REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy każda opłata związana z leasingiem samochodu osobowego podlega ograniczeniom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Umowa leasingu operacyjnego samochodu Ford Fusion (niespełniający warunków ustawowych) została zawarta w maju 2005 r. Czy opłaty zawarte w fakturze dokumentującej ratę leasingową, dotyczące wynagrodzenia z tytułu porozumienia (ubezpieczenia samochodu w ratach), podlegają ograniczeniom w VAT tak jak rata?
RADA
Czytelnik, co do zasady, będzie posiadał możliwość odliczania pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z opłatami wynikającymi z porozumienia ubezpieczeniowego zawartego z leasingodawcą, ze względu na fakt, iż opłaty takie nie są istotnymi elementami umowy leasingu. Stanowią one odrębne i autonomiczne płatności.
UZASADNIENIE
Zawierając umowę leasingu operacyjnego, leasingobiorca często podpisuje z leasingodawcą porozumienie w sprawie ubezpieczeń. W myśl takiego porozumienia, leasingodawca zobowiązuje się do zawarcia na rachunek leasingobiorcy umów ubezpieczenia, a leasingobiorca upoważnia go do dokonania niezbędnych do tego czynności. W związku z tym porozumieniem leasingodawcy przysługuje również stosowne wynagrodzenie, płatne na jego rzecz. Jest ono wyodrębniane i zamieszczane jako osobna pozycja na fakturach dokumentujących czynsz leasingowy.
Opisane powyżej wynagrodzenie jest więc odrębnym składnikiem związanym z zawarciem umowy leasingowej, dotyczy jednakże wykonania przez leasingodawcę zupełnie innego rodzaju usług niż usługi leasingu.
W celu określenia zasad odliczania podatku naliczonego związanego z przedstawionym wynagrodzeniem należy dokonać analizy przepisów ustawy o VAT, nakładających w niektórych przepadkach na podatnika ograniczenia w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego.
Na wstępie trzeba przypomnieć, że od 22 sierpnia br. zmieniły się również zasady odliczania podatku naliczonego wynikającego z opłat lub czynszu wydatkowanego z tytułu leasingu, dzierżawy lub najmu samochodu. W przypadku samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej (czyli przed 1 czerwca 2005 r.), kwotę podatku naliczonego od czynszu lub raty wynikającej z takiej umowy stanowi kwota podatku naliczonego, jaka wynikałaby z przepisów art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym przed 1 czerwca 2005 r.
W związku z powyższym należy zauważyć, że w przypadku kontynuowania umowy najmu samochodów, w stosunku do której przed 1 czerwca 2005 r. przysługiwało odliczenie w wysokości 50% kwoty podatku naliczonego, nie więcej jednak niż 5000 zł. również po 1 czerwca 2005 r., a także po 22 sierpnia 2005 r., odliczenie będzie mogło być dokonywane w wysokości dotychczasowej, to znaczy w wysokości 50% kwoty podatku, nie więcej niż 5000 zł. Ze względu na fakt, iż umowa zawarta została przed 1 czerwca 2005 r., a podatnik nie korzystał dotychczas z pełnego odliczenia podatku, nie będzie on mógł skorzystać ze znowelizowanych zasad odliczeń.
Biorąc pod uwagę fakt, iż Czytelnik zawarł umowę leasingu przed 1 czerwca 2005 r. (w maju 2005), w celu oceny możliwości odliczenia raty leasingu właściwe będą przepisy ustawy o VAT w brzemieniu przed nowelizacją. Należy więc stwierdzić, że 50% limit odliczenia Czytelnik powinien stosować w odniesieniu do kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą.
WAŻNE
Trzeba jednakże zauważyć, że wynagrodzenie z tytułu porozumienia, obejmującego ubezpieczenie samochodu, nie jest płatnością wynikającą z umowy leasingu, chociaż z umową tą porozumienie takie jest blisko związane. Nie zmienia tego również fakt, iż zawarcie porozumienia jest obowiązkiem wynikającym z umowy leasingu.
Leasing operacyjny traktowany jest jako usługa polegająca na tym, iż w okresie objętym umową jedna ze stron – leasingobiorca używa w sposób czasowy towar stanowiący własność leasingodawcy, a podstawową formą wynagrodzenia za tego rodzaju usługę jest czynsz (rata).
Do form wynagrodzenia (płat- ności) z tytułu umowy leasingu nie zalicza się natomiast kwoty wynikają- cej z zawartego odrębnie porozu- mienia, gdyż porozumienie to nie stanowi istoty zawartej umowy leasingu. Porozumienie takie jest więc odrębną, autonomiczną czynnością prawną niewywodzącą się bezpośrednio z umowy leasingu.
Podobne do powyższego stanowisko zajął Naczelnik Urzędu Skarbowego w Czechowicach-Dziedzicach w interpretacji z 7 marca 2005 r. (USVAT/443/1/2005). Stwierdził on, iż: skoro pewien element płatności związany z umową leasingu nie jest jej istotnym elementem, lecz odrębną i autonomiczną płatnością, odliczalność podatku naliczonego z nim związanego nie powinna być ograniczona.
Co do zasady więc, Czytelnik będzie miał możliwość odliczania pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z porozumieniem ubezpieczeniowym zawartym z leasingodawcą.
ZAGROŻENIA
Należy jednakże zwrócić uwagę na fakt, iż ze względu na szerokie ujęcie przez ustawodawcę pojęcia „inne płatności wynikające z zawartej umowy” istnieje możliwość nieprawidłowej interpretacji tego przepisu przez organ podatkowy i uznania, że każda opłata zawarta na fakturze dokumentującej czynsz leasingowy ograniczona jest limitem.
• art. 86 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1484
Marcin Sikora
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA