REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak postąpić w przypadku otrzymania faktury, ale nieotrzymania towaru

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy otrzymanie faktury dokumentującej dostawę towarów handlowych, których w rzeczywistości nie otrzymałam, obliguje mnie do jej ujęcia w kolumnie 10 pkpir? Nadmieniam, że w związku z brakiem dostawy nie podpisałam ani faktury, ani dokumentu WZ. Firma dostarczająca towar w następnym miesiącu przysłała mi korektę "zerową" do tej faktury. Czy ją też powinnam ująć w pkpir, czy też nie?
RADA
Nie, towarów tych Czytelniczka nie powinna ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W księdze ujmuje się towary niezwłocznie po ich otrzymaniu. Gdy towaru nie otrzymano, a dodatkowo Czytelniczka kwestionuje w ogóle fakt dojścia transakcji kupna-sprzedaży do skutku, to nie ma podstaw do uwzględnienia w kosztach wartości towarów ujętych w fakturze. W konsekwencji nie należy także ujmować w księdze faktury korygującej, która ma na celu, w tym przypadku, „anulowanie” pierwotnej faktury.
UZASADNIENIE
Jak wynika z przedstawionego opisu, do wykonania umowy kupna-sprzedaży w ogóle nie doszło. Skoro tak, to wspomniana faktura dokumentuje fikcyjną transakcję. Z przepisów dotyczących zasad wystawiania faktur wynika, że co do zasady fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru. Wobec tego, jeżeli towaru nie wydano, to do wystawienia faktury nie powinno w ogóle dojść. Jeżeli jednak została wystawiona i wydana klientowi, to jedyną możliwością wyeliminowania faktury z obrotu jest jej korekta. Nie ma bowiem możliwości anulowania faktury, gdy do wykonania danej czynności nie doszło, a faktura dotarła już do klienta (została wprowadzona do obrotu gospodarczego).
Podatnik po otrzymaniu faktury dotyczącej transakcji, do której nie doszło, nie powinien jej ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ani uwzględniać w rozliczeniach podatku od towarów i usług (jednym z warunków odliczenia VAT od zakupu jest nabycie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel). Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych ujmuje się w księdze niezwłocznie po ich otrzymaniu. Gdy towaru nie otrzymano, a dodatkowo podatnik kwestionuje w ogóle fakt dojścia transakcji kupna-sprzedaży do skutku, nie ma podstaw do uwzględnienia w kosztach wartości towarów ujętych w fakturze. W konsekwencji nie należy także ujmować w księdze faktury korygującej, która ma na celu w tym przypadku „anulowanie” pierwotnej faktury.
Ujęcie w księdze dokumentu niezgodnego ze stanem rzeczywistym naraża podatnika na uznanie księgi za nierzetelną oraz zarzut zawyżenia kosztów uzyskania przychodów. W wyroku z 24 czerwca 1999 r., sygn. akt I SA/Po 2375/98, NSA stwierdził, że:
Zapisy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów winny być dokonywane na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów potwierdzających dokonanie operacji gospodarczych, zgodnie z ich rzeczywistym przebiegiem (…).
Wobec tego nie można uwzględniać w zapisach księgi dokumentów, które dotyczą zakupu towarów, do którego w ogóle nie doszło.

• § 11 ust. 3, § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA