REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować wkłady w konsorcjum

REKLAMA

Przedsiębiorstwo, w którym pracuję, podpisało umowę utworzenia konsorcjum. W jego skład wchodzi pięć podmiotów mających osobowość prawną. Wyznaczono moją firmę na prowadzącego sprawy konsorcjum. Każda z firm została w umowie zobowiązana do wniesienia pewnej kwoty na jego rzecz. Konsorcjum nie jest odrębnie działającą spółką. Jak zaksięgować takie wpłaty?
RADA
Wpłaty na rzecz konsorcjum, do których wspólnicy zobowiązali się w umowie, są po prostu zobowiązaniem wobec konsorcjantów w księgach podmiotu prowadzącego sprawy konsorcjum. Ewidencję tych zobowiązań należy prowadzić na koncie „Pozostałe zobowiązania i należności” bądź na oddzielnym koncie „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum”. Dalsze szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Wspomniane w pytaniu przedsiębiorstwo zostało wyznaczone do prowadzenia spraw konsorcjum, czyli prawdopodobnie na jego lidera bądź pełnomocnika do prowadzenia spraw wspólnego przedsięwzięcia. Konsorcjum to nie jest odrębnym podmiotem, chodzi więc o wspólnie kontrolowaną działalność gospodarczą. Została sporządzona umowa konsorcjum. W umowie tej konsorcjanci zobowiązali się do wniesienia określonych kwot na rzecz konsorcjum. Umowa określa zapewne również sposób podziału przychodów ze sprzedaży wspólnych produktów pomiędzy wspólników oraz określa sposób, w jaki poszczególni wspólnicy biorą udział w kosztach przedsięwzięcia.
Każde z przedsiębiorstw wchodzących w skład konsorcjum powinno tak prowadzić własną (jako jednostka) ewidencję księgową, aby wyodrębnić, w odniesieniu do swoich udziałów we wspólnie kontrolowanej działalności:
1) aktywa, które kontroluje, i zobowiązania, które zaciągnęło,
2) ponoszone koszty i swój udział w przychodach z tytułu wspólnej działalności.
Informacje te będzie wykazywać w swoim sprawozdaniu finansowym. Ponadto w ewidencji spółki prowadzącej sprawy konsorcjum należy wyodrębnić zobowiązania wobec poszczególnych wspólników z tytułu wniesionych wkładów na rzecz konsorcjum i ich wykorzystanie. Rozrachunki z konsorcjantami można prowadzić na oddzielnym, wyodrębnionym koncie syntetycznym.
Przykład
Pięć spółek zawiązało umowę konsorcjum dla wspólnego wykonania zamówienia publicznego. Żadna z tych spółek pojedynczo nie byłaby w stanie sprostać warunkom zamówienia, które wymagały od wykonawcy między innymi:
– doświadczenia w wykonaniu podobnych zamówień, popartych referencjami,
– wniesienia wysokiego wadium bądź gwarancji wadialnej udzielonej przez bank bądź ubezpieczyciela,
– zaświadczenia z banku finansującego o posiadanych środkach w określonej wysokości bądź zaświadczenia o wysokiej zdolności kredytowej.
Referencje wszystkich pięciu przedsiębiorstw w sumie zapewniły udokumentowanie dotychczasowo wykonanych zamówień o podobnym charakterze. Tylko jedna z firm posiadała wymaganą zdolność kredytową, i to wystarczyło w przypadku konsorcjum. ona również zapewniła gwarancję wadialną. W umowie konsorcjum wyznaczono jedną z firm jako lidera – przedstawiciela wyposażonego w pełnomocnictwo do złożenia oferty w imieniu konsorcjum, następnie podpisania umowy z zamawiającym. Umowa konsorcjum określiła również wspólną solidarną odpowiedzialność wspólników za należyte wykonanie zamówienia i zobowiązała konsorcjantów do wpłat pewnych kwot na rzecz konsorcjum. Kwoty te zostaną zwrócone po wywiązaniu się z umowy wykonania zamówienia i mogą być wykorzystane jedynie jako zapłata za wynagrodzenie lidera z tytułu prowadzenia spraw konsorcjum po zakończeniu umowy i zabezpieczenie zapłaty ewentualnych kar umownych. Czterech wspólników realizuje produkcję od początku do końca procesu produkcyjnego, w zakresie po 21% zamówienia, przekazując produkty wspólnikowi liderowi, który wykonuje pozostałe 16% zamówienia i organizuje odbiór przedmiotów zamówienia w obecności komisji – przedstawicieli zamawiającego. Lider jako przedstawiciel i pełnomocnik konsorcjum zawarł umowę z zamawiającym, i to on wystawia faktury zamawiającemu. Z drugiej strony jest obciążany fakturami przez wspólników konsorcjum z tytułu sprzedaży przez nich produktów dotyczących zamówienia. Ponieważ, co wynika z umowy konsorcjum, rolą lidera jest również zapewnienie płynności finansowania przedsięwzięcia, dokonuje on wcześniej na rzecz wspólników przedpłat (na zakup materiałów do produkcji) w wysokości 40% ich części zamówienia, a resztę zobowiązań zapłaci po otrzymaniu należności od zamawiającego.
Ewidencja w księgach rachunkowych lidera konsorcjum:
1) Wpłaty wkładów wspólników:
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”,
Ma konto 205 „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum”.
Własne zobowiązanie z tytułu wkładu na rzecz konsorcjum:
Wn konto 207 „Pozostałe należności” – w analityce „Pozostałe należności – wkład do konsorcjum”,
Ma konto 205 „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum” – w analityce – „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum – własna spółka”.
2) Koszty polisy ubezpieczeniowej gwarancji wadialnej:
Wn konto 409 „Pozostałe koszty” – w analityce „Pozostałe koszty – ubezpieczenia”,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” – w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”,
Wn konto 507 „Koszty sprzedaży realizowanej w konsorcjum”.
3) Sprzedaż produktów (własnych wyrobów) dla zamawiającego:
Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami” – w analityce „Rozrachunki z zamawiającym z tytułu zamówienia dla konsorcjum”,
Ma konto 700 „Sprzedaż produktów” – w analityce „Sprzedaż produktów – zamówienie realizowane przez konsorcjum”,
oraz ustalenie kosztu własnego sprzedanych produktów:
Wn konto 701 „Koszt własny sprzedanych produktów” – w analityce „Koszt własny sprzedanych produktów – zamówienie realizowane przez konsorcjum”,
Ma konto 601 „Produkty gotowe”.
4) Zakup towarów (zakupionych od wspólników dla wykonania zamówienia):
Wn konto 330 „Towary”,
Ma konto 205 „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum”.
5) Sprzedaż towarów (zakupionych od wspólników dla wykonania zamówienia):
Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami” – w analityce „Rozrachunki z zamawiającym z tytułu zamówienia dla konsorcjum”,
Ma konto 702 „Sprzedaż towarów” – w analityce „Sprzedaż towarów – zamówienie realizowane przez konsorcjum”,
Wn konto 703 „Wartość sprzedanych towarów” – w analityce „Wartość sprzedanych towarów – zamówienie realizowane przez konsorcjum”,
Ma konto 330 „Towary”.
6) Wynagrodzenie lidera z tytułu prowadzenia spraw konsorcjum:
Wn konto 205 „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum”,
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” – w analityce „Pozostałe przychody operacyjne – wynagrodzenie z tytułu prowadzenia spraw konsorcjum”.

• informacja dodatkowa do sprawozdania finansowego – punkt 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej. Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 31 „Udziały we wspólnych przedsięwzięciach”

Ewa Szczepankiewicz
główny księgowy w spółce z o.o.


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA