REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy istnieje możliwość skorygowania faktur, jeśli podatnik nie był uprawniony do ich wystawiania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od momentu rozpoczęcia działalności zamiast rachunków błędnie wystawiałem faktury VAT. Czy można naprawić ten błąd? Jestem podatnikiem zwolnionym z VAT. Na fakturach nie wykazywałem VAT.

RADA

Niestety, nie istnieje możliwość naprawienia błędu, o którym mowa w pytaniu. Sposobem na naprawienie błędów występujących na fakturze jest wystawienie innej faktury – faktury korygującej, ewentualnie noty korygującej, ale nie wystawienie np. rachunku korygującego. Faktura wystawiona i doręczona, mimo że w omawianym przypadku nie rodzi obowiązku odprowadzenia do US podatku należnego, jest fakturą wprowadzoną do obrotu prawnego. Dlatego nie ma możliwości anulowania tej faktury.

UZASADNIENIE

Obowiązanymi do wystawiania faktur oznaczonych wyrazami „Faktura VAT” są jedynie zarejestrowani podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej. Ponadto faktury wystawiają również podatnicy, którzy podlegają opodatkowaniu z tytułu dokonanej wewnątrzwspólnotowej dostawy nowego środka transportu.

Podatnicy zwolnieni, tzw. „podatnicy VAT zwolnieni”, są zobowiązani do wystawiania rachunków, o których mowa w art. 87–90 Ordynacji podatkowej. Wymienione przepisy nakładają na podatników prowadzących działalność gospodarczą lub wykonujących wolne zawody obowiązek – na żądanie kupującego lub usługobiorcy – wystawiania rachunków potwierdzających dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi, odzwierciedlających rzeczywisty przebieg dokonanej operacji, istotny z punktu widzenia prawa podatkowego.

W przypadku wystawienia faktury podatnik obowiązany jest do zapłaty podatku wynikającego z tej faktury. Ustawa o VAT stanowi, że w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest zobowiązana do jego zapłaty. Oczywiście, jeżeli podatnik wystawi fakturę dokumentującą czynność zwolnioną podlegającą opodatkowaniu, podatek nie wystąpi. Jednak z uwagi na fakt, że faktura przez doręczenie odbiorcy wprowadzana jest do obrotu prawnego, rodzi to określone skutki prawne. Ewentualne poprawienie błędów zaistniałych na fakturze może być dokonane tylko przez wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę, jak też noty korygującej przez nabywcę (w zależności od tego, których danych na fakturze dotyczy błąd). Nie istnieje możliwość wystawienia rachunku, który korygowałby błędne wystawienie faktury.

Powyższe stanowisko potwierdza m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego – Ośrodek Zamiejscowy w Białymstoku (wyrok NSA z 8 grudnia 1999 r., SA/Bk 1626/98, wydany pod rządami ówcześnie obowiązującej ustawy, ale aktualny w swojej treści), w którym postawiono następujące tezy mające analogiczne zastosowanie do przedmiotowej sprawy:

• „Żaden z przepisów (...) nie przewiduje korekty faktury lub rachunku uproszczonego poprzez wystawienie faktury zamiast rachunku uproszczonego albo rachunku uproszczonego zamiast faktury”.

• „Faktura VAT i rachunek uproszczony to dwa różne dokumenty, a różnice wynikają z treści przepisów § 38 i § 51 powołanego wyżej rozporządzenia

(chodzi o ówcześnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z 15 grudnia 1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym – Dz.U. z 1997 r. Nr 156, poz. 1024 – przyp. autora). Wystawienie rachunku uproszczonego zamiast faktury VAT nie daje podstawy do wystawienia rachunku korygującego”.

W omawianej sytuacji nie istnieje też możliwość anulowania faktury. Anulować możemy tylko faktury niewprowadzone do obrotu. Możliwość anulowania faktur, jako praktyczna i realna droga „wycofania się” podatnika z faktu błędnego ich wystawienia, dotyczy wyłącznie tych faktur, które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnopodatkowego, np. przez doręczenie ich kontrahentom. W przypadku wprowadzenia takich faktur do obrotu prawnego pozostaje jedynie wspomniana wcześniej możliwość dokonania ich korekt. Anulowanie faktury nie wywołuje obowiązku zapłaty VAT należnego. Wyjątek stanowi przypadek, w którym VAT należny wynikający z anulowanej faktury zostanie wykazany w deklaracji VAT-7.

„(...) Wprawdzie możliwość anulowania faktur VAT (jako sposób skorygowania zaistniałego błędu) nie została wyraźnie przez ustawodawcę przewidziana, jednak w praktyce należy uznać za dopuszczalne jej stosowanie jako praktyczną i realną drogę do »wycofania się« podatnika z faktu błędnego ich wystawienia. Należy jednak w tym miejscu podkreślić, iż anulowanie faktur VAT powinno dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych, które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentowi). Natomiast w przypadku wprowadzenia do obrotu prawnego dokumentów potwierdzających dokonanie sprzedaży pozostaje jedynie możliwość wystawienia korekt faktur VAT na zasadach przewidzianych przepisami prawa (§ 16 i § 17 ww. rozporządzenia Ministra Finansów)”.

Takie stanowisko w omawianej kwestii wyraził Urząd Skarbowy w Sosnowcu (pismo z 6 stycznia 2006 r., PP IV/443-129/05).

• § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
• art. 106, art. 108 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 87–90 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1031

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA