REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Impreza integracyjna dla pracowników i członków ich rodzin - rozliczenie w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Impreza integracyjna dla pracowników i członków ich rodzin - rozliczenie w VAT
Impreza integracyjna dla pracowników i członków ich rodzin - rozliczenie w VAT

REKLAMA

REKLAMA

Czy istnieje podstawa do opodatkowania VAT usług dotyczących organizacji przez spółkę festynu, którego uczestnikami mieli być również byli pracownicy oraz członkowie rodzin byłych i obecnych pracowników. Rozstrzygnięcie w tym zakresie wydał WSA w Bydgoszczy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT w przypadku uczestnictwa w festynie organizowanym przez spółkę byłych pracowników spółki, członków rodzin pracowników i osób im towarzyszących brak jest związku z działalnością gospodarczą spółki. Wymienione osoby nie są pracownikami spółki, nie są w żaden sposób związane z jej działalnością gospodarczą, obecność ich na festynie nie przekłada się na efekty działalności gospodarczej spółki. Wobec braku tego związku należy przyjąć, że istnieje podstawa do opodatkowania VAT, w zakresie tych usług, z których korzystały osoby niebędące pracownikami podczas festynu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak wynika z wyroku WSA w Bydgoszczy z 19 marca 2014 r., sygn. I SA/Bd 206/14.

Czy impreza integracyjna jest opodatkowana VAT?

Komentowany wyrok zapadł na gruncie następującego stanu faktycznego. Spółka akcyjna celem integracji pracowników oraz umocnienia ich więzi z pracodawcą, zorganizowała imprezę artystyczno-rozrywkową. Festyn miał charakter zamknięty – był skierowany do pracowników i ich rodzin, a zaproszenia imienne otrzymali również zasłużeni byli pracownicy spółki. Każdy uczestnik imprezy mógł bezpłatnie korzystać z cateringu oraz atrakcji sportowo-rekreacyjnych, a ponadto uczestnikom zapewniono bezpłatny transport na miejsce festynu. Spółka nie prowadziła ewidencji pozwalającej na ustalenie, kto z jakich atrakcji korzystał oraz kto dotarł na miejsce bezpłatnym transportem.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego spółka zwróciła się do organu podatkowego z dwoma pytaniami. Po pierwsze, czy spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dotyczących organizacji festynu? Po drugie, czy organizacja festynu powinna być uznana za nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT na podstawie ustawy o VAT? Spółka stanęła przy tym na stanowisku, że nieodpłatna czynność polegająca na organizacji imprezy nie podlega opodatkowaniu VAT, zaś spółce przysługuje w tym zakresie prawo do odliczenia VAT naliczonego, gdyż impreza ta wpływa pośrednio na wyniki osiągane przez spółkę i ma tym samym związek z czynnościami opodatkowanymi VAT spółki.

REKLAMA

Loteria paragonowa 2015 – co miesiąc samochód i laptopy od Ministra Finansów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odsetki od zaległości podatkowych - zmiany od 2015 r.

Dyrektor izby skarbowej uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Organ zaznaczył, że o ile ze stanowiskiem wnioskodawcy należy się zgodzić w zakresie, w jakim organizacja festynu dotyczy aktualnych pracowników spółki, o tyle nie można podzielić poglądu spółki w odniesieniu do członków rodzin pracowników oraz byłych pracowników spółki.  DIS podkreślił, że w tym drugim przypadku – w związku z brakiem, nawet pośredniego, związku z czynnościami opodatkowanymi – spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego. Jednocześnie usługa organizacji imprezy na rzecz osób niebędących aktualnie pracownikami spółki świadczona była do celów innych niż działalność gospodarcza spółki, a zatem usługa ta podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Po bezskutecznym wezwaniu organu do usunięcia naruszenia prawa, spółka wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy (dalej: „WSA”).

WSA uchylił zaskarżoną interpretację, wskazując jednak, że nie wszystkie zarzuty skargi zasługują na uwzględnienie. WSA stanął przy tym na stanowisku, iż w zakresie organizacji festynu dla członków rodzin pracowników oraz byłych pracowników spółki spełniona jest określona w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT przesłanka przeznaczenia usługi do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, a zatem usługi te powinny podlegać opodatkowaniu VAT.

WSA zaznaczył jednak, że niezgodne z prawem jest stanowisko DIS w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego. Sąd uznał, że skoro usługi na rzecz osób niebędących obecnie pracownikami spółki podlegają opodatkowaniu, to nie można uznać, że zakup towarów i usług wykorzystanych na potrzeby świadczenia tych usług nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi. Tym samym spółce powinno przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych na organizację festynu zarówno w części dotyczącej pracowników spółki, jak i w części dotyczącej członków ich rodzin oraz byłych pracowników.

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Trudności w kwalifikacji nieodpłatnego świadczenia usług

W przedmiotowej sprawie osią sporu była uznanie, że nieodpłatne świadczenie określonych czynności stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Zagadnieniem kluczowym dla takiej kwalifikacji nieodpłatnego świadczenia usług jest zgodnie z tym przepisem świadczenie usługi do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Ze względu na nieostrość tego pojęcia, kwestia ta nierzadko jest przedmiotem sporu podatników z organami podatkowymi.

Stanowisko składu orzekającego WSA, który – powołując się na stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie przedstawione w wyroku z 19 września 2013 r. (sygn. III SA/Wa 246/13) – wskazał, iż usługami świadczonymi do celów działalności gospodarczej podatnika są usługi, które mają związek z potrzebami działalności gospodarczej, tj. są celowe dla osiągnięcia lub poprawienia wyników tej działalności, zdaje się być słuszne. Z celowością tą mamy do czynienia nie tylko wtedy, gdy określona usługa nieodpłatna jest niezbędna do osiągnięcia efektów działalności gospodarczej, lecz również wtedy, gdy obiektywnie usługa taka może na efekty tej działalności wpływać.

Tym samym istnieją argumenty za uznaniem, że opisane przez Spółkę usługi świadczone na rzecz osób niebędących aktualnie pracownikami Spółki podlegają opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, gdyż uczestnictwo tych osób w festynie zazwyczaj nie przekłada się na umocnienie więzi pracowników z pracodawcą lub zwiększenie motywacji pracowników, a zatem nie ma zasadniczo wpływu na efekty działalności gospodarczej Spółki.

Niemniej, kwestię tę należy moim zdaniem oceniać na gruncie indywidualnego przypadku, a zatem możliwe jest uznanie, że w danych okolicznościach usługi świadczone nieodpłatnie na rzecz osób niebędących pracownikami są celowe z punktu widzenia działalności gospodarczej podatnika.


Mając powyższe na uwadze, można się co do zasady zgodzić z poglądem WSA, że skoro nieodpłatnie świadczona usługa organizacji imprezy artystyczno-rozrywkowej na rzecz członków rodzin pracowników Spółki oraz byłych pracowników Spółki podlega opodatkowaniu VAT, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby świadczenia tejże usługi. Przyjęcie odmiennego stanowiska oznaczałoby bowiem naruszenie zasady neutralności przez obciążenie Spółki podatkiem jako konsumenta w przypadku, gdy Spółka winna wykazywać VAT należny z tytułu świadczenia przedmiotowych usług.

Co do powyższej kwestii trudno jednak o zajęcie jednoznacznego stanowiska.

W tym kontekście należy zwrócić uwagę na istniejący w doktrynie prawa podatkowego pogląd, iż dokonanie oceny przeznaczenia usługi na cele związane lub niezwiązane z działalnością gospodarczą odbywa się na etapie jej nabycia, czego wyrazem powinno być odliczenie bądź nie VAT naliczonego przy jej nabyciu. Tym samym można argumentować, że w odniesieniu do usług nie może mieć zastosowania mechanizm tzw. Lennartz accounting, tj. odliczenia VAT przy nabyciu i jednoczesnego naliczenia VAT należnego w przypadku świadczenia usług na cele prywatne.

Podsumowując wskazać należy, że o ile w przedstawionym stanie faktycznym rozstrzygnięcie kwestii odpowiedniej kwalifikacji nieodpłatnego świadczenia usług nie powinno rodzić istotnych trudności, o tyle ze względu na wskazaną już wyżej nieostrość użytych w przepisie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT pojęć należy się spodziewać, iż zagadnienie to nadal będzie przedmiotem sporów pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi, zwłaszcza w przypadku mniej jednoznacznych okoliczności faktycznych. Wyrazem tego jest choćby niejednolitość poglądów doktrynalnych w odniesieniu do przedmiotowego zagadnienia.

Mateusz Ziaja, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

REKLAMA

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA