REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć fakturę za media, jeśli jest wystawiona na osobę prywatną

REKLAMA

Mam problem z fakturą za energię elektryczną. Jest ona wystawiona na nazwisko osoby prowadzącej działalność, nie na firmę (adres siedziby się zgadza), z datą 19 grudnia 2005 r. Ponieważ budynek jest jednocześnie miejscem prowadzenia działalności i miejscem zamieszkania, terminy płatności rozłożone są na konkretne miesiące 2006 r. W jaki sposób należy zaksięgować tę fakturę?
Czy powinna być ona ujęta tylko brutto w księdze w roku wystawienia, czyli 2005 r., czy też w tym roku? Nadmienię, że pozostałe faktury są księgowane w momencie wystawienia, bez względu na termin płatności. Natomiast faktury za telefon, gaz itd. są wpisywane do księgi w miesiącu wystawienia, a do VAT – w miesiącu zapłaty. Jak postąpić w tym przypadku?

RADA
W związku z tym, że okresy, jakich dotyczy faktura, są zbieżne z datami ponoszenia kosztu, należy ją zaksięgować w dacie poniesienia kosztu, czyli w 2006 r. Jeśli jednak podatnik nie zapłaci w danym miesiącu za energię, a jak wynika z pytania, stosuje metodę memoriałową, to może zaksięgować ten koszt w tym miesiącu, ponieważ dotyczy on właśnie tego miesiąca, a jego wysokość jest znana. W związku z tym, że faktura jest wystawiona na osobę prywatną, a nie na firmę, nie można odliczyć VAT. Nieodliczony VAT stanowi koszt uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE
W opisanym przypadku, niezależnie od stosowanej metody rozliczania kosztów w czasie (kasowa, memoriałowa), koszty energii należy ujmować w pkpir w dacie ich ponoszenia. Wynika to z tego, że zarówno okresy, których dotyczą te koszty, jak i daty ich ponoszenia są zbieżne. Faktura za energię wystawiona 19 grudnia 2005 r. nie dotyczy zrealizowanych dostaw energii, tylko dostaw, które dopiero będą miały miejsce, i to nie w tym samym roku podatkowym, tylko następnym. Nie są to więc koszty, które dotyczą 2005 r. lub zostały w tym roku poniesione. Przy zastosowaniu metody memoriałowej należy stwierdzić, że koszty te dotyczą 2006 r. Z kolei oceniając te koszty pod kątem metody kasowej, należy dojść do wniosku, że zostaną one poniesione również w 2006 r. Wobec tego zastosowanie każdej z metod rozliczania kosztów w czasie da ten sam rezultat – koszty energii mogą zostać ujęte wyłącznie w 2006 r.
W związku z tym, że podatnik jest zobowiązany uiszczać opłaty za zużycie energii co miesiąc, również co miesiąc koszty te mogą być, w dacie ich ponoszenia, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Są to bowiem opłaty za zużycie energii w tym miesiącu. Dodam, że jeśli podatnik nie zapłaci w danym miesiącu za energię i, jak wynika z pytania, stosuje metodę memoriałową, to może zaksięgować ten koszt w tym miesiącu. Wynika to z tego, że koszt dotyczy tego właśnie miesiąca, a podatnik dysponuje dokumentem, na podstawie którego może określić jego wysokość.
Podstawą uwzględniania tych kosztów w księdze będą dowody wewnętrzne. Wynika to z faktu, że opłaty za energię dotyczą zarówno zużycia na potrzeby prywatne, jak i działalności gospodarczej. Faktura VAT oraz dowody opłat opiewają nie na podmiot gospodarczy, tylko właściciela budynku, w którym mieści się jednocześnie mieszkanie oraz siedziba firmy. Te dokumenty nie mogą więc stanowić bezpośrednio dowodów księgowych. Na ich podstawie podatnik musi sporządzić dowód wewnętrzny, w którym ujmie tylko tę część kosztów zużycia energii, jaka dotyczy prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

WAŻNE!
Jeśli koszt energii dotyczy mieszkania i działalności firmy, to podstawą jego uwzględniania w kosztach są dowody wewnętrzne.

Z tej samej przyczyny podatnik nie może dokonać odliczenia VAT wykazanego na fakturze. Ta bowiem nie dotyczy przedsiębiorcy, tylko właściciela budynku. Koszty energii w części, jaka dotyczy działalności gospodarczej, powinny zatem zostać rozliczone z uwzględnieniem wartości brutto (tj. z VAT), a nie netto. Aby odliczyć VAT w tym przypadku, podatnik powinien podpisać oddzielną umowę, w której nabywcą energii będzie firma.

PRZYKŁAD
Pan Andrzej jest właścicielem budynku mieszkalnego, którego część powierzchni jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. Faktury za dostawy energii są wystawiane na podstawie prognoz zużycia na najbliższe pół roku. W grudniu 2005 r. wystawiono fakturę, która obejmuje opłaty za dostawę energii od stycznia do czerwca 2006 r. Faktura opiewa na kwotę 600 zł brutto. W terminie do 25. dnia danego miesiąca pan Andrzej uiszcza kwotę 100 zł za dostawę energii w danym miesiącu. Następnie na podstawie dowodu zapłaty oblicza, jaka część tych kosztów dotyczy prowadzonej działalności gospodarczej (30% całości opłat, czyli 30 zł), ujmuje ją na dowodzie wewnętrznym, a ten z kolei uwzględnia w zapisach księgi.

• art. 22 ust. 4–6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• § 14 ust. 2 pkt 7, § 17 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy można zasiedzieć udział w nieruchomości (np. jako współwłaściciel)? Czy trzeba płacić podatek od takiego zasiedzenia?

Własność udziału w nieruchomości, podobnie jak całą nieruchomość, można nabyć przez zasiedzenie. Przesłankami nabycia własności udziału w tym trybie jest samoistne posiadanie i upływ określonego wymaganego czasu, który w przypadku dobrej wiary posiadacza wynosi lat 20, a w przypadku złej wiary 30 lat. Zasiedzenie udziału może nastąpić zarówno wówczas gdy każdy ze współposiadaczy korzysta z całej rzeczy, lecz również wówczas, gdy każdy ze współposiadaczy uważa się za posiadacza samoistnego posiadanej części, której się nie da fizycznie wydzielić (por. uchwałę SN z 26.01.1978 r., sygn.akt III CZP 96/77). Warto też podkreślić, że zasiedzieć udział w nieruchomości może zarówno osoba trzecia, jak i jej współwłaściciel.
Tym niemniej zasiedzenie udziału we współwłasności nieruchomości nie przebiega identycznie jak zasiedzenie całej nieruchomości czego trzeba mieć świadomość, a w określonych okolicznościach może też być ono w ogóle niemożliwe.

Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

REKLAMA

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

REKLAMA