REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wynagrodzenie z tytułu umowy o dzieło pokryte ze środków PHARE podlega opodatkowaniu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeżeli należność za wykonaną pracę jest pokryta ze środków Funduszu Małych Projektów PHARE Polska-Słowacja 2001, to czy umowa o dzieło podlega opodatkowaniu zgodnie z wprowadzonymi od 1 stycznia 2004 r. zmianami w zakresie rozliczania zaliczek na podatek od dochodów z działalności wykonywanej osobiście?
Przychód z tytułu działalności wykonywanej osobiście: Jeżeli podatnik na podstawie umowy o dzieło wykonuje pewne czynności na zlecenie osoby fizycznej realizującej program sfinansowany z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, to powstanie u niego przychód podlegający opodatkowaniu.

Udzielenie jednoznacznej odpowiedzi dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu przychodów finansowanych z tzw. środków pomocowych jest praktycznie niemożliwe bez przeanalizowania treści umowy przyznającej te środki. Przede wszystkim taką umowę należałoby rozpatrzyć pod kątem tego, kto jest bezpośrednim beneficjentem pomocy oraz w jaki sposób rozdzielane są te środki.
Z konieczności zatem musimy skoncentrować się na przedstawieniu przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie w omawianym przypadku.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych funkcjonuje od wielu lat regulacja (art. 21 ust. 1 pkt 46 updof) będąca podstawą prawną do zwolnienia od podatku przychodów osoby fizycznej, jeśli są one sfinansowane ze środków pomocowych. Na przestrzeni lat brzmienie tego przepisu zmieniało się.
Od 1 stycznia 2001 r. przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 updof ograniczył omawiane zwolnienie jedynie do pierwszych beneficjentów pomocy, co jednak w praktyce okazało się niewystarczające. Dlatego też 22 kwietnia 2002 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) oraz zwolnienia niektórych grup płatników z obowiązku pobrania podatku (Dz.U. Nr 46, poz. 435), na podstawie którego w latach 2001–2002 wolne od podatku dochodowego były przychody podatników – osób fizycznych, bezpośrednio realizujących cel pomocowy, pochodzące z bezzwrotnej pomocy.
Natomiast na podstawie powołanego przepisu ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2003 r. ze zwolnienia od podatku – co do zasady – korzystają dochody osób fizycznych pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jeśli podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z tych środków. Zwolnienie nie ma natomiast zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Innymi słowy, oznacza to, że nie stosuje się zwolnienia do przychodów osoby fizycznej „zatrudnionej” do wykonania czynności związanych z programem przez podatnika („pierwszą” osobę fizyczną) bezpośrednio realizującego cel programu i to bez względu na rodzaj umowy łączącej te osoby (uściślenie przepisu obowiązujące od 1 stycznia 2004 r.).
Jeśli zatem w omawianym przypadku Czytelnik jest „pierwszym ogniwem łańcucha” osób fizycznych uczestniczących w realizacji programu finansowanego ze środków pomocowych, czyli bezpośrednio realizuje ten program, to jego przychód będzie korzystał ze zwolnienia, na podstawie powołanego na wstępie artykułu ustawy.
W przeciwnym razie, tj. gdy Czytelnik nie realizuje programu bezpośrednio, lecz wykonuje pewne czynności na zlecenie osoby fizycznej realizującej ten program, np. na podstawie umowy o dzieło, to powstanie u niego przychód podlegający opodatkowaniu. W takiej sytuacji pozostaje jedynie kwestia kwalifikacji przychodu do odpowiedniego źródła. Warto przy tym dodać, że przypisanie przychodu do źródła determinuje sposób jego opodatkowania.
Zauważmy zatem, że w myśl postanowień art. 13 pkt 8 lit. a updof za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.
Zakładając, że osiągnięty przez Czytelnika przychód wynika z umowy o dzieło zawartej z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (będącą bezpośrednim realizatorem programu), to w świetle postanowień powołanego art. 13 pkt 8 lit. a updof, przychód ten nie mieści się w dyspozycji tego przepisu. Tym samym należy go zakwalifikować do przychodów z innych źródeł (art. 20 ust. 1 updof). W konsekwencji, Czytelnik rozliczyłby się z osiągniętego przychodu dopiero w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok. Należałoby zatem wykazać przychód z tego tytułu w zeznaniu i od sumy dochodów z całego roku obliczyć należny podatek dochodowy. Nie ma bowiem regulacji, która w tej sytuacji obligowałaby do odprowadzania zaliczek na podatek w ciągu roku podatkowego.
Jeśli jednak Czytelnik w wyniku realizacji umowy o dzieło otrzymywałby przychód od osoby fizycznej prowadzącej działalność, to stanowiłby on przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w cytowanym art. 13 pkt 8 lit. a updof. Na zleceniodawcy ciążyłyby wówczas obowiązki płatnika. Oznacza to, że na podstawie art. 41 ust. 1 updof miałby on obowiązek poboru zaliczek na podatek według stawki 19%, a po zakończeniu roku – wystawienia imiennej informacji PIT-8B o dochodach uzyskanych u tego płatnika w roku podatkowym. Informacja ta stanowiłaby dla Czytelnika podstawę do prawidłowego rozliczenia się z fiskusem w zeznaniu podatkowym za dany rok.
Beata Małkowska
Podstawa prawna
•  ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA