REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki ma sprzedaż wierzytelności własnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. zawarła umowę cesji wierzytelności z firmą specjalizującą się w ściąganiu długów. Na mocy umowy kupujący zapłaci spółce 90% kwoty głównej, 0 zł za odsetki. Jakie skutki w podatku dochodowym i ewentualnie w innych podatkach spowoduje ta transakcja? Wierzytelność była zaliczona wcześniej do przychodów należnych.

RADA

Kwota uzyskana ze sprzedaży wierzytelności nie stanowi dochodu do opodatkowania. Stratę z tytułu sprzedaży wierzytelności można zaliczyć do kosztów podatkowych. Umowa sprzedaży w tym przypadku nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

UZASADNIENIE

Aby zbyć wierzytelność, wystarczy zawrzeć umowę sprzedaży, darowizny lub zamiany z nowym wierzycielem. Zgoda dłużnika na taką transakcję jest wymagana tylko w wyjątkowych sytuacjach. Umowa sprzedaży wierzytelności jest jednym ze sposobów zmiany wierzyciela. Przenosi ona na inną osobę wszystkie uprawnienia dotychczasowego wierzyciela. Sprzedawcy nie interesują dalsze losy wierzytelności, np. efekt postępowania windykacyjnego. Od momentu sprzedaży ryzyko związane z egzekucją wierzytelności przejmuje na siebie nowy wierzyciel. Kwota uzyskana ze sprzedaży jest oczywiście niższa od kwoty wierzytelności. Jest to podstawowa wada takich transakcji. Dzięki temu jednak wierzyciel unika przewlekłego, a przede wszystkim kosztownego postępowania windykacyjnego.

WAŻNE!
W momencie zawarcia umowy sprzedaży wierzytelności wszystkie uprawnienia względem dłużnika przechodzą na nabywcę. Dłużnikowi przysługują wobec nowego wierzyciela wszystkie zarzuty, jakie miał dotychczas.

Kwota uzyskana ze sprzedaży wierzytelności nie stanowi dochodu do opodatkowania w sytuacji opisanej przez Czytelnika. Wcześniej wierzytelność została zaliczona do przychodów należnych. Gdyby odsetki były sprzedawane razem z należnością główną, stanowiłyby przychód podatkowy z chwilą otrzymania za nie zapłaty. Tak też stwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śląskich w interpretacji podatkowej z 4 maja 2005 r., sygn. USPDI-423/1/4211/P/i/2/05:

(…) Wierzytelność powstała w ramach prowadzonej działalności, była zaliczona do przychodów należnych – stosownie do uregulowań zawartych w art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym dla osób prawnych z dnia 15.02.1992 r. (Dz.U. Nr 54, poz. 654 z 2000 r. ze zmianami), jak również wyłączono z przychodu kwotę należnego podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). A zatem, w omawianym stanie faktycznym, odsetki naliczone od należności głównej w umowie przelewu (cesji) będą stanowiły przychód podatkowy z chwilą otrzymania za nie zapłaty. Ponieważ sprzedana wierzytelność wcześniej stanowiła przychód należny, to jej sprzedaż przez wierzyciela nie spowoduje ponownego obowiązku jej opodatkowania.

Stratę ze sprzedaży wierzytelności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest uprzednie zaliczenie wierzytelności do przychodów należnych. Sposób prawidłowego ustalania wysokości straty ze sprzedaży wierzytelności własnej przedstawił Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni w interpretacji podatkowej z 13 października 2005 r., sygn. BP/423-0006/05. Podkreślił też wagę ustalenia właściwej ceny sprzedaży wierzytelności:

Należy jednak zwrócić uwagę na ustalenie prawidłowej wysokości straty, będącej różnicą pomiędzy ceną uzyskaną ze sprzedaży a wartością netto wierzytelności. Art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obliguje podatnika do określenia w umowie sprzedaży rzeczy i praw majątkowych, ich wartości wyrażonej w cenie rynkowej. W przeciwnym bowiem przypadku, jeśli cena określona w umowie sprzedaży znacznie odbiega od wartości rynkowej, następują sankcje określone w wymienionym przepisie.

PRZYKŁAD
Spółka o.o. sprzedaje wierzytelność zarachowaną wcześniej jako przychód należny o wartości 122 tys. zł (100 tys. zł netto, VAT – 22 tys. zł) za cenę 97 tys. zł. Strata bilansowa ze sprzedaży tej wierzytelności wynosi 25 tys. zł (122 000 zł – 97 000 zł). Strata podatkowa, którą można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wyniesie 3000 zł (100 000 zł – 97 000 zł).

Sprzedaż wierzytelności w sytuacji opisanej przez Czytelnika nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych. W myśl art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.

Aby skorzystać z wyłączenia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności musi być zatem opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub być z niego zwolniona. Jak określił w decyzji z 4 stycznia 2006 r., sygn. PBB3-4307/9-4/2005, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz załącznikiem nr 4 poz. 3 do ustawy z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) świadczenie usług pośrednictwa finansowego jest zwolnione od tego podatku, z wyjątkiem m.in. usług ściągania długów oraz faktoringu. Usługi skupu wierzytelności celem ich odsprzedaży lub windykacji należą do usług ściągania długów i faktoringu opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Umowa sprzedaży wierzytelności firmie zajmującej się profesjonalnie ściąganiem długów nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

• art. 509–518 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935
• art. 12 ust. 3 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1353
• art. 2 pkt 4 ustawy z 9 września 2004 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych – Dz.U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• art. 41 ustawy z 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199

Grzegorz Błażejczyk
ekspert podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA