REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy istnieje możliwość skorygowania faktur, jeśli podatnik nie był uprawniony do ich wystawiania

REKLAMA

Od momentu rozpoczęcia działalności zamiast rachunków błędnie wystawiałem faktury VAT. Czy można naprawić ten błąd? Jestem podatnikiem zwolnionym z VAT. Na fakturach nie wykazywałem VAT.

RADA

Niestety, nie istnieje możliwość naprawienia błędu, o którym mowa w pytaniu. Sposobem na naprawienie błędów występujących na fakturze jest wystawienie innej faktury – faktury korygującej, ewentualnie noty korygującej, ale nie wystawienie np. rachunku korygującego. Faktura wystawiona i doręczona, mimo że w omawianym przypadku nie rodzi obowiązku odprowadzenia do US podatku należnego, jest fakturą wprowadzoną do obrotu prawnego. Dlatego nie ma możliwości anulowania tej faktury.

UZASADNIENIE

Obowiązanymi do wystawiania faktur oznaczonych wyrazami „Faktura VAT” są jedynie zarejestrowani podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej. Ponadto faktury wystawiają również podatnicy, którzy podlegają opodatkowaniu z tytułu dokonanej wewnątrzwspólnotowej dostawy nowego środka transportu.

Podatnicy zwolnieni, tzw. „podatnicy VAT zwolnieni”, są zobowiązani do wystawiania rachunków, o których mowa w art. 87–90 Ordynacji podatkowej. Wymienione przepisy nakładają na podatników prowadzących działalność gospodarczą lub wykonujących wolne zawody obowiązek – na żądanie kupującego lub usługobiorcy – wystawiania rachunków potwierdzających dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi, odzwierciedlających rzeczywisty przebieg dokonanej operacji, istotny z punktu widzenia prawa podatkowego.

W przypadku wystawienia faktury podatnik obowiązany jest do zapłaty podatku wynikającego z tej faktury. Ustawa o VAT stanowi, że w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest zobowiązana do jego zapłaty. Oczywiście, jeżeli podatnik wystawi fakturę dokumentującą czynność zwolnioną podlegającą opodatkowaniu, podatek nie wystąpi. Jednak z uwagi na fakt, że faktura przez doręczenie odbiorcy wprowadzana jest do obrotu prawnego, rodzi to określone skutki prawne. Ewentualne poprawienie błędów zaistniałych na fakturze może być dokonane tylko przez wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę, jak też noty korygującej przez nabywcę (w zależności od tego, których danych na fakturze dotyczy błąd). Nie istnieje możliwość wystawienia rachunku, który korygowałby błędne wystawienie faktury.

Powyższe stanowisko potwierdza m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego – Ośrodek Zamiejscowy w Białymstoku (wyrok NSA z 8 grudnia 1999 r., SA/Bk 1626/98, wydany pod rządami ówcześnie obowiązującej ustawy, ale aktualny w swojej treści), w którym postawiono następujące tezy mające analogiczne zastosowanie do przedmiotowej sprawy:

• „Żaden z przepisów (...) nie przewiduje korekty faktury lub rachunku uproszczonego poprzez wystawienie faktury zamiast rachunku uproszczonego albo rachunku uproszczonego zamiast faktury”.

• „Faktura VAT i rachunek uproszczony to dwa różne dokumenty, a różnice wynikają z treści przepisów § 38 i § 51 powołanego wyżej rozporządzenia

(chodzi o ówcześnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z 15 grudnia 1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym – Dz.U. z 1997 r. Nr 156, poz. 1024 – przyp. autora). Wystawienie rachunku uproszczonego zamiast faktury VAT nie daje podstawy do wystawienia rachunku korygującego”.

W omawianej sytuacji nie istnieje też możliwość anulowania faktury. Anulować możemy tylko faktury niewprowadzone do obrotu. Możliwość anulowania faktur, jako praktyczna i realna droga „wycofania się” podatnika z faktu błędnego ich wystawienia, dotyczy wyłącznie tych faktur, które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnopodatkowego, np. przez doręczenie ich kontrahentom. W przypadku wprowadzenia takich faktur do obrotu prawnego pozostaje jedynie wspomniana wcześniej możliwość dokonania ich korekt. Anulowanie faktury nie wywołuje obowiązku zapłaty VAT należnego. Wyjątek stanowi przypadek, w którym VAT należny wynikający z anulowanej faktury zostanie wykazany w deklaracji VAT-7.

„(...) Wprawdzie możliwość anulowania faktur VAT (jako sposób skorygowania zaistniałego błędu) nie została wyraźnie przez ustawodawcę przewidziana, jednak w praktyce należy uznać za dopuszczalne jej stosowanie jako praktyczną i realną drogę do »wycofania się« podatnika z faktu błędnego ich wystawienia. Należy jednak w tym miejscu podkreślić, iż anulowanie faktur VAT powinno dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych, które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentowi). Natomiast w przypadku wprowadzenia do obrotu prawnego dokumentów potwierdzających dokonanie sprzedaży pozostaje jedynie możliwość wystawienia korekt faktur VAT na zasadach przewidzianych przepisami prawa (§ 16 i § 17 ww. rozporządzenia Ministra Finansów)”.

Takie stanowisko w omawianej kwestii wyraził Urząd Skarbowy w Sosnowcu (pismo z 6 stycznia 2006 r., PP IV/443-129/05).

• § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
• art. 106, art. 108 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 87–90 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1031

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA