REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można dokonać zmiany roku podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka rozpoczęła działalność 20 czerwca 2006 r. Jej rok podatkowy trwa od 1 czerwca do 31 maja roku następnego. Zarząd podjął decyzję o zmianie roku podatkowego na pokrywający się z rokiem kalendarzowym.

W jakim terminie należy złożyć zawiadomienie o zmianie i jaką powinno ono przyjąć formę? Czy jednolity tekst zmienionej umowy spółki wystarczy? Czy pierwszy po zmianie rok podatkowy powinien się skończyć 31 grudnia 2006 r. (tj. trwać 7 miesięcy), czy 31 grudnia 2007 r. (tj. trwać 19 miesięcy)? Czy rok podatkowy rozpoczynający się w 2006 r. i kończący w 2007 r. będzie miał wpływ na sposób rozliczania się spółki z podatku dochodowego od osób prawnych w świetle najnowszych zmian?

RADA

Zawiadomienie w formie opisanej przez spółkę spełnia wymogi ustawowe i powinno zostać złożone w terminie do 30 czerwca 2007 r. Bieżący rok podatkowy spółki skończy się według zasad dotychczasowych, tj. 31 maja 2007 r. Natomiast pierwszy po zmianie rok podatkowy będzie trwał od 1 czerwca 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., tj. przez okres 19 miesięcy. Ze względu na przesunięty względem roku kalendarzowego rok podatkowy spółka będzie stosować ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym w 2006 r. (nie zaś w wersji po zmianach) do 31 maja 2007 r. Stare przepisy obowiązują zatem spółkę do końca jej bieżącego roku podatkowego.

UZASADNIENIE

Rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa stanowi inaczej. Wynika to wprost z Ordynacji podatkowej. W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca określił, że rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy. Wyjątek dotyczy podatników, którzy postanowili inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe podatników i zawiadomią o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności (jak to ma miejsce w zapytaniu) pierwszy rok podatkowy trwa od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego albo do ostatniego dnia wybranego roku podatkowego, nie dłużej jednak niż dwanaście kolejnych miesięcy kalendarzowych. Jeżeli zawiadomienie o wyborze innego niż kalendarzowy roku podatkowego zostało złożone w urzędzie skarbowym w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności, to spółka prawidłowo rozpoznała swój pierwszy rok podatkowy.

W razie zmiany roku podatkowego pierwszym po zmianie rokiem podatkowym jest okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.
 

Ważne!
W razie zmiany roku podatkowego pierwszym po zmianie rokiem podatkowym jest okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego.
 

Zawiadomienie, o zmianie roku podatkowego powinno być złożone przez spółkę najpóźniej w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego (tj. do 30 czerwca 2007 r.).

Tylko zmiana zgłoszona w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego (w przypadku spółki do 30 czerwca), może skutkować zmianą długości roku podatkowego. W opisanym przez spółkę stanie faktycznym termin zgłoszenia zmiany roku podatkowego nie spowoduje wydłużenia, ani tym bardziej skrócenia obecnego roku podatkowego spółki. Rok podatkowy skończy się dla spółki 31 maja 2007 r., czyli według dotychczasowych zasad. Natomiast pierwszym rokiem podatkowym po zmianie będzie rok podatkowy trwający od 1 czerwca 2007 r. (tj. od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego) do 31 grudnia 2008 r. (tj. do końca roku podatkowego nowo przyjętego). Oczywiście, jeżeli spółka zawiadomi urząd skarbowy w terminie.

Podsumowując, nie ma możliwości, aby przez złożenie zawiadomienia o zmianie roku podatkowego w grudniu spółka zamknęła (a więc de facto - skróciła) swój rok podatkowy do 31 grudnia 2006 r.

Ustawa nie określa, w jakiej formie należy dokonać zawiadomienia o zmianie roku podatkowego. Można więc przyjąć, że dopuszczalna jest w zasadzie każda forma zawiadomienia, z której dostatecznie jasno wynika wola podatnika przyjęcia innego roku podatkowego niż kalendarzowy. W literaturze i orzecznictwie nie ma żadnych wątpliwości, że złożenie w urzędzie umowy spółki, w której określono rok podatkowy podatnika, spełnia zadość wymaganiom ustawowym.

Przepisy przejściowe

Spółka musi także uwzględnić przepisy przejściowe zawarte w ustawie o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na ich mocy podatnicy, których rok podatkowy rozpoczął się przed 1 stycznia 2007 r. i zakończy się po tym dniu, stosują do przyjętego przez siebie roku podatkowego ustawę w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. W praktyce oznacza to m.in., że spółka w miesiącach od stycznia do maja 2007 r. (tj. w pozostałych miesiącach roku podatkowego rozpoczętego w czerwcu 2006 r., a przypadających już na okres obowiązywania nowych przepisów) będzie musiała składać miesięczne deklaracje CIT-2 pomimo faktu, że obowiązek ich składania zostanie zniesiony z dniem 1 stycznia 2007 r.

Co istotne, należy pamiętać, że pojęcia roku obrotowego, które często pojawia się w umowach spółek, oraz roku podatkowego nie są tożsame - choć w praktyce rok podatkowy najczęściej pokrywa się z rokiem obrotowym.

Stanowisko takie zajął Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań Nowe Miasto w postanowieniu w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego z 12 września 2005 r., nr ZDA/423-16/05. Stwierdził, że spółka (osoba prawna), która nie była dotychczas podatnikiem, aby skutecznie dokonać wyboru roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy, musiała zawiadomić organ podatkowy w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności. Spółka, dokonując rejestracji, złożyła akt notarialny z umową spółki, w której określono jedynie czas trwania roku obrotowego. W związku z tym przyjęto, że nie dopełniono jednego z warunków pozwalających na przyjęcie roku podatkowego innego niż kalendarzowy.
 

Warto jeszcze dodać, że w przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności w drugiej połowie roku kalendarzowego i wybrania roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność (czyli np. od 1 października 2006 r. do 31 grudnia 2007 r.). Spółka nie będzie mogła zastosować jednak tego przepisu z uwagi na rozpoczęcie działalności w pierwszej połowie roku (czerwiec).
 

Podstawa prawna:
- art. 8 ust. 1-5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589
- art. 2 ustawy z 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589
- art. 11 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590

Marcin Gawlik
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA