REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy skorygować podatek, jeśli nastąpiła zmiana przeznaczenia towaru

REKLAMA

Firma zajmuje się sprowadzaniem i sprzedażą opon samochodowych. Ma siedem samochodów, które są wykorzystywane w prowadzonej działalności. Siedem kompletów opon zimowych, zakupionych z przeznaczeniem do sprzedaży, czyli jako towar handlowy, zostało przez nas zużytych do wymiany w naszych firmowych samochodach. Czy teraz powinniśmy skorygować podatek naliczony, który wcześniej został przez nas odliczony od całości zamówienia?

RADA

Nie muszą Państwo korygować podatku naliczonego. Z pytania wynika, że prowadzicie działalność gospodarczą opodatkowaną. Zakupione opony zostały zatem wykorzystane w związku z działalnością opodatkowaną. Inaczej by było, gdyby prowadzili Państwo również działalność zwolnioną. Wówczas należałoby dokonać częściowej korekty podatku.

UZASADNIENIE

Wszyscy podatnicy VAT czynni mają prawo do odliczania VAT naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi, nawet jeśli wcześniej towary zostały zakupione jako handlowe z przeznaczeniem na sprzedaż opodatkowaną VAT. Jeżeli zostały następnie wykorzystane przez podatnika na potrzeby prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, ale również opodatkowanej - nie trzeba robić korekty.

Potwierdzeniem tej tezy jest treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Stanowi on o tym, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatek ten będzie równy sumie kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Tak też przedstawia się sytuacja w Państwa przypadku. Działalność handlowa w zakresie sprzedaży opon to działalność opodatkowana VAT, zatem samochody są przez was wykorzystywane podczas prowadzenia tejże działalności. Nie ma w takim razie konieczności korygowania deklaracji podatkowych, w których dokonaliście odliczenia całego podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu opon zimowych z przeznaczeniem na sprzedaż.
 

WAŻNE!
Podatnik nie ma obowiązku korygowania odliczonego podatku naliczonego, jeśli po zmianie przeznaczenia towaru jest on w dalszym ciągu związany czy wykorzystywany na potrzeby prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej.

Inaczej by się sytuacja przedstawiała, gdyby działalność, podczas której będą wykorzystywane samochody, była zwolniona z VAT. W takiej sytuacji musieliby Państwo dokonać korekty. Przepisy ustawy o VAT zabraniają bowiem odliczania VAT naliczonego związanego z wykonywaniem czynności zwolnionych z VAT.

Potwierdzeniem takiego stanowiska jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów z 16 sierpnia 2006 r. nr 1438/443/206/83/AO. W uzasadnieniu czytamy: „Strona prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż hurtowa wyposażenia sanitarno-grzewczego dla budownictwa. W chwili obecnej Spółka buduje budynek mieszkalny z przeznaczeniem znajdujących się w nim lokali mieszkalnych na wynajem. W związku z trwającymi pracami wykończeniowymi budowanego budynku mieszkalnego Strona przekazuje wcześniej zakupione jako towar handlowy grzejniki na wyposażenie ww. budynku. Jednakże dokonując zakupu grzejników, Spółka dokonała w deklaracji VAT-7 obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących ich nabycie. Strona ma wątpliwości, czy w związku z przekazaniem ww. grzejników na wyposażenie budynku mieszkalnego przeznaczonego na wynajem (sprzedaż zwolniona) ma obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego odliczonego w poprzednich okresach. Mając powyższe na uwadze, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż w przedstawionym stanie faktycznym przekazanie grzejników (zakupionych jako towary handlowe) na wyposażenie budynku mieszkalnego przeznaczonego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na wynajem (sprzedaż zwolniona), od zakupu których Strona dokonała obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, traktując je jako towary handlowe do dalszej odsprzedaży (sprzedaż opodatkowana), rodzi obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje wyłącznie w przypadku wykorzystywania zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych”.
 

Podstawa prawna:
- art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Magdalena Jabłecka
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA