REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup usług marketingowych od niemieckiej firmy stanowi import usług

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. Niemiecka firma świadczy na naszą rzecz usługi marketingowe. Czy dochodzi do importu usług? Jeśli tak, jak go rozliczyć?

RADA

Zakładając, że chodzi o usługi marketingowe klasyfikowane jako usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.14), zakup takich usług od podatnika niemieckiego stanowi dla Państwa import usług.

UZASADNIENIE

Odpowiedź należy rozpocząć od zwrócenia uwagi, że pojęcie usług marketingowych jest bardzo szerokie. Zgodnie z definicją słownikową (z internetowego słownika języka polskiego - http://sjp.pwn.pl/) marketingiem jest działalność polegająca na kształtowaniu stosunków między producentem a odbiorcą towarów, dotycząca w szczególności ustalania wielkości produkcji, określania cen, metod dystrybucji, usług gwarancyjnych, reklamy i promocji sprzedaży. Z kolei Popularny słownik języka polskiego (pod red. naukową prof. dr. hab. Bogusława Dunaja, Warszawa 2000) definiuje marketing jako „wszelkie działania przedsiębiorstwa podejmowane w celu poznania i zaspokojenia potrzeb rynku, a także celowe kształtowanie potrzeb rynku za pomocą reklamy, akwizycji itp.”.
W praktyce usługi marketingu są najczęściej klasyfikowane jako usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.14). Zakładam, że o nabycie takich właśnie usług chodzi w pytaniu.

Usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.14) są zaliczane do grupy tzw. usług niematerialnych (art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT). W konsekwencji miejsce świadczenia takich usług nabywanych przez polskiego podatnika (tj. podatnika mającego stałe miejsce prowadzenia działalności, siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce) znajduje się na terytorium Polski (art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy). Oznacza to, że w przypadku gdy usługi te świadczy podatnik zagraniczny (tj. niemający siedziby ani miejsca zamieszkania lub miejsca stałego pobytu w Polsce), nabycie tych usług przez polskiego podatnika stanowi dla niego import usług (art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy). Dotyczy to zarówno zakupów usług marketingowych dokonywanych od podatników z państw członkowskich, jak i zakupów usług marketingowych dokonywanych od podatników z państw nienależących do Unii Europejskiej.

Przykładowo można w tym wypadku zacytować postanowienie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego z Wrocławia z 13 września 2005 r., nr PP II 443/1/176/179/05. Czytamy w nim m.in., że:
„Z treści pisma wynika, że Podatnik dokonuje zakupu usług doradztwa w zakresie reklamy, prowadzenia działalności gospodarczej, badania rynku od kontrahentów z Serbii, Szwajcarii i Grecji, a zatem w przedmiotowym przypadku zastosowanie ma zasada zawarta w cytowanym powyżej art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. (...) Zatem usługi będące przedmiotem zapytania, świadczone na rzecz Spółki przez kontrahentów z Serbii, Szwajcarii i Grecji, winny być opodatkowane w kraju usługobiorcy, tj. w Polsce. Opodatkowanie tych usług ma miejsce na zasadach określonych dla importu usług, gdyż spełnione są warunki z art. 2 pkt 9 ww. ustawy do uznania tych usług jako importowych. Oznacza to, że usługi kontrahentów zagranicznych na rzecz podatnika polskiego w przedmiotowym zakresie są opodatkowane w Polsce na zasadach importu usług, a zobowiązanym do obliczenia i odprowadzenia podatku jest polski podatnik”.

Ważne!
Usługi doradztwa są uznawane za tzw. usługi niematerialne. Świadczone przez zagranicznego kontrahenta na rzecz polskiego podatnika podlegają opodatkowaniu w kraju usługobiorcy.

W konsekwencji nabycie przez Państwa usług marketingowych od firmy niemieckiej stanowi dla Państwa import usług (zakładając, że są to usługi klasyfikowane jako usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania).

Rozliczenie podatku z tytułu importu usług marketingowych wygląda następująco:
- obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia przez polskiego podatnika faktury wewnętrznej (część specjalistów oraz organów podatkowych uważa, że chodzi o fakturę wystawianą przez podatnika zagranicznego), nie później jednak niż 7 dnia, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 19 w zw. z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT), przy czym jeżeli przed wykonaniem usługi marketingowej zagraniczny usługodawca otrzyma część należności (przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę), obowiązek podatkowy powstanie częściowo z chwilą otrzymania tej części (art. 19 ust. 19 w zw. z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT),
- rozliczenie podatku odbywa się w oparciu o fakturę wewnętrzną (w przypadku zaliczek - fakturę wewnętrzną zaliczkową), przy czym jest możliwe wystawianie zbiorczych faktur wewnętrznych za poszczególne okresy rozliczeniowe (art. 106 ust. 7 ustawy),
- rozliczenie to dokonywane jest w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał), w którym powstał obowiązek podatkowy, w poz. 34 i 35 tych deklaracji (rzadziej w ramach deklaracji VAT-8 lub VAT-9),
- podatek należny z tytułu importu usług stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu (również w ramach deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy - art. 86 ust. 2 pkt 4 w zw. z poz. art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT); w konsekwencji w zakresie, w jakim podatek ten podlega odliczeniu (a więc w zakresie, w jakim usługi marketingowe są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), import usług jest wykazywany również w poz. 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K.

Podstawa prawna:
- art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 19, art. 27 ust. 3 pkt 2 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 3, art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA