REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać VAT zapłacony w Szwecji

REKLAMA

Polski przedsiębiorca, który chce odzyskać VAT zapłacony w Szwecji musi złożyć odpowiedni wniosek. Powinien być on wypełniony po szwedzku lub angielsku z załączoną fakturą oraz zaświadczeniem o posiadaniu statusu czynnego podatnika VAT. Polacy wnioski składają do biura w Malmö. Pieniądze można odzyskać już po 2 tygodniach.
Szwedzkie regulacje w zakresie VAT, realizując postanowienia VIII Dyrektywy Rady Unii Europejskiej, umożliwiają przedsiębiorcom niezarejestrowanym dla potrzeb VAT na terytorium tego kraju wystąpienie o zwrot VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w Szwecji. Jak wyjaśnili nam Rafał Stokrocki z Deloitte, biuro w Gdańsku oraz Michał Klimczak z Deloitte, biuro w Poznaniu, stawka podstawowa VAT w Szwecji wynosi 25 proc. Obowiązują również stawki obniżone, które wynoszą odpowiednio 12 proc. i 6 proc.

Trzeba być czynnym podatnikiem

Aby ubiegać się o zwrot VAT w Szwecji – należy być czynnym podatnikiem VAT w Polsce, nie mieć na terenie Szwecji oddziału, siedziby ani miejsca zamieszkania oraz nie dostarczać na teren Szwecji w okresie, jakiego dotyczy wniosek, żadnych usług i towarów z wyjątkiem: świadczenia usług, w odniesieniu do których podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku jest usługobiorca, zgodnie z artykułem 21 (1) (b) VI Dyrektywy 77/388/EEC; świadczenia usług transportowych i usług z nimi związanych, zwolnionych na podstawie artykułu 14 (1) (i), 15 lub 16 (1) (B), (C), (D) VI Dyrektywy.

Pieniądze nie zawsze można odzyskać

Zwrot szwedzkiego VAT nie we wszystkich sytuacjach będzie możliwy. Według ekspertów Deloitte nie przysługuje on lub może być obniżony, np. w związku z wydatkami związanymi z reprezentacją czy też szeroko pojętą działalnością artystyczną lub sportową. Nie możemy zatem liczyć na zwrot VAT związanego np. z nabyciem biletów wstępu do teatrów, muzeów czy też innych wydatków związanych z udziałem w różnego rodzaju wydarzeniach kulturalnych lub sportowych, o ile wydatków tych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Szwedzkie prawo dopuszcza zwrot VAT m.in. w przypadku zakupów:
– usług noclegowych,
– usług gastronomicznych (wartość usługi nie większa niż 90 koron szwedzkich – SEK),
– wydatków reprezentacyjnych (wartość usługi nie większa niż 90 SEK),
– wynajmu samochodów (do 50 proc. wartości VAT),
– paliw.
Zwrot VAT nie przysługuje też właścicielom biur podróży, z tytułu zakupu towarów i usług, z których korzystają bezpośrednio klienci ich biura.

Trzeba złożyć specjalny wniosek

Polski przedsiębiorca występujący o zwrot powinien przygotować odpowiedni wniosek w języku szwedzkim lub angielskim, wykorzystując w tym celu formularz SKV 5801 (Ansökan Aterbetalning av mervärdesskatt till utländska företag / Application Refund of value added tax to foreign companies). Tak sporządzony wniosek, w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano nabycia towarów lub usług, należy przesłać do odpowiedniego urzędu.

Eksperci z Deloitte podkreślili, że szwedzkie władze skarbowe postarały się o usprawnienie procesu zwrotu VAT i wyznaczyły na terenie kraju dwa biura zajmujące się tymi czynnościami. Pierwsze z nich znajduje się w Malmö i obsługuje kraje takie jak: Austria, Republika Czeska, Dania, Wyspy Owcze, Niemcy, Grenlandia, Islandia, Polska, Słowacja oraz Słowenia. Pozostałe kraje są obsługiwane przez biuro w Sztokholmie.

Bez dokumentów nie będzie zwrotu

Do składanych wniosków należy dołączyć oryginały faktur (jeżeli w treści opisu faktury pojawia się odwołanie do innych faktur – również te faktury powinny zostać dołączone do wniosku), a także zaświadczenie potwierdzające, iż wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Takie zaświadczenie musi być wydane nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o zwrot podatku.

Zwrot za minimum 3 miesiące

Wniosek powinien dotyczyć okresu co najmniej 3 kolejnych miesięcy (o ile nie dotyczy on ostatnich miesięcy roku kalendarzowego), przy czym okres objęty wnioskiem nie może przekraczać roku kalendarzowego. Wniosek powinien zostać złożony w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano zakupów. Jeżeli wniosek dotyczy całego roku lub też ostatnich miesięcy danego roku, łączna kwota wnioskowanego zwrotu podatku musi wynosić co najmniej 250 SEK. Jeśli przedsiębiorca w ciągu roku występuje z wnioskiem o zwrot więcej niż jeden raz, wówczas kwota zwrotu nie może być niższa od 2000 SEK.

Ile kosztuje tłumaczenie
Język angielski – 40 zł + VAT,
język szwedzki – 58 zł + VAT,
zwykłe – 1800 znaków,
przysięgłe – 1125 znaków.

Adres, na jaki należy przesłać wniosek o zwrot VAT
Skatteverket
Utlandsenheten
SE-205 31 Malmö
Szwecja
tel. (0-046) 270 734 98 lub 270 734 00
e-mail: skattekontor1.malmo@skatteverket.se

Opracowała Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA