REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin rozliczenia faktury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kiedy powinniśmy rozliczyć fakturę sprzedaży wystawioną np. w styczniu 2005 r. z terminem płatności na koniec lutego? Okres rozliczeniowy przypada na luty i naszym zdaniem wtedy należy zaksięgować fakturę. Ale co zrobić, gdy kontrahent nie wywiąże się z terminu płatności i należność zostanie uregulowana znacznie później? Czy ma to wpływ na okres rozliczenia podatku należnego? I odwrotnie, odnosząc się do podatku naliczonego, jeśli my nie wywiążemy się z terminu płatności i znacznie się ona opóźni, jaki okres rozliczeniowy wówczas obowiązuje?
Powiązanie momentu powstania obowiązku podatkowego z uregulowaniem należności przez kontrahenta (nie później niż 90 dni od dnia wydania towaru lub wykonania usługi) występuje u podatników stosujących kasową metodę rozliczeń VAT, określoną w art. 21 ustawy o VAT. Z kolei, zgodnie z generalną zasadą dotyczącą momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Przy czym, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1 i 4 ww. ustawy). W art. 19 ust. 13 ustawy unormowano szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego. I tu, w pkt 1, jako wyznacznik powstania obowiązku podatkowego występuje upływ terminu płatności. Jednakże przepis ten ma zastosowanie tylko do konkretnych wymienionych w nim czynności typu: dostawa energii elektrycznej, świadczenie usług telekomunikacyjnych etc.
Z pytania nie wynika, aby Czytelniczka stosowała kasową metodę rozliczeń VAT ani aby wykonywała czynności, do których ma zastosowanie art. 19 ust. 13 ustawy. A zatem, stosując ogólne zasady określania momentu powstania obowiązku podatkowego (art. 19 ust. 1–4 ustawy), należy stwierdzić, że w omawianym przypadku obowiązek ten powstał z chwilą wystawienia faktury.
Czytelniczka nie pisze o dacie dokonania dostawy towaru (wykonania usługi). Dlatego, jeśli faktura dokumentująca przedmiotową transakcję nie została wystawiona w ciągu 7 dni od wydania towaru lub wykonania usługi, to obowiązek podatkowy powstał, bez względu na brak faktury, w siódmym dniu od tego zdarzenia.
Generalnie obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury (nie później niż 7 dni od dnia wykonania usługi/dostawy towaru). Termin płatności i opóźnienie uregulowania należności przez kontrahenta pozostają więc bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.
Ustawa o VAT w pierwszym rzędzie uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od faktu otrzymania faktury. W myśl art. 86 ust. 10 ustawy prawo to powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. A zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy jest to możliwe również w następnym okresie rozliczeniowym. Wyjątki od tej zasady zawierają pkt 2–4 oraz ust. 12, 16, 18 artykułu 86, przy czym przepisy te nie dotyczą nieuregulowania zapłaty za fakturę.
Wracając do pytania, należy stwierdzić, że o ile Czytelniczka nie rozlicza się metodą kasową, to niedokonanie zapłaty nie pozbawia jej prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w otrzymanej fakturze VAT. Wyjątkiem jest nabycie towarów (usług) udokumentowane fakturą oznaczoną „FAKTURA VAT MP”. W takim przypadku, w myśl § 12 rozporządzenia MF z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, podatnik może obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego określoną w tej fakturze, w rozliczeniu za miesiąc, w którym: uregulował część należności bądź uregulował całą należność na rzecz małego podatnika. W braku zapłaty rozliczenie następuje w miesiącu, w którym przypada 90 dzień od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi.
Fakt nieuregulowania należności wynikającej z faktury nie ma wpływu na prawo do dokonania obniżenia podatku naliczonego. Wyjątkiem są FAKTURY VAT MP.
Agata Wojtkowska
Podstawa prawna:
art. 19 ust. 1, 4 i 13 oraz art. 86 ust. 10 i 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA