REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy napiwki są opodatkowane VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Opodatkowanie VAT - napiwki
Opodatkowanie VAT - napiwki

REKLAMA

REKLAMA

W polskim kręgu kulturowym za normę można uznać wręczenie pracownikom restauracji (kelnerom, barmanom) napiwków. Stanowią one dowód uznania klienta dla wykonanej pracy. Kwota napiwku adresowana do tych osób nie stanowi odpłatności za uzyskaną usługę świadczoną przez restaurację czy bar. Nie jest więc z reguły określona w cenniku (menu). W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług można więc postawić pytanie czy napiwki podlegają opodatkowaniu VAT w sytuacji, gdy płacone są dobrowolnie, z własnej inicjatywy klientów?

Zakres opodatkowania w VAT określa art. 5 ust. 1 wspomnianej wyżej ustawy. W pierwszej kolejności opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli już by uznać otrzymanie napiwku za płatność to byłaby to płatność za świadczoną usługę. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się przede wszystkim każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

By odpowiedzieć na postawione na wstępie pytanie należy jeszcze przyjrzeć się regulacjom dotyczącym obrotu i pojęciu podatnika VAT.

Podstawą opodatkowania w systemie podatku od towarów i usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o należny podatek.

REKLAMA

By jednak określić podstawę opodatkowania w pierwszej kolejności należy ustalić czy dana czynność podlega opodatkowaniu – mieści się w kręgu zdarzeń przy wykonaniu których powstał obowiązek podatkowy. Opodatkować bowiem można tylko te przypadki, gdy powstał przedmiot opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na gruncie ustawy o VAT, podatnikami VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o VAT obejmuje natomiast wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Napiwki dobrowolne

Odnosząc powyższe regulacje do przedstawionego na wstępie zagadnienia w pierwszej kolejności należy zauważyć pewną specyfikę napiwków.

Nie stanowią one bowiem wynagrodzenia za świadczone przez podatnika – właściciela restauracji czy baru, usługi. W swej istocie mają charakter uznaniowy, nie wynikający z przyjętych płatności za uzyskaną usługę.

Co więcej ich adresatem nie jest właściciel lokalu, kwota ta nie trafia przy tym do kasy fiskalnej oraz nie jest uwzględniana w rachunku wystawionym klientowi.

W konsekwencji otrzymana kwota napiwku, adresowana do pracownika, nie wchodzi w zakres obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT. Właściciel lokalu nie musi więc uwzględniać przedmiotowej kwoty w prowadzonych rejestrach oraz ich opodatkowywać.

Czy w świetle powyższego osoba otrzymująca napiwek powinna odprowadzić VAT?

Również i w tym zakresie odpowiedź jest negatywna – nie powinien. Wynika to z faktu, iż osoba taka nie mieści się w kręgu pojęcia określonego art. 15 ustawy o VAT, definiującym kogo należy uznać za podatnika na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Kelner czy barman otrzymujący napiwki otrzymuje pieniądze za czynności wykonywane w ramach stosunku pracy, łączącego go z właścicielem restauracji czy baru. W konsekwencji nie może być uznany za podatnika w związku z otrzymywanymi napiwkami.

Zobacz także: Jak są opodatkowane napiwki

Zobacz także: Ustawa o VAT

Napiwki doliczane do rachunku

Dokonana powyżej analiza przepisów dotyczy sytuacji, w której klient wręcza napiwek dobrowolnie i nie wynika to z narzuconej przez restauratora obowiązkowej normy co do faktu i wysokości płatności – przy jednoczesnym założeniu, że kwota ta adresowana jest do pracowników obsługi.

W praktyce jednakże występują i takie sytuacje, kiedy wysokość napiwku jest z góry określona i automatycznie doliczana do rachunku.

W takich przypadkach napiwek podlega opodatkowaniu VAT. Jest bowiem tak, że napiwek uzyskany tą drogą stanowi element wynagrodzenia za świadczoną usługę.

Wchodzi więc w zakres uzyskanego obrotu tworząc podstawę opodatkowania. Bez znaczenia przy tym jest fakt, w jaki sposób później podatnik świadczący usługi gastronomiczne podzieli kwoty napiwków. Nawet jeśli w całości przekazane one zostaną na rzecz pracowników nie zmieni to faktu, iż jako ściśle określone i dające się precyzyjnie określić jeszcze przed realizacją usługi stanowią zakres opodatkowania VAT.

Podsumowując: o tym czy napiwek podlega opodatkowaniu VAT decydować będzie okoliczność jego płatności. Jeśli zapłacony będzie uznaniowo, dobrowolnie i bez związku z wysokością uzyskanej usługi – będzie wyłączony z zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w przypadkach obowiązkowego doliczania do wartości usługi napiwek stanowi element ceny i wchodząc w zakres obrotu wartość napiwku zwiększa podstawę opodatkowania VAT.

Źródło: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada 2010 r. (sygn. akt. I FSK 1917/09).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA