REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie kursy walut należy zastosować w imporcie i eksporcie towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie kursy walut należy stosować podczas księgowania i rozliczania importu towarów i eksportu towarów? Czy kursy celne dla potrzeb VAT, a średnie NBP dla celów podatku dochodowego?

RADA
1. W rozliczeniach VAT w przypadku importu towarów stosuje się kurs z dokumentu celnego. W eksporcie towarów przeliczenia dokonuje się według kursu średniego NBP z dnia wystawienia faktury. Gdy faktura nie została wystawiona w terminie, stosuje się kurs średni NBP z dnia powstania obowiązku podatkowego.
2. Rozliczeń dla potrzeb podatku dochodowego dokonuje się według kursów średnich NBP.

UZASADNIENIE
W rozliczeniach VAT kwoty wyrażone na fakturach wystawionych w walutach obcych należy przeliczyć, stosując wyliczony i ogłoszony przez NBP bieżący kurs średni na dzień wystawienia faktury. W przypadku niewystawienia faktury we właściwym terminie należy zastosować kurs na dzień powstania obowiązku podatkowego (§ 37 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT).

Import towarów
W przypadku importu towarów kwotę podatku naliczonego będzie stanowiła suma kwot podatku, która wynika nie z faktury, lecz z dokumentu celnego. Nie ma zatem potrzeby stosowania § 37 rozporządzenia i przeliczania kwot wynikających z faktury.
WAŻNE!
W przypadku importu towarów nie ma zastosowania średni kurs NBP. Do rozliczenia należy przyjąć kwoty wynikające z dokumentu celnego.
Potwierdzają to również organy podatkowe. W jednym z pism czytamy np.:[Przepis § 37 rozporządzenia] nie ma (…) zastosowania do faktur wystawionych przez kontrahenta z państwa trzeciego w przypadku importu towarów, w tym przypadku kwotę podatku naliczonego (…) przyjmuje się z dokumentu celnego
(pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 11 sierpnia 2004 r., sygn. II-2/423/188/JB/85/04).
Podobnie stwierdził też Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (patrz postanowienie z 27 marca 2006 r., sygn. 1471/NTR2/443- -655b/05/MP).

Eksport towarów
Najczęściej przyjmuje się, że zawierane w eksporcie towarów transakcje należy rozliczać, stosując średni kurs NBP na dzień wystawienia faktury. Uznaje się bowiem, że ogólne zasady przeliczania kwot wykazywanych na fakturach w walutach obcych stosuje się także w eksporcie towarów (patrz np. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Głubczycach z 13 stycznia 2006 r., sygn. POIII-443/2/ST/06).
Jednak należy pamiętać, że powstanie obowiązku podatkowego w eksporcie towarów następuje z chwilą potwierdzenia przez właściwy urząd celny wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty (art. 19 ust. 6 ustawy o VAT). W związku z tym możemy też spotkać stanowisko prezentowane przez niektóre organy podatkowe, że przy eksporcie towarów należy zastosować średni kurs NBP właśnie z dnia powstania obowiązku podatkowego (patrz np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku z 13 grudnia 2004 r., sygn. PI/005-2285/04/CIP/01, oraz pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 11 sierpnia 2004 r., sygn. II 2/423/188/ /JB/85/04). Stanowisko takie jest jednak tylko częściowo zgodne z przepisami VAT (chociaż jest zgodne z przepisami ustawy o rachunkowości).
Należy bowiem pamiętać, że przeliczając kwoty w walutach obcych, bierzemy pod uwagę kurs średni NBP z dnia wystawienia faktury. Natomiast kurs na dzień powstania obowiązku podatkowego przyjmujemy wtedy, gdy faktury nie wystawiono w terminie (§ 37 rozporządzenia w sprawie VAT). Zatem należałoby przychylić się do stanowiska jednego z organów podatkowych, który stwierdził: kwoty transakcji widniejące na fakturze w walucie obcej przelicza się na złote według (…) kursu średniego waluty obcej z dnia wystawienia faktury, pod warunkiem jednak, że faktura została wystawiona we właściwym terminie. Tylko w przypadku gdy faktura eksportowa nie została wystawiona w terminie wynikającym z przepisów, istotna staje się data powstania obowiązku podatkowego w eksporcie, czyli data potwierdzenia przez właściwy urząd celny wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty Europejskiej (postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź Bałuty z 31 maja 2005 r., sygn. III-2/443- -43/21375/05/PJ).

Podatek dochodowy
Dla potrzeb podatku dochodowego do przeliczania na złote kwot w walutach obcych należy zastosować kursy średnie ogłaszane przez NBP. W odniesieniu do przychodów będzie to kurs z dnia uzyskania przychodu. Do kosztów zastosujemy kurs średni NBP z dnia poniesienia tego kosztu.

Księgi rachunkowe
W księgach rachunkowych wyrażone w walutach obcych operacje gospodarcze (inne niż sprzedaż lub kupno walut oraz zapłata należności lub zobowiązań) należy ujmować na dzień ich przeprowadzenia po kursie średnim ustalonym dla danej waluty NBP, chyba że w zgłoszeniu celnym (SAD) lub innym wiążącym dokumencie ustalony został inny kurs (art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy o rachunkowości). Zatem zobowiązanie z tytułu importu i eksportu towarów należy wykazać w księgach rachunkowych w kwocie figurującej na fakturze dostawcy przeliczonej na złotówki po kursie zastosowanym w dokumencie odprawy celnej SAD.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów
Podatnicy prowadzący pkpir, księgujący dowód, w którym podane jest wartościowe określenie operacji gospodarczej tylko w walucie obcej, zobowiązani są przeliczyć walutę obcą na złote po obowiązującym w dniu dokonania operacji kursie, według zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynik przeliczenia należy zamieścić w wolnych polach dowodu lub w załączniku do dowodu.

• art. 19 ust. 6–9, art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 106 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 73, poz. 504
• art. 12 ust. 2, art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 14 ust. 1a, art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Sławomir Liżewski
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA