REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy montaż alarmu w siedzibie firmy zwiększy wartość początkową budynku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozliczam się na zasadach ogólnych, jestem podatnikiem VAT. Czy wydatki na zakup systemu alarmowego wraz z jego montażem w siedzibie firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
RADA
Zakładając, że instalacja alarmowa została wbudowana na stałe w konstrukcję podlegającego amortyzacji budynku należącego do Pana firmy, w którym mieści się jej siedziba, i jednostkowa cena nabycia wraz z montażem przekracza 3500 zł, wydatki poniesione na ten cel zwiększą wartość początkową budynku. Do kosztów uzyskania przychodu będą one mogły zostać wówczas zaliczone wyłącznie w postaci odpisów amortyzacyjnych. Inne warianty rozliczenia zakupu i montażu alarmu – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Budynki będące samodzielnymi środkami trwałymi obejmują również instalacje zaliczane do ich wyposażenia. W ich skład wchodzą wszystkie te instalacje, które są wbudowane w konstrukcję danego budynku na trwałe. Klasyfikacja Środków Trwałych wymienia jako przykłady takich instalacji m.in. instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe.
WAŻNE!
O tym, czy dana instalacja będzie stanowiła część składową budynku, czy też należy ją uznać za odrębny, samodzielny środek trwały, przesądza zatem m.in. sposób jej zamontowania.
Jeśli bowiem montaż instalacji dokonywany jest w budynku będącym środkiem trwałym podlegającym amortyzacji (lub amortyzowanym jako inwestycja w obcych środkach trwałych), to należy w pierwszej kolejności ocenić, czy może ona zostać odłączona od tego budynku bez naruszania elementów budynku lub samego systemu i zamontowana w innym budynku. Jeżeli dana instalacja nie może zostać odłączona bez dokonania tych naruszeń, to powinna zostać uznana za część składową budynku, w którym została zamontowana.
Zagrożenia
Gdy jednostkowa cena nabycia tej instalacji jest wyższa niż 3500 zł, to wartość początkowa budynku powinna zostać podwyższona o sumę wydatków na jej zakup i montaż, gdyż nastąpiło ulepszenie budynku w znaczeniu art. 22g ust. 17 updof (art. 16g ust. 13 updop).
Takie stanowisko w tej kwestii zajął też Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubartowie z 5 sierpnia 2004 r., nr DPI-415--15/04. Jeżeli natomiast instalacja może w każdej chwili zostać odłączona i zamontowana w innym budynku bez uszkodzenia substancji poprzedniego, to może ona zostać uznana za odrębny środek trwały i amortyzowana według innej stawki niż sam budynek, w którym została zamontowana.
Zagrożenia
W obu powyższych przypadkach wydatki poniesione na zakup i montaż instalacji będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie w postaci odpisów amortyzacyjnych.
Wydatki na zakup i montaż instalacji będą mogły zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów jedynie wtedy, gdy ich wartość nie przekroczy 3500 zł.

PRZYKŁAD
Spółka z o.o. kupiła i zamontowała w swojej siedzibie mieszczącej się w budynku będącym jej własnością system alarmowy. Cena zakupu instalacji alarmowej wyniosła 4500 zł + 22% VAT, natomiast koszt jej montażu – 2000 zł + 22% VAT. Cena nabycia całego systemu wyniosła więc 6500 zł. Ponieważ instalacja ta została wmontowana na stałe w konstrukcję budynku, a jej jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł, suma wydatków na jej zakup i montaż powiększy wartość początkową budynku do celów amortyzacji. Nakłady poniesione na ten cel mają bowiem charakter ulepszenia, gdyż budynek został zmodernizowany w znaczeniu przepisów obu ustaw o podatkach dochodowych dotyczących amortyzacji środków trwałych.

• art. 22d, art. 22g ust. 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 16d, art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA