REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy istnieje możliwość skorygowania faktur, jeśli podatnik nie był uprawniony do ich wystawiania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od momentu rozpoczęcia działalności zamiast rachunków błędnie wystawiałem faktury VAT. Czy można naprawić ten błąd? Jestem podatnikiem zwolnionym z VAT. Na fakturach nie wykazywałem VAT.

RADA

Niestety, nie istnieje możliwość naprawienia błędu, o którym mowa w pytaniu. Sposobem na naprawienie błędów występujących na fakturze jest wystawienie innej faktury – faktury korygującej, ewentualnie noty korygującej, ale nie wystawienie np. rachunku korygującego. Faktura wystawiona i doręczona, mimo że w omawianym przypadku nie rodzi obowiązku odprowadzenia do US podatku należnego, jest fakturą wprowadzoną do obrotu prawnego. Dlatego nie ma możliwości anulowania tej faktury.

UZASADNIENIE

Obowiązanymi do wystawiania faktur oznaczonych wyrazami „Faktura VAT” są jedynie zarejestrowani podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej. Ponadto faktury wystawiają również podatnicy, którzy podlegają opodatkowaniu z tytułu dokonanej wewnątrzwspólnotowej dostawy nowego środka transportu.

Podatnicy zwolnieni, tzw. „podatnicy VAT zwolnieni”, są zobowiązani do wystawiania rachunków, o których mowa w art. 87–90 Ordynacji podatkowej. Wymienione przepisy nakładają na podatników prowadzących działalność gospodarczą lub wykonujących wolne zawody obowiązek – na żądanie kupującego lub usługobiorcy – wystawiania rachunków potwierdzających dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi, odzwierciedlających rzeczywisty przebieg dokonanej operacji, istotny z punktu widzenia prawa podatkowego.

W przypadku wystawienia faktury podatnik obowiązany jest do zapłaty podatku wynikającego z tej faktury. Ustawa o VAT stanowi, że w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest zobowiązana do jego zapłaty. Oczywiście, jeżeli podatnik wystawi fakturę dokumentującą czynność zwolnioną podlegającą opodatkowaniu, podatek nie wystąpi. Jednak z uwagi na fakt, że faktura przez doręczenie odbiorcy wprowadzana jest do obrotu prawnego, rodzi to określone skutki prawne. Ewentualne poprawienie błędów zaistniałych na fakturze może być dokonane tylko przez wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę, jak też noty korygującej przez nabywcę (w zależności od tego, których danych na fakturze dotyczy błąd). Nie istnieje możliwość wystawienia rachunku, który korygowałby błędne wystawienie faktury.

Powyższe stanowisko potwierdza m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego – Ośrodek Zamiejscowy w Białymstoku (wyrok NSA z 8 grudnia 1999 r., SA/Bk 1626/98, wydany pod rządami ówcześnie obowiązującej ustawy, ale aktualny w swojej treści), w którym postawiono następujące tezy mające analogiczne zastosowanie do przedmiotowej sprawy:

• „Żaden z przepisów (...) nie przewiduje korekty faktury lub rachunku uproszczonego poprzez wystawienie faktury zamiast rachunku uproszczonego albo rachunku uproszczonego zamiast faktury”.

• „Faktura VAT i rachunek uproszczony to dwa różne dokumenty, a różnice wynikają z treści przepisów § 38 i § 51 powołanego wyżej rozporządzenia

(chodzi o ówcześnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z 15 grudnia 1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym – Dz.U. z 1997 r. Nr 156, poz. 1024 – przyp. autora). Wystawienie rachunku uproszczonego zamiast faktury VAT nie daje podstawy do wystawienia rachunku korygującego”.

W omawianej sytuacji nie istnieje też możliwość anulowania faktury. Anulować możemy tylko faktury niewprowadzone do obrotu. Możliwość anulowania faktur, jako praktyczna i realna droga „wycofania się” podatnika z faktu błędnego ich wystawienia, dotyczy wyłącznie tych faktur, które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnopodatkowego, np. przez doręczenie ich kontrahentom. W przypadku wprowadzenia takich faktur do obrotu prawnego pozostaje jedynie wspomniana wcześniej możliwość dokonania ich korekt. Anulowanie faktury nie wywołuje obowiązku zapłaty VAT należnego. Wyjątek stanowi przypadek, w którym VAT należny wynikający z anulowanej faktury zostanie wykazany w deklaracji VAT-7.

„(...) Wprawdzie możliwość anulowania faktur VAT (jako sposób skorygowania zaistniałego błędu) nie została wyraźnie przez ustawodawcę przewidziana, jednak w praktyce należy uznać za dopuszczalne jej stosowanie jako praktyczną i realną drogę do »wycofania się« podatnika z faktu błędnego ich wystawienia. Należy jednak w tym miejscu podkreślić, iż anulowanie faktur VAT powinno dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych, które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentowi). Natomiast w przypadku wprowadzenia do obrotu prawnego dokumentów potwierdzających dokonanie sprzedaży pozostaje jedynie możliwość wystawienia korekt faktur VAT na zasadach przewidzianych przepisami prawa (§ 16 i § 17 ww. rozporządzenia Ministra Finansów)”.

Takie stanowisko w omawianej kwestii wyraził Urząd Skarbowy w Sosnowcu (pismo z 6 stycznia 2006 r., PP IV/443-129/05).

• § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
• art. 106, art. 108 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 87–90 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1031

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA