REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia z VAT – kto i kiedy może z nich korzystać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wiesław Dzikowski
Księgowy, współwłaściciel i pełniący rolę wiceprezesa w firmie BR Progres sp. z o.o. Z księgowością związany od 2003 roku.
Zwolnienia z VAT – kto i kiedy może z nich korzystać? /Fot. Shutterstock
Zwolnienia z VAT – kto i kiedy może z nich korzystać? /Fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca bez względu na wybraną formę opodatkowania (ryczałt, KPiR, itp.) musi sobie odpowiedzieć na pytanie czy poza rozliczeniem PIT bądź CIT będzie również musiał rozliczać się z Urzędem Skarbowym z tytułu podatku VAT.

Zwolnienie z VAT w 2021 roku 

To w jaki sposób powinno nastąpić rozliczenie z tytułu podatku VAT zależy od wielu czynników, m.in. od: przedmiotu działalności, wysokości obrotu, czy podlegamy zwolnieniu, czy prowadzimy transakcje z zagranicą itp.

REKLAMA

REKLAMA

Poniżej postaramy się opisać sytuacje, w których możemy skorzystać z szerokiego wachlarza zwolnień z tego podatku.

Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku VAT zawarta jest w art. 15, który mówi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Wydawałoby się więc, że pod podatek VAT podlegają wszystkie osoby prowadzące działalność gospodarczą to ustawa zawiera również szereg zwolnień podmiotowych (chodzi o limit sprzedaży) i przedmiotowych (dotyczy wybranych towarów i usług) oraz opisuje sytuacje, w których nie ma obowiązku składania deklaracji VAT (np. zawieszenie prowadzenia działalności).

ZWOLNIENIE Z VAT PODMIOTOWE

Osoby prowadzące działalność gospodarczą nie mają obowiązku rejestracji jako czynni podatnicy VAT pod warunkiem, że limit sprzedaży towarów/usług nie przekracza w ciągu roku 200.000,00 PLN. W sytuacji gdy rozpoczynamy naszą działalność w trakcie roku limit ten należy obliczyć proporcjonalnie.

REKLAMA

UWAGA!
W sytuacji kiedy spodziewamy się przekroczenia limitu powinniśmy się zarejestrować jako podatnik VAT czynny przed dokonaniem sprzedaży, która spowoduje przekroczenie limitu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby prawidłowo wyliczyć limit należy pamiętać, że nie wlicza się do niego:

  • kwoty podatku;
  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  • sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  • sprzedaży towarów i usług, zwolnionych od podatku na podstawie ustawy o VAT lub rozporządzenia;
  • sprzedaży towarów, które są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

 

UWAGA!
Jeśli korzystamy ze zwolnienia ze względu na nieprzekroczony limit to nie mamy prawa do odliczenia VAT od zakupów. Zapłacony natomiast przy zakupach podatek VAT będzie naszym kosztem w rozliczeniach z tytułu podatku dochodowego, ale tylko w sytuacji gdy wybrana przez nas forma opodatkowania nam to umożliwi. O różnych formach opodatkowania pisaliśmy już w jednym z wcześniejszych artykułów.

Niestety aby nie było tak łatwo w rozliczeniach z podatkiem VAT występują ograniczenia co do zastosowania zwolnienia podmiotowego. Nie jest tutaj istotne czy limit został przekroczony czy nie. Od 1 września 2019 roku w znowelizowanej ustawie VAT mamy nowy katalog usług, który jest wyłączony ze zwolnienia. Poniżej przykłady obowiązujących zwolnień oraz lista nowych:

  1. Sprzedajemy:
    1. wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, wyroby jubilerskie i złom z tych wyrobów;
    2. towary opodatkowane podatkiem akcyzowym (z wyjątkiem energii elektrycznej, wyrobów tytoniowych i samochodów osobowych);
    3. budynki, budowle lub ich części;
    4. tereny budowlane i tereny przeznaczone pod zabudowę;
    5. nowe środki transportu.
  2.  
    1. Oraz od 01.09.2019 jako sklepy internetowe sprzedajemy:
      1. sprzęt AGD elektryczny i nieelektryczny;
      2. komputery, urządzenia elektroniczne i optyczne;
      3. preparaty kosmetyczne i toaletowe;
      4. maszyny i urządzenia gdzie indziej niesklasyfikowane takie jak silniki, turbiny, pompy (PKWiU 28).
  3.  
    1. A także od 01.09.2019 jako jako hurtownie i sklepy detaliczne sprzedajemy:
      1. części do pojazdów samochodowych;
      2. części do motocykli.

 

  1. Lub świadczymy usługi:
    1. prawnicze;
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego;
    3. jubilerskie;
  2.  
    1. Oraz od 01.09.2019 świadczymy usługi:
      1. z zakresu ściągania długów;
      2. factoringu.

 

  1. Lub nie posiadamy siedziby działalności gospodarczej na terytorium RP.

Ponieważ znowelizowana ustawa o podatku VAT budzi wiele wątpliwości dotyczących rozliczeń na przełomie sierpnia i września głównie z powodu braku przepisów przejściowych zachęcamy do śledzenia naszych komunikatów na stronie oraz do kontaktu z nami.

ZWOLNIENIE Z VAT PRZEDMIOTOWE

Zwolnienie to jest związane z przedmiotem prowadzonej przez nas działalności gospodarczej. W ustawie o podatku VAT określono grupę towarów i usług, które nie podlegają podatkowi VAT.

Zwolnieniem z VAT objęte są m.in. następujące czynności:

• zarządzanie funduszami inwestycyjnymi, pracowniczymi programami emerytalnymi, ubezpieczeniami;

• świadczone w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Zwolnione z VAT są usługi w zakresie opieki medycznej świadczone, co do zasady, przez:

  •  
    • lekarza i lekarza dentystę;
    • pielęgniarkę i położną;
    • psychologa
    • osoby wykonujące zawód medyczny.

• pomocy społecznej;

• kształcenia i wychowania objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty;

• dostawy produktów rolnych;

• dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

EWIDENCJA SPRZEDAŻY

Prowadzenie działalności gospodarczej jako podatnik zwolniony z VAT oznacza, że nie ciąży na nas obowiązek składania deklaracji rozliczających VAT-7 lub VAT-7K. Nie mamy również obowiązku przesyłania plików JPK. Nie oznacza to jednak, że nie ciążą na nas żadne inne obowiązki. Jako podatnicy zwolnieni mamy obowiązek prowadzenia uproszczonej ewidencji sprzedaży.

Ewidencja ta znana również pod nazwą rejestr sprzedaży pozwala się zorientować, w którym momencie przekroczymy limit 200.000,00 PLN.

Przepisy podatkowe nie określają wprost co taka ewidencja powinna zawierać. Natomiast podstawowe informacje zawarte w takim rejestrze to m.in.:

  • liczba porządkowa;
  • data sprzedaży;
  • wartość sprzedaży;
  • wartość sprzedaży narastająco;
  • ewentualne uwagi.

Ważne jest, że powinna ona być prowadzona rzetelnie i w sposób chronologiczny. Brak takiej ewidencji lub prowadzenie jej w sposób nieczytelny narazić nas może na konsekwencje ze strony US. W takiej sytuacji Urząd dokona oszacowania naszej sprzedaży i na ten podstawie będziemy zobowiązani zapłacić podatek.

Dlatego bardzo istotne aby przed zarejestrowanie działalności gospodarczej zapoznać się z pełną listą zwolnień i w razie wątpliwości skontaktować się z wykwalifikowanym biurem rachunkowym.

ZWOLNIENIE Z PODATKU VAT A TRANSAKCJE WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWE (UE)

Skorzystanie z wyżej wymienionych zwolnień w podatku VAT nie oznacza, że nie będziemy mieć w trakcie prowadzenia naszej działalności sytuacji gdy jednak będziemy podlegać obowiązkowi w podatku VAT.

W sytuacji gdy zamierzamy dokonać transakcji z naszymi kontrahentami prowadzącymi działalność na terenie jednego z państw UE (kontrahenci zagraniczni) to powstanie po naszej stronie obowiązek rozliczenia podatku VAT i obowiązek zarejestrowania się jako podatnik VAT-UE.

Tutaj również obowiązuje limit transakcji a jego wysokość to 50.000,00 PLN. Do limitu wlicza się wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), czyli zakupy towar od firm z Unii Europejskiej.

Dodatkowo jesteśmy zobowiązani do rejestracji gdy:

  • nabywamy usługi od kontrahentów z Unii Europejskiej, w odniesieniu do których miejscem świadczenia tych usług jest kraj nabywcy;
  • dokonujemy wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług, dla których miejscem rozliczenia podatku z tych transakcji jest kraj nabywcy.

Tak więc wystarczy otrzymać, jako przedsiębiorca zwolniona z VAT, fakturę z eBay lub Facebooka by powstała z naszej strony konieczność rejestracji VAT-UE.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

UWAGA!
Rejestracja jako podatnik VAT-UE nie powoduje, że automatycznie tracimy prawo do zwolnienia z VAT w obrocie krajowym. Zwolnienie takie nadal nas dotyczy i mamy prawo z niego korzystać.

REZYGNACJA ZE ZWOLNIENIA W PODATKU VAT

Każdy przedsiębiorca, który korzysta ze zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego może sam dobrowolnie rozliczać podatek VAT. W tym celu powinien zgłosić się jako czynny podatnik VAT składając formularz VAT-R w swoim Urzędzie Skarbowym.

Należy pamiętać, że w sytuacji gdy rozpoczynamy działalność gospodarczą takiego zgłoszenia należy dokonać przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej. Natomiast gdy już prowadzimy działalność i jesteśmy zarejestrowani dla celów VAT takiego zgłoszenia aktualizującego powinniśmy dokonać przed początkiem miesiąca lub kwartału (w zależności od tego jaką częstotliwość opodatkowania wybierzemy).

Dobrze mieć na uwadze, że gdy planujemy dokonywanie dużych inwestycji, z których będziemy mieć dużą wartość podatku VAT lub dokonujemy sprzedaży towarów i usług, do których zastosowanie ma obniżona stawka podatku VAT, zostanie czynnym podatnikiem będzie dla nas korzystniejsze. Trzeba tu pamiętać, że w sytuacji gdy jesteśmy zwolnieni z podatku VAT czy to podmiotowo czy przedmiotowo to tym samym nie składamy deklaracji VAT więc i nie odliczymy tego podatku od naszych zakupów.

UWAGA!
Gdy zdecydujemy się dobrowolnie zrezygnować ze zwolnienia z VAT możemy powrócić do niego jednak nie wcześniej, niż po upływie roku licząc od końca roku, w którym zrezygnowano z tego zwolnienia.

Jak z łatwością można zauważyć temat podatku VAT nie jest łatwą sprawą dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Zawsze może dojść do sytuacji gdzie z powodu braku świadomości czy braku rzetelnej informacji staniemy w sytuacji osoby, która nie dopilnowała swoich obowiązków podatkowych. Stąd ważne jest nie tylko odpowiednie rozpoznanie swojej sytuacji przed otwarciem własnej działalności gospodarczej, ale i zaufanie oraz powierzenie swoich spraw podatkowych także w czasie jej trwania odpowiednio wykwalifikowanym osobom.

Wiesław Dzikowski
www.br-progres.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA