REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy każda opłata związana z leasingiem samochodu osobowego podlega ograniczeniom

REKLAMA

Umowa leasingu operacyjnego samochodu Ford Fusion (niespełniający warunków ustawowych) została zawarta w maju 2005 r. Czy opłaty zawarte w fakturze dokumentującej ratę leasingową, dotyczące wynagrodzenia z tytułu porozumienia (ubezpieczenia samochodu w ratach), podlegają ograniczeniom w VAT tak jak rata?
RADA
Czytelnik, co do zasady, będzie posiadał możliwość odliczania pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z opłatami wynikającymi z porozumienia ubezpieczeniowego zawartego z leasingodawcą, ze względu na fakt, iż opłaty takie nie są istotnymi elementami umowy leasingu. Stanowią one odrębne i autonomiczne płatności.
UZASADNIENIE
Zawierając umowę leasingu operacyjnego, leasingobiorca często podpisuje z leasingodawcą porozumienie w sprawie ubezpieczeń. W myśl takiego porozumienia, leasingodawca zobowiązuje się do zawarcia na rachunek leasingobiorcy umów ubezpieczenia, a leasingobiorca upoważnia go do dokonania niezbędnych do tego czynności. W związku z tym porozumieniem leasingodawcy przysługuje również stosowne wynagrodzenie, płatne na jego rzecz. Jest ono wyodrębniane i zamieszczane jako osobna pozycja na fakturach dokumentujących czynsz leasingowy.
Opisane powyżej wynagrodzenie jest więc odrębnym składnikiem związanym z zawarciem umowy leasingowej, dotyczy jednakże wykonania przez leasingodawcę zupełnie innego rodzaju usług niż usługi leasingu.
W celu określenia zasad odliczania podatku naliczonego związanego z przedstawionym wynagrodzeniem należy dokonać analizy przepisów ustawy o VAT, nakładających w niektórych przepadkach na podatnika ograniczenia w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego.
Na wstępie trzeba przypomnieć, że od 22 sierpnia br. zmieniły się również zasady odliczania podatku naliczonego wynikającego z opłat lub czynszu wydatkowanego z tytułu leasingu, dzierżawy lub najmu samochodu. W przypadku samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej (czyli przed 1 czerwca 2005 r.), kwotę podatku naliczonego od czynszu lub raty wynikającej z takiej umowy stanowi kwota podatku naliczonego, jaka wynikałaby z przepisów art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym przed 1 czerwca 2005 r.
W związku z powyższym należy zauważyć, że w przypadku kontynuowania umowy najmu samochodów, w stosunku do której przed 1 czerwca 2005 r. przysługiwało odliczenie w wysokości 50% kwoty podatku naliczonego, nie więcej jednak niż 5000 zł. również po 1 czerwca 2005 r., a także po 22 sierpnia 2005 r., odliczenie będzie mogło być dokonywane w wysokości dotychczasowej, to znaczy w wysokości 50% kwoty podatku, nie więcej niż 5000 zł. Ze względu na fakt, iż umowa zawarta została przed 1 czerwca 2005 r., a podatnik nie korzystał dotychczas z pełnego odliczenia podatku, nie będzie on mógł skorzystać ze znowelizowanych zasad odliczeń.
Biorąc pod uwagę fakt, iż Czytelnik zawarł umowę leasingu przed 1 czerwca 2005 r. (w maju 2005), w celu oceny możliwości odliczenia raty leasingu właściwe będą przepisy ustawy o VAT w brzemieniu przed nowelizacją. Należy więc stwierdzić, że 50% limit odliczenia Czytelnik powinien stosować w odniesieniu do kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą.
WAŻNE
Trzeba jednakże zauważyć, że wynagrodzenie z tytułu porozumienia, obejmującego ubezpieczenie samochodu, nie jest płatnością wynikającą z umowy leasingu, chociaż z umową tą porozumienie takie jest blisko związane. Nie zmienia tego również fakt, iż zawarcie porozumienia jest obowiązkiem wynikającym z umowy leasingu.
Leasing operacyjny traktowany jest jako usługa polegająca na tym, iż w okresie objętym umową jedna ze stron – leasingobiorca używa w sposób czasowy towar stanowiący własność leasingodawcy, a podstawową formą wynagrodzenia za tego rodzaju usługę jest czynsz (rata).
Do form wynagrodzenia (płat- ności) z tytułu umowy leasingu nie zalicza się natomiast kwoty wynikają- cej z zawartego odrębnie porozu- mienia, gdyż porozumienie to nie stanowi istoty zawartej umowy leasingu. Porozumienie takie jest więc odrębną, autonomiczną czynnością prawną niewywodzącą się bezpośrednio z umowy leasingu.
Podobne do powyższego stanowisko zajął Naczelnik Urzędu Skarbowego w Czechowicach-Dziedzicach w interpretacji z 7 marca 2005 r. (USVAT/443/1/2005). Stwierdził on, iż: skoro pewien element płatności związany z umową leasingu nie jest jej istotnym elementem, lecz odrębną i autonomiczną płatnością, odliczalność podatku naliczonego z nim związanego nie powinna być ograniczona.
Co do zasady więc, Czytelnik będzie miał możliwość odliczania pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z porozumieniem ubezpieczeniowym zawartym z leasingodawcą.
ZAGROŻENIA
Należy jednakże zwrócić uwagę na fakt, iż ze względu na szerokie ujęcie przez ustawodawcę pojęcia „inne płatności wynikające z zawartej umowy” istnieje możliwość nieprawidłowej interpretacji tego przepisu przez organ podatkowy i uznania, że każda opłata zawarta na fakturze dokumentującej czynsz leasingowy ograniczona jest limitem.
• art. 86 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1484
Marcin Sikora
doradca podatkowy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA