REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaliczać do kosztów wydatki na używanie samochodu osobowego w leasingu operacyjnym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka zamierza wziąć w leasing operacyjny samochód osobowy. Proszę o informację, które wydatki, związane z tym samochodem, i w jakiej wysokości możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
RADA
Raty leasingowe mogą być kosztem w pełnej wysokości. Wydatki na ubezpieczenie leasingowanego samochodu są limitowane w przypadku droższych modeli. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Raty leasingowe
Od 1 października 2001 r., tj. od nowelizacji, która wprowadziła do updop pojęcie leasingu, wszelkie wydatki na raty leasingowe są kosztem uzyskania przychodów. Do tego dnia opłaty leasingowe były kosztem jedynie do wysokości tzw. kilometrówki. Obecnie to ograniczenie nie dotyczy już rat leasingowych.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Należy jednak pamiętać, że umowa leasingu w ujęciu updop jest bardzo sformalizowana i konieczne jest spełnienie wielu warunków, aby umowa o oddanie rzeczy do używania spełniała ustawowe warunki leasingu. To powoduje, że stosunkowo łatwo pomylić się i zawrzeć umowę, która nie spełnia warunków umowy leasingu, określonej w art. 17a pkt 1 updop. Umowy takie nie dają prawa do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów całości zapłaty za używanie samochodu. Wynika to z faktu, że przepis o kilometrówce (art. 16 ust. 1 pkt 51 updop) nadal istnieje, jednak jego stosowanie do umów leasingu zostało wyłączone na podstawie art. 16 ust. 3b updop.
W rezultacie inne umowy o korzystanie z cudzego samochodu osobowego nadal są objęte kilometrówką. Dotyczy to w szczególności umów najmu krótkoterminowego samochodów osobowych oraz innych odmian najmu i dzierżawy. Przykładem może być częste wynajmowanie samochodów osobowych na lotniskach w trakcie delegacji na kilka dni. Takiej umowy nie da się zaklasyfikować do umów leasingu, a zatem należy stosować tutaj ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów, wynikające z kilometrówki. Jest to na tyle pracochłonne, że przy większej liczbie delegacji i wypożyczeń samochodów podatnicy zazwyczaj rezygnują z obliczania kilometrówki i całość zapłaty wyłączają z kosztów uzyskania przychodów.
Przepisy o VAT ograniczają prawo do odliczenia podatku naliczonego od opłat leasingowych do 60% podatku naliczonego, nie więcej jednak niż 6000 zł. Limit ten nie odnosi się wyłącznie do rat leasingowych, lecz do całości opłat, i obejmuje także opłaty wstępne, prowizje itp.
(+) W części nieodliczonej podatek VAT jest kosztem uzyskania przychodów na zasadach ogólnych.
Co ciekawe, ponieważ przepisy o VAT dopuszczające odliczenie 60% podatku naliczonego dotyczą jakiejkolwiek formy odpłatnego używania samochodu osobowego, więc obejmują także najem krótkoterminowy. Jednak odliczenie takiego podatku naliczonego przysługuje jedynie wówczas, gdy czynsz zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z ogólnymi regułami odliczania podatku naliczonego). W praktyce odliczenie VAT od czynszu najmu będzie dotyczyć zazwyczaj podatku naliczonego od kilometrówki, ze względu na to, że kilometrówka jest zwykle znacznie niższa niż czynsz. Prowadzi to do tego, że podatek naliczony od kilometrówki będzie zapewne niższy niż 60% podatku naliczonego od czynszu najmu. Ustalenie tych proporcji wymaga jednak każdorazowego przeliczenia.
Ubezpieczenie
Umowy leasingowe zazwyczaj pozostawiają poza sumą opłat leasingowych zapłatę za ubezpieczenie. Opłata za ubezpieczenie stanowi odrębną pozycję, nawet jeżeli jest płacona ubezpieczycielowi za pośrednictwem leasingodawcy.
(-)
W updop jedyny limit kwotowy w zakresie kosztów uzyskania przychodów, dotyczący leasingobiorców, odnosi się właśnie do kosztów ubezpieczenia. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 49 updop do kosztów uzyskania przychodów zalicza się składki ubezpieczeniowe za samochód osobowy:
• jeżeli wartość samochodu nie przekracza równowartości 20 000 euro – w całości,
• jeżeli wartość samochodu przekracza 20 000 euro – w części, która jest naliczona jedynie od wartości 20 000 euro (np. dla samochodu za 30 000 euro składka stanowi koszt uzyskania przychodów w wysokości 2/3).
Ubezpieczenie samochodu leasingowanego każdorazowo odnosi się do rzeczywistej wartości samochodu na dzień zawierania umowy ubezpieczenia, nie zaś umowy leasingowej. Dla podatnika przy zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów kosztów ubezpieczenia powinna liczyć się jedynie wartość samochodu każdorazowo podana w polisie. W tym wypadku bez znaczenia jest wartość samochodu określona np. w umowie leasingu. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 49 jasno odnosi się do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. Decyduje zatem wycena dokonana przez ubezpieczyciela.
(+)
Jeżeli zapłata za ubezpieczenie jest wliczona w raty leasingowe, wówczas nie stosuje się ograniczeń w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów opłat za ubezpieczenie samochodu o wartości powyżej równowartości 20 000 euro – nawet jeśli podatnik otrzymuje od leasingodawcy polisę z widoczną wartością składki.
Wliczanie opłat za ubezpieczenie do rat leasingowych nie jest częstą praktyką. Powoduje bowiem konieczność naliczenia VAT w wysokości 22%. Nie podnosi opłacalności podatkowej tej operacji, gdyż podatnik i tak nie może odliczyć VAT od leasingu samochodu osobowego o wartości 20 000 euro i większej (20 000 euro × 4 = 80 000 zł netto; 80 000 × 22% = 17 600 zł VAT; 17 600 zł × 60% = 10 560 zł, co i tak znacznie przekracza dopuszczalne do odliczenia 6000 zł naliczonego VAT).
Naprawy, konserwacja, przeglądy itp.
Przepis o kilometrówce odnosi się do wszelkich kosztów związanych z używaniem samochodu osobowego, który nie stanowi składnika majątku trwałego podatnika. Obejmuje zatem także i wydatki związane z parkingami, naprawami, konserwacją, paliwem i częściami zamiennymi.
(+)
Zakres tego przepisu, zgodnie z art. 16 ust. 3b updop, nie obejmuje samochodów używanych na podstawie umowy leasingu. Powoduje to, że koszt uzyskania przychodów stanowią wszelkie wydatki ponoszone przez leasingobiorcę na leasingowany samochód osobowy.
Dodać należy, że paliwa silnikowe będą stanowiły koszt uzyskania przychodów w kwocie brutto (wraz z niepodlegającym odliczeniu VAT). Pozostałe wydatki będą kosztem uzyskania przychodów na zasadach ogólnych.
Kiedy wydatki na leasing samochodu osobowego mogą być zakwestionowane
Zaliczanie wydatków do kosztów uzyskania przychodów wymaga wykazania związku tych wydatków z uzyskanym przychodem. Jest to znana wszystkim podatnikom zasada ogólna. Wszystkie wydatki podatnika można, co do zasady, podzielić na trzy grupy: wydatki, które ewidentnie nie dadzą się zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wydatki dające się powiązać z konkretnym przychodem oraz wydatki na działalność ogólną podatnika. Koszty leasingu z istoty będą należeć do ostatniej grupy – kosztów działalności ogólnej podatnika, których nie można powiązać z konkretnym przychodem. Organy podatkowe nie kwestionują wydatków na leasing samochodów jako kosztów działalności ogólnej. Nie ma także żadnego ustawowego limitu wysokości kosztów uzyskania przychodów z tytułu rat leasingowych samochodu osobowego. Nie rozwinęła się też praktyka zaliczania wydatków na nabycie szczególnie okazałych i drogich samochodów do kosztów reprezentacji. Powoduje to, że wydatki na raty leasingowe zazwyczaj nie są kwestionowane jako koszt działalności ogólnej podatnika.
Istnieje jednak ryzyko, że takie wydatki nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów. Taka interpretacja może się pojawić, gdy podatnik leasinguje samochody, ale ewidentnie nie może to przynieść przychodu. Przykładowo byłby to leasing kilku samochodów przez osobę prowadzącą działalność jednoosobowo, bez udokumentowania zatrudniania pracowników lub zleceniobiorców albo bez dalszego leasingowania tych pojazdów. W takich przypadkach należy liczyć się z zarzutem, że samochody są używane na prywatne potrzeby rodziny podatnika i raty leasingowe nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodów. Poza takimi ewidentnymi przypadkami ryzyko nieuznania za koszt uzyskania przychodów rat leasingowych za leasing samochodu osobowego jest minimalne. Raty leasingowe i inne opłaty powinny bez przeszkód stanowić koszt uzyskania przychodów.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 49 i 51, art. 16 ust. 3b, art. 17a pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Zbigniew Huszcz
doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

REKLAMA

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Czy będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA