REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie konsekwencje grożą podatnikowi za niezastosowanie się do treści wezwania organu podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Strona udzieliła pełnomocnictwa. Pełnomocnik złożył do organu podatkowego prowadzącego postępowanie podatkowe odpis pełnomocnictwa. Urząd skarbowy wysłał do pełnomocnika wezwanie do osobistego zgłoszenia się przez stronę w celu złożenia wyjaśnień w toczącym się postępowaniu. Czy strona ma obowiązek zgłoszenia się na takie wezwanie, pomimo że jest reprezentowana przez pełnomocnika?
Jakie są konsekwencje dla strony w przypadku niezastosowania się do treści wezwania?

RADA


Strona postępowania ma obowiązek zgłosić się osobiście w celu złożenia wyjaśnień. Nie ma znaczenia, że wcześniej ustanowiła pełnomocnika do reprezentowania jej w postępowaniu podatkowym. W pewnych przypadkach za niestawiennictwo grozi podatnikowi grzywna. Szczegóły w uzasadnieniu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


uzasadnienie


Przepisy Ordynacji podatkowej przewidują, że strona postępowania podatkowego może działać przez pełnomocnika. Wówczas do akt sprawy trzeba złożyć na piśmie pełnomocnictwo w oryginale lub jego urzędowy odpis. Można je również zgłosić ustnie do protokołu. Po ustanowieniu przez stronę pełnomocnika to z nim organ prowadzący postępowanie prowadzi wszelką korespondencję w sprawie, np. żąda wyjaśnień, dostarczenia dodatkowych dokumentów. Często organy podatkowe, chcąc wykluczyć możliwość popełnienia jakiegokolwiek uchybienia proceduralnego, wysyłają pisma zarówno do pełnomocnika, jak i do strony postępowania. Jednak pismo doręczone stronie, która ma pełnomocnika, nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Dopiero od doręczenia pisma pełnomocnikowi liczy się wszelkie terminy procesowe.


PRZYKŁAD

REKLAMA


Urząd skarbowy prowadzi postępowanie podatkowe, w którym podatnik ustanowił pełnomocnika. Organ podatkowy chciał wysłuchać wyjaśnień strony. Wysłał do pełnomocnika 16 lutego wezwanie dla strony do osobistego stawiennictwa w siedzibie urzędu w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma. Wezwanie tej samej treści wysłał do strony. Pełnomocnik wyjechał na krótki urlop i wezwanie otrzymał po powrocie 28 lutego, a stronie doręczono je już 21 lutego. W tym przypadku siedmiodniowy termin na zgłoszenie się do urzędu skarbowego będzie liczony od 28 lutego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Są sytuacje, gdy strona postępowania, mimo ustanowienia pełnomocnika, musi zgłosić się do organu podatkowego. Dzieje się tak w przypadku, gdy charakter czynności, której ma dokonać strona, wymaga jej osobistego działania. Takim przykładem jest wezwanie do złożenia wyjaśnień, o którym mowa w pytaniu Czytelnika. Osobiste stawienie się strony w celu złożenia wyjaśnień w sprawie nie może być zastąpione przez pisemne oświadczenie, ani też działanie pełnomocnika. RRola pełnomocnika może w takim przypadku ograniczyć się do towarzyszenia podatnikowi.


W razie nieusprawiedliwionego niestawiennictwa może wezwanemu (stronie, pełnomocnikowi) grozić określona kara porządkowa. Wymienia ją art. 262 Ordynacji podatkowej. Katalog kar ma charakter zamknięty. Oznacza to, że nie może być zastosowana inna kara niż tam wymieniona. Jest to grzywna w wysokości do 2500 zł.

 

O ukaraniu grzywną organ podatkowy orzeka w formie postanowienia, na które służy zażalenie. Termin płatności nałożonej kary wynosi 7 dni od dnia otrzymania postanowienia o ukaraniu. W przypadku nieuiszczenia grzywny w terminie zostanie ona ściągnięta w trybie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych. Jednak w przypadku usprawiedliwienia niestawiennictwa organ podatkowy, który karę nałożył, może ją uchylić. O uchyleniu kary decyduje również w formie postanowienia.


Poza tym kara może być zastosowana wyłącznie wtedy, gdy w wezwaniu do osobistego stawiennictwa było pouczenie o skutkach niezastosowania się do treści wezwania. Jeżeli pouczenia nie było, organ podatkowy nie może zastosować kary porządkowej. Takie stanowisko wyraził NSA w orzeczeniu z 29 sierpnia 2002 r., sygn. akt PP 2003/5/62:

"Warunkiem wymierzenia kary porządkowej w związku z niedopełnieniem obowiązku określonego w art. 262 o.p. jest ponadto pouczenie przez organ podatkowy osoby zobowiązanej do jego wykonania o skutkach niezastosowania się do wezwania".


Należy podkreślić, że organy podatkowe mogą stosować kary porządkowe wyłącznie w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym lub kontrolnym. Przepisy o karach porządkowych nie mają zastosowania w związku z postępowaniem sprawdzającym. Potwierdza to orzeczenie NSA z 7 stycznia 2000 r., sygn. akt I SA/Ka 963/98:

"Organ podatkowy ma prawo nałożenia kary porządkowej (art. 262 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) tylko w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym (dział IV ustawy) lub kontrolnym (dział VI - art. 292 ustawy). Zachowanie podatników w toku postępowania sprawdzającego (dział V ustawy), a także w związku z innymi czynnościami urzędowymi organów podatkowych nie jest zagrożone karą porządkową."


Podsumowując, strona ma obowiązek zgłoszenia się na wezwanie organu podatkowego nawet wtedy, gdy działa w postępowaniu przez pełnomocnika. Za niestawiennictwo strona może być ukarana grzywną, pod warunkiem że w wezwaniu została o tym pouczona. Kolejnym negatywnym skutkiem może być utrata przez stronę okazji do szczegółowego przedstawienia własnych argumentów.

Podstawa prawna:

- art. 136, 137, 262-263 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. Nr 225, poz. 163

- art. 121 i 122 ustawy z 17 czerwca 1996 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 225, poz. 1954; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 187, poz. 1381


Grzegorz Błażejczyk

ekspert w zakresie postępowania podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA