REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie kursy walut należy zastosować w imporcie i eksporcie towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie kursy walut należy stosować podczas księgowania i rozliczania importu towarów i eksportu towarów? Czy kursy celne dla potrzeb VAT, a średnie NBP dla celów podatku dochodowego?

RADA
1. W rozliczeniach VAT w przypadku importu towarów stosuje się kurs z dokumentu celnego. W eksporcie towarów przeliczenia dokonuje się według kursu średniego NBP z dnia wystawienia faktury. Gdy faktura nie została wystawiona w terminie, stosuje się kurs średni NBP z dnia powstania obowiązku podatkowego.
2. Rozliczeń dla potrzeb podatku dochodowego dokonuje się według kursów średnich NBP.

UZASADNIENIE
W rozliczeniach VAT kwoty wyrażone na fakturach wystawionych w walutach obcych należy przeliczyć, stosując wyliczony i ogłoszony przez NBP bieżący kurs średni na dzień wystawienia faktury. W przypadku niewystawienia faktury we właściwym terminie należy zastosować kurs na dzień powstania obowiązku podatkowego (§ 37 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT).

Import towarów
W przypadku importu towarów kwotę podatku naliczonego będzie stanowiła suma kwot podatku, która wynika nie z faktury, lecz z dokumentu celnego. Nie ma zatem potrzeby stosowania § 37 rozporządzenia i przeliczania kwot wynikających z faktury.
WAŻNE!
W przypadku importu towarów nie ma zastosowania średni kurs NBP. Do rozliczenia należy przyjąć kwoty wynikające z dokumentu celnego.
Potwierdzają to również organy podatkowe. W jednym z pism czytamy np.:[Przepis § 37 rozporządzenia] nie ma (…) zastosowania do faktur wystawionych przez kontrahenta z państwa trzeciego w przypadku importu towarów, w tym przypadku kwotę podatku naliczonego (…) przyjmuje się z dokumentu celnego
(pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 11 sierpnia 2004 r., sygn. II-2/423/188/JB/85/04).
Podobnie stwierdził też Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (patrz postanowienie z 27 marca 2006 r., sygn. 1471/NTR2/443- -655b/05/MP).

Eksport towarów
Najczęściej przyjmuje się, że zawierane w eksporcie towarów transakcje należy rozliczać, stosując średni kurs NBP na dzień wystawienia faktury. Uznaje się bowiem, że ogólne zasady przeliczania kwot wykazywanych na fakturach w walutach obcych stosuje się także w eksporcie towarów (patrz np. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Głubczycach z 13 stycznia 2006 r., sygn. POIII-443/2/ST/06).
Jednak należy pamiętać, że powstanie obowiązku podatkowego w eksporcie towarów następuje z chwilą potwierdzenia przez właściwy urząd celny wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty (art. 19 ust. 6 ustawy o VAT). W związku z tym możemy też spotkać stanowisko prezentowane przez niektóre organy podatkowe, że przy eksporcie towarów należy zastosować średni kurs NBP właśnie z dnia powstania obowiązku podatkowego (patrz np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku z 13 grudnia 2004 r., sygn. PI/005-2285/04/CIP/01, oraz pismo Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 11 sierpnia 2004 r., sygn. II 2/423/188/ /JB/85/04). Stanowisko takie jest jednak tylko częściowo zgodne z przepisami VAT (chociaż jest zgodne z przepisami ustawy o rachunkowości).
Należy bowiem pamiętać, że przeliczając kwoty w walutach obcych, bierzemy pod uwagę kurs średni NBP z dnia wystawienia faktury. Natomiast kurs na dzień powstania obowiązku podatkowego przyjmujemy wtedy, gdy faktury nie wystawiono w terminie (§ 37 rozporządzenia w sprawie VAT). Zatem należałoby przychylić się do stanowiska jednego z organów podatkowych, który stwierdził: kwoty transakcji widniejące na fakturze w walucie obcej przelicza się na złote według (…) kursu średniego waluty obcej z dnia wystawienia faktury, pod warunkiem jednak, że faktura została wystawiona we właściwym terminie. Tylko w przypadku gdy faktura eksportowa nie została wystawiona w terminie wynikającym z przepisów, istotna staje się data powstania obowiązku podatkowego w eksporcie, czyli data potwierdzenia przez właściwy urząd celny wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty Europejskiej (postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź Bałuty z 31 maja 2005 r., sygn. III-2/443- -43/21375/05/PJ).

Podatek dochodowy
Dla potrzeb podatku dochodowego do przeliczania na złote kwot w walutach obcych należy zastosować kursy średnie ogłaszane przez NBP. W odniesieniu do przychodów będzie to kurs z dnia uzyskania przychodu. Do kosztów zastosujemy kurs średni NBP z dnia poniesienia tego kosztu.

Księgi rachunkowe
W księgach rachunkowych wyrażone w walutach obcych operacje gospodarcze (inne niż sprzedaż lub kupno walut oraz zapłata należności lub zobowiązań) należy ujmować na dzień ich przeprowadzenia po kursie średnim ustalonym dla danej waluty NBP, chyba że w zgłoszeniu celnym (SAD) lub innym wiążącym dokumencie ustalony został inny kurs (art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy o rachunkowości). Zatem zobowiązanie z tytułu importu i eksportu towarów należy wykazać w księgach rachunkowych w kwocie figurującej na fakturze dostawcy przeliczonej na złotówki po kursie zastosowanym w dokumencie odprawy celnej SAD.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów
Podatnicy prowadzący pkpir, księgujący dowód, w którym podane jest wartościowe określenie operacji gospodarczej tylko w walucie obcej, zobowiązani są przeliczyć walutę obcą na złote po obowiązującym w dniu dokonania operacji kursie, według zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynik przeliczenia należy zamieścić w wolnych polach dowodu lub w załączniku do dowodu.

• art. 19 ust. 6–9, art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 106 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 73, poz. 504
• art. 12 ust. 2, art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 14 ust. 1a, art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Sławomir Liżewski
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA