REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie konsekwencje grożą podatnikowi za niezastosowanie się do treści wezwania organu podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Strona udzieliła pełnomocnictwa. Pełnomocnik złożył do organu podatkowego prowadzącego postępowanie podatkowe odpis pełnomocnictwa. Urząd skarbowy wysłał do pełnomocnika wezwanie do osobistego zgłoszenia się przez stronę w celu złożenia wyjaśnień w toczącym się postępowaniu. Czy strona ma obowiązek zgłoszenia się na takie wezwanie, pomimo że jest reprezentowana przez pełnomocnika?
Jakie są konsekwencje dla strony w przypadku niezastosowania się do treści wezwania?

RADA


Strona postępowania ma obowiązek zgłosić się osobiście w celu złożenia wyjaśnień. Nie ma znaczenia, że wcześniej ustanowiła pełnomocnika do reprezentowania jej w postępowaniu podatkowym. W pewnych przypadkach za niestawiennictwo grozi podatnikowi grzywna. Szczegóły w uzasadnieniu.

REKLAMA

REKLAMA


uzasadnienie


Przepisy Ordynacji podatkowej przewidują, że strona postępowania podatkowego może działać przez pełnomocnika. Wówczas do akt sprawy trzeba złożyć na piśmie pełnomocnictwo w oryginale lub jego urzędowy odpis. Można je również zgłosić ustnie do protokołu. Po ustanowieniu przez stronę pełnomocnika to z nim organ prowadzący postępowanie prowadzi wszelką korespondencję w sprawie, np. żąda wyjaśnień, dostarczenia dodatkowych dokumentów. Często organy podatkowe, chcąc wykluczyć możliwość popełnienia jakiegokolwiek uchybienia proceduralnego, wysyłają pisma zarówno do pełnomocnika, jak i do strony postępowania. Jednak pismo doręczone stronie, która ma pełnomocnika, nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Dopiero od doręczenia pisma pełnomocnikowi liczy się wszelkie terminy procesowe.


PRZYKŁAD

REKLAMA


Urząd skarbowy prowadzi postępowanie podatkowe, w którym podatnik ustanowił pełnomocnika. Organ podatkowy chciał wysłuchać wyjaśnień strony. Wysłał do pełnomocnika 16 lutego wezwanie dla strony do osobistego stawiennictwa w siedzibie urzędu w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma. Wezwanie tej samej treści wysłał do strony. Pełnomocnik wyjechał na krótki urlop i wezwanie otrzymał po powrocie 28 lutego, a stronie doręczono je już 21 lutego. W tym przypadku siedmiodniowy termin na zgłoszenie się do urzędu skarbowego będzie liczony od 28 lutego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Są sytuacje, gdy strona postępowania, mimo ustanowienia pełnomocnika, musi zgłosić się do organu podatkowego. Dzieje się tak w przypadku, gdy charakter czynności, której ma dokonać strona, wymaga jej osobistego działania. Takim przykładem jest wezwanie do złożenia wyjaśnień, o którym mowa w pytaniu Czytelnika. Osobiste stawienie się strony w celu złożenia wyjaśnień w sprawie nie może być zastąpione przez pisemne oświadczenie, ani też działanie pełnomocnika. RRola pełnomocnika może w takim przypadku ograniczyć się do towarzyszenia podatnikowi.


W razie nieusprawiedliwionego niestawiennictwa może wezwanemu (stronie, pełnomocnikowi) grozić określona kara porządkowa. Wymienia ją art. 262 Ordynacji podatkowej. Katalog kar ma charakter zamknięty. Oznacza to, że nie może być zastosowana inna kara niż tam wymieniona. Jest to grzywna w wysokości do 2500 zł.

 

O ukaraniu grzywną organ podatkowy orzeka w formie postanowienia, na które służy zażalenie. Termin płatności nałożonej kary wynosi 7 dni od dnia otrzymania postanowienia o ukaraniu. W przypadku nieuiszczenia grzywny w terminie zostanie ona ściągnięta w trybie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych. Jednak w przypadku usprawiedliwienia niestawiennictwa organ podatkowy, który karę nałożył, może ją uchylić. O uchyleniu kary decyduje również w formie postanowienia.


Poza tym kara może być zastosowana wyłącznie wtedy, gdy w wezwaniu do osobistego stawiennictwa było pouczenie o skutkach niezastosowania się do treści wezwania. Jeżeli pouczenia nie było, organ podatkowy nie może zastosować kary porządkowej. Takie stanowisko wyraził NSA w orzeczeniu z 29 sierpnia 2002 r., sygn. akt PP 2003/5/62:

"Warunkiem wymierzenia kary porządkowej w związku z niedopełnieniem obowiązku określonego w art. 262 o.p. jest ponadto pouczenie przez organ podatkowy osoby zobowiązanej do jego wykonania o skutkach niezastosowania się do wezwania".


Należy podkreślić, że organy podatkowe mogą stosować kary porządkowe wyłącznie w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym lub kontrolnym. Przepisy o karach porządkowych nie mają zastosowania w związku z postępowaniem sprawdzającym. Potwierdza to orzeczenie NSA z 7 stycznia 2000 r., sygn. akt I SA/Ka 963/98:

"Organ podatkowy ma prawo nałożenia kary porządkowej (art. 262 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) tylko w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym (dział IV ustawy) lub kontrolnym (dział VI - art. 292 ustawy). Zachowanie podatników w toku postępowania sprawdzającego (dział V ustawy), a także w związku z innymi czynnościami urzędowymi organów podatkowych nie jest zagrożone karą porządkową."


Podsumowując, strona ma obowiązek zgłoszenia się na wezwanie organu podatkowego nawet wtedy, gdy działa w postępowaniu przez pełnomocnika. Za niestawiennictwo strona może być ukarana grzywną, pod warunkiem że w wezwaniu została o tym pouczona. Kolejnym negatywnym skutkiem może być utrata przez stronę okazji do szczegółowego przedstawienia własnych argumentów.

Podstawa prawna:

- art. 136, 137, 262-263 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. Nr 225, poz. 163

- art. 121 i 122 ustawy z 17 czerwca 1996 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 225, poz. 1954; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 187, poz. 1381


Grzegorz Błażejczyk

ekspert w zakresie postępowania podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA