i pojęciu podatnika VAT.

Podstawą opodatkowania w systemie podatku od towarów i usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o należny podatek.

REKLAMA

By jednak określić podstawę opodatkowania w pierwszej kolejności należy ustalić czy dana czynność podlega opodatkowaniu – mieści się w kręgu zdarzeń przy wykonaniu których powstał obowiązek podatkowy. Opodatkować bowiem można tylko te przypadki, gdy powstał przedmiot opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na gruncie ustawy o VAT, podatnikami VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o VAT obejmuje natomiast wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Napiwki dobrowolne

Odnosząc powyższe regulacje do przedstawionego na wstępie zagadnienia w pierwszej kolejności należy zauważyć pewną specyfikę napiwków.

Nie stanowią one bowiem wynagrodzenia za świadczone przez podatnika – właściciela restauracji czy baru, usługi. W swej istocie mają charakter uznaniowy, nie wynikający z przyjętych płatności za uzyskaną usługę.

Co więcej ich adresatem nie jest właściciel lokalu, kwota ta nie trafia przy tym do kasy fiskalnej oraz nie jest uwzględniana w rachunku wystawionym klientowi.

W konsekwencji otrzymana kwota napiwku, adresowana do pracownika, nie wchodzi w zakres obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT. Właściciel lokalu nie musi więc uwzględniać przedmiotowej kwoty w prowadzonych rejestrach oraz ich opodatkowywać.

Czy w świetle powyższego osoba otrzymująca napiwek powinna odprowadzić VAT?

Również i w tym zakresie odpowiedź jest negatywna – nie powinien. Wynika to z faktu, iż osoba taka nie mieści się w kręgu pojęcia określonego art. 15 ustawy o VAT, definiującym kogo należy uznać za podatnika na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Kelner czy barman otrzymujący napiwki otrzymuje pieniądze za czynności wykonywane w ramach stosunku pracy, łączącego go z właścicielem restauracji czy baru. W konsekwencji nie może być uznany za podatnika w związku z otrzymywanymi napiwkami.

Zobacz także: Jak są opodatkowane napiwki

Zobacz także: Ustawa o VAT

Napiwki doliczane do rachunku

Dokonana powyżej analiza przepisów dotyczy sytuacji, w której klient wręcza napiwek dobrowolnie i nie wynika to z narzuconej przez restauratora obowiązkowej normy co do faktu i wysokości płatności – przy jednoczesnym założeniu, że kwota ta adresowana jest do pracowników obsługi.

W praktyce jednakże występują i takie sytuacje, kiedy wysokość napiwku jest z góry określona i automatycznie doliczana do rachunku.

W takich przypadkach napiwek podlega opodatkowaniu VAT. Jest bowiem tak, że napiwek uzyskany tą drogą stanowi element wynagrodzenia za świadczoną usługę.

Wchodzi więc w zakres uzyskanego obrotu tworząc podstawę opodatkowania. Bez znaczenia przy tym jest fakt, w jaki sposób później podatnik świadczący usługi gastronomiczne podzieli kwoty napiwków. Nawet jeśli w całości przekazane one zostaną na rzecz pracowników nie zmieni to faktu, iż jako ściśle określone i dające się precyzyjnie określić jeszcze przed realizacją usługi stanowią zakres opodatkowania VAT.

Podsumowując: o tym czy napiwek podlega opodatkowaniu VAT decydować będzie okoliczność jego płatności. Jeśli zapłacony będzie uznaniowo, dobrowolnie i bez związku z wysokością uzyskanej usługi – będzie wyłączony z zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w przypadkach obowiązkowego doliczania do wartości usługi napiwek stanowi element ceny i wchodząc w zakres obrotu wartość napiwku zwiększa podstawę opodatkowania VAT.

Źródło: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada 2010 r. (sygn. akt. I FSK 1917/09).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA