REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje niezaewidencjonowania sprzedaży w kasie fiskalnej

REKLAMA

27 stycznia 2005 r. wystawiono fakturę dokumentującą sprzedaż, która powinna być zaewidencjonowana w kasie fiskalnej. Sprzedaży tej nie zaewidencjonowano w kasie i nie odprowadzono VAT z tego tytułu. Proszę o poradę, jak postąpić w takiej sytuacji. Jak prawidłowo rozliczyć VAT i jak ująć w ewidencji - jakie są skutki prawne takiego niedopatrzenia.
RADA
Niezaewidencjonowaną w kasie fakturę należy uwzględnić w zeszycie korekt i dokonać korekty deklaracji VAT-7. Konsekwencje niezaewidencjonowania sprzedaży w kasie fiskalnej zostały przedstawione w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych obowiązani są prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Podatnicy naruszający obowiązek ewidencjonowania obrotu w kasie, do czasu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących tracą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
Przepis powyższy, określający sankcję za nieprowadzenie rejestracji obrotu, obejmuje jednak tylko tę część podatku naliczonego, która jest związana z obrotem podlegającym obowiązkowi rejestracji. Stanowisko to jest zgodne z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 listopada 1998 r. (FPS 7/98), wydaną, co prawda, na podstawie przepisów obowiązujących przed 1 maja 2004 r., lecz całkowicie znajdującą zastosowanie również pod rządami obecnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług. W uchwale tej NSA orzekł, iż: Naruszenie przez podatnika obowiązku wynikającego z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o VAT [obecnie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT] powoduje, że na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy [obecnie art. 111 ust. 2 ustawy o VAT] traci on prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie towarów i usług tylko do tej części obrotu, która podlega ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kas rejestrujących. Sankcja ta nie ma jednak zastosowania w tym przypadku.
WAŻNE
Nie jest możliwe dokonanie korekty paragonu z kasy fiskalnej i zarejestrowanie sprzedaży za miesiąc, który już został rozliczony. Obecne przepisy nie przewidują możliwości skorygowania paragonu z kasy fiskalnej. Taką korektę uniemożliwiają również warunki techniczne funkcjonowania kas rejestrujących, których celem jest zapewnienie nienaruszalności i nieusuwalności zapisów w kasie.
Jeżeli jednak nastąpiły zmiany dotyczące danych zaewidencjonowanych w kasie rejestrującej, przyjmuje się, iż podatnik może dokonać korekty poprzez odnotowanie jej w prowadzonym przez podatnika tzw. zeszycie korekt. Wynikające z niego korekty i poprawki uwzględnia się na koniec każdego okresu rozliczeniowego przy sporządzaniu deklaracji za ten okres.
Tego samego zdania jest Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle. W wyjaśnieniu wydanym 22 grudnia 2004 r. (PP/443/94/04) stwierdził on, że: Korekta paragonu może być dokonana przed zakończeniem transakcji sprzedaży. Transakcja, która została zakończona wydaniem paragonu, nie podlega korekcie przez kasę. Zakaz korekty transakcji sprzedaży zakończonej wydrukiem dotyczy wprost jedynie zakazu korekty paragonu, nie oznacza jednak korekty obrotu oraz kwot podatku należnego. W przypadku gdy sprzedaż była zarejestrowana jedynie w kasie, a tym samym udokumentowana tylko paragonem, korekt można dokonywać jedynie poprzez zapisy w specjalnie do tego celu stworzonym rejestrze korekt sprzedaży kasowej (pomyłek rachunkowych, reklamacji, zwrotów, rabatów, zmian wartości sprzedaży, itp.). Stanowisko powyższe zgodne jest również z opinią zawartą w piśmie Departamentu Podatków Pośrednich Ministerstwa Finansów z 28 maja 1999 r. (PP7-7253/581/99/JC).
Ze względu na brak innych technicznych możliwości należy stwierdzić, że Czytelnik powinien odnotować obrót niezarejestrowany za pomocą kasy fiskalnej w prowadzonym „zeszycie korekt”. Następnie, podatnik obowiązany jest do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, którego korekta dotyczy, aby deklaracja uwzględniała obrót wynikający z faktury VAT niezarejestrowanej w kasie fiskalnej. Ponadto Czytelnik powinien uwzględnić przychód poprzez odpowiednie skorygowanie deklaracji PIT-5 za miesiąc, w którym przychód nie został ujęty i w którym uiszczona zaliczka na podatek nie uwzględniała przedmiotowego przychodu.
Skorzystanie z powyższego rozwiązania możliwe jest tylko wyjątkowo, jeżeli niezgodność danych wynikających z ewidencji prowadzonej przez kasę fiskalną ze stanem faktycznym jest spowodowana oczywistymi omyłkami. Oznacza to (wyrok NSA, sygn. akt III SA 5200/98), że: ewidencja prowadzona z zastosowaniem kas zawsze stanowi dowód kluczowy, a obalenie go innym dowodem, aczkolwiek dopuszczalne może zachodzić w sytuacjach wyjątkowych (...) i jest możliwe tylko wówczas, gdy niezgodność danych wynikających z tej ewidencji ze stanem faktycznym nie tylko wynika z kontrdowodów przedstawionych przez podatnika – ale obiektywnie rzecz biorąc – jest prawdopodobna w stopniu graniczącym z pewnością.
W powyższym kontekście należy stwierdzić, że sytuacja przedstawiona przez Czytelnika jest sytuacją wyjątkową w powyższym rozumieniu i ewentualna korekta dokonana w „zeszycie korekt” w połączeniu z dowodem, jakim jest niezarejestrowana przez kasę fiskalną faktura VAT, powinna zostać uwzględniona w rozliczeniu podatkowym.
Należy jednak zauważyć, że konsekwencją nieprowadzenia rejestracji obrotu za pomocą kas rejestrujących jest kara za przestępstwo skarbowe, określona w art. 62 § 4 Kodeksu karnego skarbowego. Zgodnie z tym przepisem karze grzywny do 180 stawek dziennych podlega ten, kto wbrew przepisom ustawy dokona sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo nie wyda dokumentu z kasy rejestrującej, stwierdzającego dokonanie sprzedaży. W przypadkach mniejszej wagi podatnik podlega karze grzywny, tak jak za wykroczenie skarbowe. Przyjęcie przypadku mniejszej wagi może, między innymi, uzasadniać niska kwota, na którą opiewała sprzedaż niezarejestrowana w kasie rejestrującej. Zgodnie z Kodeksem karnym skarbowym sytuacja taka będzie miała miejsce, jeżeli niezarejestrowany obrót nie będzie przekraczał pięciokrotnej wysokości najniższego miesięcznego wynagrodzenia, określonego na podstawie Kodeksu pracy (4245 zł netto).
Przez dokonanie sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej, o którym mowa w przytoczonym przepisie, należy rozumieć sytuację, w której konkretna sprzedaż nie została zarejestrowana w kasie fiskalnej. Jeżeli wbrew obowiązkowi podatnik w ogóle nie używa kas fiskalnych, nie wprowadził ich do rejestracji obrotu pochodzącego ze swojej działalności gospodarczej, to czyn taki spełnia znamiona przestępstwa nieprowadzenia księgi, opisanego art. 60 § 1 Kodeksu karnego skarbowego. Kasa rejestrująca, jako inne urządzenie ewidencyjne, do którego prowadzenia zobowiązują przepisy prawa, jest bowiem w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego skarbowego księgą.
• art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2005 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Marcin Sikora
specjalista w zakresie VAT, prawnik


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA