REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy montaż alarmu w siedzibie firmy zwiększy wartość początkową budynku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozliczam się na zasadach ogólnych, jestem podatnikiem VAT. Czy wydatki na zakup systemu alarmowego wraz z jego montażem w siedzibie firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
RADA
Zakładając, że instalacja alarmowa została wbudowana na stałe w konstrukcję podlegającego amortyzacji budynku należącego do Pana firmy, w którym mieści się jej siedziba, i jednostkowa cena nabycia wraz z montażem przekracza 3500 zł, wydatki poniesione na ten cel zwiększą wartość początkową budynku. Do kosztów uzyskania przychodu będą one mogły zostać wówczas zaliczone wyłącznie w postaci odpisów amortyzacyjnych. Inne warianty rozliczenia zakupu i montażu alarmu – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Budynki będące samodzielnymi środkami trwałymi obejmują również instalacje zaliczane do ich wyposażenia. W ich skład wchodzą wszystkie te instalacje, które są wbudowane w konstrukcję danego budynku na trwałe. Klasyfikacja Środków Trwałych wymienia jako przykłady takich instalacji m.in. instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe.
WAŻNE!
O tym, czy dana instalacja będzie stanowiła część składową budynku, czy też należy ją uznać za odrębny, samodzielny środek trwały, przesądza zatem m.in. sposób jej zamontowania.
Jeśli bowiem montaż instalacji dokonywany jest w budynku będącym środkiem trwałym podlegającym amortyzacji (lub amortyzowanym jako inwestycja w obcych środkach trwałych), to należy w pierwszej kolejności ocenić, czy może ona zostać odłączona od tego budynku bez naruszania elementów budynku lub samego systemu i zamontowana w innym budynku. Jeżeli dana instalacja nie może zostać odłączona bez dokonania tych naruszeń, to powinna zostać uznana za część składową budynku, w którym została zamontowana.
Zagrożenia
Gdy jednostkowa cena nabycia tej instalacji jest wyższa niż 3500 zł, to wartość początkowa budynku powinna zostać podwyższona o sumę wydatków na jej zakup i montaż, gdyż nastąpiło ulepszenie budynku w znaczeniu art. 22g ust. 17 updof (art. 16g ust. 13 updop).
Takie stanowisko w tej kwestii zajął też Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubartowie z 5 sierpnia 2004 r., nr DPI-415--15/04. Jeżeli natomiast instalacja może w każdej chwili zostać odłączona i zamontowana w innym budynku bez uszkodzenia substancji poprzedniego, to może ona zostać uznana za odrębny środek trwały i amortyzowana według innej stawki niż sam budynek, w którym została zamontowana.
Zagrożenia
W obu powyższych przypadkach wydatki poniesione na zakup i montaż instalacji będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie w postaci odpisów amortyzacyjnych.
Wydatki na zakup i montaż instalacji będą mogły zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów jedynie wtedy, gdy ich wartość nie przekroczy 3500 zł.

PRZYKŁAD
Spółka z o.o. kupiła i zamontowała w swojej siedzibie mieszczącej się w budynku będącym jej własnością system alarmowy. Cena zakupu instalacji alarmowej wyniosła 4500 zł + 22% VAT, natomiast koszt jej montażu – 2000 zł + 22% VAT. Cena nabycia całego systemu wyniosła więc 6500 zł. Ponieważ instalacja ta została wmontowana na stałe w konstrukcję budynku, a jej jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł, suma wydatków na jej zakup i montaż powiększy wartość początkową budynku do celów amortyzacji. Nakłady poniesione na ten cel mają bowiem charakter ulepszenia, gdyż budynek został zmodernizowany w znaczeniu przepisów obu ustaw o podatkach dochodowych dotyczących amortyzacji środków trwałych.

• art. 22d, art. 22g ust. 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 16d, art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA