REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczać uproszczone zaliczki w przypadku połączenia spółek z o.o.

REKLAMA

Jestem udziałowcem Spółki z o.o. Trans, która w październiku 2004 r. przejęła Spółkę z o.o. Ort1. Spółki połączyły się przez inkorporację metodą nabycia udziałów. Obie spółki miały w 2004 r. prawo płacić zaliczki w sposób uproszczony. Proszę o opisanie - zakładając, że nie zmieni się prawo w zakresie objętym pytaniem - jaki wpływ na płacenie zaliczek w 2005 r. przez Spółkę z o.o. Trans będzie miało przejęcie innej spółki. Czy do zaliczek za listopad i grudzień 2004 r. płaconych przez Spółkę z o.o. Trans należy doliczyć zaliczki uproszczone płacone do tej pory przez spółkę Ort? Czy możemy w wyniku połączenia stracić prawo do płacenia uproszczonych zaliczek w 2004 albo 2005 r.?
Nie stracą Państwo prawa do płacenia zaliczek uproszczonych w 2004 i 2005 r., jeżeli Spółka z o.o. Trans wypełni wszystkie warunki przewidziane dla podmiotów płacących uproszczone zaliczki. Najważniejszym jest wykazanie w zeznaniu podatkowym dochodu, który będzie podstawą obliczania zaliczek. Połączenie spó-łek w październiku 2004 r. metodą nabycia udziałów nie ma wpływu na wysokość uproszczonych zaliczek płaconych przez Spółkę z o.o. Trans w 2005 r. Podobna reguła będzie obowiązywać w przypadku zaliczek płaconych przez tę spółkę za listopad i grudzień 2004 r.
Zaliczki uproszczone płaci się w trakcie roku podatkowego. Po jego zakończeniu następuje porównanie wartości wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy z rzeczywistą wartością podatku obciążającego spółkę z o.o. Po zadeklarowaniu opłacania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy prawa tego zasadniczo nie traci się. Wyjątkiem jest sytuacja nieosiągnięcia dochodu przez podatnika w poprzednich latach podatkowych. Brak dochodu wykazanego w zeznaniu złożonym rok i dwa lata przed rokiem podatkowym, w którym płacone będą zaliczki uproszczone, odbiera prawo do stosowania zaliczek uproszczonych. Taka weryfikacja prawa do opłacania zaliczek uproszczonych odbywa się po zakończeniu roku podatkowego. Natomiast w jego trakcie podatnikowi nie odbiera się tego prawa.
Przykład
Spółka z o.o. Wers nabyła w 2004 r. prawo do opłacania zaliczek na podatek dochodowy w uproszczonej formie w wysokości 100 000 zł miesięcznie. Spółka ta przejęła Spółkę z o.o. DRB metodą nabycia udziałów. Fakt przejęcia innej spółki nie ma żadnego wpływu na prawo do opłacania zaliczek uproszczonych. Spółka z o.o. Wers nie musi występować do naczelnika urzędu skarbowego o potwierdzenie prawa do płacenia zaliczek uproszczonych tylko dlatego, że przejęła inną spółkę.
Połączenie dwóch spółek z o.o. przez inkorporację metodą nabycia polega na przeniesieniu całego majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą. W metodzie tej Spółka z o.o. Trans wydała wspólnikom Spółki z o.o. Ort swoje udziały. W wyniku przejęcia nie powstała nowa spółka. Po połączeniu Spółka z o.o. Ort zakończyła swoją działalność, a jej aktywa i zobowiązania stały się elementami majątku spółki z o.o. Trans. W opisanym przypadku nastąpił koniec roku podatkowego Spółki z o.o. Ort. Skutkiem zamknięcia roku podatkowego przez spółkę Ort jest wygaśnięcie obowiązku płacenia zaliczek uproszczonych przez tę spółkę w listopadzie i grudniu 2004 r. Dlatego spółka Trans nie przejmuje obowiązku płacenia zaliczek za spółkę Ort, mimo że jest jej następcą prawnym.
Przykład
Spółka z o.o. Wers przejęła Spółkę z o.o. DRB w czerwcu 2004 r. Zastosowano metodę nabycia udziałów. Do rejestru połączenie wpisano 15 czerwca 2004 r. i na ten dzień zamknięto księgi. Rok podatkowy Spółki z o.o. DRB trwał od 1 stycznia 2004 r. do 15 czer-wca 2004 r. Spółka Wers nie przejmuje obowiązku płacenia zaliczek uproszczonych przez spółkę DRB.
WAŻNE!
Można nie zamykać i nie otwierać ksiąg rachunkowych w przypadku połączenia jednostek, gdy w myśl ustawy o rachunkowości rozliczenie przejęcia jednostki następuje metodą łączenia udziałów i nie powoduje powstania nowej jednostki.
W związku z zakończeniem roku podatkowego Spółki z o.o Ort w październiku 2004 r. należało złożyć zeznanie o wysokości dochodu osiągniętego w zamkniętym dla tej spółki roku podatkowym i zapłacić wynikający z niego podatek (art. 27 ust. 1 updop). Obowiązek ten spoczywa na Spółce z o.o. Trans, będącej sukcesorem podatkowym.
Po zamknięciu roku podatkowego Spółka z o.o. Ort nie będzie już oczywiście opłacać uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy za listopad i grudzień 2004 r. O wartość zaliczek, które powinna zapłacić za te miesiące Spółka z o.o. Ort, nie zostanie też zwiększona kwota zaliczek za listopad i grudzień płacona przez Spółkę z o.o. Trans.
Korzyści 
Po przejęciu innej spółki metodą nabycia udziałów wysokość zaliczek uproszczonych spółki przejmującej nie zostaje zwiększona o zaliczki na podatek, jakie zadeklarowała spółka przejęta na początku swojego roku podatkowego.
Wielkość zaliczek uproszczonych w danym roku podatkowym oblicza się na podstawie zysku wykazanego w zeznaniach podatkowych w poprzednich latach. W przypadku połączenia dwóch spółek z o.o. w 2004 r. nie będzie to miało żadnego wpływu na wysokość zaliczek, gdyż przy obliczaniu wysokości zaliczek płaconych w 2005 r. zostanie wykorzystany dochód z 2003 r. albo 2002 r. Przy czym podatnikowi nie przysługuje wybór roku podatkowego, z którego dane zostaną wykorzystane do obliczenia zaliczek tylko wtedy, gdy w 2003 r. spółka miała stratę.
Tak samo interpretują przepisy w tej sprawie organy podatkowe: (...) w ocenie Ministerstwa Finansów, spółka przejmująca ma prawo rozliczania zaliczek miesięcznych w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania o wysokości dochodu osiągniętego przez tę spółkę, złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy (lub w roku poprzedzającym rok podatkowy o dwa lata). Do takiego wniosku prowadzi wykładnia gramatyczna (...) przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Połączenie spółek przez przejęcie nie ma bowiem wpływu na podmiotowość prawną spółki przejmującej. Skutkiem takiego połączenia jest utrata podmiotowości prawnej przez spółkę przejmowaną, natomiast spółka przejmująca nie traci swej podmiotowości prawnej, zachowując przy tym ciągłość prawną i organizacyjną. Tak więc przed oraz po połączeniu jest to ten sam podmiot prawny i ten sam podatnik. Wysokość zaliczek na podatek ustala on wyłącznie na podstawie swojego zeznania podatkowego złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy lub poprzedzającym go o dwa lata. Nie ma podstaw prawnych do sumowania zaliczek spółki przejmującej z zaliczkami spółki przejmowanej (sygnatura PBB1/423-509/04, dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach).
Przykład
Spółka z o.o. Wers będzie kontynuować płacenie uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy w 2005 r. Podstawą obliczenia wysokości zaliczek będzie dochód wykazany w zeznaniu podatkowym tej spółki za 2003 r., złożonym w 2004 r. Fakt przejęcia Spółki z o.o. DRB w 2004 r. nie będzie miał wpływu na wysokość zaliczek w 2005 r.
• art. 8 ust. 6, art. 25 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
• art. 12, art. 44a–44b ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546
• art. 492 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych – Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 229, poz. 2276
Tomasz Król
prawnik
1 Na prośbę Czytelnika redakcja zmieniła nazwy spółek.


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA