REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczać uproszczone zaliczki w przypadku połączenia spółek z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem udziałowcem Spółki z o.o. Trans, która w październiku 2004 r. przejęła Spółkę z o.o. Ort1. Spółki połączyły się przez inkorporację metodą nabycia udziałów. Obie spółki miały w 2004 r. prawo płacić zaliczki w sposób uproszczony. Proszę o opisanie - zakładając, że nie zmieni się prawo w zakresie objętym pytaniem - jaki wpływ na płacenie zaliczek w 2005 r. przez Spółkę z o.o. Trans będzie miało przejęcie innej spółki. Czy do zaliczek za listopad i grudzień 2004 r. płaconych przez Spółkę z o.o. Trans należy doliczyć zaliczki uproszczone płacone do tej pory przez spółkę Ort? Czy możemy w wyniku połączenia stracić prawo do płacenia uproszczonych zaliczek w 2004 albo 2005 r.?
Nie stracą Państwo prawa do płacenia zaliczek uproszczonych w 2004 i 2005 r., jeżeli Spółka z o.o. Trans wypełni wszystkie warunki przewidziane dla podmiotów płacących uproszczone zaliczki. Najważniejszym jest wykazanie w zeznaniu podatkowym dochodu, który będzie podstawą obliczania zaliczek. Połączenie spó-łek w październiku 2004 r. metodą nabycia udziałów nie ma wpływu na wysokość uproszczonych zaliczek płaconych przez Spółkę z o.o. Trans w 2005 r. Podobna reguła będzie obowiązywać w przypadku zaliczek płaconych przez tę spółkę za listopad i grudzień 2004 r.
Zaliczki uproszczone płaci się w trakcie roku podatkowego. Po jego zakończeniu następuje porównanie wartości wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy z rzeczywistą wartością podatku obciążającego spółkę z o.o. Po zadeklarowaniu opłacania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy prawa tego zasadniczo nie traci się. Wyjątkiem jest sytuacja nieosiągnięcia dochodu przez podatnika w poprzednich latach podatkowych. Brak dochodu wykazanego w zeznaniu złożonym rok i dwa lata przed rokiem podatkowym, w którym płacone będą zaliczki uproszczone, odbiera prawo do stosowania zaliczek uproszczonych. Taka weryfikacja prawa do opłacania zaliczek uproszczonych odbywa się po zakończeniu roku podatkowego. Natomiast w jego trakcie podatnikowi nie odbiera się tego prawa.
Przykład
Spółka z o.o. Wers nabyła w 2004 r. prawo do opłacania zaliczek na podatek dochodowy w uproszczonej formie w wysokości 100 000 zł miesięcznie. Spółka ta przejęła Spółkę z o.o. DRB metodą nabycia udziałów. Fakt przejęcia innej spółki nie ma żadnego wpływu na prawo do opłacania zaliczek uproszczonych. Spółka z o.o. Wers nie musi występować do naczelnika urzędu skarbowego o potwierdzenie prawa do płacenia zaliczek uproszczonych tylko dlatego, że przejęła inną spółkę.
Połączenie dwóch spółek z o.o. przez inkorporację metodą nabycia polega na przeniesieniu całego majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą. W metodzie tej Spółka z o.o. Trans wydała wspólnikom Spółki z o.o. Ort swoje udziały. W wyniku przejęcia nie powstała nowa spółka. Po połączeniu Spółka z o.o. Ort zakończyła swoją działalność, a jej aktywa i zobowiązania stały się elementami majątku spółki z o.o. Trans. W opisanym przypadku nastąpił koniec roku podatkowego Spółki z o.o. Ort. Skutkiem zamknięcia roku podatkowego przez spółkę Ort jest wygaśnięcie obowiązku płacenia zaliczek uproszczonych przez tę spółkę w listopadzie i grudniu 2004 r. Dlatego spółka Trans nie przejmuje obowiązku płacenia zaliczek za spółkę Ort, mimo że jest jej następcą prawnym.
Przykład
Spółka z o.o. Wers przejęła Spółkę z o.o. DRB w czerwcu 2004 r. Zastosowano metodę nabycia udziałów. Do rejestru połączenie wpisano 15 czerwca 2004 r. i na ten dzień zamknięto księgi. Rok podatkowy Spółki z o.o. DRB trwał od 1 stycznia 2004 r. do 15 czer-wca 2004 r. Spółka Wers nie przejmuje obowiązku płacenia zaliczek uproszczonych przez spółkę DRB.
WAŻNE!
Można nie zamykać i nie otwierać ksiąg rachunkowych w przypadku połączenia jednostek, gdy w myśl ustawy o rachunkowości rozliczenie przejęcia jednostki następuje metodą łączenia udziałów i nie powoduje powstania nowej jednostki.
W związku z zakończeniem roku podatkowego Spółki z o.o Ort w październiku 2004 r. należało złożyć zeznanie o wysokości dochodu osiągniętego w zamkniętym dla tej spółki roku podatkowym i zapłacić wynikający z niego podatek (art. 27 ust. 1 updop). Obowiązek ten spoczywa na Spółce z o.o. Trans, będącej sukcesorem podatkowym.
Po zamknięciu roku podatkowego Spółka z o.o. Ort nie będzie już oczywiście opłacać uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy za listopad i grudzień 2004 r. O wartość zaliczek, które powinna zapłacić za te miesiące Spółka z o.o. Ort, nie zostanie też zwiększona kwota zaliczek za listopad i grudzień płacona przez Spółkę z o.o. Trans.
Korzyści 
Po przejęciu innej spółki metodą nabycia udziałów wysokość zaliczek uproszczonych spółki przejmującej nie zostaje zwiększona o zaliczki na podatek, jakie zadeklarowała spółka przejęta na początku swojego roku podatkowego.
Wielkość zaliczek uproszczonych w danym roku podatkowym oblicza się na podstawie zysku wykazanego w zeznaniach podatkowych w poprzednich latach. W przypadku połączenia dwóch spółek z o.o. w 2004 r. nie będzie to miało żadnego wpływu na wysokość zaliczek, gdyż przy obliczaniu wysokości zaliczek płaconych w 2005 r. zostanie wykorzystany dochód z 2003 r. albo 2002 r. Przy czym podatnikowi nie przysługuje wybór roku podatkowego, z którego dane zostaną wykorzystane do obliczenia zaliczek tylko wtedy, gdy w 2003 r. spółka miała stratę.
Tak samo interpretują przepisy w tej sprawie organy podatkowe: (...) w ocenie Ministerstwa Finansów, spółka przejmująca ma prawo rozliczania zaliczek miesięcznych w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania o wysokości dochodu osiągniętego przez tę spółkę, złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy (lub w roku poprzedzającym rok podatkowy o dwa lata). Do takiego wniosku prowadzi wykładnia gramatyczna (...) przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Połączenie spółek przez przejęcie nie ma bowiem wpływu na podmiotowość prawną spółki przejmującej. Skutkiem takiego połączenia jest utrata podmiotowości prawnej przez spółkę przejmowaną, natomiast spółka przejmująca nie traci swej podmiotowości prawnej, zachowując przy tym ciągłość prawną i organizacyjną. Tak więc przed oraz po połączeniu jest to ten sam podmiot prawny i ten sam podatnik. Wysokość zaliczek na podatek ustala on wyłącznie na podstawie swojego zeznania podatkowego złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy lub poprzedzającym go o dwa lata. Nie ma podstaw prawnych do sumowania zaliczek spółki przejmującej z zaliczkami spółki przejmowanej (sygnatura PBB1/423-509/04, dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach).
Przykład
Spółka z o.o. Wers będzie kontynuować płacenie uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy w 2005 r. Podstawą obliczenia wysokości zaliczek będzie dochód wykazany w zeznaniu podatkowym tej spółki za 2003 r., złożonym w 2004 r. Fakt przejęcia Spółki z o.o. DRB w 2004 r. nie będzie miał wpływu na wysokość zaliczek w 2005 r.
• art. 8 ust. 6, art. 25 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
• art. 12, art. 44a–44b ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546
• art. 492 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych – Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 229, poz. 2276
Tomasz Król
prawnik
1 Na prośbę Czytelnika redakcja zmieniła nazwy spółek.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA