REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki ma sprzedaż wierzytelności własnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. zawarła umowę cesji wierzytelności z firmą specjalizującą się w ściąganiu długów. Na mocy umowy kupujący zapłaci spółce 90% kwoty głównej, 0 zł za odsetki. Jakie skutki w podatku dochodowym i ewentualnie w innych podatkach spowoduje ta transakcja? Wierzytelność była zaliczona wcześniej do przychodów należnych.

RADA

Kwota uzyskana ze sprzedaży wierzytelności nie stanowi dochodu do opodatkowania. Stratę z tytułu sprzedaży wierzytelności można zaliczyć do kosztów podatkowych. Umowa sprzedaży w tym przypadku nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

UZASADNIENIE

Aby zbyć wierzytelność, wystarczy zawrzeć umowę sprzedaży, darowizny lub zamiany z nowym wierzycielem. Zgoda dłużnika na taką transakcję jest wymagana tylko w wyjątkowych sytuacjach. Umowa sprzedaży wierzytelności jest jednym ze sposobów zmiany wierzyciela. Przenosi ona na inną osobę wszystkie uprawnienia dotychczasowego wierzyciela. Sprzedawcy nie interesują dalsze losy wierzytelności, np. efekt postępowania windykacyjnego. Od momentu sprzedaży ryzyko związane z egzekucją wierzytelności przejmuje na siebie nowy wierzyciel. Kwota uzyskana ze sprzedaży jest oczywiście niższa od kwoty wierzytelności. Jest to podstawowa wada takich transakcji. Dzięki temu jednak wierzyciel unika przewlekłego, a przede wszystkim kosztownego postępowania windykacyjnego.

WAŻNE!
W momencie zawarcia umowy sprzedaży wierzytelności wszystkie uprawnienia względem dłużnika przechodzą na nabywcę. Dłużnikowi przysługują wobec nowego wierzyciela wszystkie zarzuty, jakie miał dotychczas.

Kwota uzyskana ze sprzedaży wierzytelności nie stanowi dochodu do opodatkowania w sytuacji opisanej przez Czytelnika. Wcześniej wierzytelność została zaliczona do przychodów należnych. Gdyby odsetki były sprzedawane razem z należnością główną, stanowiłyby przychód podatkowy z chwilą otrzymania za nie zapłaty. Tak też stwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śląskich w interpretacji podatkowej z 4 maja 2005 r., sygn. USPDI-423/1/4211/P/i/2/05:

(…) Wierzytelność powstała w ramach prowadzonej działalności, była zaliczona do przychodów należnych – stosownie do uregulowań zawartych w art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym dla osób prawnych z dnia 15.02.1992 r. (Dz.U. Nr 54, poz. 654 z 2000 r. ze zmianami), jak również wyłączono z przychodu kwotę należnego podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). A zatem, w omawianym stanie faktycznym, odsetki naliczone od należności głównej w umowie przelewu (cesji) będą stanowiły przychód podatkowy z chwilą otrzymania za nie zapłaty. Ponieważ sprzedana wierzytelność wcześniej stanowiła przychód należny, to jej sprzedaż przez wierzyciela nie spowoduje ponownego obowiązku jej opodatkowania.

Stratę ze sprzedaży wierzytelności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest uprzednie zaliczenie wierzytelności do przychodów należnych. Sposób prawidłowego ustalania wysokości straty ze sprzedaży wierzytelności własnej przedstawił Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni w interpretacji podatkowej z 13 października 2005 r., sygn. BP/423-0006/05. Podkreślił też wagę ustalenia właściwej ceny sprzedaży wierzytelności:

Należy jednak zwrócić uwagę na ustalenie prawidłowej wysokości straty, będącej różnicą pomiędzy ceną uzyskaną ze sprzedaży a wartością netto wierzytelności. Art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obliguje podatnika do określenia w umowie sprzedaży rzeczy i praw majątkowych, ich wartości wyrażonej w cenie rynkowej. W przeciwnym bowiem przypadku, jeśli cena określona w umowie sprzedaży znacznie odbiega od wartości rynkowej, następują sankcje określone w wymienionym przepisie.

PRZYKŁAD
Spółka o.o. sprzedaje wierzytelność zarachowaną wcześniej jako przychód należny o wartości 122 tys. zł (100 tys. zł netto, VAT – 22 tys. zł) za cenę 97 tys. zł. Strata bilansowa ze sprzedaży tej wierzytelności wynosi 25 tys. zł (122 000 zł – 97 000 zł). Strata podatkowa, którą można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wyniesie 3000 zł (100 000 zł – 97 000 zł).

Sprzedaż wierzytelności w sytuacji opisanej przez Czytelnika nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych. W myśl art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.

Aby skorzystać z wyłączenia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności musi być zatem opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub być z niego zwolniona. Jak określił w decyzji z 4 stycznia 2006 r., sygn. PBB3-4307/9-4/2005, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz załącznikiem nr 4 poz. 3 do ustawy z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) świadczenie usług pośrednictwa finansowego jest zwolnione od tego podatku, z wyjątkiem m.in. usług ściągania długów oraz faktoringu. Usługi skupu wierzytelności celem ich odsprzedaży lub windykacji należą do usług ściągania długów i faktoringu opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Umowa sprzedaży wierzytelności firmie zajmującej się profesjonalnie ściąganiem długów nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

• art. 509–518 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935
• art. 12 ust. 3 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1353
• art. 2 pkt 4 ustawy z 9 września 2004 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych – Dz.U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• art. 41 ustawy z 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199

Grzegorz Błażejczyk
ekspert podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA