REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru łącznie z oprogramowaniem

REKLAMA

Zakupiliśmy w Austrii stanowisko do badań łącznie z oprogramowaniem. W fakturze oprogramowanie ujęto w odrębnej pozycji. Czy w związku z tym zakup potraktować w całości jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów czy oprogramowanie wydzielić jako usługę? Jaki należy wtedy przyjąć termin powstania obowiązku podatkowego?
RADA
Nie należy odrębnie opodatkowywać oprogramowania. Zakup oprogramowania stanowi element pomocniczy integralnie związany z zakupem stanowiska badawczego. Należy go rozliczyć jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru wraz z zakupem stanowiska badawczego. Nie ma znaczenia, że zakup oprogramowania został odrębnie wykazany na fakturze.
Termin powstania obowiązku podatkowego zależy od terminu wystawienia faktury, terminu dostawy lub też faktu dokonania płatności przed terminem dostawy. Pytanie nie zawiera danych niezbędnych do ustalenia, w jakim terminie powstanie w tym przypadku obowiązek podatkowy. Zasady ustalania terminu powstania obowiązku podatkowego przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru zostały przedstawione w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ad 1. W przedstawionym stanie faktycznym zakup stanowiska badawczego od kontrahenta zarejestrowanego dla potrzeb podatku od wartości dodanej w Austrii stanowić będzie wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. Podlega ono opodatkowaniu na terytorium Polski według stawki 22%.
Podstawa opodatkowania WNT zawiera:
• kwotę, jaką nabywający obowiązany jest zapłacić,
• podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów,
• wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Wyżej przytoczone uregulowania krajowe pozostają w zgodzie z normą art. 11A VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów prawnych państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych… (77/388/EWG).
Państwa członkowskie za dodatkowe koszty mogą ponadto uznać wydatki będące przedmiotem odrębnej umowy.
Wskazane przepisy prawa wewnętrznego oraz VI Dyrektywy są skonstruowane w taki sposób, iż dodatkowe koszty nabycia towaru ujęte są przykładowo i stanowiąc katalog otwarty należy interpretować szeroko. Zgodnie z takim podejściem każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towaru bądź świadczeniem usługi, którym dostawca obciążył swego kontrahenta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania, niezależnie od udokumentowania na jednej czy też osobnej fakturze.
Zagadnienie wliczenia kosztów dodatkowych do wartości wynagrodzenia, a w konsekwencji do podstawy opodatkowania świadczenia zasadniczego, która ściśle wiąże się z problematyką świadczeń złożonych, była przedmiotem rozstrzygnięć Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przykładem może być sprawa C-349/96 z 25 lutego 1999 r. Z sentencji tego orzeczenia wynika, że świadczenie ma charakter pomocniczy w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykonania usługi zasadniczej.
Zakup oprogramowania do obsługi stanowiska badawczego, które jest przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej, stanowi w świetle powołanych przepisów i orzecznictwa ETS niewątpliwie świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego (nabycia stanowiska badawczego). Do zakupu oprogramowania nie doszłoby, gdyby nie doszło do zakupu stanowiska badawczego.
ETS zwrócił ponadto w orzeczeniu C-41/04 z 27 października 2005 r. uwagę na ekonomiczną jedność zawieranej transakcji. W sentencji stwierdził, że:
dyrektywy należy interpretować w taki sposób, że jeżeli dwa lub więcej elementów dostarczonych przez podatnika klientowi są ze sobą powiązane na tyle ściśle, że tworzą transakcję, której podział byłby sztuczny, to wszystkie elementy tworzą pojedynczą dostawę dla celów podatku VAT.
Z powyższych uregulowań prawnych i wskazanego orzecznictwa wynika, że rozłączna klasyfikacja świadczenia głównego i pomocniczego jako dwóch odrębnych przedmiotów opodatkowania jest nieprawidłowa. Nieprawidłowe zatem jest odrębne opodatkowanie świadczenia pomocniczego, tj. zakupu oprogramowania jako usługi.
Całą transakcję nabywca powinien potraktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie i udokumentować jedną fakturą wewnętrzną. Podatek (należny i naliczony) z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru nabywca rozlicza w deklaracji VAT-7 składanej za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Ad 2. Obowiązek podatkowy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego. Jeżeli jednak przed tym terminem podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej wystawienia. Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia powstaje również w terminie wystawienia przez podatnika podatku od wartości dodanej faktur potwierdzających otrzymanie całości lub części należności przed dostawą towaru. Z pytania wynika, że zakup stanowiska badawczego i oprogramowania został ujęty na jednej fakturze. Czytelnik nie podał jednak daty jej wystawienia ani daty dostawy. Nie zostało również podane, czy następowały udokumentowane fakturami płatności przed dostawą. Nie można zatem wskazać konkretnego terminu powstania obowiązku podatkowego w tym przypadku. Zakładając, że faktura dokumentowała dostawę dokonaną w czerwcu 2006 r. i została wystawiona w czerwcu, obowiązek podatkowy powstał w czerwcu 2006 r.

• art. 9 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 5, 6 i 7, art. 31 ust. 1, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Adam Okonkwo
ekspert w zakresie VAT
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Składka zdrowotna - zmiany muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm. Co najmniej ¾ wysokości zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne powinno podlegać możliwości odliczenia od należnego podatku

Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, złożyła na ręce Premiera Donalda Tuska uwagi dotyczące składek zdrowotnych w nowym projekcie ustawy. Proponuje ustalenie ryczałtowej składki zdrowotnej i możliwość jej częściowego odliczenia od podatku. Majewska podkreśla, że nowe przepisy muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm, które są fundamentem gospodarki.

Czy fundacja rodzinna zapłaci CIT od udziałów w spółkach luksemburskich? Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, inwestowanie jest więc ryzykowne

Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, czy dochód fundacji rodzinnej z transparentnej spółki luksemburskiej podlega podatkowi CIT. Problem wynika z faktu, że takie spółki, zgodnie z luksemburskim prawem, nie są podatnikami. Polskie organy uznają, że fundacje rodzinne, inwestując w te spółki, mogą nie korzystać ze zwolnienia z CIT, jednak niektóre sądy stoją po stronie podatników, uznając, że brak wyraźnych przepisów nie pozwala wykluczyć zwolnienia.

Wiza Vander Elst: Pozwala polskim firmom delegować do Niemiec pracowników spoza UE

Wiza Vander Elst to specjalne rozwiązanie umożliwiające polskim firmom delegowanie pracowników z Ukrainy i innych państw spoza Unii Europejskiej, zatrudnionych legalnie w Polsce, do pracy w Niemczech. Dzięki tej wizie możliwe jest wykonywanie pracy w Niemczech bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Aby jednak uzyskać wizę, polska firma musi przedstawić dowody na legalność zatrudnienia pracownika w Polsce oraz posiadanie przez niego ważnego zezwolenia na pracę. Wiza Vander Elst obowiązuje tylko przez czas trwania konkretnego kontraktu, jednak nie dłużej niż przez 90 dni w roku kalendarzowym.

Zakład podatkowy w Niemczech dla podatku dochodowego od pracowników. Kiedy powstaje i jak uniknąć tego podatku?

Od dłuższego czasu niemieckie urzędy skarbowe wzywają polskie firmy, które wykonują prace w Niemczech, do odprowadzania podatku dochodowego od pracowników, nawet jeśli przebywają oni w Niemczech krócej niż 183 dni w danym 12-miesięcznym okresie. Dotyczy to sytuacji, gdy firma prowadzi w jednym miejscu prace budowlane powyżej 6 miesięcy, nie posiada biura ani zatrudnionego w Niemczech przedstawiciela handlowego (tzw. zakład podatkowy dla celów podatku dochodowego od przedsiębiorstwa, Einkommensteuerliche Betriebsstätte).

REKLAMA

Zwolnienie ze składek ZUS na 1 miesiąc. Wniosek w listopadzie - ulga w grudniu. Jak i gdzie złożyć wniosek?

W 2024 roku z tzw. wakacji składkowych można skorzystać jedynie w grudniu. Ale aby uzyskać zwolnienie ze składek ZUS za grudzień, wniosek trzeba złożyć w listopadzie. Jeśli przedsiębiorca spóźni się i wniosek złoży w grudniu, zwolnienie dotyczyć będzie stycznia 2025 r.

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października 2024 r. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe?

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe? 1 października Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął zbieranie wniosków o wakacje składkowe.

Księgowy jako doradca strategiczny – ewolucja zawodu w erze cyfrowej

Badanie fillup k24 „Księgowi jako kluczowi doradcy klienta? Rola, wyzwania i rozwój zawodu okiem księgowych i przedsiębiorców” pokazuje, że przedsiębiorcy chcą widzieć w księgowym osobę, która doradzi, zrozumie ich, pomoże podjąć strategiczne decyzje, a nie tylko wprowadzi dane – mówi Monika Piątkowska, doradca podatkowy fillup. 

Podatek leśny 2025: stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar. Kto zapłaci, a kto jest zwolniony?

Podatek leśny obejmuje grunty leśne z wyjątkiem lasów wykorzystywanych na działalność inną niż leśna. W 2025 roku stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar, obliczona na podstawie średniej ceny sprzedaży drewna. Dowiedz się, kto jest zobowiązany do płacenia podatku leśnego i jakie przysługują zwolnienia.

REKLAMA

E-faktura od 2026 r.: co oznacza KSeF dla dużych i małych przedsiębiorców?

Od 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm, z pewnymi udogodnieniami dla najmniejszych przedsiębiorców. Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, wyjaśnia, jakie zmiany czekają przedsiębiorstwa oraz z czym wiąże się możliwość stosowania trybu offline.

Prof. Modzelewski: nie będzie faktur ustrukturyzowanych w 2026 roku. Dlaczego?

Niedawno dowiedzieliśmy się oficjalnie, że odroczony do dnia 1 lutego 2026 r. termin wprowadzenia powszechnego obowiązku wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych nie będzie już odraczany, mimo że nie powstał jeszcze nawet projekt zasadniczej przebudowy tej koncepcji, co zapowiedział oficjalnie minister finansów. 

REKLAMA