REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru łącznie z oprogramowaniem

REKLAMA

Zakupiliśmy w Austrii stanowisko do badań łącznie z oprogramowaniem. W fakturze oprogramowanie ujęto w odrębnej pozycji. Czy w związku z tym zakup potraktować w całości jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów czy oprogramowanie wydzielić jako usługę? Jaki należy wtedy przyjąć termin powstania obowiązku podatkowego?
RADA
Nie należy odrębnie opodatkowywać oprogramowania. Zakup oprogramowania stanowi element pomocniczy integralnie związany z zakupem stanowiska badawczego. Należy go rozliczyć jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru wraz z zakupem stanowiska badawczego. Nie ma znaczenia, że zakup oprogramowania został odrębnie wykazany na fakturze.
Termin powstania obowiązku podatkowego zależy od terminu wystawienia faktury, terminu dostawy lub też faktu dokonania płatności przed terminem dostawy. Pytanie nie zawiera danych niezbędnych do ustalenia, w jakim terminie powstanie w tym przypadku obowiązek podatkowy. Zasady ustalania terminu powstania obowiązku podatkowego przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru zostały przedstawione w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ad 1. W przedstawionym stanie faktycznym zakup stanowiska badawczego od kontrahenta zarejestrowanego dla potrzeb podatku od wartości dodanej w Austrii stanowić będzie wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. Podlega ono opodatkowaniu na terytorium Polski według stawki 22%.
Podstawa opodatkowania WNT zawiera:
• kwotę, jaką nabywający obowiązany jest zapłacić,
• podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów,
• wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Wyżej przytoczone uregulowania krajowe pozostają w zgodzie z normą art. 11A VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów prawnych państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych… (77/388/EWG).
Państwa członkowskie za dodatkowe koszty mogą ponadto uznać wydatki będące przedmiotem odrębnej umowy.
Wskazane przepisy prawa wewnętrznego oraz VI Dyrektywy są skonstruowane w taki sposób, iż dodatkowe koszty nabycia towaru ujęte są przykładowo i stanowiąc katalog otwarty należy interpretować szeroko. Zgodnie z takim podejściem każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towaru bądź świadczeniem usługi, którym dostawca obciążył swego kontrahenta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania, niezależnie od udokumentowania na jednej czy też osobnej fakturze.
Zagadnienie wliczenia kosztów dodatkowych do wartości wynagrodzenia, a w konsekwencji do podstawy opodatkowania świadczenia zasadniczego, która ściśle wiąże się z problematyką świadczeń złożonych, była przedmiotem rozstrzygnięć Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przykładem może być sprawa C-349/96 z 25 lutego 1999 r. Z sentencji tego orzeczenia wynika, że świadczenie ma charakter pomocniczy w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykonania usługi zasadniczej.
Zakup oprogramowania do obsługi stanowiska badawczego, które jest przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej, stanowi w świetle powołanych przepisów i orzecznictwa ETS niewątpliwie świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego (nabycia stanowiska badawczego). Do zakupu oprogramowania nie doszłoby, gdyby nie doszło do zakupu stanowiska badawczego.
ETS zwrócił ponadto w orzeczeniu C-41/04 z 27 października 2005 r. uwagę na ekonomiczną jedność zawieranej transakcji. W sentencji stwierdził, że:
dyrektywy należy interpretować w taki sposób, że jeżeli dwa lub więcej elementów dostarczonych przez podatnika klientowi są ze sobą powiązane na tyle ściśle, że tworzą transakcję, której podział byłby sztuczny, to wszystkie elementy tworzą pojedynczą dostawę dla celów podatku VAT.
Z powyższych uregulowań prawnych i wskazanego orzecznictwa wynika, że rozłączna klasyfikacja świadczenia głównego i pomocniczego jako dwóch odrębnych przedmiotów opodatkowania jest nieprawidłowa. Nieprawidłowe zatem jest odrębne opodatkowanie świadczenia pomocniczego, tj. zakupu oprogramowania jako usługi.
Całą transakcję nabywca powinien potraktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie i udokumentować jedną fakturą wewnętrzną. Podatek (należny i naliczony) z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru nabywca rozlicza w deklaracji VAT-7 składanej za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Ad 2. Obowiązek podatkowy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego. Jeżeli jednak przed tym terminem podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej wystawienia. Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia powstaje również w terminie wystawienia przez podatnika podatku od wartości dodanej faktur potwierdzających otrzymanie całości lub części należności przed dostawą towaru. Z pytania wynika, że zakup stanowiska badawczego i oprogramowania został ujęty na jednej fakturze. Czytelnik nie podał jednak daty jej wystawienia ani daty dostawy. Nie zostało również podane, czy następowały udokumentowane fakturami płatności przed dostawą. Nie można zatem wskazać konkretnego terminu powstania obowiązku podatkowego w tym przypadku. Zakładając, że faktura dokumentowała dostawę dokonaną w czerwcu 2006 r. i została wystawiona w czerwcu, obowiązek podatkowy powstał w czerwcu 2006 r.

• art. 9 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 5, 6 i 7, art. 31 ust. 1, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Adam Okonkwo
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA