REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczać uproszczone zaliczki w przypadku połączenia spółek z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem udziałowcem Spółki z o.o. Trans, która w październiku 2004 r. przejęła Spółkę z o.o. Ort1. Spółki połączyły się przez inkorporację metodą nabycia udziałów. Obie spółki miały w 2004 r. prawo płacić zaliczki w sposób uproszczony. Proszę o opisanie - zakładając, że nie zmieni się prawo w zakresie objętym pytaniem - jaki wpływ na płacenie zaliczek w 2005 r. przez Spółkę z o.o. Trans będzie miało przejęcie innej spółki. Czy do zaliczek za listopad i grudzień 2004 r. płaconych przez Spółkę z o.o. Trans należy doliczyć zaliczki uproszczone płacone do tej pory przez spółkę Ort? Czy możemy w wyniku połączenia stracić prawo do płacenia uproszczonych zaliczek w 2004 albo 2005 r.?
Nie stracą Państwo prawa do płacenia zaliczek uproszczonych w 2004 i 2005 r., jeżeli Spółka z o.o. Trans wypełni wszystkie warunki przewidziane dla podmiotów płacących uproszczone zaliczki. Najważniejszym jest wykazanie w zeznaniu podatkowym dochodu, który będzie podstawą obliczania zaliczek. Połączenie spó-łek w październiku 2004 r. metodą nabycia udziałów nie ma wpływu na wysokość uproszczonych zaliczek płaconych przez Spółkę z o.o. Trans w 2005 r. Podobna reguła będzie obowiązywać w przypadku zaliczek płaconych przez tę spółkę za listopad i grudzień 2004 r.
Zaliczki uproszczone płaci się w trakcie roku podatkowego. Po jego zakończeniu następuje porównanie wartości wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy z rzeczywistą wartością podatku obciążającego spółkę z o.o. Po zadeklarowaniu opłacania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy prawa tego zasadniczo nie traci się. Wyjątkiem jest sytuacja nieosiągnięcia dochodu przez podatnika w poprzednich latach podatkowych. Brak dochodu wykazanego w zeznaniu złożonym rok i dwa lata przed rokiem podatkowym, w którym płacone będą zaliczki uproszczone, odbiera prawo do stosowania zaliczek uproszczonych. Taka weryfikacja prawa do opłacania zaliczek uproszczonych odbywa się po zakończeniu roku podatkowego. Natomiast w jego trakcie podatnikowi nie odbiera się tego prawa.
Przykład
Spółka z o.o. Wers nabyła w 2004 r. prawo do opłacania zaliczek na podatek dochodowy w uproszczonej formie w wysokości 100 000 zł miesięcznie. Spółka ta przejęła Spółkę z o.o. DRB metodą nabycia udziałów. Fakt przejęcia innej spółki nie ma żadnego wpływu na prawo do opłacania zaliczek uproszczonych. Spółka z o.o. Wers nie musi występować do naczelnika urzędu skarbowego o potwierdzenie prawa do płacenia zaliczek uproszczonych tylko dlatego, że przejęła inną spółkę.
Połączenie dwóch spółek z o.o. przez inkorporację metodą nabycia polega na przeniesieniu całego majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą. W metodzie tej Spółka z o.o. Trans wydała wspólnikom Spółki z o.o. Ort swoje udziały. W wyniku przejęcia nie powstała nowa spółka. Po połączeniu Spółka z o.o. Ort zakończyła swoją działalność, a jej aktywa i zobowiązania stały się elementami majątku spółki z o.o. Trans. W opisanym przypadku nastąpił koniec roku podatkowego Spółki z o.o. Ort. Skutkiem zamknięcia roku podatkowego przez spółkę Ort jest wygaśnięcie obowiązku płacenia zaliczek uproszczonych przez tę spółkę w listopadzie i grudniu 2004 r. Dlatego spółka Trans nie przejmuje obowiązku płacenia zaliczek za spółkę Ort, mimo że jest jej następcą prawnym.
Przykład
Spółka z o.o. Wers przejęła Spółkę z o.o. DRB w czerwcu 2004 r. Zastosowano metodę nabycia udziałów. Do rejestru połączenie wpisano 15 czerwca 2004 r. i na ten dzień zamknięto księgi. Rok podatkowy Spółki z o.o. DRB trwał od 1 stycznia 2004 r. do 15 czer-wca 2004 r. Spółka Wers nie przejmuje obowiązku płacenia zaliczek uproszczonych przez spółkę DRB.
WAŻNE!
Można nie zamykać i nie otwierać ksiąg rachunkowych w przypadku połączenia jednostek, gdy w myśl ustawy o rachunkowości rozliczenie przejęcia jednostki następuje metodą łączenia udziałów i nie powoduje powstania nowej jednostki.
W związku z zakończeniem roku podatkowego Spółki z o.o Ort w październiku 2004 r. należało złożyć zeznanie o wysokości dochodu osiągniętego w zamkniętym dla tej spółki roku podatkowym i zapłacić wynikający z niego podatek (art. 27 ust. 1 updop). Obowiązek ten spoczywa na Spółce z o.o. Trans, będącej sukcesorem podatkowym.
Po zamknięciu roku podatkowego Spółka z o.o. Ort nie będzie już oczywiście opłacać uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy za listopad i grudzień 2004 r. O wartość zaliczek, które powinna zapłacić za te miesiące Spółka z o.o. Ort, nie zostanie też zwiększona kwota zaliczek za listopad i grudzień płacona przez Spółkę z o.o. Trans.
Korzyści 
Po przejęciu innej spółki metodą nabycia udziałów wysokość zaliczek uproszczonych spółki przejmującej nie zostaje zwiększona o zaliczki na podatek, jakie zadeklarowała spółka przejęta na początku swojego roku podatkowego.
Wielkość zaliczek uproszczonych w danym roku podatkowym oblicza się na podstawie zysku wykazanego w zeznaniach podatkowych w poprzednich latach. W przypadku połączenia dwóch spółek z o.o. w 2004 r. nie będzie to miało żadnego wpływu na wysokość zaliczek, gdyż przy obliczaniu wysokości zaliczek płaconych w 2005 r. zostanie wykorzystany dochód z 2003 r. albo 2002 r. Przy czym podatnikowi nie przysługuje wybór roku podatkowego, z którego dane zostaną wykorzystane do obliczenia zaliczek tylko wtedy, gdy w 2003 r. spółka miała stratę.
Tak samo interpretują przepisy w tej sprawie organy podatkowe: (...) w ocenie Ministerstwa Finansów, spółka przejmująca ma prawo rozliczania zaliczek miesięcznych w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania o wysokości dochodu osiągniętego przez tę spółkę, złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy (lub w roku poprzedzającym rok podatkowy o dwa lata). Do takiego wniosku prowadzi wykładnia gramatyczna (...) przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Połączenie spółek przez przejęcie nie ma bowiem wpływu na podmiotowość prawną spółki przejmującej. Skutkiem takiego połączenia jest utrata podmiotowości prawnej przez spółkę przejmowaną, natomiast spółka przejmująca nie traci swej podmiotowości prawnej, zachowując przy tym ciągłość prawną i organizacyjną. Tak więc przed oraz po połączeniu jest to ten sam podmiot prawny i ten sam podatnik. Wysokość zaliczek na podatek ustala on wyłącznie na podstawie swojego zeznania podatkowego złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy lub poprzedzającym go o dwa lata. Nie ma podstaw prawnych do sumowania zaliczek spółki przejmującej z zaliczkami spółki przejmowanej (sygnatura PBB1/423-509/04, dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach).
Przykład
Spółka z o.o. Wers będzie kontynuować płacenie uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy w 2005 r. Podstawą obliczenia wysokości zaliczek będzie dochód wykazany w zeznaniu podatkowym tej spółki za 2003 r., złożonym w 2004 r. Fakt przejęcia Spółki z o.o. DRB w 2004 r. nie będzie miał wpływu na wysokość zaliczek w 2005 r.
• art. 8 ust. 6, art. 25 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
• art. 12, art. 44a–44b ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546
• art. 492 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych – Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 229, poz. 2276
Tomasz Król
prawnik
1 Na prośbę Czytelnika redakcja zmieniła nazwy spółek.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA