REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast przepisu, unijna dyrektywa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ostatnio coraz częściej słychać zarzuty, że przepisy polskiej ustawy o VAT są niezgodne z regulacjami VI dyrektywy. Dotyczy to np. odliczania podatku naliczonego od kosztów reprezentacji i reklamy niezaliczanych do kosztów uzyskania przychodów w części przekraczającej limit ustalony przez ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z interpretacjami urzędów skarbowych, podatek naliczony od tych wydatków nie podlega odliczeniu.
Rozmowa z Dariuszem Bednarskim, biegłym rewidentem, dyrektorem Departamentu Doradztwa Podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy

Czy rzeczywiście nasze przepisy są niezgodne z prawem UE?

– Gdyby dokonać analizy zgodności wspomnianego przepisu z VI dyrektywą, należałoby dojść do wniosku, iż VI dyrektywa, nie wskazując na możliwość ograniczenia odliczenia w przypadku nabycia towarów i usług, które są związane z działalnością gospodarczą (z wyłączeniem wydatków na dobra luksusowe, relaks lub rozrywkę), stoi w sprzeczności z przepisem prawa krajowego. Co prawda, zgodnie z art. 17 VI dyrektywy, państwa członkowskie mogą utrzymać wszelkie wyłączenia odliczenia występujące w prawie krajowym przed wejściem w życie dyrektywy. Jednak zgodnie z obowiązującą do 30 kwietnia 2004 r. ustawą o podatku od towarów i usług, przekroczenie limitu nie powodowało utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego, co oznacza niezgodne z dyrektywą rozszerzenie zakresu ograniczeń odliczenia podatku naliczonego.

W jaki sposób podatnik może dochodzić swoich praw? Czy przysługują mu jakieś środki prawne?

– Najbezpieczniejsze i najskuteczniejsze dla podatnika może być wystąpienie z zapytaniem do naczelnika urzędu skarbowego w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej, a następnie złożenie zażalenia na ewentualną niekorzystną odpowiedź czy dalej zaskarżenie decyzji organu odwoławczego do sądu administracyjnego. Ważne przy tym jest jasne przedstawienie w składanych wnioskach podstaw prawnych żądania zastosowania prawa wynikającego z dyrektywy, a nie prawa krajowego.

Jak podatnicy powinni przygotować swoje uzasadnienie?

– Uzasadnienie powinno opierać się na pewnych podstawach prawnych. Po pierwsze, na art. 91 ust. 3 Konstytucji RP, zgodnie z którym, jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Polskę umowy konstytuującej organizację międzynarodową, prawo przez nią stanowione jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami. Po drugie, na art. 2 aktu o przystąpieniu Polski do UE, zgodnie z którym od dnia przystąpienia do wspólnoty nowe państwa członkowskie są związane postanowieniami prawa unijnego. Po trzecie, na orzeczeniach ETS, które wyraźnie wskazują na przewagę prawa wspólnotowego nad prawem krajowym, oraz orzeczeniach, które wskazują, iż w stosunkach jednostki z państwem jednostka ma prawo powoływania się wprost na dyrektywę, jeżeli jej postanowienia są bezwarunkowe i precyzyjne. Po czwarte, na przepisach dyrektywy, które zostały naruszone przez przepisy krajowe. Po piąte, na art. 14b Ordynacji podatkowej, który potwierdza obowiązek organu odwoławczego stosowania orzecznictwa ETS.

Doroczne spotkanie księgowych
W tym roku V Ogólnopolski Kongres „Gazety Prawnej” – Rachunkowość i Podatki 2006 odbędzie się 8 grudnia 2005 r. w Sali Kongresowej w Warszawie. Będzie okazją do spotkań i wymiany doświadczeń przez dyrektorów finansowych, księgowych, a także pracowników odpowiedzialnych w przedsiębiorstwach za rozliczenia podatkowe. Uczestnicy kongresu zapoznają się z najnowszymi zmianami w rachunkowości i podatkach.

Rozmawiała Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA