REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie kursy walut należy zastosować w imporcie i eksporcie towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie kursy walut należy stosować podczas księgowania i rozliczania importu towarów i eksportu towarów? Czy kursy celne dla potrzeb VAT, a średnie NBP dla celów podatku dochodowego?

RADA
1. W rozliczeniach VAT w przypadku importu towarów stosuje się kurs z dokumentu celnego. W eksporcie towarów przeliczenia dokonuje się według kursu średniego NBP z dnia wystawienia faktury. Gdy faktura nie została wystawiona w terminie, stosuje się kurs średni NBP z dnia powstania obowiązku podatkowego.
2. Rozliczeń dla potrzeb podatku dochodowego dokonuje się według kursów średnich NBP.

UZASADNIENIE
W rozliczeniach VAT kwoty wyrażone na fakturach wystawionych w walutach obcych należy przeliczyć, stosując wyliczony i ogłoszony przez NBP bieżący kurs średni na dzień wystawienia faktury. W przypadku niewystawienia faktury we właściwym terminie należy zastosować kurs na dzień powstania obowiązku podatkowego (§ 37 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT).

Import towarów
W przypadku importu towarów kwotę podatku naliczonego będzie stanowiła suma kwot podatku, która wynika nie z faktury, lecz z dokumentu celnego. Nie ma zatem potrzeby stosowania § 37 rozporządzenia i przeliczania kwot wynikających z faktury.
WAŻNE!
W przypadku importu towarów nie ma zastosowania średni kurs NBP. Do rozliczenia należy przyjąć kwoty wynikające z dokumentu celnego.
Potwierdzają to również organy podatkowe. W jednym z pism czytamy np.:[Przepis § 37 rozporządzenia] nie ma (…) zastosowania do faktur wystawionych przez kontrahenta z państwa trzeciego w przypadku importu towarów, w tym przypadku kwotę podatku naliczonego (…) przyjmuje się z dokumentu celnego
(pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 11 sierpnia 2004 r., sygn. II-2/423/188/JB/85/04).
Podobnie stwierdził też Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (patrz postanowienie z 27 marca 2006 r., sygn. 1471/NTR2/443- -655b/05/MP).

Eksport towarów
Najczęściej przyjmuje się, że zawierane w eksporcie towarów transakcje należy rozliczać, stosując średni kurs NBP na dzień wystawienia faktury. Uznaje się bowiem, że ogólne zasady przeliczania kwot wykazywanych na fakturach w walutach obcych stosuje się także w eksporcie towarów (patrz np. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Głubczycach z 13 stycznia 2006 r., sygn. POIII-443/2/ST/06).
Jednak należy pamiętać, że powstanie obowiązku podatkowego w eksporcie towarów następuje z chwilą potwierdzenia przez właściwy urząd celny wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty (art. 19 ust. 6 ustawy o VAT). W związku z tym możemy też spotkać stanowisko prezentowane przez niektóre organy podatkowe, że przy eksporcie towarów należy zastosować średni kurs NBP właśnie z dnia powstania obowiązku podatkowego (patrz np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku z 13 grudnia 2004 r., sygn. PI/005-2285/04/CIP/01, oraz pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 11 sierpnia 2004 r., sygn. II 2/423/188/ /JB/85/04). Stanowisko takie jest jednak tylko częściowo zgodne z przepisami VAT (chociaż jest zgodne z przepisami ustawy o rachunkowości).
Należy bowiem pamiętać, że przeliczając kwoty w walutach obcych, bierzemy pod uwagę kurs średni NBP z dnia wystawienia faktury. Natomiast kurs na dzień powstania obowiązku podatkowego przyjmujemy wtedy, gdy faktury nie wystawiono w terminie (§ 37 rozporządzenia w sprawie VAT). Zatem należałoby przychylić się do stanowiska jednego z organów podatkowych, który stwierdził: kwoty transakcji widniejące na fakturze w walucie obcej przelicza się na złote według (…) kursu średniego waluty obcej z dnia wystawienia faktury, pod warunkiem jednak, że faktura została wystawiona we właściwym terminie. Tylko w przypadku gdy faktura eksportowa nie została wystawiona w terminie wynikającym z przepisów, istotna staje się data powstania obowiązku podatkowego w eksporcie, czyli data potwierdzenia przez właściwy urząd celny wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty Europejskiej (postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź Bałuty z 31 maja 2005 r., sygn. III-2/443- -43/21375/05/PJ).

Podatek dochodowy
Dla potrzeb podatku dochodowego do przeliczania na złote kwot w walutach obcych należy zastosować kursy średnie ogłaszane przez NBP. W odniesieniu do przychodów będzie to kurs z dnia uzyskania przychodu. Do kosztów zastosujemy kurs średni NBP z dnia poniesienia tego kosztu.

Księgi rachunkowe
W księgach rachunkowych wyrażone w walutach obcych operacje gospodarcze (inne niż sprzedaż lub kupno walut oraz zapłata należności lub zobowiązań) należy ujmować na dzień ich przeprowadzenia po kursie średnim ustalonym dla danej waluty NBP, chyba że w zgłoszeniu celnym (SAD) lub innym wiążącym dokumencie ustalony został inny kurs (art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy o rachunkowości). Zatem zobowiązanie z tytułu importu i eksportu towarów należy wykazać w księgach rachunkowych w kwocie figurującej na fakturze dostawcy przeliczonej na złotówki po kursie zastosowanym w dokumencie odprawy celnej SAD.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów
Podatnicy prowadzący pkpir, księgujący dowód, w którym podane jest wartościowe określenie operacji gospodarczej tylko w walucie obcej, zobowiązani są przeliczyć walutę obcą na złote po obowiązującym w dniu dokonania operacji kursie, według zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynik przeliczenia należy zamieścić w wolnych polach dowodu lub w załączniku do dowodu.

• art. 19 ust. 6–9, art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 106 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 73, poz. 504
• art. 12 ust. 2, art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 14 ust. 1a, art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Sławomir Liżewski
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA