REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kaucja gwarancyjna a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kaucja gwarancyjna a VAT
Kaucja gwarancyjna a VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym zdarza się, że przedsiębiorcy pobierają od kontrahentów kaucje gwarancyjne zabezpieczająca prawidłowe wykonanie umowy. Czy z tytułu otrzymania takiej kaucji powstaje obowiązek zapłaty VAT?

Na gruncie ustawy o VAT brak jest definicji pojęcia 'kaucja”. Zgodnie ze słownikowym znaczeniem pod terminem tym należy rozumieć sumę pieniężną złożoną jako gwarancja dotrzymania zobowiązania. W przypadku niewywiązania się przez kontrahenta z przyjętego zobowiązania, przedsiębiorca zatrzymuje kaucję, która w takiej sytuacji pełni funkcję odszkodowania. 

REKLAMA

Odszkodowanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów na terenie kraju. Tymczasem zachowanie kaucji równoznaczne z otrzymaniem odszkodowania nie wiąże się z dokonaniem dostawy towarów, a więc dokonaniem czynności opodatkowanej. Do podobnych wniosków doszedł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 18 lipca 2007 r. C-277/05, w którym uznał, że odszkodowanie pozostaje bez bezpośredniego związku z jakąkolwiek odpłatnie świadczoną usługą i jako takie nie podlega opodatkowaniu.

Co do zasady więc, otrzymanie kaucji pełniącej funkcję odszkodowania nie podlega opodatkowaniu VAT. Jednakże może zdarzyć się tak, że kaucja straci swój odszkodowawczy charakter. Tak się stanie jeżeli po wywiązaniu się kontrahenta z przyjętych zobowiązań, pobrana kaucja nie zostanie zwrócona, a zaliczona na poczet ceny nabywanych przez kontrahenta towarów czy usług. W takim wypadku kaucja przestanie pełnić funkcję odszkodowania i przekształci się w zaliczkę. Zaliczka to część lub całość zapłaty otrzymana przed dokonaniem dostawy towarów. W świetle brzmienia art. 19a ust. 8 ustawy o VAT z chwilą jej otrzymania powstaje obowiązek podatkowy w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Jak wykazano, w związku z zaliczeniem kaucji na poczet ceny nabywanych przez kontrahenta towarów bądź usług, po stronie przedsiębiorcy otrzymującego kaucję powstanie obowiązek podatkowy, czyli obowiązek zapłaty podatku. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy? W chwili wpłaty kaucji przez kontrahenta przedsiębiorcy czy też w momencie zaliczenia kaucji na poczet ceny dostarczanych towarów bądź świadczonych usług?  

Kaucja gwarancyjna przeważnie bez VAT, ale czy zawsze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Na gruncie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania zaliczki powstaje w momencie jej otrzymania. Należy pamiętać, że otrzymana przez przedsiębiorcę kaucja będzie spełniać funkcję zabezpieczającą aż do momentu prawidłowego wykonania zobowiązania przez kontrahenta. Do tego więc czasu kaucja ta będzie miała charakter potencjalnego odszkodowania.


Dopiero w momencie, gdy kontrahent przedsiębiorcy wywiąże się z przyjętych zobowiązań, kaucja zostanie zaliczona na poczet ceny dostarczanych przez przedsiębiorcę towarów bądź świadczonych usług, a zatem z tą chwilą straci ona odszkodowawczy charakter i stanie się zaliczką. Obowiązek podatkowy po stronie przedsiębiorcy powstanie zatem nie z chwilą wpłaty kaucji przez kontrahenta, ale z chwilą zaliczenia jej na poczet ceny dostarczanych towarów bądź świadczonych usług.  

Adres biura wirtualnego jako przesłanka odmowy nadania NIP

Dostawa lokali i budynków – obowiązek podatkowy w VAT

VAT 2015 - nowelizacja ustawy

Magdalena Kozłowska, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA