REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie po rozpoczęciu działalności można otrzymać zwrot VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jakim terminie nowo powstały podatnik może ubiegać się o zwrot VAT w związku w wewnątrzunijną dostawą lub nabyciem - 60 czy 180 dni? Czy należy przy tym spełnić inne wymogi?
Nie została uiszczona kaucja. W jakiej wysokości można żądać zwrotu i czy w wysokości 100%? Dokonywane są u nas tylko transakcje opodatkowane 22%.
Jakie są warunki otrzymania zwrotu – czy zapłata całej należności za fakturę, czy tylko kwoty VAT z faktur? Czy należy również spełnić inne warunki niezbędne do otrzymania zwrotu, np. złożyć dokumenty potwierdzające?

RADA
Jeżeli podatnik prowadzi działalność krócej niż 12 miesięcy i nie złożył kaucji gwarancyjnej, może otrzymać zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wyłącznie w terminie 180 dni. Terminy zwrotu podatku w krótszym terminie, tj. na zasadach ogólnych, mogą mieć miejsce dopiero po upływie 12 miesięcy prowadzenia działalności, jeżeli w tym terminie firma rozliczać się będzie terminowo z podatków stanowiących dochody budżetu państwa.

UZASADNIENIE
W obowiązującym stanie prawnym zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym możliwy jest w dwu ustawowych terminach: 60 lub 180 dni. Każdy z nich przewidziany jest dla konkretnej sytuacji.
Zwrot podatku w terminie 60 dni dotyczy:
• kwoty podatku naliczonego od nabytych towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez przedsiębiorcę do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,
• kwoty podatku naliczonego od nabytych gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych przedsiębiorcy,
• kwoty stanowiącej 22% obrotu (wartości sprzedaży pomniejszonej o wartość należnego podatku) opodatkowanego stawkami VAT niższymi niż stawka 22%. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na poczet eksportu towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, pod warunkiem przedstawienia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego w kwocie odpowiadającej kwocie podatku, jaka byłaby należna, gdyby obrót dotyczył sprzedaży towarów na terytorium kraju,
• kwoty stanowiącej 22% obrotu z tytułu czynności, których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju, od których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (tj. jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju).

W terminie 60 dni przysługuje łączna kwota nadwyżki z powyższych tytułów. Ponadto podwyższenie kwoty nadwyżki podatku do zwrotu w tym terminie może nastąpić, jeżeli jest ona spowodowana sezonowością produkcji lub sezonowością wykonywanych usług albo sezonowością skupu produktów rolnych.

Pozostała kwota nadwyżki podatku podlega zwrotowi w terminie 180 dni. Termin ten ma zastosowanie przede wszystkim wówczas, gdy wykonywane są czynności podlegające opodatkowaniu wyłącznie stawką VAT 22% i nie nastąpi zakup środków trwałych lub gruntów zaliczanych do środków trwałych.

Możliwe jest również żądanie zwrotu nadwyżki podatku w skróconym terminie, odpowiednio z 60 do 25 dni i ze 180 do 60 dni, na umotywowany wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, z której wynika żądana kwota zwrotu. Warunkiem tego skrócenia jest:
• dokonanie zapłaty w całości, bezpośrednio wystawcy faktury, należności wynikających z faktur,
• zapłata podatku wynikająca z dokumentów celnych,
• wykazanie w deklaracji podatku należnego z tytułu WNT, importu usług lub dostawy, dla której podatnikiem jest nabywca
– jeżeli wykazana kwota podatku naliczonego w deklaracji wynika z tych tytułów.

Przykład
Firma dokonuje wyłącznie na terytorium kraju czynności opodatkowanych stawką VAT w wysokości 22%. W lipcu dokonała też WDT. Posiada dokumenty określone w art. 42 ustawy, potwierdzające tę dostawę. W lipcu wykazała następujące obroty:
– sprzedaż opodatkowaną stawką 22% w wysokości netto 30 000 zł, VAT należny 6600 zł,
– WDT o wartości 20 000 zł. Do dostawy przysługiwało jej prawo zastosowania stawki VAT 0%.
Zakupy towarów i usług 59 000 zł, VAT naliczony 12 500 zł.
Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym stanowi kwotę 5900 zł (12 500 – 6600).
Zwrot podatku na ogólnych zasadach przysługiwałby w następujących terminach:
– 60 dni w kwocie 22 x 20 000 = 4400 zł,
– 180 dni pozostała kwota, czyli 5900 – 4400 = 1500 zł.
Ponieważ firma uregulowała należności ze wszystkich faktur, z których wykazała kwotę podatku naliczonego, może żądać zwrotu kwoty 4400 zł w terminie 25 dni, a kwoty 1500 zł w terminie 60 dni.

Przewidziane zasady zwrotu nie mogą mieć jednak zastosowania do przedstawionej w pytaniu sytuacji. Ustawodawca czyni w tym przypadku wyjątek określony w art. 97 ust. 5–7 ustawy. Dotyczy on podatników rozpoczynających wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu (podatników czynnych VAT) oraz podatników, którzy rozpoczęli wykonywanie tych czynności w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia wykonywania wewnątrzwspólnotowych transakcji dostawy i nabycia (zobowiązanych do zarejestrowania się jako podatnicy VAT UE). Dla nich termin zwrotu nadwyżki podatku wynosi zawsze 180 dni. Wyjątek ten ma zastosowanie właśnie do Państwa firmy. Skorzystanie z ogólnych zasad zwrotu przez firmę możliwe jest wyłącznie w następujących przypadkach:
• po upływie 12 miesięcy od rozpoczęcia działalności, jeżeli w tym okresie firma będzie się rozliczała z budżetem państwa terminowo,
• po złożeniu kaucji gwarancyjnej, zabezpieczenia majątkowego lub gwarancji bankowych w kwocie 250 000 zł.

Zasady wpłacania kaucji określone są rozporządzeniem Ministra Finansów z 7 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia trybu przyjmowania kaucji oraz określenia form zabezpieczenia majątkowego (Dz.U. Nr 58, poz. 560).

• art. 87, art. 97 ust. 5–8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA