REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy sporządza sprawozdanie spółka w organizacji

REKLAMA

Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością została zawarta 29 grudnia 2006 r. Złożone zostały również dokumenty o wpis do KRS, ale do tej pory (18 stycznia 2007 r.) firma nie otrzymała decyzji. Kiedy powinniśmy otworzyć księgi rachunkowe i za jaki okres sporządzić pierwsze sprawozdanie finansowe?


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji jako podmiot podlegający przepisom ustawy o rachunkowości, obowiązana jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a w konsekwencji również do sporządzenia sprawozdania finansowego. Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, spółka w organizacji powinna otworzyć księgi na dzień rozpoczęcia działalności, którym jest dzień pierwszego zdarzenia wywołującego skutki o charakterze majątkowym lub finansowym, w ciągu piętnastu dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia.


Takim zdarzeniem wywołującym wyżej wymienione skutki jest przykładowo wniesienie wkładów na pokrycie kapitału zakładowego, który to fakt powinien znaleźć odzwierciedlenie w oświadczeniu wspólników, składanym z innymi dokumentami wraz z wnioskiem o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego.

W świetle powyższego, spółka powinna otworzyć księgi we wskazanym wcześniej terminie. Natomiast sprawozdanie finansowe sporządzane jest m.in. na ostatni dzień kończący rok obrotowy.


Z przepisów ustawy o rachunkowości, nie wynika dla spółki w organizacji obowiązek zamknięcia ksiąg i sporządzenia sprawozdania finansowego na dzień poprzedzający dzień uzyskania statusu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.


W omawianym przypadku zakładając, że rok obrotowy spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym, sprawozdanie finansowe może zostać sporządzone na dzień 31 grudnia 2006 r. lub na dzień 31 grudnia 2007 r.


Jeżeli otwarcie ksiąg miało miejsce w 2007 roku, wtedy sprawozdanie finansowe powinno być sporządzone na dzień 31 grudnia 2007 r.


Jeżeli wkłady wniesiono w 2006 roku, wtedy od decyzji spółki zależy, na który z wyżej wymienionych terminów sporządzone będzie sprawozdanie finansowe.

W przypadku gdy spółka podejmie decyzję o połączeniu ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego za 2006 rok z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za 2007 rok, wtedy sprawozdanie finansowe powinno być sporządzone na dzień 31 grudnia 2007 r.


W przeciwnym wypadku spółka powinna sporządzić sprawozdanie finansowe na dzień 31 grudnia 2006 r.


Pamiętać przy tym należy, iż decyzja dotycząca czasu trwania pierwszego roku obrotowego w wymiarze dłuższym niż 12 miesięcy kalendarzowych powinna wynikać z umowy spółki. Fakt ten powinien zostać potwierdzony przez kierownika jednostki w przyjętej dokumentacji opisującej politykę rachunkowości spółki.


Wniosek

Spółka może podjąć decyzję o połączeniu ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego za 2006 rok z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za 2007 rok. Wtedy sprawozdanie finansowe powinno być sporządzone na dzień 31 grudnia 2007 r.

W takim przypadku decyzja dotycząca czasu trwania pierwszego roku obrotowego w wymiarze dłuższym niż 12 miesięcy kalendarzowych powinna wynikać z umowy spółki. Fakt ten powinien zostać potwierdzony przez kierownika jednostki w przyjętej dokumentacji opisującej politykę rachunkowości spółki.


Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA