REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie po rozpoczęciu działalności można otrzymać zwrot VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jakim terminie nowo powstały podatnik może ubiegać się o zwrot VAT w związku w wewnątrzunijną dostawą lub nabyciem - 60 czy 180 dni? Czy należy przy tym spełnić inne wymogi?
Nie została uiszczona kaucja. W jakiej wysokości można żądać zwrotu i czy w wysokości 100%? Dokonywane są u nas tylko transakcje opodatkowane 22%.
Jakie są warunki otrzymania zwrotu – czy zapłata całej należności za fakturę, czy tylko kwoty VAT z faktur? Czy należy również spełnić inne warunki niezbędne do otrzymania zwrotu, np. złożyć dokumenty potwierdzające?

RADA
Jeżeli podatnik prowadzi działalność krócej niż 12 miesięcy i nie złożył kaucji gwarancyjnej, może otrzymać zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wyłącznie w terminie 180 dni. Terminy zwrotu podatku w krótszym terminie, tj. na zasadach ogólnych, mogą mieć miejsce dopiero po upływie 12 miesięcy prowadzenia działalności, jeżeli w tym terminie firma rozliczać się będzie terminowo z podatków stanowiących dochody budżetu państwa.

UZASADNIENIE
W obowiązującym stanie prawnym zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym możliwy jest w dwu ustawowych terminach: 60 lub 180 dni. Każdy z nich przewidziany jest dla konkretnej sytuacji.
Zwrot podatku w terminie 60 dni dotyczy:
• kwoty podatku naliczonego od nabytych towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez przedsiębiorcę do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,
• kwoty podatku naliczonego od nabytych gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych przedsiębiorcy,
• kwoty stanowiącej 22% obrotu (wartości sprzedaży pomniejszonej o wartość należnego podatku) opodatkowanego stawkami VAT niższymi niż stawka 22%. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na poczet eksportu towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, pod warunkiem przedstawienia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego w kwocie odpowiadającej kwocie podatku, jaka byłaby należna, gdyby obrót dotyczył sprzedaży towarów na terytorium kraju,
• kwoty stanowiącej 22% obrotu z tytułu czynności, których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju, od których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (tj. jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju).

W terminie 60 dni przysługuje łączna kwota nadwyżki z powyższych tytułów. Ponadto podwyższenie kwoty nadwyżki podatku do zwrotu w tym terminie może nastąpić, jeżeli jest ona spowodowana sezonowością produkcji lub sezonowością wykonywanych usług albo sezonowością skupu produktów rolnych.

Pozostała kwota nadwyżki podatku podlega zwrotowi w terminie 180 dni. Termin ten ma zastosowanie przede wszystkim wówczas, gdy wykonywane są czynności podlegające opodatkowaniu wyłącznie stawką VAT 22% i nie nastąpi zakup środków trwałych lub gruntów zaliczanych do środków trwałych.

Możliwe jest również żądanie zwrotu nadwyżki podatku w skróconym terminie, odpowiednio z 60 do 25 dni i ze 180 do 60 dni, na umotywowany wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, z której wynika żądana kwota zwrotu. Warunkiem tego skrócenia jest:
• dokonanie zapłaty w całości, bezpośrednio wystawcy faktury, należności wynikających z faktur,
• zapłata podatku wynikająca z dokumentów celnych,
• wykazanie w deklaracji podatku należnego z tytułu WNT, importu usług lub dostawy, dla której podatnikiem jest nabywca
– jeżeli wykazana kwota podatku naliczonego w deklaracji wynika z tych tytułów.

Przykład
Firma dokonuje wyłącznie na terytorium kraju czynności opodatkowanych stawką VAT w wysokości 22%. W lipcu dokonała też WDT. Posiada dokumenty określone w art. 42 ustawy, potwierdzające tę dostawę. W lipcu wykazała następujące obroty:
– sprzedaż opodatkowaną stawką 22% w wysokości netto 30 000 zł, VAT należny 6600 zł,
– WDT o wartości 20 000 zł. Do dostawy przysługiwało jej prawo zastosowania stawki VAT 0%.
Zakupy towarów i usług 59 000 zł, VAT naliczony 12 500 zł.
Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym stanowi kwotę 5900 zł (12 500 – 6600).
Zwrot podatku na ogólnych zasadach przysługiwałby w następujących terminach:
– 60 dni w kwocie 22 x 20 000 = 4400 zł,
– 180 dni pozostała kwota, czyli 5900 – 4400 = 1500 zł.
Ponieważ firma uregulowała należności ze wszystkich faktur, z których wykazała kwotę podatku naliczonego, może żądać zwrotu kwoty 4400 zł w terminie 25 dni, a kwoty 1500 zł w terminie 60 dni.

Przewidziane zasady zwrotu nie mogą mieć jednak zastosowania do przedstawionej w pytaniu sytuacji. Ustawodawca czyni w tym przypadku wyjątek określony w art. 97 ust. 5–7 ustawy. Dotyczy on podatników rozpoczynających wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu (podatników czynnych VAT) oraz podatników, którzy rozpoczęli wykonywanie tych czynności w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia wykonywania wewnątrzwspólnotowych transakcji dostawy i nabycia (zobowiązanych do zarejestrowania się jako podatnicy VAT UE). Dla nich termin zwrotu nadwyżki podatku wynosi zawsze 180 dni. Wyjątek ten ma zastosowanie właśnie do Państwa firmy. Skorzystanie z ogólnych zasad zwrotu przez firmę możliwe jest wyłącznie w następujących przypadkach:
• po upływie 12 miesięcy od rozpoczęcia działalności, jeżeli w tym okresie firma będzie się rozliczała z budżetem państwa terminowo,
• po złożeniu kaucji gwarancyjnej, zabezpieczenia majątkowego lub gwarancji bankowych w kwocie 250 000 zł.

Zasady wpłacania kaucji określone są rozporządzeniem Ministra Finansów z 7 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia trybu przyjmowania kaucji oraz określenia form zabezpieczenia majątkowego (Dz.U. Nr 58, poz. 560).

• art. 87, art. 97 ust. 5–8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA