REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć fakturę za zakup w Niemczech towarów niehandlowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem czynnym podatnikiem podatku VAT. Dokonuję zakupów od kontrahenta z kraju Unii, który jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, zarejestrowanym w swoim kraju. W jaki sposób mam rozliczyć fakturę za zakup towarów niehandlowych w Niemczech?
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów: Nabycie towarów niehandlowych przez polskiego podatnika należy udokumentować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie fakturą wewnętrzną. Podatek należny z tego tytułu jest jednocześnie podatkiem naliczonym do odliczenia. Podstawowym warunkiem odliczenia jest związek nabytych towarów z działalnością opodatkowaną podatnika. Fakt, że nabyte towary nie służą bezpośrednio działalności handlowej, nie wyklucza takiego związku.
 
W opisanym przypadku oba podmioty są podatnikami VAT. Podatnik niemiecki jest podatnikiem podatku od wartości dodanej. Podatnik polski podatnikiem VAT w Polsce.
Nabycie towarów, które w wyniku dokonanej dostawy są transportowane na terytorium innego państwa członkowskiego, jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. Nabywca towarów, który sprowadzi je do Polski, jest obowiązany rozliczyć podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Polski podatnik, który zakupi towary od kontrahenta z kraju Unii i przywiezie je do Polski, jest zobowiązany rozliczyć tę transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie.
Podstawą opodatkowania w wewnątrzwspólnotowym nabyciu jest kwota należna sprzedawcy. Podatnik polski dokumentuje wewnątrzwspólnotowe nabycie i podatek należny fakturą wewnętrzną. Podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia jest jednocześnie podatkiem naliczonym do odliczenia. Podstawowym warunkiem odliczenia jest związek nabytych towarów z działalnością opodatkowaną podatnika. Fakt, że nabyte towary nie służą bezpośrednio działalności handlowej, nie wyklucza takiego związku. Ustawa o VAT nie nakazuje, aby związek ten był bezpośredni. Nabyte towary mogą być w sposób pośredni wykorzystywane w działalności opodatkowanej podatnika. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów niehandlowych może zatem uprawniać podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Prawo to należy jednak rozpatrzyć uwzględniając konkretne okoliczności. Pytanie nie zawiera szczegółów pozwalających na jednoznaczne określenie, czy w opisanym przypadku podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego.
Podatnik niemiecki dokonujący dostawy na terytorium Niemiec mógł ją potraktować jako dostawę na terytorium Niemiec i opodatkować podatkiem należnym. Jeżeli na terytorium Niemiec został zapłacony podatek należny z tytułu dostawy towarów, podatnik polski może się ubiegać o jego zwrot na podstawie obowiązujących w Niemczech procedur zwrotu VAT.
Jeżeli niemiecki sprzedawca zapłacił podatek należny, to polski nabywca może ubiegać się o zwrot tego podatku według przepisów obowiązujących w Niemczech.
Podatnik VAT, zgodnie z zasadą neutralności tego podatku, nie powinien ponosić ekonomicznego ciężaru podatku należnego. Podatek należny w sensie ekonomicznym powinien obciążać wyłącznie ostatecznego konsumenta. Podatnik VAT powinien mieć prawo do odliczenia VAT naliczonego na fakturze wystawionej przez innego podatnika VAT. Jeżeli polski podatnik nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym na terytorium Niemiec, to prawo do odliczenia może zrealizować wyłącznie przez skorzystanie z procedury zwrotu VAT zapłaconego w obcym państwie.
Ewa Sławińska
Podstawa prawna
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA