REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy montaż alarmu w siedzibie firmy zwiększy wartość początkową budynku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozliczam się na zasadach ogólnych, jestem podatnikiem VAT. Czy wydatki na zakup systemu alarmowego wraz z jego montażem w siedzibie firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
RADA
Zakładając, że instalacja alarmowa została wbudowana na stałe w konstrukcję podlegającego amortyzacji budynku należącego do Pana firmy, w którym mieści się jej siedziba, i jednostkowa cena nabycia wraz z montażem przekracza 3500 zł, wydatki poniesione na ten cel zwiększą wartość początkową budynku. Do kosztów uzyskania przychodu będą one mogły zostać wówczas zaliczone wyłącznie w postaci odpisów amortyzacyjnych. Inne warianty rozliczenia zakupu i montażu alarmu – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Budynki będące samodzielnymi środkami trwałymi obejmują również instalacje zaliczane do ich wyposażenia. W ich skład wchodzą wszystkie te instalacje, które są wbudowane w konstrukcję danego budynku na trwałe. Klasyfikacja Środków Trwałych wymienia jako przykłady takich instalacji m.in. instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe.
WAŻNE!
O tym, czy dana instalacja będzie stanowiła część składową budynku, czy też należy ją uznać za odrębny, samodzielny środek trwały, przesądza zatem m.in. sposób jej zamontowania.
Jeśli bowiem montaż instalacji dokonywany jest w budynku będącym środkiem trwałym podlegającym amortyzacji (lub amortyzowanym jako inwestycja w obcych środkach trwałych), to należy w pierwszej kolejności ocenić, czy może ona zostać odłączona od tego budynku bez naruszania elementów budynku lub samego systemu i zamontowana w innym budynku. Jeżeli dana instalacja nie może zostać odłączona bez dokonania tych naruszeń, to powinna zostać uznana za część składową budynku, w którym została zamontowana.
Zagrożenia
Gdy jednostkowa cena nabycia tej instalacji jest wyższa niż 3500 zł, to wartość początkowa budynku powinna zostać podwyższona o sumę wydatków na jej zakup i montaż, gdyż nastąpiło ulepszenie budynku w znaczeniu art. 22g ust. 17 updof (art. 16g ust. 13 updop).
Takie stanowisko w tej kwestii zajął też Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubartowie z 5 sierpnia 2004 r., nr DPI-415--15/04. Jeżeli natomiast instalacja może w każdej chwili zostać odłączona i zamontowana w innym budynku bez uszkodzenia substancji poprzedniego, to może ona zostać uznana za odrębny środek trwały i amortyzowana według innej stawki niż sam budynek, w którym została zamontowana.
Zagrożenia
W obu powyższych przypadkach wydatki poniesione na zakup i montaż instalacji będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie w postaci odpisów amortyzacyjnych.
Wydatki na zakup i montaż instalacji będą mogły zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów jedynie wtedy, gdy ich wartość nie przekroczy 3500 zł.

PRZYKŁAD
Spółka z o.o. kupiła i zamontowała w swojej siedzibie mieszczącej się w budynku będącym jej własnością system alarmowy. Cena zakupu instalacji alarmowej wyniosła 4500 zł + 22% VAT, natomiast koszt jej montażu – 2000 zł + 22% VAT. Cena nabycia całego systemu wyniosła więc 6500 zł. Ponieważ instalacja ta została wmontowana na stałe w konstrukcję budynku, a jej jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł, suma wydatków na jej zakup i montaż powiększy wartość początkową budynku do celów amortyzacji. Nakłady poniesione na ten cel mają bowiem charakter ulepszenia, gdyż budynek został zmodernizowany w znaczeniu przepisów obu ustaw o podatkach dochodowych dotyczących amortyzacji środków trwałych.

• art. 22d, art. 22g ust. 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 16d, art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA