REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stosować zasady częściowego odliczenia podatku naliczonego w ciągu roku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Stowarzyszenie miało w 2004 r. sprzedaż zwolnioną z VAT i opodatkowaną VAT. Czy do obliczenia współczynnika, o którym mówi art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, należało przyjąć sprzedaż wszystkich miesięcy, czy tylko tych, w których wystąpiła łącznie sprzedaż zwolniona i opodatkowana? Czy w miesiącach, w których występuje tylko sprzedaż zwolniona lub nie ma sprzedaży, przysługuje w 2005 r. odliczenie podatku naliczonego w części wynikającej z wymienionego współczynnika?
Przy obliczaniu proporcji uwzględnia się obroty z całego poprzedniego roku (wyjątkowo dla 2005 r. proporcja ustalana jest na podstawie obrotów za okres maj–grudzień 2004 r.), a nie tylko obroty tych miesięcy, w których łącznie wystąpiła sprzedaż z prawem do odliczenia VAT, jak też bez takiego prawa. Proporcja stosowana jest wobec wszystkich tych kwot podatku naliczonego, które są powiązane zarówno z czynnościami z prawem do odliczenia VAT, jak i bez takiego prawa. Bez znaczenia przy tym jest to, jakiego rodzaju czynności podatnik wykonuje w danym okresie rozliczeniowym.
Niezwykle istotne jest to, że podatnicy wykonujący zarówno czynności, w związku z którymi przysługuje im prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zobowiązani są do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z poszczególnymi czynnościami (tymi z prawem do odliczania VAT i bez takiego prawa). Podział taki służy ustaleniu, który (z których faktur) podatek naliczony może być odliczony w całości, a który nie pomniejszy podatku należnego.
Dopiero jeżeli podatnik nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części tych kwot, to może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (odliczenie częściowe).
W celu stosowania częściowego odliczania VAT naliczonego podatnik musi ustalić stosowną proporcję. Zasady, jakimi musi kierować się podatnik przy ustalaniu proporcji, zapisane zostały w przepisach art. 90 ustawy o VAT. Proporcja wyznaczana jest przez określony % (jeżeli proporcja ma postać ułamka, zaokrągla się ją w górę), udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przy obliczaniu proporcji uwzględnia się obroty z całego poprzedniego roku (wyjątkowo dla 2005 r. proporcja ustalana jest na podstawie obrotów za okres maj–grudzień 2004 r.), a nie tylko obroty tych miesięcy, w których łącznie wystąpiła sprzedaż z prawem do odliczenia VAT i bez takiego prawa.
Tak ustalona proporcja stosowana jest wobec wszystkich tych kwot podatku naliczonego, który jest związany zarówno z czynnościami z prawem do odliczenia VAT, jak i bez takiego prawa. Bez znaczenia przy tym jest to, jakiego rodzaju czynności podatnik wykonuje w danym okresie rozliczeniowym. Ważne bowiem jest tylko to, z jakiego rodzaju czynnościami (tj. z prawem do odliczania czy bez takiego prawa) powiązany jest ów zakup, a nie to, kiedy w trakcie roku (w jakim okresie) takie nabycie miało miejsce.
Należy wspomnieć, że od 1 czerwca 2005 r. zaczęły obowiązywać zmiany w ustawie o VAT, które objęły między innymi wspomniany art. 90 ustawy. Zgodnie z nimi uchylono ust. 7 tego artykułu, który stanowił, że w obrocie stanowiącym podstawę obliczania proporcji częściowego odliczenia VAT naliczonego uwzględniano dotacje, które nie stanowiły obrotu.
W wyniku tych zmian Minister Finansów uzyskał upoważnienie do wydania rozporządzenia, w którym określa metody obliczenia proporcji inne niż określone w art. 90 ust. 3 oraz warunki stosowania tych metod. Zmiany te będą istotne przy ustalaniu proporcji odliczenia za 2005 r.
• art. 90 ust. 2–6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
Radosław Kowalski
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA