Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą pieniędzy z konta internetowego

W ostatnim czasie wiele mówi się na temat "włamań" dokonywanych przez hakerów na konta tych klientów banków, którzy korzystają ze swoich kont poprzez Internet. W związku z tym chciałabym zapytać, czy korzystanie z bankowości elektronicznej jest bezpieczne oraz jakimi zasadami należy się kierować, aby uniknąć "włamania" na konto i utraty zgromadzonych tam środków.
RADA
Aktualnie stosowane przez polskie banki zabezpieczenia w zakresie ochrony kont klientów korzystających z bankowości elektronicznej są w większości bardzo dobre. Jednak hakerzy włamujący się na konta bankowe poprzez Internet nie wykorzystują zwykle luk w zabezpieczeniach banków, a jedynie niewiedzę i naiwność osób korzystających z bankowości elektronicznej. Aby ustrzec się przed wyczyszczeniem konta przez hakera, należy stosować się do kilku fundamentalnych zasad, które opisujemy w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Banki starają się maksymalnie dbać o środki klientów zgromadzone na kontach bankowych, a w szczególności te dostępne poprzez usługi bankowości elektronicznej. Z reguły zabezpieczenia są różne dla różnych banków, jednak ich rola jest taka sama – pełne bezpieczeństwo kont bankowych.
Co należy sprawdzić wchodząc na stronę internetową banku
Wchodząc na stronę internetową banku (bankowość elektroniczna), powinniśmy sprawdzić, czy:
• w pasku przeglądarki internetowej adres zaczyna się od https (adresy stron niechronionych zaczynają się od http),
• w obrębie okna przeglądarki znajduje się mała kłódka (na pasku narzędzi) oznaczająca połączenie szyfrowane,
• po kliknięciu na kłódkę pojawia się informacja o tym, że certyfikat został wystawiony dla danej strony banku, wraz z podanym terminem jego ważności.
Jeżeli warunki te zostały spełnione, to możemy mieć pewność, że połączyliśmy się z prawdziwą stroną internetową naszego banku.
Identyfikator klienta (NIK)
Aby zalogować się do systemu bankowości elektronicznej, konieczna jest znajomość identyfikatora lub tzw. NIK-u (numer identyfikacyjny klienta). Jest to niepowtarzalny numer, który otrzymuje każdy użytkownik pakietu bankowości elektronicznej. Składa się on zwykle z ośmiu cyfr i razem z hasłem PIN służy do identyfikacji w procesie logowania. Identyfikatora nie należy udostępniać innym osobom, z wyjątkiem uprawnionych pracowników banku.
Hasło PIN
Kolejnym kodem, jaki musimy podać, aby zalogować się do naszego konta w Internecie, jest hasło PIN. Jest to ciąg znaków o określonej długości, który jest znany tylko posiadaczowi konta (nie znają go nawet pracownicy banku). PIN może składać się zarówno z liter, jak i cyfr, dodatkowo występować może wymóg, aby np. jedna z liter była duża, litery lub cyfry nie powtarzały się. Może się zdarzyć, że bank wyda klientowi startowy kod PIN, który po pierwszym logowaniu się do systemu będzie musiał zostać zmieniony przez użytkownika. Dodatkowo bank może wymuszać okresowe zmiany kodu PIN – oczywiście ze względów bezpieczeństwa.
Uwierzytelnianie proste
Logowanie do systemu za pomocą identyfikatora oraz hasła PIN nazywa się uwierzytelnianiem. Uwierzytelnianie ma na celu sprawdzenie tożsamości użytkownika i jego praw dostępu do systemu. W podstawowej formie polega ono na wprowadzeniu numeru NIK oraz hasła PIN. Jest to tak zwane uwierzytelnianie proste, które wystarcza do korzystania z usług pasywnych, czyli takich, które nie powodują zmian na rachunku, lub z przelewów na rachunki zadeklarowane.
Uwierzytelnianie silne (smsKod, token, hasło jednorazowe)
Forma bardziej zaawansowana, zwana uwierzytelnianiem silnym, polega na posłużeniu się smsKodem lub dodatkowym urządzeniem szyfrującym, czyli tokenem, ewentualnie hasłem jednorazowym.
Uwierzytelnianie silne potrzebne jest wtedy, gdy zamierzamy korzystać z usług aktywnych. Elementami tego uwierzytelnienia mogą być np.:
• token,
• hasła jednorazowe,
• smsKod.
Token jest miniaturowym urządzeniem szyfrującym. Jego zadaniem jest generowanie jednorazowych, niepowtarzalnych kodów będących pewnym rodzajem „elektronicznego” podpisu, którym potwierdza się transakcje w ramach bankowości elektronicznej.
Na naszym rynku banki wydają swoim klientom dwa główne rodzaje tokenów. Pierwszy charakteryzuje się tym, że do jego uruchomienia wymagane jest wprowadzenie na jego klawiaturze hasła PIN (zwykle 5-cyfrowego), co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo korzystania z niego i uniemożliwia posłużenie się przez kogoś niepowołanego.
Drugi rodzaj nie wymaga wpisywania kodu; takie tokeny są cały czas aktywne i co 60 sekund zmienia się generowane i wyświetlane przez nie hasło. Korzystając z tego urządzenia, można składać dyspozycje operacji bankowych na dowolne rachunki oraz dopisywać dane kontrahentów do listy odbiorców (tworząc tzw. przelewy zdefiniowane), dzięki czemu nie ma potrzeby każdorazowego wpisywania ich do formularza przelewu. Ponieważ token podnosi poziom bezpieczeństwa transakcji – umożliwia zwiększenie dziennego limitu transakcji.
Trzykrotne wprowadzenie błędnego hasła PIN tokena powoduje jego zablokowanie. Podobnie trzykrotne wprowadzenie niewłaściwego kodu z tokena spowoduje zablokowanie możliwości dokonywania operacji na koncie. Aby je odblokować, należy skontaktować się z bankiem w określony w umowie sposób (np. dzwoniąc na infolinię lub osobiście udając się do oddziału banku w celu odblokowania dostępu do konta bankowego). W jednym z większych banków token może być również używany do składania dyspozycji związanych z rachunkiem inwestycyjnym obsługiwanym przez powiązany kapitałowo z bankiem dom maklerski.
Hasła jednorazowe mają analogiczną funkcję jak token, z tą jednak różnicą, że hasła nie są generowane przez urządzenie elektroniczne w momencie wykonywania transakcji, tylko przesyłane przez bank w pakietach liczących kilkadziesiąt gotowych ciągów cyfr. Każde hasło może zostać wykorzystane tylko raz. W momencie autoryzacji transakcji system wskazuje nam kolejny numer hasła jednorazowego, które powinniśmy wpisać w odpowiednią rubrykę. Oprócz formy papierowej spotykane są również tzw. zdrapki, czyli kody nadrukowane na plastykowej karcie. Kody są widoczne po usunięciu (zdrapaniu) wierzchniej warstwy zabezpieczającej.
Nowością oferowaną na naszym rynku są SmsKody. SmsKod to bezpieczna, tania i łatwa w obsłudze metoda zatwierdzania transakcji bankowych wykonywanych poprzez system transakcyjny. Do jej stosowania potrzebny jest telefon komórkowy. Wykonując przelew (lub inną operację) w ramach bankowości elektronicznej, należy wprowadzić do formularza, np. przelewu, wszystkie dane, a w momencie akceptacji operacji system bankowy samoczynnie wyśle na zdefiniowany numer telefonu komórkowego wiadomość sms z kodem bezpieczeństwa. Kod ten należy wpisać w odpowiednie pole na formularzu zlecenia, co będzie oznaczać ostateczne potwierdzenie złożenia dyspozycji.
SmsKod jest unikatowy i aktywny przez krótki czas, np. przez 3 minuty, dzięki czemu żadna niepowołana osoba nie jest w stanie go wykorzystać. Z tego właśnie względu SmsKod daje większą swobodę w zarządzaniu rachunkiem – stosując go, można wykonywać przelewy na dowolne rachunki i zwiększyć dzienny limit transakcji. Aby skorzystać z tej usługi, wystarczy podpisać odpowiednią umowę w jednym z oddziałów banku, podając numer telefonu komórkowego, który będzie używany do autoryzacji transakcji. W przypadku utraty telefonu usługa ta powinna zostać natychmiast zastrzeżona.
Hasło dodatkowe
Jeżeli zamierzamy korzystać również z obsługi telefonicznej naszego rachunku, aby nie być każdorazowo identyfikowanym przez pracownika banku (zadaje on wtedy kilka sprawdzających pytań, np. o datę urodzenia, nazwisko panieńskie matki, adres stałego zameldowania itp.), możemy ustawić sobie hasło dodatkowe. Hasło to składa się zwykle z sześciu cyfr, które przy identyfikacji należy losowo wprowadzić, korzystając z klawiatury telefonu. System IVR (system automatycznej identyfikacji klienta) może wymagać od nas podania np. 2, 3 i 5 cyfry naszego kodu – nigdy nie podajemy całej sekwencji znaków.
Limit transakcji i definiowanie przelewów
Ze względów bezpieczeństwa banki, w trakcie aktywacji usług bankowości elektronicznej, umożliwiają określenie dziennego limitu transakcji, czyli maksymalną sumę pieniędzy, jaką można przelać w jednym dniu na obce rachunki bankowe. Istnieje możliwość ustalenia różnych limitów zależnych od tego, czy zlecenie jest składane poprzez bankowość internetową, czy też przez telefon (IVR lub operator infolinii).
W trosce o bezpieczeństwo oraz wygodę swoich klientów banki pozwalają również na definiowanie rachunków, na które najczęściej wykonywane są przelewy. W zależności od banku wykonanie przelewu zdefiniowanego może być możliwe po wprowadzeniu np. kodu z tokena lub zabezpieczenie to może nie występować, gdyż weryfikacja użytkownika odbyła się już wcześniej. Za to tzw. przelewy jednorazowe wymagają każdorazowej autoryzacji. Wymaga jej również zdefiniowanie przelewu wielokrotnego.
Może się również zdarzyć, że będziemy musieli wykonać operację bankową przy wykorzystaniu publicznego komputera (np. w kafejce internetowej). W takim przypadku warto skorzystać z wirtualnej klawiatury, czyli nie wpisujemy haseł ani loginów za pomocą standardowej klawiatury komputerowej, lecz korzystamy ze specjalnego programu imitującego klawiaturę na ekranie komputera. W tym przypadku poszczególne znaki wybieramy za pośrednictwem myszki komputerowej.
Wnioski
Starajmy się maksymalnie chronić nasze loginy, kody, hasła i tokeny, bowiem w przypadku ich utraty i dostania się w niepowołane ręce możemy narazić się na poważne straty. Pamiętajmy, że bank nie odpowiada za straty wyrządzone klientowi, który – umyślnie lub nie – udostępnił osobie trzeciej swoje hasła dostępu do rachunku. Cała odpowiedzialność (do momentu zastrzeżenia rachunku) spoczywa wtedy na kliencie, dlatego też powinniśmy chronić kody jeszcze pilniej niż gotówkę.
Pracownik banku zna jedynie nasz login do systemu (nazwę użytkownika), natomiast pozostałe kody udostępniane są jedynie ich użytkownikowi i w żadnym przypadku pracownik banku nie będzie nas o nie pytał, gdyż nie ma do tego prawa. Banki nie wysyłają również poczty elektronicznej z prośbą o podanie jakichkolwiek informacji o kliencie.
Robert Sierant
specjalista w dziedzinie finansów i bankowości


Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Koszty 2022 po zmianach. Poradnik Gazety Prawnej 1/2022 (PDF)
Koszty 2022 po zmianach. Poradnik Gazety Prawnej 1/2022 (PDF)
Tylko teraz
Źródło: Monitor Księgowego
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek od spadków i darowizn
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Podatkowi od spadków i darowizn nie podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
    spadku
    darowizny
    odpłatnego zniesienia współwłasności
    zasiedzenia
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    PPK w 2023 roku - autozapis pracowników 1 kwietnia
    W 2023 roku polskich pracowników czeka pierwszy autozapis do PPK, przy czym osoby między 55. a 70. rokiem życia zostaną włączone do programu tylko wówczas, gdy złożą pracodawcy wniosek o zawarcie w ich imieniu i na ich rzecz umowy o prowadzenie PPK.
    Należyta staranność w podatku u źródła (WHT) – czym jest i jak jej dochować?
    Problemy zaczynają się już na etapie określenia, czym w ogóle jest należyta staranność w podatku u źródła. Próżno też szukać obiektywnego wzorca zachowania, na którym może oprzeć się płatnik. Organy podatkowe mają w zasadzie dowolność w ustalaniu standardów, które płatnik WHT powinien spełnić, i mogą one być nieproporcjonalnie wysokie. W rezultacie bardzo łatwo zarzucić płatnikowi, że podjęte przez niego działania były niewystarczające, a to z kolei może prowadzić do sporów. Płatnicy są w trudnej sytuacji także z tego powodu, że mają często mniejszą od skarbówki możliwość weryfikacji wymaganych informacji, zwłaszcza na temat podmiotów niepowiązanych. Wszystko to powoduje, że omawiane zagadnienie ciągle budzi bardzo wiele wątpliwości.
    Honorowanie darczyńcy a VAT
    Dobrowolne umieszczenie informacji o podmiotach udzielających finansowego wsparcia (tzw. honorowanie darczyńcy), nieposiadające znamion reklamy stanowi czynność neutralną na gruncie ustawy o VAT.
    Marczuk: PPK to najatrakcyjniejsza forma oszczędzania długoterminowego w Polsce
    Pracownicze Plany Kapitałowe to przede wszystkim bardzo opłacalna możliwość odkładania pieniędzy. Z perspektywy indywidualnej nie ma w tej chwili na rynku tak atrakcyjnej formy oszczędzania, jak PPK – zapewniał Bartosz Marczuk, wiceprezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju, który był gościem piątkowego webinaru „PPK i PPE – czyli więcej o Twojej emeryturze, ważnym wsparciu od Twojego pracodawcy”, z cyklu Teleekspress Inwestycyjny PAP.
    Koniec jednorazowej (covidowej) amortyzacji – odpisy tylko do końca maja
    16 maja 2022 r. został odwołany stan epidemii. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 można dokonać do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19 – czyli do końca maja.
    Fotowoltaika a podatek akcyzowy. Uwaga na ewidencję akcyzową przy instalacjach fotowoltaicznych
    Każdy podmiot gospodarczy, który produkuje energię z wykorzystaniem fotowoltaiki, podlega określonym obowiązkom akcyzowym. W zależności od mocy instalacji i tego, do jakich celów wykorzystywana jest energia – zakres tych obowiązków jest różny. W niektórych sytuacjach wręcz niejednoznaczny – wskazują eksperci podatkowi z CRIDO w raporcie "Obowiązki akcyzowe związane z produkcją energii elektrycznej w panelach fotowoltaicznych", który powstał na bazie doświadczeń z rozmów z przedsiębiorcami i przedstawicielami gmin, często nieświadomymi tychże obowiązków.
    Prezes NBP: prawdopodobnie będziemy kontynuować podwyżki stóp procentowych w kolejnych miesiącach
    Prawdopodobnie będziemy kontynuować podwyżki stóp procentowych w kolejnych miesiącach, aż osiągniemy pewność, że inflacja trwale się obniży; działamy przy tym rozważnie, by nie wyrządzić nadmiernych szkód społecznych i gospodarczych - podkreślił prezes NBP Adam Glapiński w przesłaniu na Forum w Davos.
    Faktura bez VAT. Czym się wyróżnia?
    Wystawianie faktur VAT to rutynowa czynność dnia codziennego przedsiębiorcy. Podatek VAT jest integralną częścią ceny towaru widocznej w sklepie jednak nie stanowi zysku sprzedawcy. Kwota VAT jest wpłacana na konto urzędu skarbowego. Jednak niektórzy przedsiębiorcy są zwolnieni z VAT. Jak wyglądają obowiązki dokumentacyjne w podatku VAT u takich przedsiębiorców?
    Obligacje skarbowe 2022. Nowe detaliczne obligacje rządowe. Czym są obligacje antyinflacyjne?
    Nowe obligacje detaliczne to propozycja rządu na przynajmniej częściową ochronę oszczędności Polaków przed inflacją. Czym dokładnie są obligacje antyinflacyjne, na czym będą polegać i w jaki sposób mogą wpłynąć na ofertę polskiego sektora bankowego?
    Podatek dochodowy (PIT) samotnych rodziców w 2022 roku. Nowelizacja ustawy o PIT korzystniejsza niż przepisy sprzed Polskiego Ładu
    Wprowadzane obecną nowelizacją ustawy o PIT przepisy o rozliczaniu podatku przez samotnych rodziców wraz z dziećmi są korzystniejsze dla nich niż te sprzed Polskiego Ładu – powiedział PAP ekonomista prof. Marek Kośny. Wskazał na podwyższenie wysokości kwoty wolnej od podatku.
    Solidarity windfall tax na wsparcie Ukrainy?
    To właściwy czas, aby zacząć głośno mówić o "solidarity windfall tax" w krajach czerpiących ponadprzeciętne zyski ze sprzedaży surowców energetycznych na wsparcie Ukrainy – oceniła w stanowisku przekazanym PAP minister finansów Magdalena Rzeczkowska.
    Krajowy System e-Faktur a praca księgowych - co się zmieni
    W ciągu najbliższych tygodni Rada UE, na wniosek polskiego rządu, ma wydać decyzję wykonawczą w sprawie wprowadzenia w Polsce Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Na razie korzystanie z KSeF jest dobrowolne, ale na wiosnę 2023 ma się stać obowiązkowe. Czy nowy typ dokumentów – faktura ustrukturyzowana – będzie wyzwaniem dla księgowych? Jak wpłynie na ich pracę?
    Wspólne rozliczenia podatkowe samotnych rodziców z dziećmi przywrócone
    Procedowana ustawa o podatku PIT od osób fizycznych przywraca możliwość wspólnego rozliczania się samotnych rodziców z dziećmi – powiedziała 20 maja 2022 r. wiceminister rodziny i polityki społecznej Barbara Socha.
    Pekao SA: spirala płacowo-cenowa się rozkręca
    Płace w sektorze przedsiębiorstw przyspieszyły w kwietniu z 12,4 do 14 proc. rok do roku, to oznacza rozkręcanie się spirali płacowo-inflacyjnej - ocenili analitycy Pekao SA, odnosząc się do piątkowych danych GUS.
    Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatnika VAT - kontrolowana spółka zagraniczna
    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: “TSUE”) 7 kwietnia 2022 r. zajął się kolejny raz problemem stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (en: “fixed establishment”, dalej: “FE”) przy okazji sprawy C-333/20 zainicjowanej przez rumuński sąd apelacyjny wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.
    Kredyt przedsiębiorcy we franku szwajcarskim. Przedsiębiorca-frankowicz też może wygrać w sądzie
    Do tej pory to głównie konsumenci walczyli w sądach z bankami o uwolnienie się od kredytów w CHF i odzyskanie pieniędzy. Działo się tak dlatego, że szeroko komentowane orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) dotyczyły przede wszystkim spraw konsumenckich i wydawane były na podstawie przepisów, które dotyczyły relacji konsument – przedsiębiorca. Wydawać by się mogło, że frankowy przedsiębiorca nie może kwestionować ważności swojej umowy, jednak jest zupełnie inaczej co potwierdza decyzja Sądu Najwyższego!
    Grupy VAT możliwe od 1 stycznia 2023 r.
    Grupy VAT będzie można zawiązywać od 1 stycznia 2023 roku, a nie – jak to miało być pierwotnie – od 1 lipca 2022 roku. Nowelizacja Polskiego Ładu po poprawkach senackich ponownie trafia do Sejmu. Czym są grupy VAT i jakie korzyści lub ryzyka niosą dla przedsiębiorców?
    Zakupy w zagranicznych sklepach internetowych – podatki, cło, reklamacje. Jak wybrać uczciwego sprzedawcę na eBay lub Aliexpress?
    Jak bezpiecznie kupować w zagranicznym sklepie internetowym? Prowizje, grzywny, a nawet długi – zakupy w zagranicznych sklepach internetowych mogą być droższe niż myślisz! Kiedy zakupy za granicą mogą się skończyć grzywną od Urzędu Celno-Skarbowego? Uwaga na przewalutowanie i prowizje – przez nie cena może wzrosnąć! Jak wybrać uczciwego sprzedawcę na eBay lub Aliexpress?
    Darowizny na rzecz uchodźców zwolnione z VAT
    Zmianie uległy przepisy dotyczące stosowania obniżonych stawek podatku od towarów i usług. Obowiązuje zerowa stawka VAT od darowizn na rzecz uchodźców. Osoby udzielające pomocy uchodźcom z Ukrainy mogą korzystać z zerowego VAT dla nieodpłatnych dostaw towarów i świadczenia usług. Zwolnienie z VAT w tym zakresie ma obowiązywać do 30 czerwca br.
    VAT od umów długoterminowych - jak rozliczać
    Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT wymaga prawidłowego określenia chwili dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W przypadku czynności długoterminowych, gdy obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, największy problem stwarza ustalenie momentu wykonania usługi. Spory wywołuje odpowiedź na pytanie, które usługi możemy uznać za wykonane z końcem okresów rozliczeniowych, gdy są ustalane. Natomiast gdy nie mamy określonych okresów rozliczeniowych, powstaje pytanie, czy umowa długoterminowa jest wykonana z dniem jej zawarcia czy zakończenia. Obecnie organy zajmują niekorzystne dla podatników stanowisko.
    Semeniuk: trwają rozmowy z sektorem bankowym na temat kredytów o stałym oprocentowaniu
    Rozmawiamy z sektorem bankowym o możliwości wprowadzenia stałego oprocentowania kredytów. Chcemy wyjść z takim pakietem, nasz resort jest za to odpowiedzialny – powiedziała w czwartek wiceminister rozwoju Olga Semeniuk
    Waloryzacja składek na kontach ubezpieczonych w ZUS o ponad 9 proc. w czerwcu 2022 r.
    W czerwcu 2022 r. stan kont osób ubezpieczonych w ZUS, gdzie gromadzone są informacje o składkach na ubezpieczenie emerytalne, wzrośnie o 9,33 proc. Przełoży się to bezpośrednio na wysokość przyszłej emerytury – poinformowała PAP prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska. Osobie, która zgromadziła na koncie w ZUS 450 tys. zł, dopiszemy prawie 42 tys. zł – wskazała przykładowo prezes ZUS.
    Co zmieniło się w podatku u źródła (WHT) od 1 stycznia 2022 r.? Mechanizm „Pay and Refund”
    Ostatnia duża nowelizacja przepisów o podatku u źródła została uchwalona w październiku ubiegłego roku, a jej przepisy weszły w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Mimo w znacznej mierze słusznej krytyki, z jaką spotkał się sztandarowy projekt rządu pod hasłem „Polski Ład”, zmiany w zakresie WHT w większości należy ocenić pozytywnie. W 2022 roku wraca konstrukcja „Pay and Refund” (zawieszona w 2019 roku na 3 lata), ale w zmienionej formie.
    Webinarium 26 maja: Dywidenda za 2021 rok a podatek u źródła. Jak się przygotować do wypłaty?
    Serdecznie zapraszamy 26 maja 2022 r. o godz. 10:00 na webinarium dotyczące najlepszych praktyk przy wypłacie dywidend. Wiele spółek obecnie zamyka sprawozdania finansowe i planuje wypłaty dywidend do udziałowców. Z naszych obserwacji wynika, że kwestia podatku u źródła od dywidend to zagadnienie, które nadal budzi sporo wątpliwości wśród płatników. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.
    Zaliczki na podatek dochodowy (PIT) – zmiany od 1 lipca 2022 r. i od 1 stycznia 2023 r.
    Zmienią się przepisy dotyczące zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) w tym m.in. kwota zmniejszająca miesięczne zaliczki, czy zasady stosowania przez płatników kwoty wolnej od podatku. Zmiany te przewiduje rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o PIT oraz niektórych innych ustaw (tzw. Polski Ład 2.0), który został 12 maja 2022 r. uchwalony przez Sejm i trafił do prac legislacyjnych w Senacie. Część tych zmian wejdzie w życie 1 lipca 2022 r. a część dopiero od 1 stycznia 2023 r. Jak liczyć zaliczki na PIT od 1 lipca 2022 r.? Co zmieni się od 2023 roku?