REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć fakturę za media, jeśli jest wystawiona na osobę prywatną

REKLAMA

Mam problem z fakturą za energię elektryczną. Jest ona wystawiona na nazwisko osoby prowadzącej działalność, nie na firmę (adres siedziby się zgadza), z datą 19 grudnia 2005 r. Ponieważ budynek jest jednocześnie miejscem prowadzenia działalności i miejscem zamieszkania, terminy płatności rozłożone są na konkretne miesiące 2006 r. W jaki sposób należy zaksięgować tę fakturę?
Czy powinna być ona ujęta tylko brutto w księdze w roku wystawienia, czyli 2005 r., czy też w tym roku? Nadmienię, że pozostałe faktury są księgowane w momencie wystawienia, bez względu na termin płatności. Natomiast faktury za telefon, gaz itd. są wpisywane do księgi w miesiącu wystawienia, a do VAT – w miesiącu zapłaty. Jak postąpić w tym przypadku?

RADA
W związku z tym, że okresy, jakich dotyczy faktura, są zbieżne z datami ponoszenia kosztu, należy ją zaksięgować w dacie poniesienia kosztu, czyli w 2006 r. Jeśli jednak podatnik nie zapłaci w danym miesiącu za energię, a jak wynika z pytania, stosuje metodę memoriałową, to może zaksięgować ten koszt w tym miesiącu, ponieważ dotyczy on właśnie tego miesiąca, a jego wysokość jest znana. W związku z tym, że faktura jest wystawiona na osobę prywatną, a nie na firmę, nie można odliczyć VAT. Nieodliczony VAT stanowi koszt uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE
W opisanym przypadku, niezależnie od stosowanej metody rozliczania kosztów w czasie (kasowa, memoriałowa), koszty energii należy ujmować w pkpir w dacie ich ponoszenia. Wynika to z tego, że zarówno okresy, których dotyczą te koszty, jak i daty ich ponoszenia są zbieżne. Faktura za energię wystawiona 19 grudnia 2005 r. nie dotyczy zrealizowanych dostaw energii, tylko dostaw, które dopiero będą miały miejsce, i to nie w tym samym roku podatkowym, tylko następnym. Nie są to więc koszty, które dotyczą 2005 r. lub zostały w tym roku poniesione. Przy zastosowaniu metody memoriałowej należy stwierdzić, że koszty te dotyczą 2006 r. Z kolei oceniając te koszty pod kątem metody kasowej, należy dojść do wniosku, że zostaną one poniesione również w 2006 r. Wobec tego zastosowanie każdej z metod rozliczania kosztów w czasie da ten sam rezultat – koszty energii mogą zostać ujęte wyłącznie w 2006 r.
W związku z tym, że podatnik jest zobowiązany uiszczać opłaty za zużycie energii co miesiąc, również co miesiąc koszty te mogą być, w dacie ich ponoszenia, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Są to bowiem opłaty za zużycie energii w tym miesiącu. Dodam, że jeśli podatnik nie zapłaci w danym miesiącu za energię i, jak wynika z pytania, stosuje metodę memoriałową, to może zaksięgować ten koszt w tym miesiącu. Wynika to z tego, że koszt dotyczy tego właśnie miesiąca, a podatnik dysponuje dokumentem, na podstawie którego może określić jego wysokość.
Podstawą uwzględniania tych kosztów w księdze będą dowody wewnętrzne. Wynika to z faktu, że opłaty za energię dotyczą zarówno zużycia na potrzeby prywatne, jak i działalności gospodarczej. Faktura VAT oraz dowody opłat opiewają nie na podmiot gospodarczy, tylko właściciela budynku, w którym mieści się jednocześnie mieszkanie oraz siedziba firmy. Te dokumenty nie mogą więc stanowić bezpośrednio dowodów księgowych. Na ich podstawie podatnik musi sporządzić dowód wewnętrzny, w którym ujmie tylko tę część kosztów zużycia energii, jaka dotyczy prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

WAŻNE!
Jeśli koszt energii dotyczy mieszkania i działalności firmy, to podstawą jego uwzględniania w kosztach są dowody wewnętrzne.

Z tej samej przyczyny podatnik nie może dokonać odliczenia VAT wykazanego na fakturze. Ta bowiem nie dotyczy przedsiębiorcy, tylko właściciela budynku. Koszty energii w części, jaka dotyczy działalności gospodarczej, powinny zatem zostać rozliczone z uwzględnieniem wartości brutto (tj. z VAT), a nie netto. Aby odliczyć VAT w tym przypadku, podatnik powinien podpisać oddzielną umowę, w której nabywcą energii będzie firma.

PRZYKŁAD
Pan Andrzej jest właścicielem budynku mieszkalnego, którego część powierzchni jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. Faktury za dostawy energii są wystawiane na podstawie prognoz zużycia na najbliższe pół roku. W grudniu 2005 r. wystawiono fakturę, która obejmuje opłaty za dostawę energii od stycznia do czerwca 2006 r. Faktura opiewa na kwotę 600 zł brutto. W terminie do 25. dnia danego miesiąca pan Andrzej uiszcza kwotę 100 zł za dostawę energii w danym miesiącu. Następnie na podstawie dowodu zapłaty oblicza, jaka część tych kosztów dotyczy prowadzonej działalności gospodarczej (30% całości opłat, czyli 30 zł), ujmuje ją na dowodzie wewnętrznym, a ten z kolei uwzględnia w zapisach księgi.

• art. 22 ust. 4–6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• § 14 ust. 2 pkt 7, § 17 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA