REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy fundator może zaliczyć do kosztów wydatki na stypendium

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Rymarz

REKLAMA

W celu pozyskania młodej i dobrze wykształconej kadry spółka z o.o. zajmująca się tworzeniem i wdrażaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego zamierza podpisać umowy stypendialne z kilkoma studentami ostatniego roku informatyki i automatyki przemysłowej.

Na mocy tych umów stypendyści otrzymywaliby co miesiąc określone kwoty, w zamian za co po zakończeniu studiów mieliby obowiązek podjąć zatrudnienie u fundatora stypendium i przepracować u niego co najmniej trzy lata. Gdyby do zatrudnienia nie doszło z przyczyn leżących po stronie stypendysty, musiałby on zwrócić w całości otrzymane stypendium. Czy w takiej sytuacji wypłacone stypendium będzie dla fundatora kosztem uzyskania przychodów? Czy od wypłacanych kwot spółka powinna pobierać zaliczki na podatek dochodowy?

RADA

Niestety, nie. Mimo, że fundowanie stypendium jest działaniem w pełni ukierunkowanym na osiąganie przychodów w przyszłości, to organy podatkowe dość powszechnie odmawiają podatnikom prawa do ujęcia, jako kosztów uzyskania przychodów, nakładów poniesionych w związku z umowami stypendialnymi. Spółka jako jednostka organizacyjna pełni w opisanym przypadku rolę płatnika w stosunku do świadczeń wypłacanych stypendyście. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W pytaniu piszą Państwo, że fundujecie szczególnie obiecującym studentom lub uczniom stałe stypendia. W zamian otrzymujecie zobowiązanie beneficjentów do zatrudnienia się w Państwa spółce i świadczenia pracy przez oznaczony czas.

Niestety, choć zawarcie umowy ze stypendystą jest działaniem w pełni racjonalnym i nakierowanym na osiąganie w przyszłości przychodów (zwłaszcza gdy dotyczy osób o wybitnych wynikach w nauce lub kształcących się w rzadkich specjalnościach), to opinie organów podatkowych na temat możliwości zaliczania do kosztów podatkowych kwot wypłacanych z tytułu stypendiów bywają na ogół negatywne.

Przykładem może być decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 26 czerwca 2006 r. nr PF-II-41180/INT/4/KJ/06, w której czytamy, że:
(...) zakwalifikowanie w poczet kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na ufundowanie stypendium na rzecz osoby niemającej statutu pracownika, niezwiązanej z zakładem pracy stosunkiem pracy, a jedynie zobowiązującej się do podjęcia pracy po zakończeniu studiów, nie wpływa na zwiększenie jakości świadczonych usług, a tym samym na zwiększenie wysokości uzyskiwanych przez nią dochodów. Wydatki poniesione na ufundowanie stypendium dla studenta akademii medycznej, który po ukończonej nauce podjąłby pracę w pańskiej firmie, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Takie samo stanowisko w tej sprawie zajął również Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej w piśmie z 6 czerwca 2005 r. nr PD/423-38/05/32041, w którym stwierdził, że:
wprawdzie przepis art. 15 ust. 1 nie wymaga, by poniesione koszty spowodowały natychmiastowe i bezpośrednie powstanie przychodu, jednakże upatrywanie możliwości powstania przychodu w wyniku zdarzenia przyszłego i niepewnego, jakim jest podjęcie pracy przez stypendystę u fundatora stypendium, powoduje, iż brak jest związku wydatku na stypendia nawet z przychodem spodziewanym w przyszłości.
 

Mając na uwadze argumenty przedstawione przez organy podatkowe w cytowanych pismach, pewnym rozwiązaniem umożliwiającym nadanie omawianym świadczeniom charakteru kosztowego jest zatrudnienie stypendysty u fundatora, w tym przypadku Państwa spółki. Oczywiście zarówno wymiar czasu pracy, jak i zakres obowiązków powinny być tak ustalone, by praca nie kolidowała z nauką.

W związku z wypłacanymi przez Państwa spółkę stypendiami powstaje pytanie, czy należy od nich pobierać zaliczkę na podatek.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 i pkt 40b updof przewiduje zwolnienia od podatku dla:
- stypendiów otrzymywanych na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
- stypendiów dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendiów dla uczniów i studentów przyznanych przez organizacje pożytku publicznego na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe, udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł.

Ponieważ wsparcie finansowe otrzymywane przez studenta od przyszłego pracodawcy (Państwa spółki) nie spełnia powyższych kryteriów, toteż powinno być opodatkowane u stypendysty jako tzw. przychód z innych źródeł.

Do poboru zaliczek miesięcznych od wypłacanych stypendiów są zobowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne dokonujące tego rodzaju wypłat (art. 35 ust. 1 pkt 2 updof).

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 35 ust. 2 nie definiuje pojęcia „stypendium”, lecz wymienia jedynie niektóre jego rodzaje, to należy wnioskować, że wypłacane przez Państwa spółkę świadczenia na rzecz studentów również należą do tej grupy.

Powyższe regulacje prowadzą do wniosku, że pracodawcy posiadający formę jednostki organizacyjnej (np. spółka prawa cywilnego, spółki handlowe - zarówno kapitałowe, jak i osobowe) są zobligowani jako płatnicy pobierać zaliczkę na podatek od wypłacanych stypendiów.

Kwoty pobranych zaliczek należy przekazać, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika. Natomiast po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do końca stycznia, płatnicy są obowiązani przesłać organowi podatkowemu roczną deklarację.

Płatnicy powinni też (jeżeli podatnik złoży stosowne oświadczenie) dokonać za stypendystę rocznego obliczenia podatku, na zasadach określonych w art. 37 updof, albo w terminie do końca lutego przekazać stypendyście i urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania stypendysty imienne informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek.

Co do zasady obowiązków powyższych nie mają przedsiębiorcy samodzielnie wykonujący działalność gospodarczą, nie można ich bowiem uznać za „jednostkę organizacyjną”. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy stypendysta został przez przedsiębiorcę zatrudniony na podstawie umowy o pracę.
 

Podstawa prawna:
- art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 39, pkt 40b, art. 35 ust. 1 pkt 2, ust. 2, art. 37 ust. 1, art. 38 ust. 1, art. 39 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219
- art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Małgorzata Rymarz
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA