REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Call-off stock" i opodatkowanie VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pomiędzy firmą polską a firmą duńską zawarta jest umowa na dostawę towarów z Danii do Polski. Dostawa ta dokonywana jest z Danii do wynajmowanego w Polsce magazynu (call-off stock) należącego do przedsiębiorcy z Danii, lecz przeznaczonego dla konkretnego odbiorcy z Polski. Odbiorca ten zna szczegóły poszczególnych dostaw towarów i odbiera je ze składu partiami, zależnie od swoich potrzeb. Przepływ towaru w magazynie call-off stock przedstawia się następująco:
1) na podstawie obserwacji rynku firma polska składa zamówienie na przewidywane ilości towarów do firmy duńskiej,
2) w odpowiedzi na zamówienie firma duńska dokonuje dostawy towarów do magazynu call-off stock,
3) w zależności od zapotrzebowania rynku firma polska prosi o zwolnienie partii towaru z magazynu w celu jego zakupu,
4) firma duńska poświadcza zwolnienie poprzez potwierdzenie zamówienia oraz sprzedaż fakturą z podaną ceną i terminem płatności,
5) towar jest wyprowadzany z magazynu call-off stock.
Czy ww. sytuacja jest wewnątrz- wspólnotowym nabyciem dla firmy polskiej? Kiedy nastąpi obowiązek podatkowy? Jednocześnie informujemy, że firma duńska nie jest zainteresowana powołaniem stałego przedstawicielstwa na terenie Polski ani rejestracją jako podatnik VAT. Jest ona zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, tzn. posiada nr identyfikacji podatkowej poprzedzony literami DK. Firma duńska płaci firmie polskiej za składowanie towarów w magazynie typu call-off stock. Przykład: 13 października 2004 r. firma duńska przemieszcza towar z Danii do Polski do magazynu call--off stock na kwotę 10 000 euro. 18 października 2004 r. firma polska kupuje część towaru z magazynu call-off stock np. na kwotę 3000 euro. 12 listopada 2004 r. firma polska kupuje pozostałą część towaru z magazynu call-off stock – 7000 euro. Co zrobić, żeby firma duńska nie musiała rejestrować się w Polsce na potrzeby VAT?
 
Transakcja przedstawiona w Pani pytaniu niestety nie jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów (WNT) dla polskiego kontrahenta. Z punktu widzenia ustawy o VAT i polskiego podatnika jest to dostawa towarów. Natomiast przemieszczenie towarów przez duńską firmę jest WNT, ale dla duńskiego podatnika.
Zgodnie z ustawą o VAT, aby uznać omawianą transakcję za WNT dla polskiego podatnika, musiałoby dojść do nabycia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego (tzn. Polski) inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu (tzn. Danii) przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Natomiast w omawianym przypadku towary najpierw są przywożone na terytorium Polski, a następnie jest realizowana dostawa.
Generalnie należy uznać, że w omawianej sytuacji najpierw następuje WNT (dla duńskiego kontrahenta), a następnie dostawa towaru na terenie Polski na ogólnych zasadach. Wynika to z art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, który przewiduje, że przez WNT rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej (tzn. duńskiego podatnika VAT) lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego (np. z Danii) na terytorium Polski, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach WNT, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium Polski.
W związku z tym na duńskim kontrahencie ciąży obowiązek rejestracji dla celów polskiego VAT (zgłoszenie VAT-R i VAT-R/UE).
Obowiązek podatkowy przy WNT powstaje na zasadach ogólnych, tzn. 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem WNT. W związku z tym, jeżeli przemieszczenie towaru nastąpiło z Danii do Polski 13 października 2004 r., obowiązek podatkowy w VAT powstał 15 listopada 2004 r.
Dodatkowo należy wskazać, że podstawą opodatkowania w tym przypadku jest cena nabycia towarów, a jeżeli cena nabycia nie istnieje – koszt ich wytworzenia. Do podstawy opodatkowania należy doliczyć również inne podatki, cła i opłaty związane z przemieszczeniem towarów oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia.
Z tytułu WNT duński podatnik jest obowiązany wystawić fakturę wewnętrzną. Za dany okres rozliczeniowy (miesięczny lub kwartalny) podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą ww. czynności w tym okresie. Szczegółowe zasady wystawiania faktur wewnętrznych są określone w przepisach wykonawczych do ustawy o VAT.
W związku z tym duńska firma jest zobowiązana do rejestracji dla celów polskiego VAT i składania deklaracji. Duńska spółka może dokonać rejestracji samodzielnie lub przez ustanowionego przedstawiciela podatkowego. Przedstawicielem może być osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, posiadające siedzibę na terytorium Polski, lub osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Polsce. Przedstawiciel odpowiada solidarnie z podatnikiem za zobowiązania podatkowe podatnika, którego reprezentuje. Dodatkowe warunki w zakresie ustanawiania przedstawiciela podatkowego są określone w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Należy przy tym zauważyć, że VAT związany z przemieszczeniem towarów przez duńskiego kontrahenta będzie dla niego neutralny. Oznacza to, że kwota podatku należnego równa się kwocie podatku naliczonego. Wynika to z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym kwotę podatku naliczonego stanowi również kwota podatku należnego z tytułu WNT. Prawo do odliczenia VAT przysługuje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy (w Pani przypadku – za listopad 2004 r.) w podatku należnym z tytułu WNT.
Dokonując WNT duński podatnik, oprócz deklaracji VAT-7 (w której wykaże dodatkowo krajowe dostawy towarów), ma obowiązek składania informacji podsumowujących o transakcjach wewnątrz- wspólnotowych. Deklaracje należy składać za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT.
Wzory formularzy deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowujących są określone w rozporządzeniu Ministra Finansów.
W zakresie dostawy realizowanej w ramach omawianej transakcji należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy generalnie powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru. Podstawa opodatkowania z tytułu dostawy towaru obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszoną o kwotę należnego podatku.
Adam Czekalski
Podstawa prawna:
art. 9 ust. 1 i 2, art. 11 ust. 1, art. 15 ust. 7–9, art. 19 ust. 4, art. 20 ust. 5, art. 29 ust. 1, art. 31 ust. 5, art. 86 ust. 2 pkt 4 i ust. 10 pkt 2, art. 96 ust. 1, art. 97 ust. 1, art. 100 ust. 1 pkt 1 oraz art. 106 ust. 7 ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535),
rozporządzenie Ministra Finansów z 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 55, poz. 539),
rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971),
rozporządzenie Ministra Finansów z 16 kwietnia 2004 r. w sprawie przedstawiciela podatkowego (Dz.U. Nr 66, poz. 609),
rozporządzenie Ministra Finansów z 15 kwietnia 2004 r. w sprawie przypadków, w których nie ma konieczności ustanawiania przedstawiciela podatkowego (Dz.U. Nr 66, poz. 608),
rozporządzenie Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów (Dz.U. Nr 89, poz. 853),
rozporządzenie Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 89, poz. 852 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA