REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie konsekwencje grożą podatnikowi za niezastosowanie się do treści wezwania organu podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Strona udzieliła pełnomocnictwa. Pełnomocnik złożył do organu podatkowego prowadzącego postępowanie podatkowe odpis pełnomocnictwa. Urząd skarbowy wysłał do pełnomocnika wezwanie do osobistego zgłoszenia się przez stronę w celu złożenia wyjaśnień w toczącym się postępowaniu. Czy strona ma obowiązek zgłoszenia się na takie wezwanie, pomimo że jest reprezentowana przez pełnomocnika?
Jakie są konsekwencje dla strony w przypadku niezastosowania się do treści wezwania?

RADA


Strona postępowania ma obowiązek zgłosić się osobiście w celu złożenia wyjaśnień. Nie ma znaczenia, że wcześniej ustanowiła pełnomocnika do reprezentowania jej w postępowaniu podatkowym. W pewnych przypadkach za niestawiennictwo grozi podatnikowi grzywna. Szczegóły w uzasadnieniu.

REKLAMA

Autopromocja


uzasadnienie


Przepisy Ordynacji podatkowej przewidują, że strona postępowania podatkowego może działać przez pełnomocnika. Wówczas do akt sprawy trzeba złożyć na piśmie pełnomocnictwo w oryginale lub jego urzędowy odpis. Można je również zgłosić ustnie do protokołu. Po ustanowieniu przez stronę pełnomocnika to z nim organ prowadzący postępowanie prowadzi wszelką korespondencję w sprawie, np. żąda wyjaśnień, dostarczenia dodatkowych dokumentów. Często organy podatkowe, chcąc wykluczyć możliwość popełnienia jakiegokolwiek uchybienia proceduralnego, wysyłają pisma zarówno do pełnomocnika, jak i do strony postępowania. Jednak pismo doręczone stronie, która ma pełnomocnika, nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Dopiero od doręczenia pisma pełnomocnikowi liczy się wszelkie terminy procesowe.


PRZYKŁAD


Urząd skarbowy prowadzi postępowanie podatkowe, w którym podatnik ustanowił pełnomocnika. Organ podatkowy chciał wysłuchać wyjaśnień strony. Wysłał do pełnomocnika 16 lutego wezwanie dla strony do osobistego stawiennictwa w siedzibie urzędu w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma. Wezwanie tej samej treści wysłał do strony. Pełnomocnik wyjechał na krótki urlop i wezwanie otrzymał po powrocie 28 lutego, a stronie doręczono je już 21 lutego. W tym przypadku siedmiodniowy termin na zgłoszenie się do urzędu skarbowego będzie liczony od 28 lutego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Są sytuacje, gdy strona postępowania, mimo ustanowienia pełnomocnika, musi zgłosić się do organu podatkowego. Dzieje się tak w przypadku, gdy charakter czynności, której ma dokonać strona, wymaga jej osobistego działania. Takim przykładem jest wezwanie do złożenia wyjaśnień, o którym mowa w pytaniu Czytelnika. Osobiste stawienie się strony w celu złożenia wyjaśnień w sprawie nie może być zastąpione przez pisemne oświadczenie, ani też działanie pełnomocnika. RRola pełnomocnika może w takim przypadku ograniczyć się do towarzyszenia podatnikowi.


W razie nieusprawiedliwionego niestawiennictwa może wezwanemu (stronie, pełnomocnikowi) grozić określona kara porządkowa. Wymienia ją art. 262 Ordynacji podatkowej. Katalog kar ma charakter zamknięty. Oznacza to, że nie może być zastosowana inna kara niż tam wymieniona. Jest to grzywna w wysokości do 2500 zł.

 

O ukaraniu grzywną organ podatkowy orzeka w formie postanowienia, na które służy zażalenie. Termin płatności nałożonej kary wynosi 7 dni od dnia otrzymania postanowienia o ukaraniu. W przypadku nieuiszczenia grzywny w terminie zostanie ona ściągnięta w trybie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych. Jednak w przypadku usprawiedliwienia niestawiennictwa organ podatkowy, który karę nałożył, może ją uchylić. O uchyleniu kary decyduje również w formie postanowienia.


Poza tym kara może być zastosowana wyłącznie wtedy, gdy w wezwaniu do osobistego stawiennictwa było pouczenie o skutkach niezastosowania się do treści wezwania. Jeżeli pouczenia nie było, organ podatkowy nie może zastosować kary porządkowej. Takie stanowisko wyraził NSA w orzeczeniu z 29 sierpnia 2002 r., sygn. akt PP 2003/5/62:

"Warunkiem wymierzenia kary porządkowej w związku z niedopełnieniem obowiązku określonego w art. 262 o.p. jest ponadto pouczenie przez organ podatkowy osoby zobowiązanej do jego wykonania o skutkach niezastosowania się do wezwania".


Należy podkreślić, że organy podatkowe mogą stosować kary porządkowe wyłącznie w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym lub kontrolnym. Przepisy o karach porządkowych nie mają zastosowania w związku z postępowaniem sprawdzającym. Potwierdza to orzeczenie NSA z 7 stycznia 2000 r., sygn. akt I SA/Ka 963/98:

"Organ podatkowy ma prawo nałożenia kary porządkowej (art. 262 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) tylko w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym (dział IV ustawy) lub kontrolnym (dział VI - art. 292 ustawy). Zachowanie podatników w toku postępowania sprawdzającego (dział V ustawy), a także w związku z innymi czynnościami urzędowymi organów podatkowych nie jest zagrożone karą porządkową."


Podsumowując, strona ma obowiązek zgłoszenia się na wezwanie organu podatkowego nawet wtedy, gdy działa w postępowaniu przez pełnomocnika. Za niestawiennictwo strona może być ukarana grzywną, pod warunkiem że w wezwaniu została o tym pouczona. Kolejnym negatywnym skutkiem może być utrata przez stronę okazji do szczegółowego przedstawienia własnych argumentów.

Podstawa prawna:

- art. 136, 137, 262-263 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. Nr 225, poz. 163

- art. 121 i 122 ustawy z 17 czerwca 1996 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 225, poz. 1954; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 187, poz. 1381


Grzegorz Błażejczyk

ekspert w zakresie postępowania podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA