REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy skorygować podatek, jeśli nastąpiła zmiana przeznaczenia towaru

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma zajmuje się sprowadzaniem i sprzedażą opon samochodowych. Ma siedem samochodów, które są wykorzystywane w prowadzonej działalności. Siedem kompletów opon zimowych, zakupionych z przeznaczeniem do sprzedaży, czyli jako towar handlowy, zostało przez nas zużytych do wymiany w naszych firmowych samochodach. Czy teraz powinniśmy skorygować podatek naliczony, który wcześniej został przez nas odliczony od całości zamówienia?

RADA

Nie muszą Państwo korygować podatku naliczonego. Z pytania wynika, że prowadzicie działalność gospodarczą opodatkowaną. Zakupione opony zostały zatem wykorzystane w związku z działalnością opodatkowaną. Inaczej by było, gdyby prowadzili Państwo również działalność zwolnioną. Wówczas należałoby dokonać częściowej korekty podatku.

UZASADNIENIE

Wszyscy podatnicy VAT czynni mają prawo do odliczania VAT naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi, nawet jeśli wcześniej towary zostały zakupione jako handlowe z przeznaczeniem na sprzedaż opodatkowaną VAT. Jeżeli zostały następnie wykorzystane przez podatnika na potrzeby prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, ale również opodatkowanej - nie trzeba robić korekty.

Potwierdzeniem tej tezy jest treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Stanowi on o tym, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatek ten będzie równy sumie kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Tak też przedstawia się sytuacja w Państwa przypadku. Działalność handlowa w zakresie sprzedaży opon to działalność opodatkowana VAT, zatem samochody są przez was wykorzystywane podczas prowadzenia tejże działalności. Nie ma w takim razie konieczności korygowania deklaracji podatkowych, w których dokonaliście odliczenia całego podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu opon zimowych z przeznaczeniem na sprzedaż.
 

WAŻNE!
Podatnik nie ma obowiązku korygowania odliczonego podatku naliczonego, jeśli po zmianie przeznaczenia towaru jest on w dalszym ciągu związany czy wykorzystywany na potrzeby prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej.

Inaczej by się sytuacja przedstawiała, gdyby działalność, podczas której będą wykorzystywane samochody, była zwolniona z VAT. W takiej sytuacji musieliby Państwo dokonać korekty. Przepisy ustawy o VAT zabraniają bowiem odliczania VAT naliczonego związanego z wykonywaniem czynności zwolnionych z VAT.

Potwierdzeniem takiego stanowiska jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów z 16 sierpnia 2006 r. nr 1438/443/206/83/AO. W uzasadnieniu czytamy: „Strona prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż hurtowa wyposażenia sanitarno-grzewczego dla budownictwa. W chwili obecnej Spółka buduje budynek mieszkalny z przeznaczeniem znajdujących się w nim lokali mieszkalnych na wynajem. W związku z trwającymi pracami wykończeniowymi budowanego budynku mieszkalnego Strona przekazuje wcześniej zakupione jako towar handlowy grzejniki na wyposażenie ww. budynku. Jednakże dokonując zakupu grzejników, Spółka dokonała w deklaracji VAT-7 obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących ich nabycie. Strona ma wątpliwości, czy w związku z przekazaniem ww. grzejników na wyposażenie budynku mieszkalnego przeznaczonego na wynajem (sprzedaż zwolniona) ma obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego odliczonego w poprzednich okresach. Mając powyższe na uwadze, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż w przedstawionym stanie faktycznym przekazanie grzejników (zakupionych jako towary handlowe) na wyposażenie budynku mieszkalnego przeznaczonego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na wynajem (sprzedaż zwolniona), od zakupu których Strona dokonała obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, traktując je jako towary handlowe do dalszej odsprzedaży (sprzedaż opodatkowana), rodzi obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje wyłącznie w przypadku wykorzystywania zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych”.
 

Podstawa prawna:
- art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Magdalena Jabłecka
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA