REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wniesienie nieruchomości do spółki cywilnej podlega VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą i razem z kolegą prowadzę działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Mam zamiar wnieść aportem do spółki moją prywatną nieruchomość. W związku z tym mam wątpliwości czy takie działanie podlega opodatkowaniu VAT, chciałbym wspomnieć że spółka jest VAT-owcem.

Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem wykonawczym do ustawy o VAT z 28 listopada 2008 r. nie ma już zwolnienia z VAT dla wkładów niepieniężnych (aportów) wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego. Z resztą budziło ono kontrowersje ze względu na obowiązek korekty VAT odliczonego przy zakupie towarów będących przedmiotem aportu.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Zwracano również uwagę, że zwolnienie było sprzeczne z przepisami wspólnotowymi (wskazywała na to Polsce uwagę Komisja Europejska). Po usunięciu zwolnienia kontrowersje wokół opodatkowania aportów nie zniknęły. A to dlatego, że w ustawie o VAT brak jakiegokolwiek bezpośredniego odniesienia do aportów. W związku z tym do wykładni należy zastosować inne metody niż wykładnia językowa uwzględniając jednocześnie regulacje unijnych dyrektyw.

Po pierwsze należy odpowiedzieć na pytanie czy wniesienie aportu podlega VAT jako odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług. Z ustawy o VAT wynika, że opodatkowana tym podatkiem jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju jako:
• przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel lub,
• każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z ustawowej definicji dostawy towarów i świadczenia usług wynika, że wniesienie wkładu niepieniężnego jest objęte VAT. A więc aport w postaci rzeczowej powinien być co do zasady uznany za dostawę towaru.

REKLAMA

Należy jednak zwrócić uwagę, że nie każdy aport będzie opodatkowany w przypadku:
• zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
• kiedy wnoszący aport nie działa w charakterze podatnika (wskazuje na to również orzeczenie ETS 04.10.1995 r., sprawa C-291/92).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z uwagi na powyższe oraz art. 15 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na jej cel lub rezultat. Ponadto należy pamiętać, że działalność gospodarcza obejmuje również czynności wykonywane jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania ich w sposób częstotliwy. Wydaje się, że dotyczy to wyłącznie osób fizycznych wnoszących wkłady niepieniężne w ramach sfery prywatnej.

W przedstawionej sytuacji przedsiębiorcy mamy do czynienia z takim właśnie przypadkiem i wniesienie nieruchomości do spółki ma charakter inwestycyjny, a nie gospodarczy i tym samym pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT. Takie stanowisko zajął również ETS w wyroku z 20.06.1991 r. (C-155/94), wykonywanie prawa własności przez posiadacza nie może, samo w sobie, być traktowane jako działalność gospodarcza.

Można również tutaj powiedzieć, że jeżeli przedsiębiorca wnosi aportem rzecz nie w celu wykreowania nowego podmiotu gospodarczego, który to ma za zadanie pełnić określoną rolę w działalności gospodarczej podatnika, a jedynie w ramach wykonywania czynności właścicielskich polegających na lokowaniu poszczególnych składników majątku w różne przedsięwzięcia w celach wyłącznie inwestycyjnych to taki aport nie powinien być opodatkowany VAT.

Pamiętać jednak trzeba i o tym, że każdy taki przypadek powinien być analizowany indywidualnie.

W sprawie zasad opodatkowania aportów wypowiedziało się również Ministerstwo Finansów. I pomimo to, że wprowadzone rozwiązania obowiązują już kilka miesięcy to powyższa informacja nie wyjaśnia wszystkich wątpliwości. Nie ma np. w niej ani słowa, co przyjąć za podstawę opodatkowania czynności przy wnoszeniu wkładu niepieniężnego do spółki.

Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że wniesienie aportu jest czynnością odpłatną, opodatkowaną VAT na ogólnych zasadach, tak więc:
• aport jest opodatkowany VAT, jeśli ten, kto go wnosi, jest podatnikiem VAT, a przedmiotem aportu jest czynność podlegająca VAT,
• sposób opodatkowania zależy od przedmiotu opodatkowania (towar lub usługa) – to dotyczy m. in. ustaleniu właściwej stawki VAT lub o zastosowaniu zwolnienia przedmiotowego,
• aport jest dokumentowany fakturą wystawianą przez spółkę, do której wnosi się aport.

Może też tutaj chodzić o zwolnienie podmiotowe dla drobnych przedsiębiorców, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT. W ww. broszurze wspomniano również o tym, że jeżeli aport jest opodatkowany – nie zwolniony, to wnoszący aport ma prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów wniesionych jako wkład niepieniężny.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA