Nadpłata i jej zwrot według organów podatkowych
REKLAMA
WYJAŚNIENIA
- O zwrot nadpłaty może wystąpić również płatnik PIT
- Nie zawsze nadpłatę wypłaci podatnikowi urząd skarbowy
- Odzyskanie nadpłaty zależy od zwrotu świadczenia
- Wniosek o zwrot nadpłaty nie skorzysta ze zwolnienia
- Zwrot nadpłaconych składek jest przychodem podatnika
- Odzyskać od fiskusa można tylko kwotę nadpłaty
- Zwrot składek zdrowotnych zwiększy podatek
- Do wniosku o nadpłatę dołącza się korektę zeznania
- Nienależna nadpłata stanowi zaległość podatkową
Biuro zarządzania funduszami europejskimi zatrudnia kilkanaście osób w ramach pomocy technicznej zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego (ZPORR). Projekt finansowany jest w 75 proc. ze środków bezzwrotnej pomocy UE oraz w 25 proc. z budżetu państwa. Wynagrodzenia wypłacane są w pierwotnej fazie w 100 proc. z budżetu państwa, a następnie są refundowane w 75 proc. z budżetu UE. Biuro jest bezpośrednim beneficjentem środków. Od wynagrodzenia odprowadzana jest zaliczka na podatek dochodowy. Kto jest zobowiązany do zwrotu nadpłaconego podatku wykazanego w deklaracji PIT-40 - płatnik czy urząd skarbowy?
ODPOWIEDŹ URZĘDU
W sytuacji gdy wypłata wynagrodzeń jest realizowana ze środków krajowych, a następnie refinansowana ze środków pomocowych Unii, wówczas wynagrodzenia te nie korzystają ze zwolnienia z PIT przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm., dalej ustawa o PIT), gdyż środki na zapłatę nie pochodzą ze środków pomocowych i sfinansowanie wynagrodzeń ze środków pomocowych nie stało się faktem dokonanym.
Zatem zwolnione od PIT są tylko te dochody z tytułu wynagrodzeń, które są sfinansowane bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy, a więc nie ze środków krajowych.
Jeśli chodzi o nadpłatę podatku, to art. 72 par. 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, że za nadpłatę uważa się m.in. kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej. Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku przysługuje również płatnikom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej. Płatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest zobowiązany złożyć skorygowane deklaracje. W związku z tym płatnik może skorygować obliczenia należnej zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne i złożyć w urzędzie skarbowym wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym wraz z korektami deklaracji PIT-4 oraz odpowiednie korekty deklaracji ZUS. Podatnicy powinni od płatnika otrzymać prawidłowe informacje PIT-40 o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za dany rok oraz zwrot nadpłaconego podatku.
Postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście z 13 października 2006 r., nr ZD/415-42/06.
OPINIA
Aby omawiany w interpretacji dochód był zwolniony z opodatkowania, powinien pochodzić bezpośrednio od podmiotów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT. W przedmiotowej sprawie podatnik otrzymuje środki z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a jak to zostało podkreślone, tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego. Wynika to z zasady, że przepisy dotyczące ulg i zwolnień podatkowych - jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania - powinny być interpretowane ściśle z ich brzmieniem. Zatem, w tej kwestii organ podatkowy orzekł słusznie. Przy takim rozstrzygnięciu natomiast bezprzedmiotowa staje się druga część pytania podatnika. Skoro organ podatkowy wyjaśnia, że takie dochody pracowników ZPORR są opodatkowane na zasadach ogólnych, nie może być mowy o zwrocie nadpłaconego podatku.
Od maja 2005 roku podatnik pracuje w zakładzie masarskim, a pracodawca uzyskane przez podatnika dochody w 2005 roku rozliczył na formularzu PIT-40, z którego wynika nadpłata w kwocie 167,38 zł. Czy tę nadpłatę powinien zwrócić urząd skarbowy?
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Jeżeli z obliczenia rocznego wynika nadpłata, zalicza się ją na poczet zaliczki należnej za marzec, a jeżeli po pobraniu tej zaliczki pozostaje nadpłata, płatnik zwraca ją podatnikowi w gotówce. Zwrócone nadpłaty w gotówce płatnik potrąca z kwot pobranych zaliczek przekazywanych urzędom skarbowym, wykazując je w deklaracji (PIT-4) w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu zaistnienia zdarzenia. W przypadku niedopełnienia przez płatnika tych czynności, obowiązek zwrotu nadpłaty nadal ciąży na pracodawcy, który powinien złożyć korektę deklaracji PIT-4, wykazując w niej kwoty pobranych zaliczek pomniejszone o kwotę zwróconej nadpłaty.
Postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu z 2 października 2006 r., nr PDII/415-19/AG/06.
OPINIA
ADAM MARIUK
Przepisy ustawy o PIT ustanawiają szczególny sposób zwrotu nadpłaty wynikającej z zeznania rocznego składanego w trybie art. 37 ustawy o PIT. W myśl tego artykułu, płatnik - jeżeli spełnione są określone warunki - przygotowuje i składa zeznanie za podatnika, jest również zobowiązany do zwrotu nadpłaty przypadającej podatnikowi. Jednocześnie płatnik nie ponosi sam ekonomicznych kosztów nadpłaty, ale potrąca ją z zaliczki od dochodów podatnika za marzec albo zwraca w gotówce pomniejszając ogólną kwotę zaliczek.
Podatnik w 2004 roku w związku z rozwiązaniem umowy o pracę przez pracodawcę otrzymał odprawę oraz odszkodowanie wynikające z postanowień układu zbiorowego pracy w kwocie 57 420 zł brutto. Odprawę tę oraz pozostałe dochody uzyskane podatnik opodatkował w zeznaniu PIT-37 za 2004 rok. W związku z wypowiedzeniem umowy o pracę podatnik odwołał się do sądu pracy. Sąd wydał w 2005 roku wyrok, na podstawie którego podatnik został przywrócony do pracy. W związku z tym pracodawca zażądał zwrotu nienależnie pobranego odszkodowania oraz odprawy. Podatnik zawarł z pracodawcą ugodę, na mocy której przyjęto formę zwrotu w ratach. W roku 2005 podatnik zwrócił pracodawcy kwotę 4,2 tys. zł, pozostała kwota miała być zwracana w roku 2006 i w latach następnych, aż do całkowitego jej rozliczenia. Kiedy i na jakich zasadach należy obliczyć wysokość i zwrot podatku od wypłaconej w 2004 roku odprawy, a następnie zwróconej pracodawcy w 2005 roku i w latach następnych?
ODPOWIEDŹ IZBY
Podatnikom, którzy dokonali zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zostały opodatkowane, przysługuje prawo odliczenia od dochodu tych świadczeń, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy. Ponadto, jeżeli kwota dokonanego zwrotu nienależnie pobranego świadczenia przekracza dochód podlegający opodatkowaniu, podatnik może dokonać jej odliczenia w najbliższych kolejno następujących pięciu latach podatkowych.
Decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie ośrodek zamiejscowy w Elblągu z 13 listopada 2006 r., nr PDF/E/4117-1-148/06.
OPINIA
MICHAŁ GRZYBOWSKI
Interpretacja dokonana w przedmiotowej sprawie zarówno przez urząd, jak i izbę skarbową wydaje się być prawidłowa. Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, podstawę opodatkowania za dany rok ustala się po odliczeniu dokonanych w tym roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie dopiero za rok, w którym podatnik zwrócił część świadczenia, możliwe będzie dokonanie odliczenia tej kwoty od dochodu. Podobnie w kolejnych latach, w których, zgodnie z ustaleniami z pracodawcą, podatnik będzie dokonywał zwrotu w ratach uprzednio nienależnie otrzymanego świadczenia.
Podatnik, składając deklaracje podatkowe w podatku od towarów i usług, wykazał kwotę podatku naliczonego do zwrotu na rachunek bankowy. Następnie wystąpił z wnioskiem do urzędu skarbowego o stwierdzenie nadpłaty podatku zgodnie z art. 75 par. 1 i 2 pkt 1 lit. b) Ordynacji podatkowej. Czy wniosek o zwrot lub zaliczenie nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych jest zwolniony z opłaty skarbowej?
ODPOWIEDŹ PREZYDENTA
Zgodnie z przepisami ustawy o opłacie skarbowej (w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 roku), załącznik nr 1, część I, kolumna 4, pkt 14 zwalnia się z opłaty skarbowej wnioski w sprawach zwrotu lub umorzenia należności celnych oraz należności, do których zastosowanie mają przepisy Ordynacji podatkowej. Zwrot podatku następuje po uprzednim wydaniu przez uprawniony organ decyzji stwierdzającej nadpłatę - zgodnie z art. 75 par. 4 Ordynacji, w wypadku gdy skorygowana deklaracja nie budzi wątpliwości, następnie podatnik może wystąpić z wnioskiem o zwrot nadpłaty lub zaliczenie nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zaległości podatkowych zgodnie z art. 76a par. 1 Ordynacji. Dopiero ten wniosek jest wnioskiem dotyczącym zwrotu lub umorzenia należności podatkowych, do których mają zastosowanie przepisy Ordynacji podatkowej.
Postanowienie Prezydenta Miasta Zawiercie z 18 września 2006 r., nr Fe-III-3110/268/2006/P/AS/P.
OPINIA
Podstawowa wątpliwość związana z przedstawioną interpretacją dotyczy faktu, że prezydent miasta zajmuje stanowisko w sprawie przepisów prawa podatkowego, należącej do kompetencji naczelników urzędów skarbowych. Ponadto interpretacje prawa podatkowego powinny być weryfikowane pod kątem zgodności z przepisami prawa przez właściwe organy drugiej instancji. Przedstawiona interpretacja prawdopodobnie nie została w ogóle zweryfikowana, co mogłoby tłumaczyć jej jakość merytoryczną i przede wszystkim wątpliwą zgodność z obowiązującym prawem. Po pierwsze, nadwyżka VAT naliczonego nad należnym wykazana do zwrotu nie jest nadpłatą w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej (np. wyrok NSA z 15 października 1998 r.; sygn. akt I SA/Po 343/98; niepublikowany). Wniosek o stwierdzenie nadpłaty złożony przez podatnika jest więc bezzasadny i bezcelowy. Po drugie, wniosek o stwierdzenie nadpłaty jest integralną częścią postępowania prowadzącego do dokonania zwrotu nadpłaty podatku, a więc korzysta ze zwolnienia z opłaty skarbowej wskazanego w cytowanym pkt 14 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej.
Spółka w latach 1999-2000 wydawała kupony obiadowe osobie zatrudnionej na podstawie umowy zlecenia. Od wartości tych kuponów pobierała składki na ubezpieczenie społeczne. W 2006 roku spółka uzyskała informację, że kupony te podobnie jak umowa zlecenie nie powinny podlegać składkom na ubezpieczenie społeczne. Obecnie dokonywany jest zwrot nadpłaconych składek. Czy w związku z przekazaniem byłemu pracownikowi nadpłaty składek należy korygować PIT-11/8B za lata, w których powstała ta nadpłata?
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Przychodem podatnika zgodnie z ustawą o PIT będzie zwrócona nadpłata składek na ubezpieczenie społeczne. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło. W związku z tym zwrócona nadpłata składek będzie przychodem z działalności wykonywanej osobiście. Wynika to z tego, że taka wypłata pozostaje w bezpośrednim związku i jest skutkiem łączącego strony stosunku cywilnoprawnego. Przychody te należy połączyć z ewentualnymi innymi przychodami z tytułu działalności uzyskanymi w danym miesiącu.
Postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 24 listopada 2006 r., nr 1472/DPC/415-87/06/PK.
OPINIA
EWELINA BĄK
Przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Kwota składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zwróconych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych stanowi przychód podatnika podlegający opodatkowaniu w miesiącu, w którym nastąpił faktycznie zwrot tych składek. Konsekwencje kasowego ujęcia tego przychodu są dwojakie, tj. zleceniodawca: będzie obowiązany w tym miesiącu do pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych należnych od kwoty zwróconych składek, jak również do wykazania tego przychodu w informacji PIT-11/8B sporządzonej za rok, w którym nastąpił zwrot składek oraz nie będzie zobowiązany do korekty ubiegłorocznych deklaracji podatkowych.
Podatnik jest osobą niepełnosprawną. Od 2005 roku ponosi wydatki związane z adaptacją lokalu mieszkalnego na potrzeby osoby niepełnosprawnej. W 2005 roku wydał z tego tytułu 12 687,59 zł. Czy, jeśli ma dokumenty stwierdzające poniesione wydatki na cele rehabilitacyjne, przysługuje mu zwrot całej wydatkowanej kwoty, czy wyłącznie kwota nadpłaty.
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Przy uldze rehabilitacyjnej podstawę obliczenia podatku stanowi dochód po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne. Katalog wyliczeń ujęty w art. 26 ust. 7a ustawy o PIT wskazuje na wydatki, które podlegają odliczeniu w ramach wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne. Spotyka się przy wielu wydatkach na cele rehabilitacyjne zastrzeżenia co do możliwości ich poniesienia formułowane m.in. w następujący sposób: stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, niezbędnych w rehabilitacji, ułatwiających wykonywanie czynności życiowych. Wskazane przykłady świadczą o tym, że konkretny wydatek przeznaczony na cele rehabilitacyjne musi z reguły wyróżniać się pewną cechą charakterystyczną, określoną co prawda ogólnie przez ustawodawcę, ale konkretyzowaną w odniesieniu do danego wydatku z uwagi na jego specyficzne cechy.
Postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew z 9 sierpnia 2006 r., nr IX-005/ 217/Z/K/06.
OPINIA
ROBERT ZAJDLER
Ulga rehabilitacyjna pozwala na odliczenie wydatków poniesionych na cele związane z rehabilitacją oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.
W jaki sposób należy rozliczyć zwrot nadpłaconych składek (składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz Fundusz Pracy za okres październik 2004 - wrzesień 2005) zwróconych w sierpniu 2006 r. przez ZUS?
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Skoro odliczone uprzednio od dochodu składki na ubezpieczenia społeczne pomniejszyły podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji i samo zobowiązanie podatkowe, to należy uznać, że w przypadku ich zwrotu należy je wykazać jako odrębne źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zduńskiej Woli z 22 września 2006 r., nr US.I-415/ 17/2006.
OPINIA
AGNIESZKA ADAMCZYK
Jak należy postąpić w przypadku stwierdzenia przez płatnika, że obliczony, a następnie wykazany w deklaracji i odprowadzony podatek dochodowy, poczynając od 1 stycznia 2006 r., został zapłacony nienależnie?
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Zgodnie z art. 75 par. 1 Ordynacji podatkowej z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty może wystąpić podatnik, jeżeli kwestionuje on zasadność pobrania przez płatnika podatku albo jego wysokość. Uprawnienie to przysługuje również płatnikom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali podatek w wysokości większej od należnej. W przypadku stwierdzenia, że pobrany podatek (zaliczka na podatek) jest nienależny, płatnik ma prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Łącznie z wnioskiem płatnik składa skorygowaną deklarację. Prawo do stwierdzenia nadpłaty powinno zostać wykazane przez płatnika poprzez złożenie dokumentów potwierdzających zasadność wniosku.
Postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łosicach z 24 lipca 2006 r., nr PDM/415?4a/06/MW.
OPINIA
KRZYSZTOF KOŚLICKI
Stanowisko zajęte przez organ podatkowy wydaje się być błędne. W analizowanym przypadku nie zostały wzięte pod uwagę przepisy art. 76c Ordynacji podatkowej. Zgodnie z jego brzmieniem, termin zwrotu nadpłaty wynikającej z zaliczek na podatek uzależniony jest od sposobu jej powstania. Jeśli kwota nadpłaty wynikającej z zaliczek na podatek została ustalona samodzielnie przez podatnika, a nie w wyniku decyzji administracyjnej, co miało tu miejsce, powinna zostać ona rozliczona (zwrócona) po zakończeniu okresu, którego dotyczy rozliczany podatek. Regulacja ta wiąże się także z art. 73 par. 2 Ordynacji podatkowej, w którym wprost zostało określone, że dla podatników podatku dochodowego nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego. Nadpłaty wynikające z zapłaconych zaliczek zwrócone być zatem powinny po zakończeniu okresu, za który rozlicza się podatek. W przypadku podatku dochodowego po zakończeniu roku podatkowego.
W dniach 30 stycznia i 2 marca 2004 r. na konto podatnika wpłynęła z urzędu skarbowego kwota 49 560 zł. Czy kwota - przekazana bez wiedzy podatnika - nienależnie zwróconej nadpłaty jest zaległością podatkową?
ODPOWIEDŹ IZBY
Zaległością podatkową w myśl art. 51 par. 1 i 2 Ordynacji podatkowej jest podatek niezapłacony w terminie, a także niezapłacona w terminie zaliczka na podatek oraz rata podatku. Na równi z zaległością podatkową traktuje się także zwrot podatku, jeżeli podatnik otrzymał go nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej lub został on zaliczony na poczet zaległości podatkowej albo bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych, chyba że podatnik wskaże, że nie nastąpiło to z jego winy. Na równi z zaległością podatkową traktuje się również nadpłatę, której zwrotu organ podatkowy dokonał nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej. Do powstania zaległości podatkowej może zatem dojść w wyniku niezapłacenia w terminie zobowiązania podatkowego prawidłowo ustalonego przez podatnika lub też uiszczenia go w nieprawidłowo ustalonej wysokości. Niewłaściwe ukształtowanie treści zobowiązania podatkowego może się wyrażać zarówno w zaniżeniu wysokości należności podatkowej, jak również otrzymaniu nienależnej lub wyższej od należnej nadpłaty. W przypadku gdy doprowadzi to do otrzymania przez podatnika świadczeń ze strony organu podatkowego, zwrot tych świadczeń ma tego samego rodzaju konsekwencje, co niezapłacony w terminie podatek. W gruncie rzeczy w obu tych przypadkach następuje niewłaściwe ukształtowanie treści zobowiązaniowego stosunku prawnego, podatnik zaś dysponuje publicznymi środkami pieniężnymi.
Decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku z 7 lipca 2006 r., nr IO/406-0002/06.
OPINIA
TOMASZ RYSIAK
W przedmiotowej interpretacji dyrektor izby skarbowej oparł się na art. 52 ust. 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym, na równi z zaległością podatkową traktuje się także nadpłatę, jeżeli w zeznaniu została wykazana nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, a organ podatkowy dokonał jej zwrotu lub zaliczenia na poczet zaległości podatkowych bądź bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych. Co należy zauważyć, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej brak winy podatnika wyłącza traktowanie jako zaległości podatkowej jedynie nienależnego zwrotu podatku. Tym samym nie było prawnych podstaw do uznania, że nienależnie zwrócona przez organy podatkowe nadpłata, nawet jeżeli nie było w tym winy podatnika, nie powinna być traktowana jako zaległość podatkowa.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat