REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie po rozpoczęciu działalności można otrzymać zwrot VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jakim terminie nowo powstały podatnik może ubiegać się o zwrot VAT w związku w wewnątrzunijną dostawą lub nabyciem - 60 czy 180 dni? Czy należy przy tym spełnić inne wymogi?
Nie została uiszczona kaucja. W jakiej wysokości można żądać zwrotu i czy w wysokości 100%? Dokonywane są u nas tylko transakcje opodatkowane 22%.
Jakie są warunki otrzymania zwrotu – czy zapłata całej należności za fakturę, czy tylko kwoty VAT z faktur? Czy należy również spełnić inne warunki niezbędne do otrzymania zwrotu, np. złożyć dokumenty potwierdzające?

RADA
Jeżeli podatnik prowadzi działalność krócej niż 12 miesięcy i nie złożył kaucji gwarancyjnej, może otrzymać zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wyłącznie w terminie 180 dni. Terminy zwrotu podatku w krótszym terminie, tj. na zasadach ogólnych, mogą mieć miejsce dopiero po upływie 12 miesięcy prowadzenia działalności, jeżeli w tym terminie firma rozliczać się będzie terminowo z podatków stanowiących dochody budżetu państwa.

UZASADNIENIE
W obowiązującym stanie prawnym zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym możliwy jest w dwu ustawowych terminach: 60 lub 180 dni. Każdy z nich przewidziany jest dla konkretnej sytuacji.
Zwrot podatku w terminie 60 dni dotyczy:
• kwoty podatku naliczonego od nabytych towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez przedsiębiorcę do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,
• kwoty podatku naliczonego od nabytych gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych przedsiębiorcy,
• kwoty stanowiącej 22% obrotu (wartości sprzedaży pomniejszonej o wartość należnego podatku) opodatkowanego stawkami VAT niższymi niż stawka 22%. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na poczet eksportu towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, pod warunkiem przedstawienia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego w kwocie odpowiadającej kwocie podatku, jaka byłaby należna, gdyby obrót dotyczył sprzedaży towarów na terytorium kraju,
• kwoty stanowiącej 22% obrotu z tytułu czynności, których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju, od których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (tj. jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju).

W terminie 60 dni przysługuje łączna kwota nadwyżki z powyższych tytułów. Ponadto podwyższenie kwoty nadwyżki podatku do zwrotu w tym terminie może nastąpić, jeżeli jest ona spowodowana sezonowością produkcji lub sezonowością wykonywanych usług albo sezonowością skupu produktów rolnych.

Pozostała kwota nadwyżki podatku podlega zwrotowi w terminie 180 dni. Termin ten ma zastosowanie przede wszystkim wówczas, gdy wykonywane są czynności podlegające opodatkowaniu wyłącznie stawką VAT 22% i nie nastąpi zakup środków trwałych lub gruntów zaliczanych do środków trwałych.

Możliwe jest również żądanie zwrotu nadwyżki podatku w skróconym terminie, odpowiednio z 60 do 25 dni i ze 180 do 60 dni, na umotywowany wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, z której wynika żądana kwota zwrotu. Warunkiem tego skrócenia jest:
• dokonanie zapłaty w całości, bezpośrednio wystawcy faktury, należności wynikających z faktur,
• zapłata podatku wynikająca z dokumentów celnych,
• wykazanie w deklaracji podatku należnego z tytułu WNT, importu usług lub dostawy, dla której podatnikiem jest nabywca
– jeżeli wykazana kwota podatku naliczonego w deklaracji wynika z tych tytułów.

Przykład
Firma dokonuje wyłącznie na terytorium kraju czynności opodatkowanych stawką VAT w wysokości 22%. W lipcu dokonała też WDT. Posiada dokumenty określone w art. 42 ustawy, potwierdzające tę dostawę. W lipcu wykazała następujące obroty:
– sprzedaż opodatkowaną stawką 22% w wysokości netto 30 000 zł, VAT należny 6600 zł,
– WDT o wartości 20 000 zł. Do dostawy przysługiwało jej prawo zastosowania stawki VAT 0%.
Zakupy towarów i usług 59 000 zł, VAT naliczony 12 500 zł.
Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym stanowi kwotę 5900 zł (12 500 – 6600).
Zwrot podatku na ogólnych zasadach przysługiwałby w następujących terminach:
– 60 dni w kwocie 22 x 20 000 = 4400 zł,
– 180 dni pozostała kwota, czyli 5900 – 4400 = 1500 zł.
Ponieważ firma uregulowała należności ze wszystkich faktur, z których wykazała kwotę podatku naliczonego, może żądać zwrotu kwoty 4400 zł w terminie 25 dni, a kwoty 1500 zł w terminie 60 dni.

Przewidziane zasady zwrotu nie mogą mieć jednak zastosowania do przedstawionej w pytaniu sytuacji. Ustawodawca czyni w tym przypadku wyjątek określony w art. 97 ust. 5–7 ustawy. Dotyczy on podatników rozpoczynających wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu (podatników czynnych VAT) oraz podatników, którzy rozpoczęli wykonywanie tych czynności w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia wykonywania wewnątrzwspólnotowych transakcji dostawy i nabycia (zobowiązanych do zarejestrowania się jako podatnicy VAT UE). Dla nich termin zwrotu nadwyżki podatku wynosi zawsze 180 dni. Wyjątek ten ma zastosowanie właśnie do Państwa firmy. Skorzystanie z ogólnych zasad zwrotu przez firmę możliwe jest wyłącznie w następujących przypadkach:
• po upływie 12 miesięcy od rozpoczęcia działalności, jeżeli w tym okresie firma będzie się rozliczała z budżetem państwa terminowo,
• po złożeniu kaucji gwarancyjnej, zabezpieczenia majątkowego lub gwarancji bankowych w kwocie 250 000 zł.

Zasady wpłacania kaucji określone są rozporządzeniem Ministra Finansów z 7 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia trybu przyjmowania kaucji oraz określenia form zabezpieczenia majątkowego (Dz.U. Nr 58, poz. 560).

• art. 87, art. 97 ust. 5–8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA