REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin rozliczenia faktury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kiedy powinniśmy rozliczyć fakturę sprzedaży wystawioną np. w styczniu 2005 r. z terminem płatności na koniec lutego? Okres rozliczeniowy przypada na luty i naszym zdaniem wtedy należy zaksięgować fakturę. Ale co zrobić, gdy kontrahent nie wywiąże się z terminu płatności i należność zostanie uregulowana znacznie później? Czy ma to wpływ na okres rozliczenia podatku należnego? I odwrotnie, odnosząc się do podatku naliczonego, jeśli my nie wywiążemy się z terminu płatności i znacznie się ona opóźni, jaki okres rozliczeniowy wówczas obowiązuje?
Powiązanie momentu powstania obowiązku podatkowego z uregulowaniem należności przez kontrahenta (nie później niż 90 dni od dnia wydania towaru lub wykonania usługi) występuje u podatników stosujących kasową metodę rozliczeń VAT, określoną w art. 21 ustawy o VAT. Z kolei, zgodnie z generalną zasadą dotyczącą momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Przy czym, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1 i 4 ww. ustawy). W art. 19 ust. 13 ustawy unormowano szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego. I tu, w pkt 1, jako wyznacznik powstania obowiązku podatkowego występuje upływ terminu płatności. Jednakże przepis ten ma zastosowanie tylko do konkretnych wymienionych w nim czynności typu: dostawa energii elektrycznej, świadczenie usług telekomunikacyjnych etc.
Z pytania nie wynika, aby Czytelniczka stosowała kasową metodę rozliczeń VAT ani aby wykonywała czynności, do których ma zastosowanie art. 19 ust. 13 ustawy. A zatem, stosując ogólne zasady określania momentu powstania obowiązku podatkowego (art. 19 ust. 1–4 ustawy), należy stwierdzić, że w omawianym przypadku obowiązek ten powstał z chwilą wystawienia faktury.
Czytelniczka nie pisze o dacie dokonania dostawy towaru (wykonania usługi). Dlatego, jeśli faktura dokumentująca przedmiotową transakcję nie została wystawiona w ciągu 7 dni od wydania towaru lub wykonania usługi, to obowiązek podatkowy powstał, bez względu na brak faktury, w siódmym dniu od tego zdarzenia.
Generalnie obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury (nie później niż 7 dni od dnia wykonania usługi/dostawy towaru). Termin płatności i opóźnienie uregulowania należności przez kontrahenta pozostają więc bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.
Ustawa o VAT w pierwszym rzędzie uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od faktu otrzymania faktury. W myśl art. 86 ust. 10 ustawy prawo to powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. A zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy jest to możliwe również w następnym okresie rozliczeniowym. Wyjątki od tej zasady zawierają pkt 2–4 oraz ust. 12, 16, 18 artykułu 86, przy czym przepisy te nie dotyczą nieuregulowania zapłaty za fakturę.
Wracając do pytania, należy stwierdzić, że o ile Czytelniczka nie rozlicza się metodą kasową, to niedokonanie zapłaty nie pozbawia jej prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w otrzymanej fakturze VAT. Wyjątkiem jest nabycie towarów (usług) udokumentowane fakturą oznaczoną „FAKTURA VAT MP”. W takim przypadku, w myśl § 12 rozporządzenia MF z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, podatnik może obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego określoną w tej fakturze, w rozliczeniu za miesiąc, w którym: uregulował część należności bądź uregulował całą należność na rzecz małego podatnika. W braku zapłaty rozliczenie następuje w miesiącu, w którym przypada 90 dzień od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi.
Fakt nieuregulowania należności wynikającej z faktury nie ma wpływu na prawo do dokonania obniżenia podatku naliczonego. Wyjątkiem są FAKTURY VAT MP.
Agata Wojtkowska
Podstawa prawna:
art. 19 ust. 1, 4 i 13 oraz art. 86 ust. 10 i 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA