REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin rozliczenia faktury

REKLAMA

Kiedy powinniśmy rozliczyć fakturę sprzedaży wystawioną np. w styczniu 2005 r. z terminem płatności na koniec lutego? Okres rozliczeniowy przypada na luty i naszym zdaniem wtedy należy zaksięgować fakturę. Ale co zrobić, gdy kontrahent nie wywiąże się z terminu płatności i należność zostanie uregulowana znacznie później? Czy ma to wpływ na okres rozliczenia podatku należnego? I odwrotnie, odnosząc się do podatku naliczonego, jeśli my nie wywiążemy się z terminu płatności i znacznie się ona opóźni, jaki okres rozliczeniowy wówczas obowiązuje?
Powiązanie momentu powstania obowiązku podatkowego z uregulowaniem należności przez kontrahenta (nie później niż 90 dni od dnia wydania towaru lub wykonania usługi) występuje u podatników stosujących kasową metodę rozliczeń VAT, określoną w art. 21 ustawy o VAT. Z kolei, zgodnie z generalną zasadą dotyczącą momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Przy czym, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1 i 4 ww. ustawy). W art. 19 ust. 13 ustawy unormowano szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego. I tu, w pkt 1, jako wyznacznik powstania obowiązku podatkowego występuje upływ terminu płatności. Jednakże przepis ten ma zastosowanie tylko do konkretnych wymienionych w nim czynności typu: dostawa energii elektrycznej, świadczenie usług telekomunikacyjnych etc.
Z pytania nie wynika, aby Czytelniczka stosowała kasową metodę rozliczeń VAT ani aby wykonywała czynności, do których ma zastosowanie art. 19 ust. 13 ustawy. A zatem, stosując ogólne zasady określania momentu powstania obowiązku podatkowego (art. 19 ust. 1–4 ustawy), należy stwierdzić, że w omawianym przypadku obowiązek ten powstał z chwilą wystawienia faktury.
Czytelniczka nie pisze o dacie dokonania dostawy towaru (wykonania usługi). Dlatego, jeśli faktura dokumentująca przedmiotową transakcję nie została wystawiona w ciągu 7 dni od wydania towaru lub wykonania usługi, to obowiązek podatkowy powstał, bez względu na brak faktury, w siódmym dniu od tego zdarzenia.
Generalnie obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury (nie później niż 7 dni od dnia wykonania usługi/dostawy towaru). Termin płatności i opóźnienie uregulowania należności przez kontrahenta pozostają więc bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.
Ustawa o VAT w pierwszym rzędzie uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od faktu otrzymania faktury. W myśl art. 86 ust. 10 ustawy prawo to powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. A zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy jest to możliwe również w następnym okresie rozliczeniowym. Wyjątki od tej zasady zawierają pkt 2–4 oraz ust. 12, 16, 18 artykułu 86, przy czym przepisy te nie dotyczą nieuregulowania zapłaty za fakturę.
Wracając do pytania, należy stwierdzić, że o ile Czytelniczka nie rozlicza się metodą kasową, to niedokonanie zapłaty nie pozbawia jej prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w otrzymanej fakturze VAT. Wyjątkiem jest nabycie towarów (usług) udokumentowane fakturą oznaczoną „FAKTURA VAT MP”. W takim przypadku, w myśl § 12 rozporządzenia MF z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, podatnik może obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego określoną w tej fakturze, w rozliczeniu za miesiąc, w którym: uregulował część należności bądź uregulował całą należność na rzecz małego podatnika. W braku zapłaty rozliczenie następuje w miesiącu, w którym przypada 90 dzień od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi.
Fakt nieuregulowania należności wynikającej z faktury nie ma wpływu na prawo do dokonania obniżenia podatku naliczonego. Wyjątkiem są FAKTURY VAT MP.
Agata Wojtkowska
Podstawa prawna:
art. 19 ust. 1, 4 i 13 oraz art. 86 ust. 10 i 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze albo rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Jest nowa odpowiedź na pytanie o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA