REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nabywca ponosi odpowiedzialność za sprzedawcę, który nie odprowadził VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki

REKLAMA

Czy ponoszę odpowiedzialność, kiedy kontrahent sprzedał mi usługę i nie odprowadził VAT?


RADA

REKLAMA

Autopromocja

 


Czytelnik nie ponosi odpowiedzialności za to, że usługodawca nie rozliczył należnego VAT wykazanego w wystawionej dla Czytelnika fakturze VAT. Gdyby jednak wystawca tej faktury był podmiotem niezarejestrowanym (nieistniejącym) lub nieuprawnionym do wystawienia faktury (zwolnionym z VAT), otrzymana od niego faktura nie uprawniałaby do odliczenia wykazanego w niej VAT.


uzasadnienie


Sprzedawca, dokonując sprzedaży towarów (usług), ma obowiązek wystawić fakturę i zapłacić podatek wynikający z tej faktury. Nabywca natomiast ma prawo do odliczenia kwoty tego podatku od swojego podatku należnego (zasada neutralności). Prawo to gwarantuje nabywcy zarówno przepis art. 86 ustawy o VAT, jak i art. 167 nowej Dyrektywy 2006/112/WE RADY (art. 17 VI Dyrektywy UE). Bezsporne jest, że gdy podatek wynikający z faktury nie zostanie zapłacony przez sprzedawcę (tj. nie zostanie uwzględniony w jego podatku należnym w złożonej deklaracji), to odliczenie tego podatku przez nabywcę prowadzi do uszczuplenia należności budżetowych. Nabywca nie może jednak ponosić konsekwencji za nienależyte wypełnienie obowiązków przez sprzedawcę. Ponosi je sam sprzedawca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przysługujące nabywcy prawo do odliczenia VAT może zostać ograniczone wyłącznie przepisem pozbawiającym go tego prawa. W obecnym stanie prawnym (opartym na regułach Dyrektywy UE) żaden z przepisów ustawy o VAT nie ogranicza prawa odliczenia VAT z otrzymanej faktury, w sytuacji gdy wystawca faktury nie ujął podatku z tej faktury w rejestrze sprzedaży i deklaracji VAT. W takiej sytuacji przepisy dyscyplinują sprzedawcę poprzez nałożenie na niego sankcji za nieprawidłowe rozliczenie VAT. Służą temu również przeprowadzane przez organy skarbowe tzw. „kontrole krzyżowe”. Organy podatkowe nie mogą zatem kwestionować prawa do odliczenia VAT, opierając się wyłącznie na samej konstrukcji VAT. Musiałyby wskazać podstawę tego ograniczenia. Stanowisko takie zajął również m.in. WSA w Warszawie w wyroku z 22 lutego 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 1576/04 (mimo że został on wydany na gruncie poprzedniej ustawy o VAT, zachowuje aktualność).


Jeżeli usługodawca wystawił fakturę VAT, to ciąży na nim w każdej sytuacji obowiązek rozliczenia tego podatku z fiskusem. Obowiązek ten wynika z art. 99 i 103 ustawy o VAT. Z kolei na podstawie art. 108 ustawy do zapłaty podatku zobowiązana jest każda osoba (również niebędąca podatnikiem VAT), która wystawi fakturę i wykaże w niej kwotę tego podatku. Obowiązek zapłaty dotyczy również sytuacji, gdy na fakturze wykazana zostanie kwota wyższa od rzeczywistej kwoty podatku należnego z tytułu danej transakcji, gdy dana czynność nie jest objęta zakresem opodatkowania VAT lub podlega zwolnieniu z VAT, a także gdy faktura w ogóle nie odzwierciedla żadnej transakcji (tzw. pusta faktura). Zasada ta wynika ze szczególnej roli faktury w podatku VAT, czyli z faktu, że dla podatnika otrzymującego fakturę (nabywcy) jest ona podstawowym dokumentem do odliczenia VAT (poza przypadkami, w których prawo to zostaje ograniczone regulacją prawną).


Ograniczenia odliczenia VAT z otrzymanych faktur wynikają m.in. z art. 88 ust. 3a. Zgodnie z tym przepisem nie można odliczyć VAT, gdy:

1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

  a) wystawionymi przez podmiot nie-

    istniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

  b) w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii,

2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku, a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana,

3) wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż,

4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

  a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

  b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

  c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności,

5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego,

6) zaświadczenie potwierdzające spełnienie warunków technicznych wymaganych dla samochodów uznawanych za ciężarowe zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.


Z pytania nie wynika, czy którakolwiek z sytuacji przedstawionych w tej regulacji miała miejsce. Nie jest znana również przyczyna nierozliczenia podatku przez sprzedawcę. Niezależnie jednak od tej przyczyny to sprzedawca poniesie konsekwencje nierozliczenia VAT z faktury. Nabywca nie miałby prawa do odliczenia VAT, tylko gdyby wystawca faktury okazał się podmiotem nieuprawnionym do wystawienia faktury (nie był czynnym podatnikiem VAT) lub podmiotem nieistniejącym (niezarejestrowanym). Jeżeli natomiast wystawca faktury jest czynnym podatnikiem VAT, żadne konsekwencje takiego postępowania sprzedawcy nie grożą nabywcy.


Podstawa prawna
- art. 86, art. 88 ust. 3a, art. 99, art. 103, art. 108 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA