REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy fundator może zaliczyć do kosztów wydatki na stypendium

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Rymarz

REKLAMA

W celu pozyskania młodej i dobrze wykształconej kadry spółka z o.o. zajmująca się tworzeniem i wdrażaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego zamierza podpisać umowy stypendialne z kilkoma studentami ostatniego roku informatyki i automatyki przemysłowej.

Na mocy tych umów stypendyści otrzymywaliby co miesiąc określone kwoty, w zamian za co po zakończeniu studiów mieliby obowiązek podjąć zatrudnienie u fundatora stypendium i przepracować u niego co najmniej trzy lata. Gdyby do zatrudnienia nie doszło z przyczyn leżących po stronie stypendysty, musiałby on zwrócić w całości otrzymane stypendium. Czy w takiej sytuacji wypłacone stypendium będzie dla fundatora kosztem uzyskania przychodów? Czy od wypłacanych kwot spółka powinna pobierać zaliczki na podatek dochodowy?

RADA

Niestety, nie. Mimo, że fundowanie stypendium jest działaniem w pełni ukierunkowanym na osiąganie przychodów w przyszłości, to organy podatkowe dość powszechnie odmawiają podatnikom prawa do ujęcia, jako kosztów uzyskania przychodów, nakładów poniesionych w związku z umowami stypendialnymi. Spółka jako jednostka organizacyjna pełni w opisanym przypadku rolę płatnika w stosunku do świadczeń wypłacanych stypendyście. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W pytaniu piszą Państwo, że fundujecie szczególnie obiecującym studentom lub uczniom stałe stypendia. W zamian otrzymujecie zobowiązanie beneficjentów do zatrudnienia się w Państwa spółce i świadczenia pracy przez oznaczony czas.

Niestety, choć zawarcie umowy ze stypendystą jest działaniem w pełni racjonalnym i nakierowanym na osiąganie w przyszłości przychodów (zwłaszcza gdy dotyczy osób o wybitnych wynikach w nauce lub kształcących się w rzadkich specjalnościach), to opinie organów podatkowych na temat możliwości zaliczania do kosztów podatkowych kwot wypłacanych z tytułu stypendiów bywają na ogół negatywne.

Przykładem może być decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 26 czerwca 2006 r. nr PF-II-41180/INT/4/KJ/06, w której czytamy, że:
(...) zakwalifikowanie w poczet kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na ufundowanie stypendium na rzecz osoby niemającej statutu pracownika, niezwiązanej z zakładem pracy stosunkiem pracy, a jedynie zobowiązującej się do podjęcia pracy po zakończeniu studiów, nie wpływa na zwiększenie jakości świadczonych usług, a tym samym na zwiększenie wysokości uzyskiwanych przez nią dochodów. Wydatki poniesione na ufundowanie stypendium dla studenta akademii medycznej, który po ukończonej nauce podjąłby pracę w pańskiej firmie, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Takie samo stanowisko w tej sprawie zajął również Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej w piśmie z 6 czerwca 2005 r. nr PD/423-38/05/32041, w którym stwierdził, że:
wprawdzie przepis art. 15 ust. 1 nie wymaga, by poniesione koszty spowodowały natychmiastowe i bezpośrednie powstanie przychodu, jednakże upatrywanie możliwości powstania przychodu w wyniku zdarzenia przyszłego i niepewnego, jakim jest podjęcie pracy przez stypendystę u fundatora stypendium, powoduje, iż brak jest związku wydatku na stypendia nawet z przychodem spodziewanym w przyszłości.
 

Mając na uwadze argumenty przedstawione przez organy podatkowe w cytowanych pismach, pewnym rozwiązaniem umożliwiającym nadanie omawianym świadczeniom charakteru kosztowego jest zatrudnienie stypendysty u fundatora, w tym przypadku Państwa spółki. Oczywiście zarówno wymiar czasu pracy, jak i zakres obowiązków powinny być tak ustalone, by praca nie kolidowała z nauką.

W związku z wypłacanymi przez Państwa spółkę stypendiami powstaje pytanie, czy należy od nich pobierać zaliczkę na podatek.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 i pkt 40b updof przewiduje zwolnienia od podatku dla:
- stypendiów otrzymywanych na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
- stypendiów dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendiów dla uczniów i studentów przyznanych przez organizacje pożytku publicznego na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe, udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł.

Ponieważ wsparcie finansowe otrzymywane przez studenta od przyszłego pracodawcy (Państwa spółki) nie spełnia powyższych kryteriów, toteż powinno być opodatkowane u stypendysty jako tzw. przychód z innych źródeł.

Do poboru zaliczek miesięcznych od wypłacanych stypendiów są zobowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne dokonujące tego rodzaju wypłat (art. 35 ust. 1 pkt 2 updof).

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 35 ust. 2 nie definiuje pojęcia „stypendium”, lecz wymienia jedynie niektóre jego rodzaje, to należy wnioskować, że wypłacane przez Państwa spółkę świadczenia na rzecz studentów również należą do tej grupy.

Powyższe regulacje prowadzą do wniosku, że pracodawcy posiadający formę jednostki organizacyjnej (np. spółka prawa cywilnego, spółki handlowe - zarówno kapitałowe, jak i osobowe) są zobligowani jako płatnicy pobierać zaliczkę na podatek od wypłacanych stypendiów.

Kwoty pobranych zaliczek należy przekazać, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika. Natomiast po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do końca stycznia, płatnicy są obowiązani przesłać organowi podatkowemu roczną deklarację.

Płatnicy powinni też (jeżeli podatnik złoży stosowne oświadczenie) dokonać za stypendystę rocznego obliczenia podatku, na zasadach określonych w art. 37 updof, albo w terminie do końca lutego przekazać stypendyście i urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania stypendysty imienne informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek.

Co do zasady obowiązków powyższych nie mają przedsiębiorcy samodzielnie wykonujący działalność gospodarczą, nie można ich bowiem uznać za „jednostkę organizacyjną”. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy stypendysta został przez przedsiębiorcę zatrudniony na podstawie umowy o pracę.
 

Podstawa prawna:
- art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 39, pkt 40b, art. 35 ust. 1 pkt 2, ust. 2, art. 37 ust. 1, art. 38 ust. 1, art. 39 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219
- art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Małgorzata Rymarz
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA