REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć stratę z tytułu zbycia papierów wartościowych na giełdzie polskiej i zagranicznej

Leszek Syguła

REKLAMA

Podlegam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. W 2005 r. poniosłem stratę z tytułu odpłatnego zbycia akcji zarówno na warszawskiej, jak i frankfurckiej giełdzie papierów wartościowych. W 2006 r. ze sprzedaży akcji uzyskałem dochód. Czy w takiej sytuacji mogę odliczyć stratę poniesioną na obydwu giełdach w 2005 r. od dochodu uzyskanego w 2006 r.?

RADA

Tak. Stratę poniesioną w 2005 r. z odpłatnego zbycia akcji, zarówno na polskiej giełdzie, jak i na giełdzie frankfurckiej, można odliczyć od dochodu uzyskanego w 2006 r., w odpowiedniej wysokości. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz udziałów w spółkach mających osobowość prawną.
Podatek dochodowy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych wynosi 19% uzyskanego dochodu. Przy tego typu transakcjach dochodem, o którym mowa wyżej, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów, o którą można obniżyć dochód z tytułu zbycia papierów wartościowych w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. Odliczenie straty jest ograniczone w ten sposób, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
W przypadku odliczania straty wysokość obniżenia w którymkolwiek z pięciu lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Przykład
W 2006 r. podatnik osiągnął dochód w wysokości 40 000,00 zł z tytułu sprzedaży papierów wartościowych. W 2005 r. kwota poniesionej straty wynosiła 30 000,00 zł.
Kwota straty do odliczenia w 2006 r. to 15 000,00 zł, czyli 50% poniesionej straty.
Podatnicy mogą rozliczyć w składanym zeznaniu stratę poniesioną z tytułu zbycia papierów wartościowych zarówno na giełdzie polskiej, jak i na giełdach zagranicznych.
Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie wydanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Winogrady z 13 marca 2006 r., nr DN/415-3/06 czytamy, że:
(...) jeżeli podatnik poniósł przed 2005 r. stratę z transakcji giełdowych na giełdzie za granicą, należy ją skompensować ze stratą lub dochodem uzyskanym na giełdzie krajowej (lub odwrotnie) i następnie odliczyć od dochodu osiągniętego w 2005 r. i latach następnych, pamiętając o okresie, w którym można dokonać tego odliczenia.
W związku z powyższym ma Pan prawo do odliczenia w zeznaniu składanym za 2006 r. straty poniesionej w 2005 r. z tytułu zbycia papierów wartościowych zarówno na giełdzie polskiej, jak i frankfurckiej, w kwocie nieprzekraczającej 50% tej straty.
Uzyskane w trakcie 2006 r. przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych należy zsumować i wykazać w pozycji 19 i 23 PIT-38.
Strata z lat ubiegłych jest wykazywana w poz. 27 PIT-38. Nie może jednak przekroczyć dochodu wykazanego w poz. 25 PIT-38.

Przykład
W 2006 r. podatnik osiągnął dochód w wysokości 40 000,00 zł z tytułu sprzedaży papierów wartościowych. W 2005 r. kwota poniesionej straty wynosiła 90 000,00 zł.
Kwota straty do odliczenia w 2005 r. to 40 000,00 zł.
W roku 2006 podatnik nie odliczy 50% straty z roku 2005 r., czyli 45 000 zł, ze względu na zbyt niski dochód wykazany w zeznaniu za 2006 r. Pozostałą część straty będzie mógł odliczyć w kolejnym roku podatkowym, pod warunkiem osiągnięcia dochodu z kapitałów pieniężnych.

Podstawa prawna:
- art. 9 ust. 1, 2, 3, art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), art. 30b ust. 1 i 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

Leszek Syguła
ekspert w zakresie podatków dochodowych,
prawnik, doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA