REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nabywca ponosi odpowiedzialność za sprzedawcę, który nie odprowadził VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki

REKLAMA

Czy ponoszę odpowiedzialność, kiedy kontrahent sprzedał mi usługę i nie odprowadził VAT?


RADA

REKLAMA

REKLAMA

 


Czytelnik nie ponosi odpowiedzialności za to, że usługodawca nie rozliczył należnego VAT wykazanego w wystawionej dla Czytelnika fakturze VAT. Gdyby jednak wystawca tej faktury był podmiotem niezarejestrowanym (nieistniejącym) lub nieuprawnionym do wystawienia faktury (zwolnionym z VAT), otrzymana od niego faktura nie uprawniałaby do odliczenia wykazanego w niej VAT.


uzasadnienie

REKLAMA


Sprzedawca, dokonując sprzedaży towarów (usług), ma obowiązek wystawić fakturę i zapłacić podatek wynikający z tej faktury. Nabywca natomiast ma prawo do odliczenia kwoty tego podatku od swojego podatku należnego (zasada neutralności). Prawo to gwarantuje nabywcy zarówno przepis art. 86 ustawy o VAT, jak i art. 167 nowej Dyrektywy 2006/112/WE RADY (art. 17 VI Dyrektywy UE). Bezsporne jest, że gdy podatek wynikający z faktury nie zostanie zapłacony przez sprzedawcę (tj. nie zostanie uwzględniony w jego podatku należnym w złożonej deklaracji), to odliczenie tego podatku przez nabywcę prowadzi do uszczuplenia należności budżetowych. Nabywca nie może jednak ponosić konsekwencji za nienależyte wypełnienie obowiązków przez sprzedawcę. Ponosi je sam sprzedawca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przysługujące nabywcy prawo do odliczenia VAT może zostać ograniczone wyłącznie przepisem pozbawiającym go tego prawa. W obecnym stanie prawnym (opartym na regułach Dyrektywy UE) żaden z przepisów ustawy o VAT nie ogranicza prawa odliczenia VAT z otrzymanej faktury, w sytuacji gdy wystawca faktury nie ujął podatku z tej faktury w rejestrze sprzedaży i deklaracji VAT. W takiej sytuacji przepisy dyscyplinują sprzedawcę poprzez nałożenie na niego sankcji za nieprawidłowe rozliczenie VAT. Służą temu również przeprowadzane przez organy skarbowe tzw. „kontrole krzyżowe”. Organy podatkowe nie mogą zatem kwestionować prawa do odliczenia VAT, opierając się wyłącznie na samej konstrukcji VAT. Musiałyby wskazać podstawę tego ograniczenia. Stanowisko takie zajął również m.in. WSA w Warszawie w wyroku z 22 lutego 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 1576/04 (mimo że został on wydany na gruncie poprzedniej ustawy o VAT, zachowuje aktualność).


Jeżeli usługodawca wystawił fakturę VAT, to ciąży na nim w każdej sytuacji obowiązek rozliczenia tego podatku z fiskusem. Obowiązek ten wynika z art. 99 i 103 ustawy o VAT. Z kolei na podstawie art. 108 ustawy do zapłaty podatku zobowiązana jest każda osoba (również niebędąca podatnikiem VAT), która wystawi fakturę i wykaże w niej kwotę tego podatku. Obowiązek zapłaty dotyczy również sytuacji, gdy na fakturze wykazana zostanie kwota wyższa od rzeczywistej kwoty podatku należnego z tytułu danej transakcji, gdy dana czynność nie jest objęta zakresem opodatkowania VAT lub podlega zwolnieniu z VAT, a także gdy faktura w ogóle nie odzwierciedla żadnej transakcji (tzw. pusta faktura). Zasada ta wynika ze szczególnej roli faktury w podatku VAT, czyli z faktu, że dla podatnika otrzymującego fakturę (nabywcy) jest ona podstawowym dokumentem do odliczenia VAT (poza przypadkami, w których prawo to zostaje ograniczone regulacją prawną).


Ograniczenia odliczenia VAT z otrzymanych faktur wynikają m.in. z art. 88 ust. 3a. Zgodnie z tym przepisem nie można odliczyć VAT, gdy:

1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

  a) wystawionymi przez podmiot nie-

    istniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

  b) w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii,

2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku, a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana,

3) wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż,

4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

  a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

  b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

  c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności,

5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego,

6) zaświadczenie potwierdzające spełnienie warunków technicznych wymaganych dla samochodów uznawanych za ciężarowe zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.


Z pytania nie wynika, czy którakolwiek z sytuacji przedstawionych w tej regulacji miała miejsce. Nie jest znana również przyczyna nierozliczenia podatku przez sprzedawcę. Niezależnie jednak od tej przyczyny to sprzedawca poniesie konsekwencje nierozliczenia VAT z faktury. Nabywca nie miałby prawa do odliczenia VAT, tylko gdyby wystawca faktury okazał się podmiotem nieuprawnionym do wystawienia faktury (nie był czynnym podatnikiem VAT) lub podmiotem nieistniejącym (niezarejestrowanym). Jeżeli natomiast wystawca faktury jest czynnym podatnikiem VAT, żadne konsekwencje takiego postępowania sprzedawcy nie grożą nabywcy.


Podstawa prawna
- art. 86, art. 88 ust. 3a, art. 99, art. 103, art. 108 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA