REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin rozliczenia faktury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kiedy powinniśmy rozliczyć fakturę sprzedaży wystawioną np. w styczniu 2005 r. z terminem płatności na koniec lutego? Okres rozliczeniowy przypada na luty i naszym zdaniem wtedy należy zaksięgować fakturę. Ale co zrobić, gdy kontrahent nie wywiąże się z terminu płatności i należność zostanie uregulowana znacznie później? Czy ma to wpływ na okres rozliczenia podatku należnego? I odwrotnie, odnosząc się do podatku naliczonego, jeśli my nie wywiążemy się z terminu płatności i znacznie się ona opóźni, jaki okres rozliczeniowy wówczas obowiązuje?
Powiązanie momentu powstania obowiązku podatkowego z uregulowaniem należności przez kontrahenta (nie później niż 90 dni od dnia wydania towaru lub wykonania usługi) występuje u podatników stosujących kasową metodę rozliczeń VAT, określoną w art. 21 ustawy o VAT. Z kolei, zgodnie z generalną zasadą dotyczącą momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Przy czym, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1 i 4 ww. ustawy). W art. 19 ust. 13 ustawy unormowano szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego. I tu, w pkt 1, jako wyznacznik powstania obowiązku podatkowego występuje upływ terminu płatności. Jednakże przepis ten ma zastosowanie tylko do konkretnych wymienionych w nim czynności typu: dostawa energii elektrycznej, świadczenie usług telekomunikacyjnych etc.
Z pytania nie wynika, aby Czytelniczka stosowała kasową metodę rozliczeń VAT ani aby wykonywała czynności, do których ma zastosowanie art. 19 ust. 13 ustawy. A zatem, stosując ogólne zasady określania momentu powstania obowiązku podatkowego (art. 19 ust. 1–4 ustawy), należy stwierdzić, że w omawianym przypadku obowiązek ten powstał z chwilą wystawienia faktury.
Czytelniczka nie pisze o dacie dokonania dostawy towaru (wykonania usługi). Dlatego, jeśli faktura dokumentująca przedmiotową transakcję nie została wystawiona w ciągu 7 dni od wydania towaru lub wykonania usługi, to obowiązek podatkowy powstał, bez względu na brak faktury, w siódmym dniu od tego zdarzenia.
Generalnie obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury (nie później niż 7 dni od dnia wykonania usługi/dostawy towaru). Termin płatności i opóźnienie uregulowania należności przez kontrahenta pozostają więc bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.
Ustawa o VAT w pierwszym rzędzie uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od faktu otrzymania faktury. W myśl art. 86 ust. 10 ustawy prawo to powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. A zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy jest to możliwe również w następnym okresie rozliczeniowym. Wyjątki od tej zasady zawierają pkt 2–4 oraz ust. 12, 16, 18 artykułu 86, przy czym przepisy te nie dotyczą nieuregulowania zapłaty za fakturę.
Wracając do pytania, należy stwierdzić, że o ile Czytelniczka nie rozlicza się metodą kasową, to niedokonanie zapłaty nie pozbawia jej prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w otrzymanej fakturze VAT. Wyjątkiem jest nabycie towarów (usług) udokumentowane fakturą oznaczoną „FAKTURA VAT MP”. W takim przypadku, w myśl § 12 rozporządzenia MF z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, podatnik może obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego określoną w tej fakturze, w rozliczeniu za miesiąc, w którym: uregulował część należności bądź uregulował całą należność na rzecz małego podatnika. W braku zapłaty rozliczenie następuje w miesiącu, w którym przypada 90 dzień od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi.
Fakt nieuregulowania należności wynikającej z faktury nie ma wpływu na prawo do dokonania obniżenia podatku naliczonego. Wyjątkiem są FAKTURY VAT MP.
Agata Wojtkowska
Podstawa prawna:
art. 19 ust. 1, 4 i 13 oraz art. 86 ust. 10 i 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA