REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie po rozpoczęciu działalności można otrzymać zwrot VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jakim terminie nowo powstały podatnik może ubiegać się o zwrot VAT w związku w wewnątrzunijną dostawą lub nabyciem - 60 czy 180 dni? Czy należy przy tym spełnić inne wymogi?
Nie została uiszczona kaucja. W jakiej wysokości można żądać zwrotu i czy w wysokości 100%? Dokonywane są u nas tylko transakcje opodatkowane 22%.
Jakie są warunki otrzymania zwrotu – czy zapłata całej należności za fakturę, czy tylko kwoty VAT z faktur? Czy należy również spełnić inne warunki niezbędne do otrzymania zwrotu, np. złożyć dokumenty potwierdzające?

RADA
Jeżeli podatnik prowadzi działalność krócej niż 12 miesięcy i nie złożył kaucji gwarancyjnej, może otrzymać zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wyłącznie w terminie 180 dni. Terminy zwrotu podatku w krótszym terminie, tj. na zasadach ogólnych, mogą mieć miejsce dopiero po upływie 12 miesięcy prowadzenia działalności, jeżeli w tym terminie firma rozliczać się będzie terminowo z podatków stanowiących dochody budżetu państwa.

UZASADNIENIE
W obowiązującym stanie prawnym zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym możliwy jest w dwu ustawowych terminach: 60 lub 180 dni. Każdy z nich przewidziany jest dla konkretnej sytuacji.
Zwrot podatku w terminie 60 dni dotyczy:
• kwoty podatku naliczonego od nabytych towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez przedsiębiorcę do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,
• kwoty podatku naliczonego od nabytych gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych przedsiębiorcy,
• kwoty stanowiącej 22% obrotu (wartości sprzedaży pomniejszonej o wartość należnego podatku) opodatkowanego stawkami VAT niższymi niż stawka 22%. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na poczet eksportu towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, pod warunkiem przedstawienia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego w kwocie odpowiadającej kwocie podatku, jaka byłaby należna, gdyby obrót dotyczył sprzedaży towarów na terytorium kraju,
• kwoty stanowiącej 22% obrotu z tytułu czynności, których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju, od których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (tj. jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju).

W terminie 60 dni przysługuje łączna kwota nadwyżki z powyższych tytułów. Ponadto podwyższenie kwoty nadwyżki podatku do zwrotu w tym terminie może nastąpić, jeżeli jest ona spowodowana sezonowością produkcji lub sezonowością wykonywanych usług albo sezonowością skupu produktów rolnych.

Pozostała kwota nadwyżki podatku podlega zwrotowi w terminie 180 dni. Termin ten ma zastosowanie przede wszystkim wówczas, gdy wykonywane są czynności podlegające opodatkowaniu wyłącznie stawką VAT 22% i nie nastąpi zakup środków trwałych lub gruntów zaliczanych do środków trwałych.

Możliwe jest również żądanie zwrotu nadwyżki podatku w skróconym terminie, odpowiednio z 60 do 25 dni i ze 180 do 60 dni, na umotywowany wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, z której wynika żądana kwota zwrotu. Warunkiem tego skrócenia jest:
• dokonanie zapłaty w całości, bezpośrednio wystawcy faktury, należności wynikających z faktur,
• zapłata podatku wynikająca z dokumentów celnych,
• wykazanie w deklaracji podatku należnego z tytułu WNT, importu usług lub dostawy, dla której podatnikiem jest nabywca
– jeżeli wykazana kwota podatku naliczonego w deklaracji wynika z tych tytułów.

Przykład
Firma dokonuje wyłącznie na terytorium kraju czynności opodatkowanych stawką VAT w wysokości 22%. W lipcu dokonała też WDT. Posiada dokumenty określone w art. 42 ustawy, potwierdzające tę dostawę. W lipcu wykazała następujące obroty:
– sprzedaż opodatkowaną stawką 22% w wysokości netto 30 000 zł, VAT należny 6600 zł,
– WDT o wartości 20 000 zł. Do dostawy przysługiwało jej prawo zastosowania stawki VAT 0%.
Zakupy towarów i usług 59 000 zł, VAT naliczony 12 500 zł.
Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym stanowi kwotę 5900 zł (12 500 – 6600).
Zwrot podatku na ogólnych zasadach przysługiwałby w następujących terminach:
– 60 dni w kwocie 22 x 20 000 = 4400 zł,
– 180 dni pozostała kwota, czyli 5900 – 4400 = 1500 zł.
Ponieważ firma uregulowała należności ze wszystkich faktur, z których wykazała kwotę podatku naliczonego, może żądać zwrotu kwoty 4400 zł w terminie 25 dni, a kwoty 1500 zł w terminie 60 dni.

Przewidziane zasady zwrotu nie mogą mieć jednak zastosowania do przedstawionej w pytaniu sytuacji. Ustawodawca czyni w tym przypadku wyjątek określony w art. 97 ust. 5–7 ustawy. Dotyczy on podatników rozpoczynających wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu (podatników czynnych VAT) oraz podatników, którzy rozpoczęli wykonywanie tych czynności w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia wykonywania wewnątrzwspólnotowych transakcji dostawy i nabycia (zobowiązanych do zarejestrowania się jako podatnicy VAT UE). Dla nich termin zwrotu nadwyżki podatku wynosi zawsze 180 dni. Wyjątek ten ma zastosowanie właśnie do Państwa firmy. Skorzystanie z ogólnych zasad zwrotu przez firmę możliwe jest wyłącznie w następujących przypadkach:
• po upływie 12 miesięcy od rozpoczęcia działalności, jeżeli w tym okresie firma będzie się rozliczała z budżetem państwa terminowo,
• po złożeniu kaucji gwarancyjnej, zabezpieczenia majątkowego lub gwarancji bankowych w kwocie 250 000 zł.

Zasady wpłacania kaucji określone są rozporządzeniem Ministra Finansów z 7 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia trybu przyjmowania kaucji oraz określenia form zabezpieczenia majątkowego (Dz.U. Nr 58, poz. 560).

• art. 87, art. 97 ust. 5–8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA