REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć stratę z tytułu zbycia papierów wartościowych na giełdzie polskiej i zagranicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Syguła

REKLAMA

Podlegam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. W 2005 r. poniosłem stratę z tytułu odpłatnego zbycia akcji zarówno na warszawskiej, jak i frankfurckiej giełdzie papierów wartościowych. W 2006 r. ze sprzedaży akcji uzyskałem dochód. Czy w takiej sytuacji mogę odliczyć stratę poniesioną na obydwu giełdach w 2005 r. od dochodu uzyskanego w 2006 r.?

RADA

Tak. Stratę poniesioną w 2005 r. z odpłatnego zbycia akcji, zarówno na polskiej giełdzie, jak i na giełdzie frankfurckiej, można odliczyć od dochodu uzyskanego w 2006 r., w odpowiedniej wysokości. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz udziałów w spółkach mających osobowość prawną.
Podatek dochodowy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych wynosi 19% uzyskanego dochodu. Przy tego typu transakcjach dochodem, o którym mowa wyżej, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów, o którą można obniżyć dochód z tytułu zbycia papierów wartościowych w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. Odliczenie straty jest ograniczone w ten sposób, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
W przypadku odliczania straty wysokość obniżenia w którymkolwiek z pięciu lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Przykład
W 2006 r. podatnik osiągnął dochód w wysokości 40 000,00 zł z tytułu sprzedaży papierów wartościowych. W 2005 r. kwota poniesionej straty wynosiła 30 000,00 zł.
Kwota straty do odliczenia w 2006 r. to 15 000,00 zł, czyli 50% poniesionej straty.
Podatnicy mogą rozliczyć w składanym zeznaniu stratę poniesioną z tytułu zbycia papierów wartościowych zarówno na giełdzie polskiej, jak i na giełdach zagranicznych.
Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie wydanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Winogrady z 13 marca 2006 r., nr DN/415-3/06 czytamy, że:
(...) jeżeli podatnik poniósł przed 2005 r. stratę z transakcji giełdowych na giełdzie za granicą, należy ją skompensować ze stratą lub dochodem uzyskanym na giełdzie krajowej (lub odwrotnie) i następnie odliczyć od dochodu osiągniętego w 2005 r. i latach następnych, pamiętając o okresie, w którym można dokonać tego odliczenia.
W związku z powyższym ma Pan prawo do odliczenia w zeznaniu składanym za 2006 r. straty poniesionej w 2005 r. z tytułu zbycia papierów wartościowych zarówno na giełdzie polskiej, jak i frankfurckiej, w kwocie nieprzekraczającej 50% tej straty.
Uzyskane w trakcie 2006 r. przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych należy zsumować i wykazać w pozycji 19 i 23 PIT-38.
Strata z lat ubiegłych jest wykazywana w poz. 27 PIT-38. Nie może jednak przekroczyć dochodu wykazanego w poz. 25 PIT-38.

Przykład
W 2006 r. podatnik osiągnął dochód w wysokości 40 000,00 zł z tytułu sprzedaży papierów wartościowych. W 2005 r. kwota poniesionej straty wynosiła 90 000,00 zł.
Kwota straty do odliczenia w 2005 r. to 40 000,00 zł.
W roku 2006 podatnik nie odliczy 50% straty z roku 2005 r., czyli 45 000 zł, ze względu na zbyt niski dochód wykazany w zeznaniu za 2006 r. Pozostałą część straty będzie mógł odliczyć w kolejnym roku podatkowym, pod warunkiem osiągnięcia dochodu z kapitałów pieniężnych.

Podstawa prawna:
- art. 9 ust. 1, 2, 3, art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), art. 30b ust. 1 i 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

Leszek Syguła
ekspert w zakresie podatków dochodowych,
prawnik, doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA