REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć stratę z tytułu zbycia papierów wartościowych na giełdzie polskiej i zagranicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Syguła

REKLAMA

Podlegam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. W 2005 r. poniosłem stratę z tytułu odpłatnego zbycia akcji zarówno na warszawskiej, jak i frankfurckiej giełdzie papierów wartościowych. W 2006 r. ze sprzedaży akcji uzyskałem dochód. Czy w takiej sytuacji mogę odliczyć stratę poniesioną na obydwu giełdach w 2005 r. od dochodu uzyskanego w 2006 r.?

RADA

Tak. Stratę poniesioną w 2005 r. z odpłatnego zbycia akcji, zarówno na polskiej giełdzie, jak i na giełdzie frankfurckiej, można odliczyć od dochodu uzyskanego w 2006 r., w odpowiedniej wysokości. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz udziałów w spółkach mających osobowość prawną.
Podatek dochodowy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych wynosi 19% uzyskanego dochodu. Przy tego typu transakcjach dochodem, o którym mowa wyżej, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów, o którą można obniżyć dochód z tytułu zbycia papierów wartościowych w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. Odliczenie straty jest ograniczone w ten sposób, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
W przypadku odliczania straty wysokość obniżenia w którymkolwiek z pięciu lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Przykład
W 2006 r. podatnik osiągnął dochód w wysokości 40 000,00 zł z tytułu sprzedaży papierów wartościowych. W 2005 r. kwota poniesionej straty wynosiła 30 000,00 zł.
Kwota straty do odliczenia w 2006 r. to 15 000,00 zł, czyli 50% poniesionej straty.
Podatnicy mogą rozliczyć w składanym zeznaniu stratę poniesioną z tytułu zbycia papierów wartościowych zarówno na giełdzie polskiej, jak i na giełdach zagranicznych.
Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie wydanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Winogrady z 13 marca 2006 r., nr DN/415-3/06 czytamy, że:
(...) jeżeli podatnik poniósł przed 2005 r. stratę z transakcji giełdowych na giełdzie za granicą, należy ją skompensować ze stratą lub dochodem uzyskanym na giełdzie krajowej (lub odwrotnie) i następnie odliczyć od dochodu osiągniętego w 2005 r. i latach następnych, pamiętając o okresie, w którym można dokonać tego odliczenia.
W związku z powyższym ma Pan prawo do odliczenia w zeznaniu składanym za 2006 r. straty poniesionej w 2005 r. z tytułu zbycia papierów wartościowych zarówno na giełdzie polskiej, jak i frankfurckiej, w kwocie nieprzekraczającej 50% tej straty.
Uzyskane w trakcie 2006 r. przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych należy zsumować i wykazać w pozycji 19 i 23 PIT-38.
Strata z lat ubiegłych jest wykazywana w poz. 27 PIT-38. Nie może jednak przekroczyć dochodu wykazanego w poz. 25 PIT-38.

Przykład
W 2006 r. podatnik osiągnął dochód w wysokości 40 000,00 zł z tytułu sprzedaży papierów wartościowych. W 2005 r. kwota poniesionej straty wynosiła 90 000,00 zł.
Kwota straty do odliczenia w 2005 r. to 40 000,00 zł.
W roku 2006 podatnik nie odliczy 50% straty z roku 2005 r., czyli 45 000 zł, ze względu na zbyt niski dochód wykazany w zeznaniu za 2006 r. Pozostałą część straty będzie mógł odliczyć w kolejnym roku podatkowym, pod warunkiem osiągnięcia dochodu z kapitałów pieniężnych.

Podstawa prawna:
- art. 9 ust. 1, 2, 3, art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), art. 30b ust. 1 i 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

Leszek Syguła
ekspert w zakresie podatków dochodowych,
prawnik, doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA