REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy fakturować usługi spedycyjne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma wykonuje usługi spedycyjne. Kiedy należy wystawić fakturę za usługę spedycji, jeśli załadunek nastąpił 29 listopada 2004 r., natomiast klient zapłacił 25 listopada za usługę na podstawie faktury proforma. Czy fakturę należało wystawić już 25 listopada i czy wtedy powstał obowiązek podatkowy, mimo że usługa nie została jeszcze wykonana?
W tym przypadku faktura mogła być wystawiona najwcześniej 26 października i najpóźniej 25 listopada. Fakturę dokumentującą wykonanie usług spedycyjnych wystawia się bowiem nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed jego powstaniem. W przypadku usługi spedycyjnej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty (również przed jej wykonaniem), nie później jednak niż 30. dnia, licząc od jej wykonania.
Zasady dotyczące powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zostały określone w art. 19 ustawy o VAT. Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje generalnie z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1). Jeżeli jednak dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4) – dotyczy to również faktur za częściowe wykonanie usługi.
Te ogólne zasady nie mają jednak zastosowania m.in. do usług spedycyjnych – w tym bowiem przypadku mamy do czynienia ze szczególnym momentem powstania obowiązku podatkowego, określonym w art. 19 ust. 13 pkt 2 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem m.in. przy usługach spedycyjnych i przeładunkowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług. Oznacza to, że przy tych usługach obowiązek podatkowy został związany z faktem otrzymania zapłaty, który będzie wyznaczać najwcześniejszy moment powstania tego obowiązku. Określony został również moment końcowy dla przypadków, w których nie zostanie spełniona przesłanka zapłaty. Czyli moment powstania obowiązku podatkowego będzie uzależniony od tego, co nastąpi wcześniej – płatność czy upływ 30 dni od dnia wykonania usługi.
Przykład
1. Podatnik wykonał usługę spedycyjną 20 października. Należność wpłynęła na jego konto 27 października – co oznacza, że w tym dniu powstał u niego obowiązek podatkowy – podatek należny powinien zostać rozliczony w deklaracji składanej za październik.
2. Podatnik wykonał usługę spedycyjną 20 października. Należność wpłynęła na jego konto 3 grudnia, a więc po upływie 30 dni, licząc od dnia wykonania usługi. W tym przypadku obowiązek podatkowy powstał u tego podatnika 19 listopada (30. dnia od dnia wykonania) – podatek należny powinien zostać rozliczony w deklaracji składanej za listopad.
W przypadku usług spedycyjnych obowiązek podatkowy, jak wcześniej zaznaczono, został związany z otrzymaniem całości lub części zapłaty. Oznacza to, że otrzymanie części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części. Dotyczy to również kwot otrzymanych przed wykonaniem usługi. Każda część płatności otrzymana zarówno przed, jak i po wykonaniu usługi będzie powodować powstanie obowiązku podatkowego w tej części. Przy czym płatności te należy traktować jako kwoty brutto.
Przykład
1. Podatnik otrzymał 25 listopada kwotę należną (zaliczka stanowiąca 100%) za usługę, która została wykonana 29 listopada. Obowiązek podatkowy powstał u niego 25 listopada w odniesieniu do całej otrzymanej należności.
2. Podatnik otrzymał 25 listopada zaliczkę w wysokości 40% za usługę, która została wykonana 29 listopada. Pozostałą część zapłaty podatnik otrzymał w dwóch równych ratach – 5 grudnia i 5 stycznia, dlatego obowiązek podatkowy powstawał u niego:
– 25 listopada – w związku z otrzymaniem zaliczki (40%),
– 5 grudnia – w związku z otrzymaniem pierwszej części zapłaty (30%),
– 29 grudnia – w związku z upływem 30. dnia od dnia wykonania usługi w pozostałej części (30% otrzymane 5 stycznia).
Fakturowanie usług spedycyjnych odbywa się na zasadach określonych w § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie faktur. Zgodnie z tym przepisem faktura za usługę spedycji powinna być wystawiona nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, przy tym nie może być wystawiona wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem tego obowiązku. Należy dodać, iż fakt wystawienia faktury nie będzie wpływał na moment powstania obowiązku podatkowego, który w przypadku przedmiotowych usług został związany z otrzymaniem zapłaty.
Należy zwrócić uwagę, iż w przypadku zaliczek przy usługach spedycyjnych fakt ich otrzymania należy fakturować według wskazanych wyżej zasad, jeśli chodzi o termin wystawienia faktury, a nie według postanowień wynikających w tym zakresie z § 17 wymienionego rozporządzenia. Na fakturze można jednak zamieszczać dane pozwalające identyfikować otrzymane kwoty, np. przedpłata na usługę spedycyjną (umowa nr ...), część zapłaty za usługę spedycyjną (umowa nr ...) itp.
Przykład
Podatnik otrzymał 25 listopada zaliczkę w kwocie 1220 zł (stanowiącą 25% należności). Usługa spedycyjna została wykonana 29 listopada, zaś pozostała należność wpłynęła na jego konto bankowe 10 grudnia.
W związku z otrzymaniem zaliczki u podatnika powstał obowiązek podatkowy 25 listopada i w tym dniu powinna zostać wystawiona faktura dokumentująca ten fakt, zawierająca następujące kwoty: cena netto 1000 zł, stawka VAT 22%, kwota podatku należnego 220 zł, co wynika z następującego wyliczenia:
1220 zł – (1220 zł × 22% : 122%) = 1220 zł – 220 zł = 1000 zł,
stąd 1000 zł × 22% = 220 zł.
Z kolei w związku z otrzymaniem pozostałej części zapłaty 10 grudnia powstał u niego obowiązek podatkowy w tej części i w tym dniu powinna zostać wystawiona faktura opiewająca na następujące wartości: kwota netto 3000 zł, stawka VAT 22%, kwota podatku należnego 660 zł.
Należy zauważyć, iż podatnik nie musi wystawiać w tym przypadku dwóch faktur. Może wystawić jedną fakturę na całą należną kwotę, np. w momencie otrzymania zaliczki.
• art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
• § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Jerzy Dudziński
specjalista w zakresie VAT, pracownik aparatu skarbowego


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA