REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć umowę zlecenia zawartą przez podatnika VAT

REKLAMA

Zawarłem umowę zlecenia w zakresie nadzoru nad mieniem i obsługi biurowej firmy w upadłości. W umowie określono odpowiedzialność zleceniodawcy wobec osób trzecich. Jestem podatnikiem VAT. Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych i księgowych. Czy będę podlegał VAT z tytułu tej umowy? Jeżeli tak, to czy w przypadku braku zapłaty za zlecenie powinienem wystawić fakturę?
RADA
Usługi świadczone przez Pana z tytułu zawartej umowy zlecenia są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z tym podlegają one opodatkowaniu VAT i powinny zostać udokumentowane fakturą. Wśród doradców podatkowych można spotkać odmienne stanowisko. Jednak jego przyjęcie jest bardzo ryzykowne. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Dotychczas świadczył Pan usługi księgowe. Należy więc przyjąć, że usługi polegające na obsłudze biurowej firmy w upadłości są wykonywane w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.
Wątpliwości dotyczą świadczenia usług nadzoru nad mieniem firmy w upadłości. Założyliśmy, że stała obsługa biurowa stanowi element prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. W takim razie nadzór stanowi poboczną czynność wykonywaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (a nie czynność wykonywaną poza tą działalnością).
Przyjęcie takiego stanowiska oznacza, że przychody uzyskiwane przez Pana są w podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie są uzyskiwane z działalności wykonywanej osobiście.
W podatku od towarów i usług nie uznano za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą tylko tych czynności, z tytułu których przychody są przychodami z działalności wykonywanej osobiście wymienionymi w art. 13 pkt 2–9 updof (por. art. 15 ust. 3 pkt 3). Oznacza to, że w zakresie czynności polegających na obsłudze biurowej oraz nadzorze nad mieniem firmy w upadłości powyższe wyłączenie nie znajdzie zastosowania. W związku z tym wykonywane przez Pana czynności podlegają opodatkowaniu i powinny zostać udokumentowane fakturą.
Odnosząc się do drugiej części pytania, należy wyjaśnić, że czynności wykonywane przez podatników VAT podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy otrzymają oni za nie zapłatę.
W przypadku świadczonych przez Pana w ramach umowy zlecenia usług dla ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego decydujące znaczenie będzie miał upływ terminu płatności określonego w zawartej umowie. Zarówno bowiem dla usług stałej obsługi biurowej, jak i dla usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia przepisy przewidują szczególny moment powstania tego obowiązku. W obu przypadkach obowiązek podatkowy powstanie u Pana z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. Nie może on jednak powstać później niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze dokumentującej wykonanie tych usług (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy). Faktury dokumentujące tego typu usługi będzie Pan wystawiać nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem tego obowiązku, nie później zaś niż z chwilą jego powstania (por. § 15 ust 1 i 2 rozporządzenia o fakturach).
WAŻNE!
Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług ochrony mienia oraz usług stałej obsługi biurowej powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.
Nie można wykluczyć stanowiska odmiennego w tej sprawie. Zgodnie z nim świadczone przez Pana w ramach umowy zlecenia usługi nie są wtedy traktowane jako wykonywane w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Oznacza to, że uzyskiwane z tego tytułu przychody należy sklasyfikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście. W związku z tym wykonywanych przez Pana w ramach umowy zlecenia czynności nie można uznać za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą (art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT). Przyjęcie takiego stanowiska jest bardzo ryzykowne. Mogłoby ono prowadzić do sytuacji, w których podatnik VAT w zgłoszeniu rejestracyjnym podawałby tylko jeden przedmiot działalności. W celu uniknięcia konieczności zapłaty VAT zawierałby umowy zlecenia na inne wykonywane przez siebie czynności, z których przychód zawsze kwalifikowałby jako uzyskiwany z działalności wykonywanej osobiście. W przypadku sporu z organami podatkowymi szanse obrony takiego stanowiska są niewielkie.

• art. 13 pkt 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328
• art. 15 ust. 3 pkt 3 oraz art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 15 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798

Jan Ksedowski
konsultant podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA