REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Impreza integracyjna dla pracowników i członków ich rodzin - rozliczenie w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Impreza integracyjna dla pracowników i członków ich rodzin - rozliczenie w VAT
Impreza integracyjna dla pracowników i członków ich rodzin - rozliczenie w VAT

REKLAMA

REKLAMA

Czy istnieje podstawa do opodatkowania VAT usług dotyczących organizacji przez spółkę festynu, którego uczestnikami mieli być również byli pracownicy oraz członkowie rodzin byłych i obecnych pracowników. Rozstrzygnięcie w tym zakresie wydał WSA w Bydgoszczy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT w przypadku uczestnictwa w festynie organizowanym przez spółkę byłych pracowników spółki, członków rodzin pracowników i osób im towarzyszących brak jest związku z działalnością gospodarczą spółki. Wymienione osoby nie są pracownikami spółki, nie są w żaden sposób związane z jej działalnością gospodarczą, obecność ich na festynie nie przekłada się na efekty działalności gospodarczej spółki. Wobec braku tego związku należy przyjąć, że istnieje podstawa do opodatkowania VAT, w zakresie tych usług, z których korzystały osoby niebędące pracownikami podczas festynu.

REKLAMA

Tak wynika z wyroku WSA w Bydgoszczy z 19 marca 2014 r., sygn. I SA/Bd 206/14.

Czy impreza integracyjna jest opodatkowana VAT?

Komentowany wyrok zapadł na gruncie następującego stanu faktycznego. Spółka akcyjna celem integracji pracowników oraz umocnienia ich więzi z pracodawcą, zorganizowała imprezę artystyczno-rozrywkową. Festyn miał charakter zamknięty – był skierowany do pracowników i ich rodzin, a zaproszenia imienne otrzymali również zasłużeni byli pracownicy spółki. Każdy uczestnik imprezy mógł bezpłatnie korzystać z cateringu oraz atrakcji sportowo-rekreacyjnych, a ponadto uczestnikom zapewniono bezpłatny transport na miejsce festynu. Spółka nie prowadziła ewidencji pozwalającej na ustalenie, kto z jakich atrakcji korzystał oraz kto dotarł na miejsce bezpłatnym transportem.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego spółka zwróciła się do organu podatkowego z dwoma pytaniami. Po pierwsze, czy spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dotyczących organizacji festynu? Po drugie, czy organizacja festynu powinna być uznana za nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT na podstawie ustawy o VAT? Spółka stanęła przy tym na stanowisku, że nieodpłatna czynność polegająca na organizacji imprezy nie podlega opodatkowaniu VAT, zaś spółce przysługuje w tym zakresie prawo do odliczenia VAT naliczonego, gdyż impreza ta wpływa pośrednio na wyniki osiągane przez spółkę i ma tym samym związek z czynnościami opodatkowanymi VAT spółki.

Loteria paragonowa 2015 – co miesiąc samochód i laptopy od Ministra Finansów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odsetki od zaległości podatkowych - zmiany od 2015 r.

Dyrektor izby skarbowej uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Organ zaznaczył, że o ile ze stanowiskiem wnioskodawcy należy się zgodzić w zakresie, w jakim organizacja festynu dotyczy aktualnych pracowników spółki, o tyle nie można podzielić poglądu spółki w odniesieniu do członków rodzin pracowników oraz byłych pracowników spółki.  DIS podkreślił, że w tym drugim przypadku – w związku z brakiem, nawet pośredniego, związku z czynnościami opodatkowanymi – spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego. Jednocześnie usługa organizacji imprezy na rzecz osób niebędących aktualnie pracownikami spółki świadczona była do celów innych niż działalność gospodarcza spółki, a zatem usługa ta podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Po bezskutecznym wezwaniu organu do usunięcia naruszenia prawa, spółka wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy (dalej: „WSA”).

WSA uchylił zaskarżoną interpretację, wskazując jednak, że nie wszystkie zarzuty skargi zasługują na uwzględnienie. WSA stanął przy tym na stanowisku, iż w zakresie organizacji festynu dla członków rodzin pracowników oraz byłych pracowników spółki spełniona jest określona w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT przesłanka przeznaczenia usługi do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, a zatem usługi te powinny podlegać opodatkowaniu VAT.

WSA zaznaczył jednak, że niezgodne z prawem jest stanowisko DIS w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego. Sąd uznał, że skoro usługi na rzecz osób niebędących obecnie pracownikami spółki podlegają opodatkowaniu, to nie można uznać, że zakup towarów i usług wykorzystanych na potrzeby świadczenia tych usług nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi. Tym samym spółce powinno przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych na organizację festynu zarówno w części dotyczącej pracowników spółki, jak i w części dotyczącej członków ich rodzin oraz byłych pracowników.

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Trudności w kwalifikacji nieodpłatnego świadczenia usług

W przedmiotowej sprawie osią sporu była uznanie, że nieodpłatne świadczenie określonych czynności stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Zagadnieniem kluczowym dla takiej kwalifikacji nieodpłatnego świadczenia usług jest zgodnie z tym przepisem świadczenie usługi do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Ze względu na nieostrość tego pojęcia, kwestia ta nierzadko jest przedmiotem sporu podatników z organami podatkowymi.

Stanowisko składu orzekającego WSA, który – powołując się na stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie przedstawione w wyroku z 19 września 2013 r. (sygn. III SA/Wa 246/13) – wskazał, iż usługami świadczonymi do celów działalności gospodarczej podatnika są usługi, które mają związek z potrzebami działalności gospodarczej, tj. są celowe dla osiągnięcia lub poprawienia wyników tej działalności, zdaje się być słuszne. Z celowością tą mamy do czynienia nie tylko wtedy, gdy określona usługa nieodpłatna jest niezbędna do osiągnięcia efektów działalności gospodarczej, lecz również wtedy, gdy obiektywnie usługa taka może na efekty tej działalności wpływać.

Tym samym istnieją argumenty za uznaniem, że opisane przez Spółkę usługi świadczone na rzecz osób niebędących aktualnie pracownikami Spółki podlegają opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, gdyż uczestnictwo tych osób w festynie zazwyczaj nie przekłada się na umocnienie więzi pracowników z pracodawcą lub zwiększenie motywacji pracowników, a zatem nie ma zasadniczo wpływu na efekty działalności gospodarczej Spółki.

Niemniej, kwestię tę należy moim zdaniem oceniać na gruncie indywidualnego przypadku, a zatem możliwe jest uznanie, że w danych okolicznościach usługi świadczone nieodpłatnie na rzecz osób niebędących pracownikami są celowe z punktu widzenia działalności gospodarczej podatnika.


Mając powyższe na uwadze, można się co do zasady zgodzić z poglądem WSA, że skoro nieodpłatnie świadczona usługa organizacji imprezy artystyczno-rozrywkowej na rzecz członków rodzin pracowników Spółki oraz byłych pracowników Spółki podlega opodatkowaniu VAT, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby świadczenia tejże usługi. Przyjęcie odmiennego stanowiska oznaczałoby bowiem naruszenie zasady neutralności przez obciążenie Spółki podatkiem jako konsumenta w przypadku, gdy Spółka winna wykazywać VAT należny z tytułu świadczenia przedmiotowych usług.

Co do powyższej kwestii trudno jednak o zajęcie jednoznacznego stanowiska.

W tym kontekście należy zwrócić uwagę na istniejący w doktrynie prawa podatkowego pogląd, iż dokonanie oceny przeznaczenia usługi na cele związane lub niezwiązane z działalnością gospodarczą odbywa się na etapie jej nabycia, czego wyrazem powinno być odliczenie bądź nie VAT naliczonego przy jej nabyciu. Tym samym można argumentować, że w odniesieniu do usług nie może mieć zastosowania mechanizm tzw. Lennartz accounting, tj. odliczenia VAT przy nabyciu i jednoczesnego naliczenia VAT należnego w przypadku świadczenia usług na cele prywatne.

Podsumowując wskazać należy, że o ile w przedstawionym stanie faktycznym rozstrzygnięcie kwestii odpowiedniej kwalifikacji nieodpłatnego świadczenia usług nie powinno rodzić istotnych trudności, o tyle ze względu na wskazaną już wyżej nieostrość użytych w przepisie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT pojęć należy się spodziewać, iż zagadnienie to nadal będzie przedmiotem sporów pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi, zwłaszcza w przypadku mniej jednoznacznych okoliczności faktycznych. Wyrazem tego jest choćby niejednolitość poglądów doktrynalnych w odniesieniu do przedmiotowego zagadnienia.

Mateusz Ziaja, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA