REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup usług marketingowych od niemieckiej firmy stanowi import usług

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. Niemiecka firma świadczy na naszą rzecz usługi marketingowe. Czy dochodzi do importu usług? Jeśli tak, jak go rozliczyć?

RADA

Zakładając, że chodzi o usługi marketingowe klasyfikowane jako usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.14), zakup takich usług od podatnika niemieckiego stanowi dla Państwa import usług.

UZASADNIENIE

Odpowiedź należy rozpocząć od zwrócenia uwagi, że pojęcie usług marketingowych jest bardzo szerokie. Zgodnie z definicją słownikową (z internetowego słownika języka polskiego - http://sjp.pwn.pl/) marketingiem jest działalność polegająca na kształtowaniu stosunków między producentem a odbiorcą towarów, dotycząca w szczególności ustalania wielkości produkcji, określania cen, metod dystrybucji, usług gwarancyjnych, reklamy i promocji sprzedaży. Z kolei Popularny słownik języka polskiego (pod red. naukową prof. dr. hab. Bogusława Dunaja, Warszawa 2000) definiuje marketing jako „wszelkie działania przedsiębiorstwa podejmowane w celu poznania i zaspokojenia potrzeb rynku, a także celowe kształtowanie potrzeb rynku za pomocą reklamy, akwizycji itp.”.
W praktyce usługi marketingu są najczęściej klasyfikowane jako usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.14). Zakładam, że o nabycie takich właśnie usług chodzi w pytaniu.

Usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.14) są zaliczane do grupy tzw. usług niematerialnych (art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT). W konsekwencji miejsce świadczenia takich usług nabywanych przez polskiego podatnika (tj. podatnika mającego stałe miejsce prowadzenia działalności, siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce) znajduje się na terytorium Polski (art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy). Oznacza to, że w przypadku gdy usługi te świadczy podatnik zagraniczny (tj. niemający siedziby ani miejsca zamieszkania lub miejsca stałego pobytu w Polsce), nabycie tych usług przez polskiego podatnika stanowi dla niego import usług (art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy). Dotyczy to zarówno zakupów usług marketingowych dokonywanych od podatników z państw członkowskich, jak i zakupów usług marketingowych dokonywanych od podatników z państw nienależących do Unii Europejskiej.

Przykładowo można w tym wypadku zacytować postanowienie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego z Wrocławia z 13 września 2005 r., nr PP II 443/1/176/179/05. Czytamy w nim m.in., że:
„Z treści pisma wynika, że Podatnik dokonuje zakupu usług doradztwa w zakresie reklamy, prowadzenia działalności gospodarczej, badania rynku od kontrahentów z Serbii, Szwajcarii i Grecji, a zatem w przedmiotowym przypadku zastosowanie ma zasada zawarta w cytowanym powyżej art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. (...) Zatem usługi będące przedmiotem zapytania, świadczone na rzecz Spółki przez kontrahentów z Serbii, Szwajcarii i Grecji, winny być opodatkowane w kraju usługobiorcy, tj. w Polsce. Opodatkowanie tych usług ma miejsce na zasadach określonych dla importu usług, gdyż spełnione są warunki z art. 2 pkt 9 ww. ustawy do uznania tych usług jako importowych. Oznacza to, że usługi kontrahentów zagranicznych na rzecz podatnika polskiego w przedmiotowym zakresie są opodatkowane w Polsce na zasadach importu usług, a zobowiązanym do obliczenia i odprowadzenia podatku jest polski podatnik”.

Ważne!
Usługi doradztwa są uznawane za tzw. usługi niematerialne. Świadczone przez zagranicznego kontrahenta na rzecz polskiego podatnika podlegają opodatkowaniu w kraju usługobiorcy.

W konsekwencji nabycie przez Państwa usług marketingowych od firmy niemieckiej stanowi dla Państwa import usług (zakładając, że są to usługi klasyfikowane jako usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania).

Rozliczenie podatku z tytułu importu usług marketingowych wygląda następująco:
- obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia przez polskiego podatnika faktury wewnętrznej (część specjalistów oraz organów podatkowych uważa, że chodzi o fakturę wystawianą przez podatnika zagranicznego), nie później jednak niż 7 dnia, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 19 w zw. z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT), przy czym jeżeli przed wykonaniem usługi marketingowej zagraniczny usługodawca otrzyma część należności (przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę), obowiązek podatkowy powstanie częściowo z chwilą otrzymania tej części (art. 19 ust. 19 w zw. z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT),
- rozliczenie podatku odbywa się w oparciu o fakturę wewnętrzną (w przypadku zaliczek - fakturę wewnętrzną zaliczkową), przy czym jest możliwe wystawianie zbiorczych faktur wewnętrznych za poszczególne okresy rozliczeniowe (art. 106 ust. 7 ustawy),
- rozliczenie to dokonywane jest w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał), w którym powstał obowiązek podatkowy, w poz. 34 i 35 tych deklaracji (rzadziej w ramach deklaracji VAT-8 lub VAT-9),
- podatek należny z tytułu importu usług stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu (również w ramach deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy - art. 86 ust. 2 pkt 4 w zw. z poz. art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT); w konsekwencji w zakresie, w jakim podatek ten podlega odliczeniu (a więc w zakresie, w jakim usługi marketingowe są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), import usług jest wykazywany również w poz. 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K.

Podstawa prawna:
- art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 19, art. 27 ust. 3 pkt 2 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 3, art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA