REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy każda opłata związana z leasingiem samochodu osobowego podlega ograniczeniom

REKLAMA

Umowa leasingu operacyjnego samochodu Ford Fusion (niespełniający warunków ustawowych) została zawarta w maju 2005 r. Czy opłaty zawarte w fakturze dokumentującej ratę leasingową, dotyczące wynagrodzenia z tytułu porozumienia (ubezpieczenia samochodu w ratach), podlegają ograniczeniom w VAT tak jak rata?
RADA
Czytelnik, co do zasady, będzie posiadał możliwość odliczania pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z opłatami wynikającymi z porozumienia ubezpieczeniowego zawartego z leasingodawcą, ze względu na fakt, iż opłaty takie nie są istotnymi elementami umowy leasingu. Stanowią one odrębne i autonomiczne płatności.
UZASADNIENIE
Zawierając umowę leasingu operacyjnego, leasingobiorca często podpisuje z leasingodawcą porozumienie w sprawie ubezpieczeń. W myśl takiego porozumienia, leasingodawca zobowiązuje się do zawarcia na rachunek leasingobiorcy umów ubezpieczenia, a leasingobiorca upoważnia go do dokonania niezbędnych do tego czynności. W związku z tym porozumieniem leasingodawcy przysługuje również stosowne wynagrodzenie, płatne na jego rzecz. Jest ono wyodrębniane i zamieszczane jako osobna pozycja na fakturach dokumentujących czynsz leasingowy.
Opisane powyżej wynagrodzenie jest więc odrębnym składnikiem związanym z zawarciem umowy leasingowej, dotyczy jednakże wykonania przez leasingodawcę zupełnie innego rodzaju usług niż usługi leasingu.
W celu określenia zasad odliczania podatku naliczonego związanego z przedstawionym wynagrodzeniem należy dokonać analizy przepisów ustawy o VAT, nakładających w niektórych przepadkach na podatnika ograniczenia w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego.
Na wstępie trzeba przypomnieć, że od 22 sierpnia br. zmieniły się również zasady odliczania podatku naliczonego wynikającego z opłat lub czynszu wydatkowanego z tytułu leasingu, dzierżawy lub najmu samochodu. W przypadku samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej (czyli przed 1 czerwca 2005 r.), kwotę podatku naliczonego od czynszu lub raty wynikającej z takiej umowy stanowi kwota podatku naliczonego, jaka wynikałaby z przepisów art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym przed 1 czerwca 2005 r.
W związku z powyższym należy zauważyć, że w przypadku kontynuowania umowy najmu samochodów, w stosunku do której przed 1 czerwca 2005 r. przysługiwało odliczenie w wysokości 50% kwoty podatku naliczonego, nie więcej jednak niż 5000 zł. również po 1 czerwca 2005 r., a także po 22 sierpnia 2005 r., odliczenie będzie mogło być dokonywane w wysokości dotychczasowej, to znaczy w wysokości 50% kwoty podatku, nie więcej niż 5000 zł. Ze względu na fakt, iż umowa zawarta została przed 1 czerwca 2005 r., a podatnik nie korzystał dotychczas z pełnego odliczenia podatku, nie będzie on mógł skorzystać ze znowelizowanych zasad odliczeń.
Biorąc pod uwagę fakt, iż Czytelnik zawarł umowę leasingu przed 1 czerwca 2005 r. (w maju 2005), w celu oceny możliwości odliczenia raty leasingu właściwe będą przepisy ustawy o VAT w brzemieniu przed nowelizacją. Należy więc stwierdzić, że 50% limit odliczenia Czytelnik powinien stosować w odniesieniu do kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą.
WAŻNE
Trzeba jednakże zauważyć, że wynagrodzenie z tytułu porozumienia, obejmującego ubezpieczenie samochodu, nie jest płatnością wynikającą z umowy leasingu, chociaż z umową tą porozumienie takie jest blisko związane. Nie zmienia tego również fakt, iż zawarcie porozumienia jest obowiązkiem wynikającym z umowy leasingu.
Leasing operacyjny traktowany jest jako usługa polegająca na tym, iż w okresie objętym umową jedna ze stron – leasingobiorca używa w sposób czasowy towar stanowiący własność leasingodawcy, a podstawową formą wynagrodzenia za tego rodzaju usługę jest czynsz (rata).
Do form wynagrodzenia (płat- ności) z tytułu umowy leasingu nie zalicza się natomiast kwoty wynikają- cej z zawartego odrębnie porozu- mienia, gdyż porozumienie to nie stanowi istoty zawartej umowy leasingu. Porozumienie takie jest więc odrębną, autonomiczną czynnością prawną niewywodzącą się bezpośrednio z umowy leasingu.
Podobne do powyższego stanowisko zajął Naczelnik Urzędu Skarbowego w Czechowicach-Dziedzicach w interpretacji z 7 marca 2005 r. (USVAT/443/1/2005). Stwierdził on, iż: skoro pewien element płatności związany z umową leasingu nie jest jej istotnym elementem, lecz odrębną i autonomiczną płatnością, odliczalność podatku naliczonego z nim związanego nie powinna być ograniczona.
Co do zasady więc, Czytelnik będzie miał możliwość odliczania pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z porozumieniem ubezpieczeniowym zawartym z leasingodawcą.
ZAGROŻENIA
Należy jednakże zwrócić uwagę na fakt, iż ze względu na szerokie ujęcie przez ustawodawcę pojęcia „inne płatności wynikające z zawartej umowy” istnieje możliwość nieprawidłowej interpretacji tego przepisu przez organ podatkowy i uznania, że każda opłata zawarta na fakturze dokumentującej czynsz leasingowy ograniczona jest limitem.
• art. 86 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1484
Marcin Sikora
doradca podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Ministerstwo Finansów: nie ma nowego podatku od ogrodzeń. 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też o oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA