REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować sieć komputerową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Świadczymy usługi związane z dostępem do internetu. Niezbędne do prowadzenia tej działalności są kable, anteny, puszki, których wartość jednostkowa nie przekracza 3500 zł. Różne urządzenia o jednostkowej niskiej wartości tworzą sieć. Sieć ta obejmuje zasięgiem jeden lub kilka bloków mieszkalnych. W jaki sposób mamy ująć te wydatki w naszych księgach? Czy wydatki na okablowanie pojedynczych bloków mieszkalnych stanowią inwestycję w obcych środkach trwałych? Czy można je zaliczyć bezpośrednio do kosztów?
RADA
Ewidencja kosztów poniesionych w związku z instalacją sieci internetowej zależy od tego, kto jest właścicielem wybudowanej sieci. Jeśli sieć umożliwiająca dostęp do internetu będzie – po jej zamontowaniu – nadal stanowić własność firmy świadczącej usługi internetowe, a nie przejdzie na własność np. administracji budynku, należy ją w całości zakwalifikować do środków trwałych.

UZASADNIENIE
Aby rozwiązać ten problem, należy ustalić, kto jest właścicielem sieci po jej zainstalowaniu w budynku. Jeżeli sieć jest instalowana w budynkach mieszkalnych, to zapewne istnieje umowa między firmą instalującą sieć internetową a administracją tych budynków (np. spółdzielnią mieszkaniową), która precyzuje kwestię własności tej sieci.
Jeżeli właścicielem sieci po jej zainstalowaniu i przekazaniu do używania jest administracja budynków, to dla firmy instalującej koszty związane z jej wykonaniem są kosztami bieżącymi działalności operacyjnej. Wartość zainstalowanej sieci będzie wówczas ewidencjonowana przez jednostkę zamawiającą usługę, czyli administrację budynków.
Inaczej będzie, jeśli zainstalowana sieć pozostaje własnością firmy świadczącej usługi związane z dostępem do internetu. W tej sytuacji należy rozstrzygnąć, czy firma ta może poszczególne elementy sieci potraktować jako urządzenia o niskiej wartości (ich wartość jest niższa niż 3500 zł) i spisać je w ciężar kosztów bieżących, czy musi je wprowadzić do ewidencji środków trwałych.
W rozumieniu ustawy o rachunkowości środkami trwałymi są te rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, których przewidywany okres ekonomicznej użyteczności jest dłuższy niż rok, są one kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. W tej definicji należy zwrócić uwagę na warunki kompletności i zdatności do użytku, które muszą spełnić aktywa uznawane za środki trwałe. Elementy składające się na sieć internetową spełniają te warunki. Należy też sądzić, że wartość tej sieci dla jednego budynku będzie przekraczać 3500 zł. Całość sieci powinna być zatem zakwalifikowana do środków trwałych i odpowiednio amortyzowana. Roczna stawka amortyzacyjna zależy od tego, do której grupy KŚT sieć zostanie zakwalifikowana.
UWAGA!
Przyjęte rozwiązanie dotyczące amortyzacji sieci powinno być przedstawione w zasadach polityki rachunkowości firmy internetowej.
Na pytanie, czy okablowanie budynku można ująć w księgach rachunkowych firmy internetowej jako inwestycję w obcych środkach trwałych należy wyjaśnić, że o takich inwestycjach mówimy raczej w sytuacjach, kiedy jednostka otrzymuje w dzierżawę środek trwały i dokonuje w nim ulepszeń, modernizacji itp.
W tym przypadku budynek mieszkalny nie został oddany w dzierżawę firmie tworzącej sieć internetową, a więc wybudowania tej sieci nie można traktować jako inwestycji w obcych środkach trwałych.

dr Andrzej Jakubowicz
biegły rewident

•  art. 3 ust. 1 pkt 15 i pkt 17 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA