REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak postąpić w przypadku otrzymania faktury, ale nieotrzymania towaru

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy otrzymanie faktury dokumentującej dostawę towarów handlowych, których w rzeczywistości nie otrzymałam, obliguje mnie do jej ujęcia w kolumnie 10 pkpir? Nadmieniam, że w związku z brakiem dostawy nie podpisałam ani faktury, ani dokumentu WZ. Firma dostarczająca towar w następnym miesiącu przysłała mi korektę "zerową" do tej faktury. Czy ją też powinnam ująć w pkpir, czy też nie?
RADA
Nie, towarów tych Czytelniczka nie powinna ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W księdze ujmuje się towary niezwłocznie po ich otrzymaniu. Gdy towaru nie otrzymano, a dodatkowo Czytelniczka kwestionuje w ogóle fakt dojścia transakcji kupna-sprzedaży do skutku, to nie ma podstaw do uwzględnienia w kosztach wartości towarów ujętych w fakturze. W konsekwencji nie należy także ujmować w księdze faktury korygującej, która ma na celu, w tym przypadku, „anulowanie” pierwotnej faktury.
UZASADNIENIE
Jak wynika z przedstawionego opisu, do wykonania umowy kupna-sprzedaży w ogóle nie doszło. Skoro tak, to wspomniana faktura dokumentuje fikcyjną transakcję. Z przepisów dotyczących zasad wystawiania faktur wynika, że co do zasady fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru. Wobec tego, jeżeli towaru nie wydano, to do wystawienia faktury nie powinno w ogóle dojść. Jeżeli jednak została wystawiona i wydana klientowi, to jedyną możliwością wyeliminowania faktury z obrotu jest jej korekta. Nie ma bowiem możliwości anulowania faktury, gdy do wykonania danej czynności nie doszło, a faktura dotarła już do klienta (została wprowadzona do obrotu gospodarczego).
Podatnik po otrzymaniu faktury dotyczącej transakcji, do której nie doszło, nie powinien jej ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ani uwzględniać w rozliczeniach podatku od towarów i usług (jednym z warunków odliczenia VAT od zakupu jest nabycie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel). Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych ujmuje się w księdze niezwłocznie po ich otrzymaniu. Gdy towaru nie otrzymano, a dodatkowo podatnik kwestionuje w ogóle fakt dojścia transakcji kupna-sprzedaży do skutku, nie ma podstaw do uwzględnienia w kosztach wartości towarów ujętych w fakturze. W konsekwencji nie należy także ujmować w księdze faktury korygującej, która ma na celu w tym przypadku „anulowanie” pierwotnej faktury.
Ujęcie w księdze dokumentu niezgodnego ze stanem rzeczywistym naraża podatnika na uznanie księgi za nierzetelną oraz zarzut zawyżenia kosztów uzyskania przychodów. W wyroku z 24 czerwca 1999 r., sygn. akt I SA/Po 2375/98, NSA stwierdził, że:
Zapisy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów winny być dokonywane na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów potwierdzających dokonanie operacji gospodarczych, zgodnie z ich rzeczywistym przebiegiem (…).
Wobec tego nie można uwzględniać w zapisach księgi dokumentów, które dotyczą zakupu towarów, do którego w ogóle nie doszło.

• § 11 ust. 3, § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA