REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak księgować faktury VAT marża

Jak księgować faktury VAT marża
Jak księgować faktury VAT marża

REKLAMA

REKLAMA

Osoba fizyczna prowadzi w ramach działalności gospodarczej sprzedaż i komis m.in. telefonów komórkowych. Kupuje telefon używany na podstawie umowy kupna-sprzedaży od osoby fizycznej niebędącej podatnikiem VAT. Sprzedając taki telefon, wystawia fakturę VAT marża. Jak księgować taką operację w książce przychodów i rozchodów? Czy umowę kupna-sprzedaży należy uznać za koszt uzyskania przychodu i czy podstawą do opodatkowania podatkiem dochodowym będzie wartość z faktury VAT marża pomniejszona o VAT od marży? Czy umowy kupna-sprzedaży nie księgujemy w ogóle, a przy sprzedaży opodatkujemy tylko marżę pomniejszoną o VAT?

Podatnik powinien zaksięgować do księgi przychodów i rozchodów zarówno powstały przychód ze sprzedaży towaru w kwocie netto, jak i wydatki związane z nabyciem towaru, w tym umowę kupna-sprzedaży.

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła możliwość stosowania szczególnej procedury w zakresie rozliczania VAT od czynności związanych z towarami używanymi. Polega ona na opodatkowaniu wyłącznie marży uzyskanej przez podatnika przy sprzedaży towarów używanych. Procedurę tę może stosować również pośrednik w sprzedaży towarów, np. komis.

Marża jest to kwota, którą ma zapłacić nabywca towaru, pomniejszona o wartość nabycia oraz o kwotę VAT w odpowiedniej stawce.

Tak obliczony VAT należny (gdzie podstawą opodatkowania jest marża netto) jest niższy niż podatek obliczony na zasadach ogólnych określonych w przepisach o VAT (gdzie podstawą opodatkowania jest wartość sprzedaży netto). Należy podkreślić, że przy opodatkowaniu marży nie ma możliwości odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabycie towaru używanego. W przypadku opisanym w pytaniu podatek naliczony nie występuje, ponieważ towar został nabyty od osoby fizycznej niebędącej podatnikiem VAT.

REKLAMA

Polecamy: Ustawa o rachunkowości 2020 z komentarzem do zmian

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana w rozliczaniu VAT przy sprzedaży towarów używanych nie zmienia zasad księgowania kosztów i przychodów w księdze przychodów i rozchodów. Wpisaniu do odpowiednich kolumn księgi podlegają z jednej strony osiągane przychody, z drugiej zaś koszty, które ponosi podatnik w celu ich osiągnięcia:

• przychodem jest kwota należna od nabywcy, z wystawionej faktury VAT marża, pomniejszona o należny VAT. VAT należny od dokonanej sprzedaży nie może być uwidoczniony na prawidłowej fakturze VAT marża. Będzie wynikał z rejestrów sprzedaży, które obowiązany jest prowadzić podatnik będący podatnikiem podatku od towarów i usług;

• kosztem są wydatki poniesione (oprócz wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) w celu uzyskania wymienionego przychodu; tu niewątpliwie bezpośrednim kosztem jest wartość zakupionego towaru (telefonu), wynikająca z umowy kupna-sprzedaży, oraz wszystkie inne koszty (bezpośrednie i pośrednie) poniesione w tym celu.

Przykład

Podatnik w sierpniu 2004 r. zakupił w Niemczech używany samochód osobowy jako towar handlowy. Samochód był kupiony od osoby fizycznej na umowę kupna-sprzedaży za 1000 euro. Na wartość nabycia, niezbędną do ustalenia marży przy sprzedaży pojazdu na fakturę VAT marża, złożyły się następujące wydatki:

wartość zakupu z umowy, przeliczona na złote po średnim kursie NBP z dnia poniesienia kosztu, tu z dnia zawarcia umowy 4375,90 zł,

zapłacony podatek akcyzowy, niepodlegający odliczeniu przy sprzedaży 860 zł,

rejestracja samochodu 672,50 zł,

badanie techniczne 163 zł (wydatek udokumentowany fakturą VAT, jednak przy stosowaniu szczególnej procedury VAT marża nie można odliczyć VAT z faktury podwyższającej wartość nabycia).

W sumie: 4375,90 + 860,00 + 672,50 + + 163,00 = 6071,40 zł.

W grudniu 2004 r. podatnik sprzedał samochód na fakturę VAT marża, wartość sprzedaży brutto wynosiła 11 000 zł.

Na potrzeby VAT podatnik:

wyliczył marżę brutto: 11 000 – 6071,40 = = 4928,60 zł,

wyliczył VAT należny od marży: 4928,60 × 22 : 122 = 888,76 zł

oraz kwotę marży netto: 4928,60 – – 888,76 = 4039,84 zł,

zapisał kwotę marży netto i VAT należny w rejestrze sprzedaży VAT.

Jeżeli podatnik jednocześnie stosuje ogólne zasady rozliczania VAT należnego oraz szczególną procedurę VAT marża, powinien prowadzić rejestr sprzedaży z podziałem na obie wykorzystywane procedury sprzedaży, a w odniesieniu do szczególnej procedury ewidencja powinna zawierać kwoty nabycia niezbędne do ustalenia kwoty marży.

Na potrzeby podatku dochodowego podatnik:

całkowitą kwotę nabycia 6071,40 zł zaksięgował w księdze przychodów i rozchodów w momencie poniesienia poszczególnych kosztów (podatnik stosuje kasową metodę rozliczania kosztów),

wyliczył kwotę przychodu netto: 11 000 – 888,76 = 10 111,24 zł i zaksięgował w kolumnie 7 księgi.

• art. 14 ust. 1, 1c, 1f, art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

• art. 109 ust. 3, art. 120 ust. 4, 10, 15 i 16 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Katarzyna Okuniewska, ekonomista, specjalista w zakresie księgowości

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA