REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy fakturować usługi spedycyjne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma wykonuje usługi spedycyjne. Kiedy należy wystawić fakturę za usługę spedycji, jeśli załadunek nastąpił 29 listopada 2004 r., natomiast klient zapłacił 25 listopada za usługę na podstawie faktury proforma. Czy fakturę należało wystawić już 25 listopada i czy wtedy powstał obowiązek podatkowy, mimo że usługa nie została jeszcze wykonana?
W tym przypadku faktura mogła być wystawiona najwcześniej 26 października i najpóźniej 25 listopada. Fakturę dokumentującą wykonanie usług spedycyjnych wystawia się bowiem nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed jego powstaniem. W przypadku usługi spedycyjnej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty (również przed jej wykonaniem), nie później jednak niż 30. dnia, licząc od jej wykonania.
Zasady dotyczące powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zostały określone w art. 19 ustawy o VAT. Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje generalnie z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1). Jeżeli jednak dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4) – dotyczy to również faktur za częściowe wykonanie usługi.
Te ogólne zasady nie mają jednak zastosowania m.in. do usług spedycyjnych – w tym bowiem przypadku mamy do czynienia ze szczególnym momentem powstania obowiązku podatkowego, określonym w art. 19 ust. 13 pkt 2 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem m.in. przy usługach spedycyjnych i przeładunkowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług. Oznacza to, że przy tych usługach obowiązek podatkowy został związany z faktem otrzymania zapłaty, który będzie wyznaczać najwcześniejszy moment powstania tego obowiązku. Określony został również moment końcowy dla przypadków, w których nie zostanie spełniona przesłanka zapłaty. Czyli moment powstania obowiązku podatkowego będzie uzależniony od tego, co nastąpi wcześniej – płatność czy upływ 30 dni od dnia wykonania usługi.
Przykład
1. Podatnik wykonał usługę spedycyjną 20 października. Należność wpłynęła na jego konto 27 października – co oznacza, że w tym dniu powstał u niego obowiązek podatkowy – podatek należny powinien zostać rozliczony w deklaracji składanej za październik.
2. Podatnik wykonał usługę spedycyjną 20 października. Należność wpłynęła na jego konto 3 grudnia, a więc po upływie 30 dni, licząc od dnia wykonania usługi. W tym przypadku obowiązek podatkowy powstał u tego podatnika 19 listopada (30. dnia od dnia wykonania) – podatek należny powinien zostać rozliczony w deklaracji składanej za listopad.
W przypadku usług spedycyjnych obowiązek podatkowy, jak wcześniej zaznaczono, został związany z otrzymaniem całości lub części zapłaty. Oznacza to, że otrzymanie części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części. Dotyczy to również kwot otrzymanych przed wykonaniem usługi. Każda część płatności otrzymana zarówno przed, jak i po wykonaniu usługi będzie powodować powstanie obowiązku podatkowego w tej części. Przy czym płatności te należy traktować jako kwoty brutto.
Przykład
1. Podatnik otrzymał 25 listopada kwotę należną (zaliczka stanowiąca 100%) za usługę, która została wykonana 29 listopada. Obowiązek podatkowy powstał u niego 25 listopada w odniesieniu do całej otrzymanej należności.
2. Podatnik otrzymał 25 listopada zaliczkę w wysokości 40% za usługę, która została wykonana 29 listopada. Pozostałą część zapłaty podatnik otrzymał w dwóch równych ratach – 5 grudnia i 5 stycznia, dlatego obowiązek podatkowy powstawał u niego:
– 25 listopada – w związku z otrzymaniem zaliczki (40%),
– 5 grudnia – w związku z otrzymaniem pierwszej części zapłaty (30%),
– 29 grudnia – w związku z upływem 30. dnia od dnia wykonania usługi w pozostałej części (30% otrzymane 5 stycznia).
Fakturowanie usług spedycyjnych odbywa się na zasadach określonych w § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie faktur. Zgodnie z tym przepisem faktura za usługę spedycji powinna być wystawiona nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, przy tym nie może być wystawiona wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem tego obowiązku. Należy dodać, iż fakt wystawienia faktury nie będzie wpływał na moment powstania obowiązku podatkowego, który w przypadku przedmiotowych usług został związany z otrzymaniem zapłaty.
Należy zwrócić uwagę, iż w przypadku zaliczek przy usługach spedycyjnych fakt ich otrzymania należy fakturować według wskazanych wyżej zasad, jeśli chodzi o termin wystawienia faktury, a nie według postanowień wynikających w tym zakresie z § 17 wymienionego rozporządzenia. Na fakturze można jednak zamieszczać dane pozwalające identyfikować otrzymane kwoty, np. przedpłata na usługę spedycyjną (umowa nr ...), część zapłaty za usługę spedycyjną (umowa nr ...) itp.
Przykład
Podatnik otrzymał 25 listopada zaliczkę w kwocie 1220 zł (stanowiącą 25% należności). Usługa spedycyjna została wykonana 29 listopada, zaś pozostała należność wpłynęła na jego konto bankowe 10 grudnia.
W związku z otrzymaniem zaliczki u podatnika powstał obowiązek podatkowy 25 listopada i w tym dniu powinna zostać wystawiona faktura dokumentująca ten fakt, zawierająca następujące kwoty: cena netto 1000 zł, stawka VAT 22%, kwota podatku należnego 220 zł, co wynika z następującego wyliczenia:
1220 zł – (1220 zł × 22% : 122%) = 1220 zł – 220 zł = 1000 zł,
stąd 1000 zł × 22% = 220 zł.
Z kolei w związku z otrzymaniem pozostałej części zapłaty 10 grudnia powstał u niego obowiązek podatkowy w tej części i w tym dniu powinna zostać wystawiona faktura opiewająca na następujące wartości: kwota netto 3000 zł, stawka VAT 22%, kwota podatku należnego 660 zł.
Należy zauważyć, iż podatnik nie musi wystawiać w tym przypadku dwóch faktur. Może wystawić jedną fakturę na całą należną kwotę, np. w momencie otrzymania zaliczki.
• art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
• § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Jerzy Dudziński
specjalista w zakresie VAT, pracownik aparatu skarbowego


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA