REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować wkłady w konsorcjum

REKLAMA

Przedsiębiorstwo, w którym pracuję, podpisało umowę utworzenia konsorcjum. W jego skład wchodzi pięć podmiotów mających osobowość prawną. Wyznaczono moją firmę na prowadzącego sprawy konsorcjum. Każda z firm została w umowie zobowiązana do wniesienia pewnej kwoty na jego rzecz. Konsorcjum nie jest odrębnie działającą spółką. Jak zaksięgować takie wpłaty?
RADA
Wpłaty na rzecz konsorcjum, do których wspólnicy zobowiązali się w umowie, są po prostu zobowiązaniem wobec konsorcjantów w księgach podmiotu prowadzącego sprawy konsorcjum. Ewidencję tych zobowiązań należy prowadzić na koncie „Pozostałe zobowiązania i należności” bądź na oddzielnym koncie „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum”. Dalsze szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Wspomniane w pytaniu przedsiębiorstwo zostało wyznaczone do prowadzenia spraw konsorcjum, czyli prawdopodobnie na jego lidera bądź pełnomocnika do prowadzenia spraw wspólnego przedsięwzięcia. Konsorcjum to nie jest odrębnym podmiotem, chodzi więc o wspólnie kontrolowaną działalność gospodarczą. Została sporządzona umowa konsorcjum. W umowie tej konsorcjanci zobowiązali się do wniesienia określonych kwot na rzecz konsorcjum. Umowa określa zapewne również sposób podziału przychodów ze sprzedaży wspólnych produktów pomiędzy wspólników oraz określa sposób, w jaki poszczególni wspólnicy biorą udział w kosztach przedsięwzięcia.
Każde z przedsiębiorstw wchodzących w skład konsorcjum powinno tak prowadzić własną (jako jednostka) ewidencję księgową, aby wyodrębnić, w odniesieniu do swoich udziałów we wspólnie kontrolowanej działalności:
1) aktywa, które kontroluje, i zobowiązania, które zaciągnęło,
2) ponoszone koszty i swój udział w przychodach z tytułu wspólnej działalności.
Informacje te będzie wykazywać w swoim sprawozdaniu finansowym. Ponadto w ewidencji spółki prowadzącej sprawy konsorcjum należy wyodrębnić zobowiązania wobec poszczególnych wspólników z tytułu wniesionych wkładów na rzecz konsorcjum i ich wykorzystanie. Rozrachunki z konsorcjantami można prowadzić na oddzielnym, wyodrębnionym koncie syntetycznym.
Przykład
Pięć spółek zawiązało umowę konsorcjum dla wspólnego wykonania zamówienia publicznego. Żadna z tych spółek pojedynczo nie byłaby w stanie sprostać warunkom zamówienia, które wymagały od wykonawcy między innymi:
– doświadczenia w wykonaniu podobnych zamówień, popartych referencjami,
– wniesienia wysokiego wadium bądź gwarancji wadialnej udzielonej przez bank bądź ubezpieczyciela,
– zaświadczenia z banku finansującego o posiadanych środkach w określonej wysokości bądź zaświadczenia o wysokiej zdolności kredytowej.
Referencje wszystkich pięciu przedsiębiorstw w sumie zapewniły udokumentowanie dotychczasowo wykonanych zamówień o podobnym charakterze. Tylko jedna z firm posiadała wymaganą zdolność kredytową, i to wystarczyło w przypadku konsorcjum. ona również zapewniła gwarancję wadialną. W umowie konsorcjum wyznaczono jedną z firm jako lidera – przedstawiciela wyposażonego w pełnomocnictwo do złożenia oferty w imieniu konsorcjum, następnie podpisania umowy z zamawiającym. Umowa konsorcjum określiła również wspólną solidarną odpowiedzialność wspólników za należyte wykonanie zamówienia i zobowiązała konsorcjantów do wpłat pewnych kwot na rzecz konsorcjum. Kwoty te zostaną zwrócone po wywiązaniu się z umowy wykonania zamówienia i mogą być wykorzystane jedynie jako zapłata za wynagrodzenie lidera z tytułu prowadzenia spraw konsorcjum po zakończeniu umowy i zabezpieczenie zapłaty ewentualnych kar umownych. Czterech wspólników realizuje produkcję od początku do końca procesu produkcyjnego, w zakresie po 21% zamówienia, przekazując produkty wspólnikowi liderowi, który wykonuje pozostałe 16% zamówienia i organizuje odbiór przedmiotów zamówienia w obecności komisji – przedstawicieli zamawiającego. Lider jako przedstawiciel i pełnomocnik konsorcjum zawarł umowę z zamawiającym, i to on wystawia faktury zamawiającemu. Z drugiej strony jest obciążany fakturami przez wspólników konsorcjum z tytułu sprzedaży przez nich produktów dotyczących zamówienia. Ponieważ, co wynika z umowy konsorcjum, rolą lidera jest również zapewnienie płynności finansowania przedsięwzięcia, dokonuje on wcześniej na rzecz wspólników przedpłat (na zakup materiałów do produkcji) w wysokości 40% ich części zamówienia, a resztę zobowiązań zapłaci po otrzymaniu należności od zamawiającego.
Ewidencja w księgach rachunkowych lidera konsorcjum:
1) Wpłaty wkładów wspólników:
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”,
Ma konto 205 „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum”.
Własne zobowiązanie z tytułu wkładu na rzecz konsorcjum:
Wn konto 207 „Pozostałe należności” – w analityce „Pozostałe należności – wkład do konsorcjum”,
Ma konto 205 „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum” – w analityce – „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum – własna spółka”.
2) Koszty polisy ubezpieczeniowej gwarancji wadialnej:
Wn konto 409 „Pozostałe koszty” – w analityce „Pozostałe koszty – ubezpieczenia”,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” – w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”,
Wn konto 507 „Koszty sprzedaży realizowanej w konsorcjum”.
3) Sprzedaż produktów (własnych wyrobów) dla zamawiającego:
Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami” – w analityce „Rozrachunki z zamawiającym z tytułu zamówienia dla konsorcjum”,
Ma konto 700 „Sprzedaż produktów” – w analityce „Sprzedaż produktów – zamówienie realizowane przez konsorcjum”,
oraz ustalenie kosztu własnego sprzedanych produktów:
Wn konto 701 „Koszt własny sprzedanych produktów” – w analityce „Koszt własny sprzedanych produktów – zamówienie realizowane przez konsorcjum”,
Ma konto 601 „Produkty gotowe”.
4) Zakup towarów (zakupionych od wspólników dla wykonania zamówienia):
Wn konto 330 „Towary”,
Ma konto 205 „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum”.
5) Sprzedaż towarów (zakupionych od wspólników dla wykonania zamówienia):
Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami” – w analityce „Rozrachunki z zamawiającym z tytułu zamówienia dla konsorcjum”,
Ma konto 702 „Sprzedaż towarów” – w analityce „Sprzedaż towarów – zamówienie realizowane przez konsorcjum”,
Wn konto 703 „Wartość sprzedanych towarów” – w analityce „Wartość sprzedanych towarów – zamówienie realizowane przez konsorcjum”,
Ma konto 330 „Towary”.
6) Wynagrodzenie lidera z tytułu prowadzenia spraw konsorcjum:
Wn konto 205 „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum”,
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” – w analityce „Pozostałe przychody operacyjne – wynagrodzenie z tytułu prowadzenia spraw konsorcjum”.

• informacja dodatkowa do sprawozdania finansowego – punkt 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej. Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 31 „Udziały we wspólnych przedsięwzięciach”

Ewa Szczepankiewicz
główny księgowy w spółce z o.o.


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA