REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak postąpić w przypadku otrzymania faktury, ale nieotrzymania towaru

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy otrzymanie faktury dokumentującej dostawę towarów handlowych, których w rzeczywistości nie otrzymałam, obliguje mnie do jej ujęcia w kolumnie 10 pkpir? Nadmieniam, że w związku z brakiem dostawy nie podpisałam ani faktury, ani dokumentu WZ. Firma dostarczająca towar w następnym miesiącu przysłała mi korektę "zerową" do tej faktury. Czy ją też powinnam ująć w pkpir, czy też nie?
RADA
Nie, towarów tych Czytelniczka nie powinna ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W księdze ujmuje się towary niezwłocznie po ich otrzymaniu. Gdy towaru nie otrzymano, a dodatkowo Czytelniczka kwestionuje w ogóle fakt dojścia transakcji kupna-sprzedaży do skutku, to nie ma podstaw do uwzględnienia w kosztach wartości towarów ujętych w fakturze. W konsekwencji nie należy także ujmować w księdze faktury korygującej, która ma na celu, w tym przypadku, „anulowanie” pierwotnej faktury.
UZASADNIENIE
Jak wynika z przedstawionego opisu, do wykonania umowy kupna-sprzedaży w ogóle nie doszło. Skoro tak, to wspomniana faktura dokumentuje fikcyjną transakcję. Z przepisów dotyczących zasad wystawiania faktur wynika, że co do zasady fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru. Wobec tego, jeżeli towaru nie wydano, to do wystawienia faktury nie powinno w ogóle dojść. Jeżeli jednak została wystawiona i wydana klientowi, to jedyną możliwością wyeliminowania faktury z obrotu jest jej korekta. Nie ma bowiem możliwości anulowania faktury, gdy do wykonania danej czynności nie doszło, a faktura dotarła już do klienta (została wprowadzona do obrotu gospodarczego).
Podatnik po otrzymaniu faktury dotyczącej transakcji, do której nie doszło, nie powinien jej ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ani uwzględniać w rozliczeniach podatku od towarów i usług (jednym z warunków odliczenia VAT od zakupu jest nabycie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel). Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych ujmuje się w księdze niezwłocznie po ich otrzymaniu. Gdy towaru nie otrzymano, a dodatkowo podatnik kwestionuje w ogóle fakt dojścia transakcji kupna-sprzedaży do skutku, nie ma podstaw do uwzględnienia w kosztach wartości towarów ujętych w fakturze. W konsekwencji nie należy także ujmować w księdze faktury korygującej, która ma na celu w tym przypadku „anulowanie” pierwotnej faktury.
Ujęcie w księdze dokumentu niezgodnego ze stanem rzeczywistym naraża podatnika na uznanie księgi za nierzetelną oraz zarzut zawyżenia kosztów uzyskania przychodów. W wyroku z 24 czerwca 1999 r., sygn. akt I SA/Po 2375/98, NSA stwierdził, że:
Zapisy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów winny być dokonywane na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów potwierdzających dokonanie operacji gospodarczych, zgodnie z ich rzeczywistym przebiegiem (…).
Wobec tego nie można uwzględniać w zapisach księgi dokumentów, które dotyczą zakupu towarów, do którego w ogóle nie doszło.

• § 11 ust. 3, § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA