REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy fakturować usługi spedycyjne

REKLAMA

Nasza firma wykonuje usługi spedycyjne. Kiedy należy wystawić fakturę za usługę spedycji, jeśli załadunek nastąpił 29 listopada 2004 r., natomiast klient zapłacił 25 listopada za usługę na podstawie faktury proforma. Czy fakturę należało wystawić już 25 listopada i czy wtedy powstał obowiązek podatkowy, mimo że usługa nie została jeszcze wykonana?
W tym przypadku faktura mogła być wystawiona najwcześniej 26 października i najpóźniej 25 listopada. Fakturę dokumentującą wykonanie usług spedycyjnych wystawia się bowiem nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed jego powstaniem. W przypadku usługi spedycyjnej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty (również przed jej wykonaniem), nie później jednak niż 30. dnia, licząc od jej wykonania.
Zasady dotyczące powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zostały określone w art. 19 ustawy o VAT. Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje generalnie z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1). Jeżeli jednak dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4) – dotyczy to również faktur za częściowe wykonanie usługi.
Te ogólne zasady nie mają jednak zastosowania m.in. do usług spedycyjnych – w tym bowiem przypadku mamy do czynienia ze szczególnym momentem powstania obowiązku podatkowego, określonym w art. 19 ust. 13 pkt 2 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem m.in. przy usługach spedycyjnych i przeładunkowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług. Oznacza to, że przy tych usługach obowiązek podatkowy został związany z faktem otrzymania zapłaty, który będzie wyznaczać najwcześniejszy moment powstania tego obowiązku. Określony został również moment końcowy dla przypadków, w których nie zostanie spełniona przesłanka zapłaty. Czyli moment powstania obowiązku podatkowego będzie uzależniony od tego, co nastąpi wcześniej – płatność czy upływ 30 dni od dnia wykonania usługi.
Przykład
1. Podatnik wykonał usługę spedycyjną 20 października. Należność wpłynęła na jego konto 27 października – co oznacza, że w tym dniu powstał u niego obowiązek podatkowy – podatek należny powinien zostać rozliczony w deklaracji składanej za październik.
2. Podatnik wykonał usługę spedycyjną 20 października. Należność wpłynęła na jego konto 3 grudnia, a więc po upływie 30 dni, licząc od dnia wykonania usługi. W tym przypadku obowiązek podatkowy powstał u tego podatnika 19 listopada (30. dnia od dnia wykonania) – podatek należny powinien zostać rozliczony w deklaracji składanej za listopad.
W przypadku usług spedycyjnych obowiązek podatkowy, jak wcześniej zaznaczono, został związany z otrzymaniem całości lub części zapłaty. Oznacza to, że otrzymanie części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części. Dotyczy to również kwot otrzymanych przed wykonaniem usługi. Każda część płatności otrzymana zarówno przed, jak i po wykonaniu usługi będzie powodować powstanie obowiązku podatkowego w tej części. Przy czym płatności te należy traktować jako kwoty brutto.
Przykład
1. Podatnik otrzymał 25 listopada kwotę należną (zaliczka stanowiąca 100%) za usługę, która została wykonana 29 listopada. Obowiązek podatkowy powstał u niego 25 listopada w odniesieniu do całej otrzymanej należności.
2. Podatnik otrzymał 25 listopada zaliczkę w wysokości 40% za usługę, która została wykonana 29 listopada. Pozostałą część zapłaty podatnik otrzymał w dwóch równych ratach – 5 grudnia i 5 stycznia, dlatego obowiązek podatkowy powstawał u niego:
– 25 listopada – w związku z otrzymaniem zaliczki (40%),
– 5 grudnia – w związku z otrzymaniem pierwszej części zapłaty (30%),
– 29 grudnia – w związku z upływem 30. dnia od dnia wykonania usługi w pozostałej części (30% otrzymane 5 stycznia).
Fakturowanie usług spedycyjnych odbywa się na zasadach określonych w § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie faktur. Zgodnie z tym przepisem faktura za usługę spedycji powinna być wystawiona nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, przy tym nie może być wystawiona wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem tego obowiązku. Należy dodać, iż fakt wystawienia faktury nie będzie wpływał na moment powstania obowiązku podatkowego, który w przypadku przedmiotowych usług został związany z otrzymaniem zapłaty.
Należy zwrócić uwagę, iż w przypadku zaliczek przy usługach spedycyjnych fakt ich otrzymania należy fakturować według wskazanych wyżej zasad, jeśli chodzi o termin wystawienia faktury, a nie według postanowień wynikających w tym zakresie z § 17 wymienionego rozporządzenia. Na fakturze można jednak zamieszczać dane pozwalające identyfikować otrzymane kwoty, np. przedpłata na usługę spedycyjną (umowa nr ...), część zapłaty za usługę spedycyjną (umowa nr ...) itp.
Przykład
Podatnik otrzymał 25 listopada zaliczkę w kwocie 1220 zł (stanowiącą 25% należności). Usługa spedycyjna została wykonana 29 listopada, zaś pozostała należność wpłynęła na jego konto bankowe 10 grudnia.
W związku z otrzymaniem zaliczki u podatnika powstał obowiązek podatkowy 25 listopada i w tym dniu powinna zostać wystawiona faktura dokumentująca ten fakt, zawierająca następujące kwoty: cena netto 1000 zł, stawka VAT 22%, kwota podatku należnego 220 zł, co wynika z następującego wyliczenia:
1220 zł – (1220 zł × 22% : 122%) = 1220 zł – 220 zł = 1000 zł,
stąd 1000 zł × 22% = 220 zł.
Z kolei w związku z otrzymaniem pozostałej części zapłaty 10 grudnia powstał u niego obowiązek podatkowy w tej części i w tym dniu powinna zostać wystawiona faktura opiewająca na następujące wartości: kwota netto 3000 zł, stawka VAT 22%, kwota podatku należnego 660 zł.
Należy zauważyć, iż podatnik nie musi wystawiać w tym przypadku dwóch faktur. Może wystawić jedną fakturę na całą należną kwotę, np. w momencie otrzymania zaliczki.
• art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
• § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Jerzy Dudziński
specjalista w zakresie VAT, pracownik aparatu skarbowego


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA