REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru łącznie z oprogramowaniem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zakupiliśmy w Austrii stanowisko do badań łącznie z oprogramowaniem. W fakturze oprogramowanie ujęto w odrębnej pozycji. Czy w związku z tym zakup potraktować w całości jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów czy oprogramowanie wydzielić jako usługę? Jaki należy wtedy przyjąć termin powstania obowiązku podatkowego?
RADA
Nie należy odrębnie opodatkowywać oprogramowania. Zakup oprogramowania stanowi element pomocniczy integralnie związany z zakupem stanowiska badawczego. Należy go rozliczyć jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru wraz z zakupem stanowiska badawczego. Nie ma znaczenia, że zakup oprogramowania został odrębnie wykazany na fakturze.
Termin powstania obowiązku podatkowego zależy od terminu wystawienia faktury, terminu dostawy lub też faktu dokonania płatności przed terminem dostawy. Pytanie nie zawiera danych niezbędnych do ustalenia, w jakim terminie powstanie w tym przypadku obowiązek podatkowy. Zasady ustalania terminu powstania obowiązku podatkowego przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru zostały przedstawione w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ad 1. W przedstawionym stanie faktycznym zakup stanowiska badawczego od kontrahenta zarejestrowanego dla potrzeb podatku od wartości dodanej w Austrii stanowić będzie wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. Podlega ono opodatkowaniu na terytorium Polski według stawki 22%.
Podstawa opodatkowania WNT zawiera:
• kwotę, jaką nabywający obowiązany jest zapłacić,
• podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów,
• wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Wyżej przytoczone uregulowania krajowe pozostają w zgodzie z normą art. 11A VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów prawnych państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych… (77/388/EWG).
Państwa członkowskie za dodatkowe koszty mogą ponadto uznać wydatki będące przedmiotem odrębnej umowy.
Wskazane przepisy prawa wewnętrznego oraz VI Dyrektywy są skonstruowane w taki sposób, iż dodatkowe koszty nabycia towaru ujęte są przykładowo i stanowiąc katalog otwarty należy interpretować szeroko. Zgodnie z takim podejściem każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towaru bądź świadczeniem usługi, którym dostawca obciążył swego kontrahenta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania, niezależnie od udokumentowania na jednej czy też osobnej fakturze.
Zagadnienie wliczenia kosztów dodatkowych do wartości wynagrodzenia, a w konsekwencji do podstawy opodatkowania świadczenia zasadniczego, która ściśle wiąże się z problematyką świadczeń złożonych, była przedmiotem rozstrzygnięć Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przykładem może być sprawa C-349/96 z 25 lutego 1999 r. Z sentencji tego orzeczenia wynika, że świadczenie ma charakter pomocniczy w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykonania usługi zasadniczej.
Zakup oprogramowania do obsługi stanowiska badawczego, które jest przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej, stanowi w świetle powołanych przepisów i orzecznictwa ETS niewątpliwie świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego (nabycia stanowiska badawczego). Do zakupu oprogramowania nie doszłoby, gdyby nie doszło do zakupu stanowiska badawczego.
ETS zwrócił ponadto w orzeczeniu C-41/04 z 27 października 2005 r. uwagę na ekonomiczną jedność zawieranej transakcji. W sentencji stwierdził, że:
dyrektywy należy interpretować w taki sposób, że jeżeli dwa lub więcej elementów dostarczonych przez podatnika klientowi są ze sobą powiązane na tyle ściśle, że tworzą transakcję, której podział byłby sztuczny, to wszystkie elementy tworzą pojedynczą dostawę dla celów podatku VAT.
Z powyższych uregulowań prawnych i wskazanego orzecznictwa wynika, że rozłączna klasyfikacja świadczenia głównego i pomocniczego jako dwóch odrębnych przedmiotów opodatkowania jest nieprawidłowa. Nieprawidłowe zatem jest odrębne opodatkowanie świadczenia pomocniczego, tj. zakupu oprogramowania jako usługi.
Całą transakcję nabywca powinien potraktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie i udokumentować jedną fakturą wewnętrzną. Podatek (należny i naliczony) z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru nabywca rozlicza w deklaracji VAT-7 składanej za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Ad 2. Obowiązek podatkowy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego. Jeżeli jednak przed tym terminem podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej wystawienia. Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia powstaje również w terminie wystawienia przez podatnika podatku od wartości dodanej faktur potwierdzających otrzymanie całości lub części należności przed dostawą towaru. Z pytania wynika, że zakup stanowiska badawczego i oprogramowania został ujęty na jednej fakturze. Czytelnik nie podał jednak daty jej wystawienia ani daty dostawy. Nie zostało również podane, czy następowały udokumentowane fakturami płatności przed dostawą. Nie można zatem wskazać konkretnego terminu powstania obowiązku podatkowego w tym przypadku. Zakładając, że faktura dokumentowała dostawę dokonaną w czerwcu 2006 r. i została wystawiona w czerwcu, obowiązek podatkowy powstał w czerwcu 2006 r.

• art. 9 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 5, 6 i 7, art. 31 ust. 1, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Adam Okonkwo
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA