REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje niezaewidencjonowania sprzedaży w kasie fiskalnej

REKLAMA

27 stycznia 2005 r. wystawiono fakturę dokumentującą sprzedaż, która powinna być zaewidencjonowana w kasie fiskalnej. Sprzedaży tej nie zaewidencjonowano w kasie i nie odprowadzono VAT z tego tytułu. Proszę o poradę, jak postąpić w takiej sytuacji. Jak prawidłowo rozliczyć VAT i jak ująć w ewidencji - jakie są skutki prawne takiego niedopatrzenia.
RADA
Niezaewidencjonowaną w kasie fakturę należy uwzględnić w zeszycie korekt i dokonać korekty deklaracji VAT-7. Konsekwencje niezaewidencjonowania sprzedaży w kasie fiskalnej zostały przedstawione w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych obowiązani są prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Podatnicy naruszający obowiązek ewidencjonowania obrotu w kasie, do czasu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących tracą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
Przepis powyższy, określający sankcję za nieprowadzenie rejestracji obrotu, obejmuje jednak tylko tę część podatku naliczonego, która jest związana z obrotem podlegającym obowiązkowi rejestracji. Stanowisko to jest zgodne z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 listopada 1998 r. (FPS 7/98), wydaną, co prawda, na podstawie przepisów obowiązujących przed 1 maja 2004 r., lecz całkowicie znajdującą zastosowanie również pod rządami obecnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług. W uchwale tej NSA orzekł, iż: Naruszenie przez podatnika obowiązku wynikającego z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o VAT [obecnie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT] powoduje, że na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy [obecnie art. 111 ust. 2 ustawy o VAT] traci on prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie towarów i usług tylko do tej części obrotu, która podlega ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kas rejestrujących. Sankcja ta nie ma jednak zastosowania w tym przypadku.
WAŻNE
Nie jest możliwe dokonanie korekty paragonu z kasy fiskalnej i zarejestrowanie sprzedaży za miesiąc, który już został rozliczony. Obecne przepisy nie przewidują możliwości skorygowania paragonu z kasy fiskalnej. Taką korektę uniemożliwiają również warunki techniczne funkcjonowania kas rejestrujących, których celem jest zapewnienie nienaruszalności i nieusuwalności zapisów w kasie.
Jeżeli jednak nastąpiły zmiany dotyczące danych zaewidencjonowanych w kasie rejestrującej, przyjmuje się, iż podatnik może dokonać korekty poprzez odnotowanie jej w prowadzonym przez podatnika tzw. zeszycie korekt. Wynikające z niego korekty i poprawki uwzględnia się na koniec każdego okresu rozliczeniowego przy sporządzaniu deklaracji za ten okres.
Tego samego zdania jest Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle. W wyjaśnieniu wydanym 22 grudnia 2004 r. (PP/443/94/04) stwierdził on, że: Korekta paragonu może być dokonana przed zakończeniem transakcji sprzedaży. Transakcja, która została zakończona wydaniem paragonu, nie podlega korekcie przez kasę. Zakaz korekty transakcji sprzedaży zakończonej wydrukiem dotyczy wprost jedynie zakazu korekty paragonu, nie oznacza jednak korekty obrotu oraz kwot podatku należnego. W przypadku gdy sprzedaż była zarejestrowana jedynie w kasie, a tym samym udokumentowana tylko paragonem, korekt można dokonywać jedynie poprzez zapisy w specjalnie do tego celu stworzonym rejestrze korekt sprzedaży kasowej (pomyłek rachunkowych, reklamacji, zwrotów, rabatów, zmian wartości sprzedaży, itp.). Stanowisko powyższe zgodne jest również z opinią zawartą w piśmie Departamentu Podatków Pośrednich Ministerstwa Finansów z 28 maja 1999 r. (PP7-7253/581/99/JC).
Ze względu na brak innych technicznych możliwości należy stwierdzić, że Czytelnik powinien odnotować obrót niezarejestrowany za pomocą kasy fiskalnej w prowadzonym „zeszycie korekt”. Następnie, podatnik obowiązany jest do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, którego korekta dotyczy, aby deklaracja uwzględniała obrót wynikający z faktury VAT niezarejestrowanej w kasie fiskalnej. Ponadto Czytelnik powinien uwzględnić przychód poprzez odpowiednie skorygowanie deklaracji PIT-5 za miesiąc, w którym przychód nie został ujęty i w którym uiszczona zaliczka na podatek nie uwzględniała przedmiotowego przychodu.
Skorzystanie z powyższego rozwiązania możliwe jest tylko wyjątkowo, jeżeli niezgodność danych wynikających z ewidencji prowadzonej przez kasę fiskalną ze stanem faktycznym jest spowodowana oczywistymi omyłkami. Oznacza to (wyrok NSA, sygn. akt III SA 5200/98), że: ewidencja prowadzona z zastosowaniem kas zawsze stanowi dowód kluczowy, a obalenie go innym dowodem, aczkolwiek dopuszczalne może zachodzić w sytuacjach wyjątkowych (...) i jest możliwe tylko wówczas, gdy niezgodność danych wynikających z tej ewidencji ze stanem faktycznym nie tylko wynika z kontrdowodów przedstawionych przez podatnika – ale obiektywnie rzecz biorąc – jest prawdopodobna w stopniu graniczącym z pewnością.
W powyższym kontekście należy stwierdzić, że sytuacja przedstawiona przez Czytelnika jest sytuacją wyjątkową w powyższym rozumieniu i ewentualna korekta dokonana w „zeszycie korekt” w połączeniu z dowodem, jakim jest niezarejestrowana przez kasę fiskalną faktura VAT, powinna zostać uwzględniona w rozliczeniu podatkowym.
Należy jednak zauważyć, że konsekwencją nieprowadzenia rejestracji obrotu za pomocą kas rejestrujących jest kara za przestępstwo skarbowe, określona w art. 62 § 4 Kodeksu karnego skarbowego. Zgodnie z tym przepisem karze grzywny do 180 stawek dziennych podlega ten, kto wbrew przepisom ustawy dokona sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo nie wyda dokumentu z kasy rejestrującej, stwierdzającego dokonanie sprzedaży. W przypadkach mniejszej wagi podatnik podlega karze grzywny, tak jak za wykroczenie skarbowe. Przyjęcie przypadku mniejszej wagi może, między innymi, uzasadniać niska kwota, na którą opiewała sprzedaż niezarejestrowana w kasie rejestrującej. Zgodnie z Kodeksem karnym skarbowym sytuacja taka będzie miała miejsce, jeżeli niezarejestrowany obrót nie będzie przekraczał pięciokrotnej wysokości najniższego miesięcznego wynagrodzenia, określonego na podstawie Kodeksu pracy (4245 zł netto).
Przez dokonanie sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej, o którym mowa w przytoczonym przepisie, należy rozumieć sytuację, w której konkretna sprzedaż nie została zarejestrowana w kasie fiskalnej. Jeżeli wbrew obowiązkowi podatnik w ogóle nie używa kas fiskalnych, nie wprowadził ich do rejestracji obrotu pochodzącego ze swojej działalności gospodarczej, to czyn taki spełnia znamiona przestępstwa nieprowadzenia księgi, opisanego art. 60 § 1 Kodeksu karnego skarbowego. Kasa rejestrująca, jako inne urządzenie ewidencyjne, do którego prowadzenia zobowiązują przepisy prawa, jest bowiem w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego skarbowego księgą.
• art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2005 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Marcin Sikora
specjalista w zakresie VAT, prawnik


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA