REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć umowę zlecenia zawartą przez podatnika VAT

REKLAMA

Zawarłem umowę zlecenia w zakresie nadzoru nad mieniem i obsługi biurowej firmy w upadłości. W umowie określono odpowiedzialność zleceniodawcy wobec osób trzecich. Jestem podatnikiem VAT. Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych i księgowych. Czy będę podlegał VAT z tytułu tej umowy? Jeżeli tak, to czy w przypadku braku zapłaty za zlecenie powinienem wystawić fakturę?
RADA
Usługi świadczone przez Pana z tytułu zawartej umowy zlecenia są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z tym podlegają one opodatkowaniu VAT i powinny zostać udokumentowane fakturą. Wśród doradców podatkowych można spotkać odmienne stanowisko. Jednak jego przyjęcie jest bardzo ryzykowne. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Dotychczas świadczył Pan usługi księgowe. Należy więc przyjąć, że usługi polegające na obsłudze biurowej firmy w upadłości są wykonywane w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.
Wątpliwości dotyczą świadczenia usług nadzoru nad mieniem firmy w upadłości. Założyliśmy, że stała obsługa biurowa stanowi element prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. W takim razie nadzór stanowi poboczną czynność wykonywaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (a nie czynność wykonywaną poza tą działalnością).
Przyjęcie takiego stanowiska oznacza, że przychody uzyskiwane przez Pana są w podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie są uzyskiwane z działalności wykonywanej osobiście.
W podatku od towarów i usług nie uznano za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą tylko tych czynności, z tytułu których przychody są przychodami z działalności wykonywanej osobiście wymienionymi w art. 13 pkt 2–9 updof (por. art. 15 ust. 3 pkt 3). Oznacza to, że w zakresie czynności polegających na obsłudze biurowej oraz nadzorze nad mieniem firmy w upadłości powyższe wyłączenie nie znajdzie zastosowania. W związku z tym wykonywane przez Pana czynności podlegają opodatkowaniu i powinny zostać udokumentowane fakturą.
Odnosząc się do drugiej części pytania, należy wyjaśnić, że czynności wykonywane przez podatników VAT podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy otrzymają oni za nie zapłatę.
W przypadku świadczonych przez Pana w ramach umowy zlecenia usług dla ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego decydujące znaczenie będzie miał upływ terminu płatności określonego w zawartej umowie. Zarówno bowiem dla usług stałej obsługi biurowej, jak i dla usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia przepisy przewidują szczególny moment powstania tego obowiązku. W obu przypadkach obowiązek podatkowy powstanie u Pana z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. Nie może on jednak powstać później niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze dokumentującej wykonanie tych usług (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy). Faktury dokumentujące tego typu usługi będzie Pan wystawiać nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem tego obowiązku, nie później zaś niż z chwilą jego powstania (por. § 15 ust 1 i 2 rozporządzenia o fakturach).
WAŻNE!
Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług ochrony mienia oraz usług stałej obsługi biurowej powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.
Nie można wykluczyć stanowiska odmiennego w tej sprawie. Zgodnie z nim świadczone przez Pana w ramach umowy zlecenia usługi nie są wtedy traktowane jako wykonywane w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Oznacza to, że uzyskiwane z tego tytułu przychody należy sklasyfikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście. W związku z tym wykonywanych przez Pana w ramach umowy zlecenia czynności nie można uznać za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą (art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT). Przyjęcie takiego stanowiska jest bardzo ryzykowne. Mogłoby ono prowadzić do sytuacji, w których podatnik VAT w zgłoszeniu rejestracyjnym podawałby tylko jeden przedmiot działalności. W celu uniknięcia konieczności zapłaty VAT zawierałby umowy zlecenia na inne wykonywane przez siebie czynności, z których przychód zawsze kwalifikowałby jako uzyskiwany z działalności wykonywanej osobiście. W przypadku sporu z organami podatkowymi szanse obrony takiego stanowiska są niewielkie.

• art. 13 pkt 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328
• art. 15 ust. 3 pkt 3 oraz art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 15 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798

Jan Ksedowski
konsultant podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co się dzieje z „Rodzinnym PIT”? - "Nie znajduje się na liście. Obecnie priorytetem są inne zobowiązania, które znalazły się w umowie koalicyjnej"

Okazuje się, że „Rodzinny PIT” nie znajduje się na liście w umowie koalicyjnej, ale nie jest do końca przesądzone, że w ogóle nie wejdzie w życie. "Pytanie o datę wdrożenia tzw. "Rodzinnego PIT" należy uznać za przedwczesne" - pisze Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Ulga na dziecko po rozwodzie - były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

REKLAMA