REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nabywca ponosi odpowiedzialność za sprzedawcę, który nie odprowadził VAT

Mariusz Darecki

REKLAMA

Czy ponoszę odpowiedzialność, kiedy kontrahent sprzedał mi usługę i nie odprowadził VAT?


RADA

REKLAMA

REKLAMA

 


Czytelnik nie ponosi odpowiedzialności za to, że usługodawca nie rozliczył należnego VAT wykazanego w wystawionej dla Czytelnika fakturze VAT. Gdyby jednak wystawca tej faktury był podmiotem niezarejestrowanym (nieistniejącym) lub nieuprawnionym do wystawienia faktury (zwolnionym z VAT), otrzymana od niego faktura nie uprawniałaby do odliczenia wykazanego w niej VAT.


uzasadnienie

REKLAMA


Sprzedawca, dokonując sprzedaży towarów (usług), ma obowiązek wystawić fakturę i zapłacić podatek wynikający z tej faktury. Nabywca natomiast ma prawo do odliczenia kwoty tego podatku od swojego podatku należnego (zasada neutralności). Prawo to gwarantuje nabywcy zarówno przepis art. 86 ustawy o VAT, jak i art. 167 nowej Dyrektywy 2006/112/WE RADY (art. 17 VI Dyrektywy UE). Bezsporne jest, że gdy podatek wynikający z faktury nie zostanie zapłacony przez sprzedawcę (tj. nie zostanie uwzględniony w jego podatku należnym w złożonej deklaracji), to odliczenie tego podatku przez nabywcę prowadzi do uszczuplenia należności budżetowych. Nabywca nie może jednak ponosić konsekwencji za nienależyte wypełnienie obowiązków przez sprzedawcę. Ponosi je sam sprzedawca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przysługujące nabywcy prawo do odliczenia VAT może zostać ograniczone wyłącznie przepisem pozbawiającym go tego prawa. W obecnym stanie prawnym (opartym na regułach Dyrektywy UE) żaden z przepisów ustawy o VAT nie ogranicza prawa odliczenia VAT z otrzymanej faktury, w sytuacji gdy wystawca faktury nie ujął podatku z tej faktury w rejestrze sprzedaży i deklaracji VAT. W takiej sytuacji przepisy dyscyplinują sprzedawcę poprzez nałożenie na niego sankcji za nieprawidłowe rozliczenie VAT. Służą temu również przeprowadzane przez organy skarbowe tzw. „kontrole krzyżowe”. Organy podatkowe nie mogą zatem kwestionować prawa do odliczenia VAT, opierając się wyłącznie na samej konstrukcji VAT. Musiałyby wskazać podstawę tego ograniczenia. Stanowisko takie zajął również m.in. WSA w Warszawie w wyroku z 22 lutego 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 1576/04 (mimo że został on wydany na gruncie poprzedniej ustawy o VAT, zachowuje aktualność).


Jeżeli usługodawca wystawił fakturę VAT, to ciąży na nim w każdej sytuacji obowiązek rozliczenia tego podatku z fiskusem. Obowiązek ten wynika z art. 99 i 103 ustawy o VAT. Z kolei na podstawie art. 108 ustawy do zapłaty podatku zobowiązana jest każda osoba (również niebędąca podatnikiem VAT), która wystawi fakturę i wykaże w niej kwotę tego podatku. Obowiązek zapłaty dotyczy również sytuacji, gdy na fakturze wykazana zostanie kwota wyższa od rzeczywistej kwoty podatku należnego z tytułu danej transakcji, gdy dana czynność nie jest objęta zakresem opodatkowania VAT lub podlega zwolnieniu z VAT, a także gdy faktura w ogóle nie odzwierciedla żadnej transakcji (tzw. pusta faktura). Zasada ta wynika ze szczególnej roli faktury w podatku VAT, czyli z faktu, że dla podatnika otrzymującego fakturę (nabywcy) jest ona podstawowym dokumentem do odliczenia VAT (poza przypadkami, w których prawo to zostaje ograniczone regulacją prawną).


Ograniczenia odliczenia VAT z otrzymanych faktur wynikają m.in. z art. 88 ust. 3a. Zgodnie z tym przepisem nie można odliczyć VAT, gdy:

1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

  a) wystawionymi przez podmiot nie-

    istniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

  b) w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii,

2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku, a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana,

3) wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż,

4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

  a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

  b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

  c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności,

5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego,

6) zaświadczenie potwierdzające spełnienie warunków technicznych wymaganych dla samochodów uznawanych za ciężarowe zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.


Z pytania nie wynika, czy którakolwiek z sytuacji przedstawionych w tej regulacji miała miejsce. Nie jest znana również przyczyna nierozliczenia podatku przez sprzedawcę. Niezależnie jednak od tej przyczyny to sprzedawca poniesie konsekwencje nierozliczenia VAT z faktury. Nabywca nie miałby prawa do odliczenia VAT, tylko gdyby wystawca faktury okazał się podmiotem nieuprawnionym do wystawienia faktury (nie był czynnym podatnikiem VAT) lub podmiotem nieistniejącym (niezarejestrowanym). Jeżeli natomiast wystawca faktury jest czynnym podatnikiem VAT, żadne konsekwencje takiego postępowania sprzedawcy nie grożą nabywcy.


Podstawa prawna
- art. 86, art. 88 ust. 3a, art. 99, art. 103, art. 108 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA