REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaliczać do kosztów wydatki na używanie samochodu osobowego w leasingu operacyjnym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka zamierza wziąć w leasing operacyjny samochód osobowy. Proszę o informację, które wydatki, związane z tym samochodem, i w jakiej wysokości możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
RADA
Raty leasingowe mogą być kosztem w pełnej wysokości. Wydatki na ubezpieczenie leasingowanego samochodu są limitowane w przypadku droższych modeli. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Raty leasingowe
Od 1 października 2001 r., tj. od nowelizacji, która wprowadziła do updop pojęcie leasingu, wszelkie wydatki na raty leasingowe są kosztem uzyskania przychodów. Do tego dnia opłaty leasingowe były kosztem jedynie do wysokości tzw. kilometrówki. Obecnie to ograniczenie nie dotyczy już rat leasingowych.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Należy jednak pamiętać, że umowa leasingu w ujęciu updop jest bardzo sformalizowana i konieczne jest spełnienie wielu warunków, aby umowa o oddanie rzeczy do używania spełniała ustawowe warunki leasingu. To powoduje, że stosunkowo łatwo pomylić się i zawrzeć umowę, która nie spełnia warunków umowy leasingu, określonej w art. 17a pkt 1 updop. Umowy takie nie dają prawa do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów całości zapłaty za używanie samochodu. Wynika to z faktu, że przepis o kilometrówce (art. 16 ust. 1 pkt 51 updop) nadal istnieje, jednak jego stosowanie do umów leasingu zostało wyłączone na podstawie art. 16 ust. 3b updop.
W rezultacie inne umowy o korzystanie z cudzego samochodu osobowego nadal są objęte kilometrówką. Dotyczy to w szczególności umów najmu krótkoterminowego samochodów osobowych oraz innych odmian najmu i dzierżawy. Przykładem może być częste wynajmowanie samochodów osobowych na lotniskach w trakcie delegacji na kilka dni. Takiej umowy nie da się zaklasyfikować do umów leasingu, a zatem należy stosować tutaj ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów, wynikające z kilometrówki. Jest to na tyle pracochłonne, że przy większej liczbie delegacji i wypożyczeń samochodów podatnicy zazwyczaj rezygnują z obliczania kilometrówki i całość zapłaty wyłączają z kosztów uzyskania przychodów.
Przepisy o VAT ograniczają prawo do odliczenia podatku naliczonego od opłat leasingowych do 60% podatku naliczonego, nie więcej jednak niż 6000 zł. Limit ten nie odnosi się wyłącznie do rat leasingowych, lecz do całości opłat, i obejmuje także opłaty wstępne, prowizje itp.
(+) W części nieodliczonej podatek VAT jest kosztem uzyskania przychodów na zasadach ogólnych.
Co ciekawe, ponieważ przepisy o VAT dopuszczające odliczenie 60% podatku naliczonego dotyczą jakiejkolwiek formy odpłatnego używania samochodu osobowego, więc obejmują także najem krótkoterminowy. Jednak odliczenie takiego podatku naliczonego przysługuje jedynie wówczas, gdy czynsz zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z ogólnymi regułami odliczania podatku naliczonego). W praktyce odliczenie VAT od czynszu najmu będzie dotyczyć zazwyczaj podatku naliczonego od kilometrówki, ze względu na to, że kilometrówka jest zwykle znacznie niższa niż czynsz. Prowadzi to do tego, że podatek naliczony od kilometrówki będzie zapewne niższy niż 60% podatku naliczonego od czynszu najmu. Ustalenie tych proporcji wymaga jednak każdorazowego przeliczenia.
Ubezpieczenie
Umowy leasingowe zazwyczaj pozostawiają poza sumą opłat leasingowych zapłatę za ubezpieczenie. Opłata za ubezpieczenie stanowi odrębną pozycję, nawet jeżeli jest płacona ubezpieczycielowi za pośrednictwem leasingodawcy.
(-)
W updop jedyny limit kwotowy w zakresie kosztów uzyskania przychodów, dotyczący leasingobiorców, odnosi się właśnie do kosztów ubezpieczenia. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 49 updop do kosztów uzyskania przychodów zalicza się składki ubezpieczeniowe za samochód osobowy:
• jeżeli wartość samochodu nie przekracza równowartości 20 000 euro – w całości,
• jeżeli wartość samochodu przekracza 20 000 euro – w części, która jest naliczona jedynie od wartości 20 000 euro (np. dla samochodu za 30 000 euro składka stanowi koszt uzyskania przychodów w wysokości 2/3).
Ubezpieczenie samochodu leasingowanego każdorazowo odnosi się do rzeczywistej wartości samochodu na dzień zawierania umowy ubezpieczenia, nie zaś umowy leasingowej. Dla podatnika przy zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów kosztów ubezpieczenia powinna liczyć się jedynie wartość samochodu każdorazowo podana w polisie. W tym wypadku bez znaczenia jest wartość samochodu określona np. w umowie leasingu. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 49 jasno odnosi się do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. Decyduje zatem wycena dokonana przez ubezpieczyciela.
(+)
Jeżeli zapłata za ubezpieczenie jest wliczona w raty leasingowe, wówczas nie stosuje się ograniczeń w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów opłat za ubezpieczenie samochodu o wartości powyżej równowartości 20 000 euro – nawet jeśli podatnik otrzymuje od leasingodawcy polisę z widoczną wartością składki.
Wliczanie opłat za ubezpieczenie do rat leasingowych nie jest częstą praktyką. Powoduje bowiem konieczność naliczenia VAT w wysokości 22%. Nie podnosi opłacalności podatkowej tej operacji, gdyż podatnik i tak nie może odliczyć VAT od leasingu samochodu osobowego o wartości 20 000 euro i większej (20 000 euro × 4 = 80 000 zł netto; 80 000 × 22% = 17 600 zł VAT; 17 600 zł × 60% = 10 560 zł, co i tak znacznie przekracza dopuszczalne do odliczenia 6000 zł naliczonego VAT).
Naprawy, konserwacja, przeglądy itp.
Przepis o kilometrówce odnosi się do wszelkich kosztów związanych z używaniem samochodu osobowego, który nie stanowi składnika majątku trwałego podatnika. Obejmuje zatem także i wydatki związane z parkingami, naprawami, konserwacją, paliwem i częściami zamiennymi.
(+)
Zakres tego przepisu, zgodnie z art. 16 ust. 3b updop, nie obejmuje samochodów używanych na podstawie umowy leasingu. Powoduje to, że koszt uzyskania przychodów stanowią wszelkie wydatki ponoszone przez leasingobiorcę na leasingowany samochód osobowy.
Dodać należy, że paliwa silnikowe będą stanowiły koszt uzyskania przychodów w kwocie brutto (wraz z niepodlegającym odliczeniu VAT). Pozostałe wydatki będą kosztem uzyskania przychodów na zasadach ogólnych.
Kiedy wydatki na leasing samochodu osobowego mogą być zakwestionowane
Zaliczanie wydatków do kosztów uzyskania przychodów wymaga wykazania związku tych wydatków z uzyskanym przychodem. Jest to znana wszystkim podatnikom zasada ogólna. Wszystkie wydatki podatnika można, co do zasady, podzielić na trzy grupy: wydatki, które ewidentnie nie dadzą się zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wydatki dające się powiązać z konkretnym przychodem oraz wydatki na działalność ogólną podatnika. Koszty leasingu z istoty będą należeć do ostatniej grupy – kosztów działalności ogólnej podatnika, których nie można powiązać z konkretnym przychodem. Organy podatkowe nie kwestionują wydatków na leasing samochodów jako kosztów działalności ogólnej. Nie ma także żadnego ustawowego limitu wysokości kosztów uzyskania przychodów z tytułu rat leasingowych samochodu osobowego. Nie rozwinęła się też praktyka zaliczania wydatków na nabycie szczególnie okazałych i drogich samochodów do kosztów reprezentacji. Powoduje to, że wydatki na raty leasingowe zazwyczaj nie są kwestionowane jako koszt działalności ogólnej podatnika.
Istnieje jednak ryzyko, że takie wydatki nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów. Taka interpretacja może się pojawić, gdy podatnik leasinguje samochody, ale ewidentnie nie może to przynieść przychodu. Przykładowo byłby to leasing kilku samochodów przez osobę prowadzącą działalność jednoosobowo, bez udokumentowania zatrudniania pracowników lub zleceniobiorców albo bez dalszego leasingowania tych pojazdów. W takich przypadkach należy liczyć się z zarzutem, że samochody są używane na prywatne potrzeby rodziny podatnika i raty leasingowe nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodów. Poza takimi ewidentnymi przypadkami ryzyko nieuznania za koszt uzyskania przychodów rat leasingowych za leasing samochodu osobowego jest minimalne. Raty leasingowe i inne opłaty powinny bez przeszkód stanowić koszt uzyskania przychodów.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 49 i 51, art. 16 ust. 3b, art. 17a pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Zbigniew Huszcz
doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA