REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wynagrodzenie z tytułu umowy o dzieło pokryte ze środków PHARE podlega opodatkowaniu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeżeli należność za wykonaną pracę jest pokryta ze środków Funduszu Małych Projektów PHARE Polska-Słowacja 2001, to czy umowa o dzieło podlega opodatkowaniu zgodnie z wprowadzonymi od 1 stycznia 2004 r. zmianami w zakresie rozliczania zaliczek na podatek od dochodów z działalności wykonywanej osobiście?
Przychód z tytułu działalności wykonywanej osobiście: Jeżeli podatnik na podstawie umowy o dzieło wykonuje pewne czynności na zlecenie osoby fizycznej realizującej program sfinansowany z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, to powstanie u niego przychód podlegający opodatkowaniu.

Udzielenie jednoznacznej odpowiedzi dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu przychodów finansowanych z tzw. środków pomocowych jest praktycznie niemożliwe bez przeanalizowania treści umowy przyznającej te środki. Przede wszystkim taką umowę należałoby rozpatrzyć pod kątem tego, kto jest bezpośrednim beneficjentem pomocy oraz w jaki sposób rozdzielane są te środki.
Z konieczności zatem musimy skoncentrować się na przedstawieniu przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie w omawianym przypadku.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych funkcjonuje od wielu lat regulacja (art. 21 ust. 1 pkt 46 updof) będąca podstawą prawną do zwolnienia od podatku przychodów osoby fizycznej, jeśli są one sfinansowane ze środków pomocowych. Na przestrzeni lat brzmienie tego przepisu zmieniało się.
Od 1 stycznia 2001 r. przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 updof ograniczył omawiane zwolnienie jedynie do pierwszych beneficjentów pomocy, co jednak w praktyce okazało się niewystarczające. Dlatego też 22 kwietnia 2002 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) oraz zwolnienia niektórych grup płatników z obowiązku pobrania podatku (Dz.U. Nr 46, poz. 435), na podstawie którego w latach 2001–2002 wolne od podatku dochodowego były przychody podatników – osób fizycznych, bezpośrednio realizujących cel pomocowy, pochodzące z bezzwrotnej pomocy.
Natomiast na podstawie powołanego przepisu ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2003 r. ze zwolnienia od podatku – co do zasady – korzystają dochody osób fizycznych pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jeśli podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z tych środków. Zwolnienie nie ma natomiast zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Innymi słowy, oznacza to, że nie stosuje się zwolnienia do przychodów osoby fizycznej „zatrudnionej” do wykonania czynności związanych z programem przez podatnika („pierwszą” osobę fizyczną) bezpośrednio realizującego cel programu i to bez względu na rodzaj umowy łączącej te osoby (uściślenie przepisu obowiązujące od 1 stycznia 2004 r.).
Jeśli zatem w omawianym przypadku Czytelnik jest „pierwszym ogniwem łańcucha” osób fizycznych uczestniczących w realizacji programu finansowanego ze środków pomocowych, czyli bezpośrednio realizuje ten program, to jego przychód będzie korzystał ze zwolnienia, na podstawie powołanego na wstępie artykułu ustawy.
W przeciwnym razie, tj. gdy Czytelnik nie realizuje programu bezpośrednio, lecz wykonuje pewne czynności na zlecenie osoby fizycznej realizującej ten program, np. na podstawie umowy o dzieło, to powstanie u niego przychód podlegający opodatkowaniu. W takiej sytuacji pozostaje jedynie kwestia kwalifikacji przychodu do odpowiedniego źródła. Warto przy tym dodać, że przypisanie przychodu do źródła determinuje sposób jego opodatkowania.
Zauważmy zatem, że w myśl postanowień art. 13 pkt 8 lit. a updof za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.
Zakładając, że osiągnięty przez Czytelnika przychód wynika z umowy o dzieło zawartej z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (będącą bezpośrednim realizatorem programu), to w świetle postanowień powołanego art. 13 pkt 8 lit. a updof, przychód ten nie mieści się w dyspozycji tego przepisu. Tym samym należy go zakwalifikować do przychodów z innych źródeł (art. 20 ust. 1 updof). W konsekwencji, Czytelnik rozliczyłby się z osiągniętego przychodu dopiero w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok. Należałoby zatem wykazać przychód z tego tytułu w zeznaniu i od sumy dochodów z całego roku obliczyć należny podatek dochodowy. Nie ma bowiem regulacji, która w tej sytuacji obligowałaby do odprowadzania zaliczek na podatek w ciągu roku podatkowego.
Jeśli jednak Czytelnik w wyniku realizacji umowy o dzieło otrzymywałby przychód od osoby fizycznej prowadzącej działalność, to stanowiłby on przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w cytowanym art. 13 pkt 8 lit. a updof. Na zleceniodawcy ciążyłyby wówczas obowiązki płatnika. Oznacza to, że na podstawie art. 41 ust. 1 updof miałby on obowiązek poboru zaliczek na podatek według stawki 19%, a po zakończeniu roku – wystawienia imiennej informacji PIT-8B o dochodach uzyskanych u tego płatnika w roku podatkowym. Informacja ta stanowiłaby dla Czytelnika podstawę do prawidłowego rozliczenia się z fiskusem w zeznaniu podatkowym za dany rok.
Beata Małkowska
Podstawa prawna
•  ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA