REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć fakturę za media, jeśli jest wystawiona na osobę prywatną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mam problem z fakturą za energię elektryczną. Jest ona wystawiona na nazwisko osoby prowadzącej działalność, nie na firmę (adres siedziby się zgadza), z datą 19 grudnia 2005 r. Ponieważ budynek jest jednocześnie miejscem prowadzenia działalności i miejscem zamieszkania, terminy płatności rozłożone są na konkretne miesiące 2006 r. W jaki sposób należy zaksięgować tę fakturę?
Czy powinna być ona ujęta tylko brutto w księdze w roku wystawienia, czyli 2005 r., czy też w tym roku? Nadmienię, że pozostałe faktury są księgowane w momencie wystawienia, bez względu na termin płatności. Natomiast faktury za telefon, gaz itd. są wpisywane do księgi w miesiącu wystawienia, a do VAT – w miesiącu zapłaty. Jak postąpić w tym przypadku?

RADA
W związku z tym, że okresy, jakich dotyczy faktura, są zbieżne z datami ponoszenia kosztu, należy ją zaksięgować w dacie poniesienia kosztu, czyli w 2006 r. Jeśli jednak podatnik nie zapłaci w danym miesiącu za energię, a jak wynika z pytania, stosuje metodę memoriałową, to może zaksięgować ten koszt w tym miesiącu, ponieważ dotyczy on właśnie tego miesiąca, a jego wysokość jest znana. W związku z tym, że faktura jest wystawiona na osobę prywatną, a nie na firmę, nie można odliczyć VAT. Nieodliczony VAT stanowi koszt uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE
W opisanym przypadku, niezależnie od stosowanej metody rozliczania kosztów w czasie (kasowa, memoriałowa), koszty energii należy ujmować w pkpir w dacie ich ponoszenia. Wynika to z tego, że zarówno okresy, których dotyczą te koszty, jak i daty ich ponoszenia są zbieżne. Faktura za energię wystawiona 19 grudnia 2005 r. nie dotyczy zrealizowanych dostaw energii, tylko dostaw, które dopiero będą miały miejsce, i to nie w tym samym roku podatkowym, tylko następnym. Nie są to więc koszty, które dotyczą 2005 r. lub zostały w tym roku poniesione. Przy zastosowaniu metody memoriałowej należy stwierdzić, że koszty te dotyczą 2006 r. Z kolei oceniając te koszty pod kątem metody kasowej, należy dojść do wniosku, że zostaną one poniesione również w 2006 r. Wobec tego zastosowanie każdej z metod rozliczania kosztów w czasie da ten sam rezultat – koszty energii mogą zostać ujęte wyłącznie w 2006 r.
W związku z tym, że podatnik jest zobowiązany uiszczać opłaty za zużycie energii co miesiąc, również co miesiąc koszty te mogą być, w dacie ich ponoszenia, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Są to bowiem opłaty za zużycie energii w tym miesiącu. Dodam, że jeśli podatnik nie zapłaci w danym miesiącu za energię i, jak wynika z pytania, stosuje metodę memoriałową, to może zaksięgować ten koszt w tym miesiącu. Wynika to z tego, że koszt dotyczy tego właśnie miesiąca, a podatnik dysponuje dokumentem, na podstawie którego może określić jego wysokość.
Podstawą uwzględniania tych kosztów w księdze będą dowody wewnętrzne. Wynika to z faktu, że opłaty za energię dotyczą zarówno zużycia na potrzeby prywatne, jak i działalności gospodarczej. Faktura VAT oraz dowody opłat opiewają nie na podmiot gospodarczy, tylko właściciela budynku, w którym mieści się jednocześnie mieszkanie oraz siedziba firmy. Te dokumenty nie mogą więc stanowić bezpośrednio dowodów księgowych. Na ich podstawie podatnik musi sporządzić dowód wewnętrzny, w którym ujmie tylko tę część kosztów zużycia energii, jaka dotyczy prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

WAŻNE!
Jeśli koszt energii dotyczy mieszkania i działalności firmy, to podstawą jego uwzględniania w kosztach są dowody wewnętrzne.

Z tej samej przyczyny podatnik nie może dokonać odliczenia VAT wykazanego na fakturze. Ta bowiem nie dotyczy przedsiębiorcy, tylko właściciela budynku. Koszty energii w części, jaka dotyczy działalności gospodarczej, powinny zatem zostać rozliczone z uwzględnieniem wartości brutto (tj. z VAT), a nie netto. Aby odliczyć VAT w tym przypadku, podatnik powinien podpisać oddzielną umowę, w której nabywcą energii będzie firma.

PRZYKŁAD
Pan Andrzej jest właścicielem budynku mieszkalnego, którego część powierzchni jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. Faktury za dostawy energii są wystawiane na podstawie prognoz zużycia na najbliższe pół roku. W grudniu 2005 r. wystawiono fakturę, która obejmuje opłaty za dostawę energii od stycznia do czerwca 2006 r. Faktura opiewa na kwotę 600 zł brutto. W terminie do 25. dnia danego miesiąca pan Andrzej uiszcza kwotę 100 zł za dostawę energii w danym miesiącu. Następnie na podstawie dowodu zapłaty oblicza, jaka część tych kosztów dotyczy prowadzonej działalności gospodarczej (30% całości opłat, czyli 30 zł), ujmuje ją na dowodzie wewnętrznym, a ten z kolei uwzględnia w zapisach księgi.

• art. 22 ust. 4–6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• § 14 ust. 2 pkt 7, § 17 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA