REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup usług marketingowych od niemieckiej firmy stanowi import usług

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. Niemiecka firma świadczy na naszą rzecz usługi marketingowe. Czy dochodzi do importu usług? Jeśli tak, jak go rozliczyć?

RADA

Zakładając, że chodzi o usługi marketingowe klasyfikowane jako usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.14), zakup takich usług od podatnika niemieckiego stanowi dla Państwa import usług.

UZASADNIENIE

Odpowiedź należy rozpocząć od zwrócenia uwagi, że pojęcie usług marketingowych jest bardzo szerokie. Zgodnie z definicją słownikową (z internetowego słownika języka polskiego - http://sjp.pwn.pl/) marketingiem jest działalność polegająca na kształtowaniu stosunków między producentem a odbiorcą towarów, dotycząca w szczególności ustalania wielkości produkcji, określania cen, metod dystrybucji, usług gwarancyjnych, reklamy i promocji sprzedaży. Z kolei Popularny słownik języka polskiego (pod red. naukową prof. dr. hab. Bogusława Dunaja, Warszawa 2000) definiuje marketing jako „wszelkie działania przedsiębiorstwa podejmowane w celu poznania i zaspokojenia potrzeb rynku, a także celowe kształtowanie potrzeb rynku za pomocą reklamy, akwizycji itp.”.
W praktyce usługi marketingu są najczęściej klasyfikowane jako usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.14). Zakładam, że o nabycie takich właśnie usług chodzi w pytaniu.

Usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.14) są zaliczane do grupy tzw. usług niematerialnych (art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT). W konsekwencji miejsce świadczenia takich usług nabywanych przez polskiego podatnika (tj. podatnika mającego stałe miejsce prowadzenia działalności, siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce) znajduje się na terytorium Polski (art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy). Oznacza to, że w przypadku gdy usługi te świadczy podatnik zagraniczny (tj. niemający siedziby ani miejsca zamieszkania lub miejsca stałego pobytu w Polsce), nabycie tych usług przez polskiego podatnika stanowi dla niego import usług (art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy). Dotyczy to zarówno zakupów usług marketingowych dokonywanych od podatników z państw członkowskich, jak i zakupów usług marketingowych dokonywanych od podatników z państw nienależących do Unii Europejskiej.

Przykładowo można w tym wypadku zacytować postanowienie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego z Wrocławia z 13 września 2005 r., nr PP II 443/1/176/179/05. Czytamy w nim m.in., że:
„Z treści pisma wynika, że Podatnik dokonuje zakupu usług doradztwa w zakresie reklamy, prowadzenia działalności gospodarczej, badania rynku od kontrahentów z Serbii, Szwajcarii i Grecji, a zatem w przedmiotowym przypadku zastosowanie ma zasada zawarta w cytowanym powyżej art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. (...) Zatem usługi będące przedmiotem zapytania, świadczone na rzecz Spółki przez kontrahentów z Serbii, Szwajcarii i Grecji, winny być opodatkowane w kraju usługobiorcy, tj. w Polsce. Opodatkowanie tych usług ma miejsce na zasadach określonych dla importu usług, gdyż spełnione są warunki z art. 2 pkt 9 ww. ustawy do uznania tych usług jako importowych. Oznacza to, że usługi kontrahentów zagranicznych na rzecz podatnika polskiego w przedmiotowym zakresie są opodatkowane w Polsce na zasadach importu usług, a zobowiązanym do obliczenia i odprowadzenia podatku jest polski podatnik”.

Ważne!
Usługi doradztwa są uznawane za tzw. usługi niematerialne. Świadczone przez zagranicznego kontrahenta na rzecz polskiego podatnika podlegają opodatkowaniu w kraju usługobiorcy.

W konsekwencji nabycie przez Państwa usług marketingowych od firmy niemieckiej stanowi dla Państwa import usług (zakładając, że są to usługi klasyfikowane jako usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania).

Rozliczenie podatku z tytułu importu usług marketingowych wygląda następująco:
- obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia przez polskiego podatnika faktury wewnętrznej (część specjalistów oraz organów podatkowych uważa, że chodzi o fakturę wystawianą przez podatnika zagranicznego), nie później jednak niż 7 dnia, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 19 w zw. z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT), przy czym jeżeli przed wykonaniem usługi marketingowej zagraniczny usługodawca otrzyma część należności (przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę), obowiązek podatkowy powstanie częściowo z chwilą otrzymania tej części (art. 19 ust. 19 w zw. z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT),
- rozliczenie podatku odbywa się w oparciu o fakturę wewnętrzną (w przypadku zaliczek - fakturę wewnętrzną zaliczkową), przy czym jest możliwe wystawianie zbiorczych faktur wewnętrznych za poszczególne okresy rozliczeniowe (art. 106 ust. 7 ustawy),
- rozliczenie to dokonywane jest w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał), w którym powstał obowiązek podatkowy, w poz. 34 i 35 tych deklaracji (rzadziej w ramach deklaracji VAT-8 lub VAT-9),
- podatek należny z tytułu importu usług stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu (również w ramach deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy - art. 86 ust. 2 pkt 4 w zw. z poz. art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT); w konsekwencji w zakresie, w jakim podatek ten podlega odliczeniu (a więc w zakresie, w jakim usługi marketingowe są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), import usług jest wykazywany również w poz. 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K.

Podstawa prawna:
- art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 19, art. 27 ust. 3 pkt 2 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 3, art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA