REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dla kogo po 1 września 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Kubiesa
Ekspert podatkowy
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dla kogo zwolnienie z VAT po 1 września 2019 r.
Dla kogo zwolnienie z VAT po 1 września 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 września 2019 roku zgodnie ze znowelizowaną ustawą o podatku od towarów i usług podmioty dokonujące sprzedaży na odległość powinny zwrócić uwagę na to co oferują swoim klientom. Zmiana jest o tyle istotna, że nowelizacja z 4 lipca 2019 roku została opublikowana 13 sierpnia br, przy czym część przepisów wchodzi w życie od 1 września 2019 roku. Okres urlopowy może spowodować, że podatnicy nie zwrócili uwagi na fakt pojawienia się nowych obowiązków dotyczących VAT.

Zwolnienie z VAT w 2021 roku 

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 113 umożliwia zwolnienie od podatku VAT sprzedaży dokonywanej przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli podatnicy zaczynają dopiero prowadzenie działalności gospodarczej mogą również skorzystać ze zwolnienia od VAT, o ile podatnik zakłada, że w trakcie roku podatkowego nie przekroczy kwoty 200 000 złotych proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli zatem jego rok podatkowy rozpoczyna się w połowie roku limit zwolnienia będzie znacznie mniejszy. Przykładowo, jeśli zaczniemy prowadzenie działalności gospodarczej w maju 2019 roku, kwotę zwolnienia wynoszącą 200 000 złotych liczymy dzieląc ję przez liczbę dni w roku i mnożymy przez liczbę dni prowadzenia działalności gospodarczej.

Jeżeli podatnik przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę zwolnienia, począwszy od pierwszej czynności, która spowodowała przekroczenie progu limitu nie może dalej korzystać ze zwolnienia i cała transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W praktyce powoduje to, że jeśli podatnik w listopadzie danego roku podatkowego osiągnął przychód wynoszący 150 000 złotych to może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, jeśli jednak w grudniu dokona sprzedaży towarów lub usług na kwotę 80 000 złotych, w takiej sytuacji transakcja ta spowoduje, że przekroczy on próg 200 000 złotych i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT od całej kwoty 80 000 złotych. Jeśli więc zbliżamy się do progu powinniśmy być bardziej uważni, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami jesteśmy zobowiązania do zarejestrowania się dla celów podatku VAT przed dokonaniem czynności, która spowoduje przekroczenie progu zwolnienia.

REKLAMA

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Czy każdy może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT?

Ustawa o VAT wskazuje, że co do zasady podatnicy mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego w VAT, jeśli ich przychody nie przekraczają progu 200 000 złotych w roku podatkowym, jednak wskazuje jednocześnie zamkniętą grupę podatników, którzy nie mogą skorzystać ze zwolnienia.

Podatnikami, którzy nie mogli korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT byli dotychczas (do 31 sierpnia 2019 r.):

I. dokonujący dostaw:
1) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy o VAT,
2) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
- budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
- terenów budowlanych,
- nowych środków transportu

II. świadczący usługi:
1) prawnicze,
2) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
3) jubilerskie

Niestety przepisy od 1 września 2019 roku zdecydowanie poszerzają krąg podatników, którzy nie mogą skorzystać ze zwolnienia podmiotowego. Uzasadnieniem dla tych zmian jest fakt, iż w poszerzanym kręgu podmiotów pojawia się w opinii Ministerstwa Finansów wiele możliwości dla tworzenia szarej strefy i zmiana ma na celu ograniczenie skali potencjalnych oszustw podatkowych.

Jakie zmiany pojawiły się od 1 września 2019 roku?

Z dniem 1 września 2019 roku ustawa o podatku VAT poszerza krąg podatników, którzy nie mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Nowelizacja ustawy dodaje nowe podmioty, do których należą podatnicy dokonujący dostawy:
a) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

b) hurtowych i detalicznych części do:
- pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU 45.4);

Dodatkowo podatnicy którzy świadczą usługi w zakresie ściągania długów, w tym factoringu, także nie mogą skorzystać ze zwolnienia z art.113 ustawy o VAT.


Co w praktyce oznaczają zmiany i kogo faktycznie dotyczą?

Podmioty, które dotychczas dokonywały sprzedaży np. sprzętu elektronicznego w postaci kamer poprzez portale elektronicznej sprzedaży (w takiej sytuacji nie ma fizycznej obecności podczas transakcji sprzedającego i kupującego ), mogły korzystać ze zwolnienia podmiotowego i nie musiały być podatnikami VAT czynnymi.

Od dnia 1 września 2019 r. zmienia się to zasadniczo i niezależnie od poziomu przychodów tych podmiotów, jeśli dokonują sprzedaży tych towarów poprzez portale internetowe będą zobowiązane do zarejestrowania się dla celów podatku VAT i dopełniania wszystkich związanych z tym obowiązków.

Jakie podmioty z branży elektronicznej będą dotknięte zmianą?

Od 1 września 2019 dodatkowo zobowiązani do rejestracji do podatku VAT będą podatnicy, którzy dokonują m.in. dostaw komputerów, wyrobów elektronicznych, które wskazane są w dziale 26 i 27 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, a więc m.in.:
a) urządzenia elektryczne dla telefonii i telegrafii; wideofony
b) kamery telewizyjne
c) wideo i pozostałe urządzenia wideo do nagrywania i odtwarzania
d) aparaty fotograficzne cyfrowe i kamery cyfrowe
e) kamery filmowe
f) części i akcesoria do sprzętu fotograficznego
g) wiele innych.

Jeśli wskazani powyżej podatnicy dokonują sprzedaży na odległość i nie ma fizycznej obecności stron, a zatem ma to miejsce w sytuacjach, w których sprzedaż jest dokonywana za pośrednictwem różnego rodzaju sklepów internetowych, platform elektronicznych czy też stron internetowych, a także innych środków za pośrednictwem których dochodzi do zawarcia transakcji na odległość, zmiana przepisów będzie ich dotyczyła.

Tym samym podatnicy, którzy dokonują niewielu sprzedaży w internecie, a także posiadali dotychczas niewielkie obroty na dokonywanych sprzedażach będą musieli zarejestrować się do VAT niezależnie od tego jaka będzie ich wysokość obrotu.

Jakie kroki należy przedsięwziąć od 1 września 2019 roku?

Podatnicy, którzy nie mogą korzystać od dnia 1 września ze zwolnienia podmiotowego są zobowiązani do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku VAT. Zgodnie z art. 96 ustawy o VAT podmioty są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, zatem podatnicy, którzy od 1 września 2019 roku nie będą mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego powinni dokonać zgłoszenia przed dokonaniem czynności objętej wyłączeniem zwolnienia, zatem co do zasady do dnia 31 sierpnia 2019 roku. Zgłoszenie dokonywane jest na druku VAT-R.

Co w przypadku kiedy zapłata zostanie dokonana przed 1 września 2019 roku, a towar dostarczony po 1 września 2019 roku?

Ustawodawca nie przewidział przepisów przejściowych, a także wyjaśnienia w przepisach do dokonywanych zmian. Należy więc przyjąć, że w tych sytuacjach stosować należy zasady szczególne w podatku VAT. W przypadku kiedy zostanie dokonana zapłata za towar przed dniem 1 września 2019 roku zastosować należy zwolnienie podmiotowe, jeśli zaś zapłata nastąpi po 01.09.2019 zastosować należy nowe przepisy i nie korzystać ze zwolnienia.

W przypadku kiedy została dokonana zaliczka na poczet dokonanej dostawy i zaliczka została wpłacona przed 1 września, pozostała zaś część zostanie uregulowana po 1 września uważa się, iż należy zastosować zwolnienie do części transakcji która uregulowana była przed 1 września 2019 roku, a do pozostałej już nie.

Patrycja Kubiesa, Kancelaria podatkowa KiB

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA