REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować sieć komputerową

REKLAMA

Świadczymy usługi związane z dostępem do internetu. Niezbędne do prowadzenia tej działalności są kable, anteny, puszki, których wartość jednostkowa nie przekracza 3500 zł. Różne urządzenia o jednostkowej niskiej wartości tworzą sieć. Sieć ta obejmuje zasięgiem jeden lub kilka bloków mieszkalnych. W jaki sposób mamy ująć te wydatki w naszych księgach? Czy wydatki na okablowanie pojedynczych bloków mieszkalnych stanowią inwestycję w obcych środkach trwałych? Czy można je zaliczyć bezpośrednio do kosztów?
RADA
Ewidencja kosztów poniesionych w związku z instalacją sieci internetowej zależy od tego, kto jest właścicielem wybudowanej sieci. Jeśli sieć umożliwiająca dostęp do internetu będzie – po jej zamontowaniu – nadal stanowić własność firmy świadczącej usługi internetowe, a nie przejdzie na własność np. administracji budynku, należy ją w całości zakwalifikować do środków trwałych.

UZASADNIENIE
Aby rozwiązać ten problem, należy ustalić, kto jest właścicielem sieci po jej zainstalowaniu w budynku. Jeżeli sieć jest instalowana w budynkach mieszkalnych, to zapewne istnieje umowa między firmą instalującą sieć internetową a administracją tych budynków (np. spółdzielnią mieszkaniową), która precyzuje kwestię własności tej sieci.
Jeżeli właścicielem sieci po jej zainstalowaniu i przekazaniu do używania jest administracja budynków, to dla firmy instalującej koszty związane z jej wykonaniem są kosztami bieżącymi działalności operacyjnej. Wartość zainstalowanej sieci będzie wówczas ewidencjonowana przez jednostkę zamawiającą usługę, czyli administrację budynków.
Inaczej będzie, jeśli zainstalowana sieć pozostaje własnością firmy świadczącej usługi związane z dostępem do internetu. W tej sytuacji należy rozstrzygnąć, czy firma ta może poszczególne elementy sieci potraktować jako urządzenia o niskiej wartości (ich wartość jest niższa niż 3500 zł) i spisać je w ciężar kosztów bieżących, czy musi je wprowadzić do ewidencji środków trwałych.
W rozumieniu ustawy o rachunkowości środkami trwałymi są te rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, których przewidywany okres ekonomicznej użyteczności jest dłuższy niż rok, są one kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. W tej definicji należy zwrócić uwagę na warunki kompletności i zdatności do użytku, które muszą spełnić aktywa uznawane za środki trwałe. Elementy składające się na sieć internetową spełniają te warunki. Należy też sądzić, że wartość tej sieci dla jednego budynku będzie przekraczać 3500 zł. Całość sieci powinna być zatem zakwalifikowana do środków trwałych i odpowiednio amortyzowana. Roczna stawka amortyzacyjna zależy od tego, do której grupy KŚT sieć zostanie zakwalifikowana.
UWAGA!
Przyjęte rozwiązanie dotyczące amortyzacji sieci powinno być przedstawione w zasadach polityki rachunkowości firmy internetowej.
Na pytanie, czy okablowanie budynku można ująć w księgach rachunkowych firmy internetowej jako inwestycję w obcych środkach trwałych należy wyjaśnić, że o takich inwestycjach mówimy raczej w sytuacjach, kiedy jednostka otrzymuje w dzierżawę środek trwały i dokonuje w nim ulepszeń, modernizacji itp.
W tym przypadku budynek mieszkalny nie został oddany w dzierżawę firmie tworzącej sieć internetową, a więc wybudowania tej sieci nie można traktować jako inwestycji w obcych środkach trwałych.

dr Andrzej Jakubowicz
biegły rewident

•  art. 3 ust. 1 pkt 15 i pkt 17 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA