REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki ma sprzedaż wierzytelności własnej

REKLAMA

Spółka z o.o. zawarła umowę cesji wierzytelności z firmą specjalizującą się w ściąganiu długów. Na mocy umowy kupujący zapłaci spółce 90% kwoty głównej, 0 zł za odsetki. Jakie skutki w podatku dochodowym i ewentualnie w innych podatkach spowoduje ta transakcja? Wierzytelność była zaliczona wcześniej do przychodów należnych.

RADA

Kwota uzyskana ze sprzedaży wierzytelności nie stanowi dochodu do opodatkowania. Stratę z tytułu sprzedaży wierzytelności można zaliczyć do kosztów podatkowych. Umowa sprzedaży w tym przypadku nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

UZASADNIENIE

Aby zbyć wierzytelność, wystarczy zawrzeć umowę sprzedaży, darowizny lub zamiany z nowym wierzycielem. Zgoda dłużnika na taką transakcję jest wymagana tylko w wyjątkowych sytuacjach. Umowa sprzedaży wierzytelności jest jednym ze sposobów zmiany wierzyciela. Przenosi ona na inną osobę wszystkie uprawnienia dotychczasowego wierzyciela. Sprzedawcy nie interesują dalsze losy wierzytelności, np. efekt postępowania windykacyjnego. Od momentu sprzedaży ryzyko związane z egzekucją wierzytelności przejmuje na siebie nowy wierzyciel. Kwota uzyskana ze sprzedaży jest oczywiście niższa od kwoty wierzytelności. Jest to podstawowa wada takich transakcji. Dzięki temu jednak wierzyciel unika przewlekłego, a przede wszystkim kosztownego postępowania windykacyjnego.

WAŻNE!
W momencie zawarcia umowy sprzedaży wierzytelności wszystkie uprawnienia względem dłużnika przechodzą na nabywcę. Dłużnikowi przysługują wobec nowego wierzyciela wszystkie zarzuty, jakie miał dotychczas.

Kwota uzyskana ze sprzedaży wierzytelności nie stanowi dochodu do opodatkowania w sytuacji opisanej przez Czytelnika. Wcześniej wierzytelność została zaliczona do przychodów należnych. Gdyby odsetki były sprzedawane razem z należnością główną, stanowiłyby przychód podatkowy z chwilą otrzymania za nie zapłaty. Tak też stwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śląskich w interpretacji podatkowej z 4 maja 2005 r., sygn. USPDI-423/1/4211/P/i/2/05:

(…) Wierzytelność powstała w ramach prowadzonej działalności, była zaliczona do przychodów należnych – stosownie do uregulowań zawartych w art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym dla osób prawnych z dnia 15.02.1992 r. (Dz.U. Nr 54, poz. 654 z 2000 r. ze zmianami), jak również wyłączono z przychodu kwotę należnego podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). A zatem, w omawianym stanie faktycznym, odsetki naliczone od należności głównej w umowie przelewu (cesji) będą stanowiły przychód podatkowy z chwilą otrzymania za nie zapłaty. Ponieważ sprzedana wierzytelność wcześniej stanowiła przychód należny, to jej sprzedaż przez wierzyciela nie spowoduje ponownego obowiązku jej opodatkowania.

Stratę ze sprzedaży wierzytelności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest uprzednie zaliczenie wierzytelności do przychodów należnych. Sposób prawidłowego ustalania wysokości straty ze sprzedaży wierzytelności własnej przedstawił Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni w interpretacji podatkowej z 13 października 2005 r., sygn. BP/423-0006/05. Podkreślił też wagę ustalenia właściwej ceny sprzedaży wierzytelności:

Należy jednak zwrócić uwagę na ustalenie prawidłowej wysokości straty, będącej różnicą pomiędzy ceną uzyskaną ze sprzedaży a wartością netto wierzytelności. Art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obliguje podatnika do określenia w umowie sprzedaży rzeczy i praw majątkowych, ich wartości wyrażonej w cenie rynkowej. W przeciwnym bowiem przypadku, jeśli cena określona w umowie sprzedaży znacznie odbiega od wartości rynkowej, następują sankcje określone w wymienionym przepisie.

PRZYKŁAD
Spółka o.o. sprzedaje wierzytelność zarachowaną wcześniej jako przychód należny o wartości 122 tys. zł (100 tys. zł netto, VAT – 22 tys. zł) za cenę 97 tys. zł. Strata bilansowa ze sprzedaży tej wierzytelności wynosi 25 tys. zł (122 000 zł – 97 000 zł). Strata podatkowa, którą można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wyniesie 3000 zł (100 000 zł – 97 000 zł).

Sprzedaż wierzytelności w sytuacji opisanej przez Czytelnika nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych. W myśl art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.

Aby skorzystać z wyłączenia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności musi być zatem opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub być z niego zwolniona. Jak określił w decyzji z 4 stycznia 2006 r., sygn. PBB3-4307/9-4/2005, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz załącznikiem nr 4 poz. 3 do ustawy z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) świadczenie usług pośrednictwa finansowego jest zwolnione od tego podatku, z wyjątkiem m.in. usług ściągania długów oraz faktoringu. Usługi skupu wierzytelności celem ich odsprzedaży lub windykacji należą do usług ściągania długów i faktoringu opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Umowa sprzedaży wierzytelności firmie zajmującej się profesjonalnie ściąganiem długów nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

• art. 509–518 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935
• art. 12 ust. 3 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1353
• art. 2 pkt 4 ustawy z 9 września 2004 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych – Dz.U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• art. 41 ustawy z 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199

Grzegorz Błażejczyk
ekspert podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA