REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie kursy walut należy zastosować w imporcie i eksporcie towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie kursy walut należy stosować podczas księgowania i rozliczania importu towarów i eksportu towarów? Czy kursy celne dla potrzeb VAT, a średnie NBP dla celów podatku dochodowego?

RADA
1. W rozliczeniach VAT w przypadku importu towarów stosuje się kurs z dokumentu celnego. W eksporcie towarów przeliczenia dokonuje się według kursu średniego NBP z dnia wystawienia faktury. Gdy faktura nie została wystawiona w terminie, stosuje się kurs średni NBP z dnia powstania obowiązku podatkowego.
2. Rozliczeń dla potrzeb podatku dochodowego dokonuje się według kursów średnich NBP.

UZASADNIENIE
W rozliczeniach VAT kwoty wyrażone na fakturach wystawionych w walutach obcych należy przeliczyć, stosując wyliczony i ogłoszony przez NBP bieżący kurs średni na dzień wystawienia faktury. W przypadku niewystawienia faktury we właściwym terminie należy zastosować kurs na dzień powstania obowiązku podatkowego (§ 37 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT).

Import towarów
W przypadku importu towarów kwotę podatku naliczonego będzie stanowiła suma kwot podatku, która wynika nie z faktury, lecz z dokumentu celnego. Nie ma zatem potrzeby stosowania § 37 rozporządzenia i przeliczania kwot wynikających z faktury.
WAŻNE!
W przypadku importu towarów nie ma zastosowania średni kurs NBP. Do rozliczenia należy przyjąć kwoty wynikające z dokumentu celnego.
Potwierdzają to również organy podatkowe. W jednym z pism czytamy np.:[Przepis § 37 rozporządzenia] nie ma (…) zastosowania do faktur wystawionych przez kontrahenta z państwa trzeciego w przypadku importu towarów, w tym przypadku kwotę podatku naliczonego (…) przyjmuje się z dokumentu celnego
(pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 11 sierpnia 2004 r., sygn. II-2/423/188/JB/85/04).
Podobnie stwierdził też Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (patrz postanowienie z 27 marca 2006 r., sygn. 1471/NTR2/443- -655b/05/MP).

Eksport towarów
Najczęściej przyjmuje się, że zawierane w eksporcie towarów transakcje należy rozliczać, stosując średni kurs NBP na dzień wystawienia faktury. Uznaje się bowiem, że ogólne zasady przeliczania kwot wykazywanych na fakturach w walutach obcych stosuje się także w eksporcie towarów (patrz np. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Głubczycach z 13 stycznia 2006 r., sygn. POIII-443/2/ST/06).
Jednak należy pamiętać, że powstanie obowiązku podatkowego w eksporcie towarów następuje z chwilą potwierdzenia przez właściwy urząd celny wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty (art. 19 ust. 6 ustawy o VAT). W związku z tym możemy też spotkać stanowisko prezentowane przez niektóre organy podatkowe, że przy eksporcie towarów należy zastosować średni kurs NBP właśnie z dnia powstania obowiązku podatkowego (patrz np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku z 13 grudnia 2004 r., sygn. PI/005-2285/04/CIP/01, oraz pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 11 sierpnia 2004 r., sygn. II 2/423/188/ /JB/85/04). Stanowisko takie jest jednak tylko częściowo zgodne z przepisami VAT (chociaż jest zgodne z przepisami ustawy o rachunkowości).
Należy bowiem pamiętać, że przeliczając kwoty w walutach obcych, bierzemy pod uwagę kurs średni NBP z dnia wystawienia faktury. Natomiast kurs na dzień powstania obowiązku podatkowego przyjmujemy wtedy, gdy faktury nie wystawiono w terminie (§ 37 rozporządzenia w sprawie VAT). Zatem należałoby przychylić się do stanowiska jednego z organów podatkowych, który stwierdził: kwoty transakcji widniejące na fakturze w walucie obcej przelicza się na złote według (…) kursu średniego waluty obcej z dnia wystawienia faktury, pod warunkiem jednak, że faktura została wystawiona we właściwym terminie. Tylko w przypadku gdy faktura eksportowa nie została wystawiona w terminie wynikającym z przepisów, istotna staje się data powstania obowiązku podatkowego w eksporcie, czyli data potwierdzenia przez właściwy urząd celny wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty Europejskiej (postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź Bałuty z 31 maja 2005 r., sygn. III-2/443- -43/21375/05/PJ).

Podatek dochodowy
Dla potrzeb podatku dochodowego do przeliczania na złote kwot w walutach obcych należy zastosować kursy średnie ogłaszane przez NBP. W odniesieniu do przychodów będzie to kurs z dnia uzyskania przychodu. Do kosztów zastosujemy kurs średni NBP z dnia poniesienia tego kosztu.

Księgi rachunkowe
W księgach rachunkowych wyrażone w walutach obcych operacje gospodarcze (inne niż sprzedaż lub kupno walut oraz zapłata należności lub zobowiązań) należy ujmować na dzień ich przeprowadzenia po kursie średnim ustalonym dla danej waluty NBP, chyba że w zgłoszeniu celnym (SAD) lub innym wiążącym dokumencie ustalony został inny kurs (art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy o rachunkowości). Zatem zobowiązanie z tytułu importu i eksportu towarów należy wykazać w księgach rachunkowych w kwocie figurującej na fakturze dostawcy przeliczonej na złotówki po kursie zastosowanym w dokumencie odprawy celnej SAD.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów
Podatnicy prowadzący pkpir, księgujący dowód, w którym podane jest wartościowe określenie operacji gospodarczej tylko w walucie obcej, zobowiązani są przeliczyć walutę obcą na złote po obowiązującym w dniu dokonania operacji kursie, według zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynik przeliczenia należy zamieścić w wolnych polach dowodu lub w załączniku do dowodu.

• art. 19 ust. 6–9, art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 106 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 73, poz. 504
• art. 12 ust. 2, art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 14 ust. 1a, art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Sławomir Liżewski
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA