REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy skorygować podatek, jeśli nastąpiła zmiana przeznaczenia towaru

REKLAMA

Firma zajmuje się sprowadzaniem i sprzedażą opon samochodowych. Ma siedem samochodów, które są wykorzystywane w prowadzonej działalności. Siedem kompletów opon zimowych, zakupionych z przeznaczeniem do sprzedaży, czyli jako towar handlowy, zostało przez nas zużytych do wymiany w naszych firmowych samochodach. Czy teraz powinniśmy skorygować podatek naliczony, który wcześniej został przez nas odliczony od całości zamówienia?

RADA

Nie muszą Państwo korygować podatku naliczonego. Z pytania wynika, że prowadzicie działalność gospodarczą opodatkowaną. Zakupione opony zostały zatem wykorzystane w związku z działalnością opodatkowaną. Inaczej by było, gdyby prowadzili Państwo również działalność zwolnioną. Wówczas należałoby dokonać częściowej korekty podatku.

UZASADNIENIE

Wszyscy podatnicy VAT czynni mają prawo do odliczania VAT naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi, nawet jeśli wcześniej towary zostały zakupione jako handlowe z przeznaczeniem na sprzedaż opodatkowaną VAT. Jeżeli zostały następnie wykorzystane przez podatnika na potrzeby prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, ale również opodatkowanej - nie trzeba robić korekty.

Potwierdzeniem tej tezy jest treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Stanowi on o tym, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatek ten będzie równy sumie kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Tak też przedstawia się sytuacja w Państwa przypadku. Działalność handlowa w zakresie sprzedaży opon to działalność opodatkowana VAT, zatem samochody są przez was wykorzystywane podczas prowadzenia tejże działalności. Nie ma w takim razie konieczności korygowania deklaracji podatkowych, w których dokonaliście odliczenia całego podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu opon zimowych z przeznaczeniem na sprzedaż.
 

WAŻNE!
Podatnik nie ma obowiązku korygowania odliczonego podatku naliczonego, jeśli po zmianie przeznaczenia towaru jest on w dalszym ciągu związany czy wykorzystywany na potrzeby prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej.

Inaczej by się sytuacja przedstawiała, gdyby działalność, podczas której będą wykorzystywane samochody, była zwolniona z VAT. W takiej sytuacji musieliby Państwo dokonać korekty. Przepisy ustawy o VAT zabraniają bowiem odliczania VAT naliczonego związanego z wykonywaniem czynności zwolnionych z VAT.

Potwierdzeniem takiego stanowiska jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów z 16 sierpnia 2006 r. nr 1438/443/206/83/AO. W uzasadnieniu czytamy: „Strona prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż hurtowa wyposażenia sanitarno-grzewczego dla budownictwa. W chwili obecnej Spółka buduje budynek mieszkalny z przeznaczeniem znajdujących się w nim lokali mieszkalnych na wynajem. W związku z trwającymi pracami wykończeniowymi budowanego budynku mieszkalnego Strona przekazuje wcześniej zakupione jako towar handlowy grzejniki na wyposażenie ww. budynku. Jednakże dokonując zakupu grzejników, Spółka dokonała w deklaracji VAT-7 obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących ich nabycie. Strona ma wątpliwości, czy w związku z przekazaniem ww. grzejników na wyposażenie budynku mieszkalnego przeznaczonego na wynajem (sprzedaż zwolniona) ma obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego odliczonego w poprzednich okresach. Mając powyższe na uwadze, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż w przedstawionym stanie faktycznym przekazanie grzejników (zakupionych jako towary handlowe) na wyposażenie budynku mieszkalnego przeznaczonego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na wynajem (sprzedaż zwolniona), od zakupu których Strona dokonała obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, traktując je jako towary handlowe do dalszej odsprzedaży (sprzedaż opodatkowana), rodzi obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje wyłącznie w przypadku wykorzystywania zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych”.
 

Podstawa prawna:
- art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Magdalena Jabłecka
ekspert w zakresie VAT
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA