REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje niezaewidencjonowania sprzedaży w kasie fiskalnej

REKLAMA

27 stycznia 2005 r. wystawiono fakturę dokumentującą sprzedaż, która powinna być zaewidencjonowana w kasie fiskalnej. Sprzedaży tej nie zaewidencjonowano w kasie i nie odprowadzono VAT z tego tytułu. Proszę o poradę, jak postąpić w takiej sytuacji. Jak prawidłowo rozliczyć VAT i jak ująć w ewidencji - jakie są skutki prawne takiego niedopatrzenia.
RADA
Niezaewidencjonowaną w kasie fakturę należy uwzględnić w zeszycie korekt i dokonać korekty deklaracji VAT-7. Konsekwencje niezaewidencjonowania sprzedaży w kasie fiskalnej zostały przedstawione w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych obowiązani są prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Podatnicy naruszający obowiązek ewidencjonowania obrotu w kasie, do czasu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących tracą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
Przepis powyższy, określający sankcję za nieprowadzenie rejestracji obrotu, obejmuje jednak tylko tę część podatku naliczonego, która jest związana z obrotem podlegającym obowiązkowi rejestracji. Stanowisko to jest zgodne z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 listopada 1998 r. (FPS 7/98), wydaną, co prawda, na podstawie przepisów obowiązujących przed 1 maja 2004 r., lecz całkowicie znajdującą zastosowanie również pod rządami obecnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług. W uchwale tej NSA orzekł, iż: Naruszenie przez podatnika obowiązku wynikającego z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o VAT [obecnie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT] powoduje, że na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy [obecnie art. 111 ust. 2 ustawy o VAT] traci on prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie towarów i usług tylko do tej części obrotu, która podlega ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kas rejestrujących. Sankcja ta nie ma jednak zastosowania w tym przypadku.
WAŻNE
Nie jest możliwe dokonanie korekty paragonu z kasy fiskalnej i zarejestrowanie sprzedaży za miesiąc, który już został rozliczony. Obecne przepisy nie przewidują możliwości skorygowania paragonu z kasy fiskalnej. Taką korektę uniemożliwiają również warunki techniczne funkcjonowania kas rejestrujących, których celem jest zapewnienie nienaruszalności i nieusuwalności zapisów w kasie.
Jeżeli jednak nastąpiły zmiany dotyczące danych zaewidencjonowanych w kasie rejestrującej, przyjmuje się, iż podatnik może dokonać korekty poprzez odnotowanie jej w prowadzonym przez podatnika tzw. zeszycie korekt. Wynikające z niego korekty i poprawki uwzględnia się na koniec każdego okresu rozliczeniowego przy sporządzaniu deklaracji za ten okres.
Tego samego zdania jest Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle. W wyjaśnieniu wydanym 22 grudnia 2004 r. (PP/443/94/04) stwierdził on, że: Korekta paragonu może być dokonana przed zakończeniem transakcji sprzedaży. Transakcja, która została zakończona wydaniem paragonu, nie podlega korekcie przez kasę. Zakaz korekty transakcji sprzedaży zakończonej wydrukiem dotyczy wprost jedynie zakazu korekty paragonu, nie oznacza jednak korekty obrotu oraz kwot podatku należnego. W przypadku gdy sprzedaż była zarejestrowana jedynie w kasie, a tym samym udokumentowana tylko paragonem, korekt można dokonywać jedynie poprzez zapisy w specjalnie do tego celu stworzonym rejestrze korekt sprzedaży kasowej (pomyłek rachunkowych, reklamacji, zwrotów, rabatów, zmian wartości sprzedaży, itp.). Stanowisko powyższe zgodne jest również z opinią zawartą w piśmie Departamentu Podatków Pośrednich Ministerstwa Finansów z 28 maja 1999 r. (PP7-7253/581/99/JC).
Ze względu na brak innych technicznych możliwości należy stwierdzić, że Czytelnik powinien odnotować obrót niezarejestrowany za pomocą kasy fiskalnej w prowadzonym „zeszycie korekt”. Następnie, podatnik obowiązany jest do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, którego korekta dotyczy, aby deklaracja uwzględniała obrót wynikający z faktury VAT niezarejestrowanej w kasie fiskalnej. Ponadto Czytelnik powinien uwzględnić przychód poprzez odpowiednie skorygowanie deklaracji PIT-5 za miesiąc, w którym przychód nie został ujęty i w którym uiszczona zaliczka na podatek nie uwzględniała przedmiotowego przychodu.
Skorzystanie z powyższego rozwiązania możliwe jest tylko wyjątkowo, jeżeli niezgodność danych wynikających z ewidencji prowadzonej przez kasę fiskalną ze stanem faktycznym jest spowodowana oczywistymi omyłkami. Oznacza to (wyrok NSA, sygn. akt III SA 5200/98), że: ewidencja prowadzona z zastosowaniem kas zawsze stanowi dowód kluczowy, a obalenie go innym dowodem, aczkolwiek dopuszczalne może zachodzić w sytuacjach wyjątkowych (...) i jest możliwe tylko wówczas, gdy niezgodność danych wynikających z tej ewidencji ze stanem faktycznym nie tylko wynika z kontrdowodów przedstawionych przez podatnika – ale obiektywnie rzecz biorąc – jest prawdopodobna w stopniu graniczącym z pewnością.
W powyższym kontekście należy stwierdzić, że sytuacja przedstawiona przez Czytelnika jest sytuacją wyjątkową w powyższym rozumieniu i ewentualna korekta dokonana w „zeszycie korekt” w połączeniu z dowodem, jakim jest niezarejestrowana przez kasę fiskalną faktura VAT, powinna zostać uwzględniona w rozliczeniu podatkowym.
Należy jednak zauważyć, że konsekwencją nieprowadzenia rejestracji obrotu za pomocą kas rejestrujących jest kara za przestępstwo skarbowe, określona w art. 62 § 4 Kodeksu karnego skarbowego. Zgodnie z tym przepisem karze grzywny do 180 stawek dziennych podlega ten, kto wbrew przepisom ustawy dokona sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo nie wyda dokumentu z kasy rejestrującej, stwierdzającego dokonanie sprzedaży. W przypadkach mniejszej wagi podatnik podlega karze grzywny, tak jak za wykroczenie skarbowe. Przyjęcie przypadku mniejszej wagi może, między innymi, uzasadniać niska kwota, na którą opiewała sprzedaż niezarejestrowana w kasie rejestrującej. Zgodnie z Kodeksem karnym skarbowym sytuacja taka będzie miała miejsce, jeżeli niezarejestrowany obrót nie będzie przekraczał pięciokrotnej wysokości najniższego miesięcznego wynagrodzenia, określonego na podstawie Kodeksu pracy (4245 zł netto).
Przez dokonanie sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej, o którym mowa w przytoczonym przepisie, należy rozumieć sytuację, w której konkretna sprzedaż nie została zarejestrowana w kasie fiskalnej. Jeżeli wbrew obowiązkowi podatnik w ogóle nie używa kas fiskalnych, nie wprowadził ich do rejestracji obrotu pochodzącego ze swojej działalności gospodarczej, to czyn taki spełnia znamiona przestępstwa nieprowadzenia księgi, opisanego art. 60 § 1 Kodeksu karnego skarbowego. Kasa rejestrująca, jako inne urządzenie ewidencyjne, do którego prowadzenia zobowiązują przepisy prawa, jest bowiem w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego skarbowego księgą.
• art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2005 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Marcin Sikora
specjalista w zakresie VAT, prawnik


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA