REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin rozliczenia faktury

REKLAMA

Kiedy powinniśmy rozliczyć fakturę sprzedaży wystawioną np. w styczniu 2005 r. z terminem płatności na koniec lutego? Okres rozliczeniowy przypada na luty i naszym zdaniem wtedy należy zaksięgować fakturę. Ale co zrobić, gdy kontrahent nie wywiąże się z terminu płatności i należność zostanie uregulowana znacznie później? Czy ma to wpływ na okres rozliczenia podatku należnego? I odwrotnie, odnosząc się do podatku naliczonego, jeśli my nie wywiążemy się z terminu płatności i znacznie się ona opóźni, jaki okres rozliczeniowy wówczas obowiązuje?
Powiązanie momentu powstania obowiązku podatkowego z uregulowaniem należności przez kontrahenta (nie później niż 90 dni od dnia wydania towaru lub wykonania usługi) występuje u podatników stosujących kasową metodę rozliczeń VAT, określoną w art. 21 ustawy o VAT. Z kolei, zgodnie z generalną zasadą dotyczącą momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Przy czym, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1 i 4 ww. ustawy). W art. 19 ust. 13 ustawy unormowano szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego. I tu, w pkt 1, jako wyznacznik powstania obowiązku podatkowego występuje upływ terminu płatności. Jednakże przepis ten ma zastosowanie tylko do konkretnych wymienionych w nim czynności typu: dostawa energii elektrycznej, świadczenie usług telekomunikacyjnych etc.
Z pytania nie wynika, aby Czytelniczka stosowała kasową metodę rozliczeń VAT ani aby wykonywała czynności, do których ma zastosowanie art. 19 ust. 13 ustawy. A zatem, stosując ogólne zasady określania momentu powstania obowiązku podatkowego (art. 19 ust. 1–4 ustawy), należy stwierdzić, że w omawianym przypadku obowiązek ten powstał z chwilą wystawienia faktury.
Czytelniczka nie pisze o dacie dokonania dostawy towaru (wykonania usługi). Dlatego, jeśli faktura dokumentująca przedmiotową transakcję nie została wystawiona w ciągu 7 dni od wydania towaru lub wykonania usługi, to obowiązek podatkowy powstał, bez względu na brak faktury, w siódmym dniu od tego zdarzenia.
Generalnie obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury (nie później niż 7 dni od dnia wykonania usługi/dostawy towaru). Termin płatności i opóźnienie uregulowania należności przez kontrahenta pozostają więc bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.
Ustawa o VAT w pierwszym rzędzie uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od faktu otrzymania faktury. W myśl art. 86 ust. 10 ustawy prawo to powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. A zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy jest to możliwe również w następnym okresie rozliczeniowym. Wyjątki od tej zasady zawierają pkt 2–4 oraz ust. 12, 16, 18 artykułu 86, przy czym przepisy te nie dotyczą nieuregulowania zapłaty za fakturę.
Wracając do pytania, należy stwierdzić, że o ile Czytelniczka nie rozlicza się metodą kasową, to niedokonanie zapłaty nie pozbawia jej prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w otrzymanej fakturze VAT. Wyjątkiem jest nabycie towarów (usług) udokumentowane fakturą oznaczoną „FAKTURA VAT MP”. W takim przypadku, w myśl § 12 rozporządzenia MF z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, podatnik może obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego określoną w tej fakturze, w rozliczeniu za miesiąc, w którym: uregulował część należności bądź uregulował całą należność na rzecz małego podatnika. W braku zapłaty rozliczenie następuje w miesiącu, w którym przypada 90 dzień od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi.
Fakt nieuregulowania należności wynikającej z faktury nie ma wpływu na prawo do dokonania obniżenia podatku naliczonego. Wyjątkiem są FAKTURY VAT MP.
Agata Wojtkowska
Podstawa prawna:
art. 19 ust. 1, 4 i 13 oraz art. 86 ust. 10 i 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA