REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać VAT zapłacony w Szwecji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polski przedsiębiorca, który chce odzyskać VAT zapłacony w Szwecji musi złożyć odpowiedni wniosek. Powinien być on wypełniony po szwedzku lub angielsku z załączoną fakturą oraz zaświadczeniem o posiadaniu statusu czynnego podatnika VAT. Polacy wnioski składają do biura w Malmö. Pieniądze można odzyskać już po 2 tygodniach.
Szwedzkie regulacje w zakresie VAT, realizując postanowienia VIII Dyrektywy Rady Unii Europejskiej, umożliwiają przedsiębiorcom niezarejestrowanym dla potrzeb VAT na terytorium tego kraju wystąpienie o zwrot VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w Szwecji. Jak wyjaśnili nam Rafał Stokrocki z Deloitte, biuro w Gdańsku oraz Michał Klimczak z Deloitte, biuro w Poznaniu, stawka podstawowa VAT w Szwecji wynosi 25 proc. Obowiązują również stawki obniżone, które wynoszą odpowiednio 12 proc. i 6 proc.

Trzeba być czynnym podatnikiem

Aby ubiegać się o zwrot VAT w Szwecji – należy być czynnym podatnikiem VAT w Polsce, nie mieć na terenie Szwecji oddziału, siedziby ani miejsca zamieszkania oraz nie dostarczać na teren Szwecji w okresie, jakiego dotyczy wniosek, żadnych usług i towarów z wyjątkiem: świadczenia usług, w odniesieniu do których podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku jest usługobiorca, zgodnie z artykułem 21 (1) (b) VI Dyrektywy 77/388/EEC; świadczenia usług transportowych i usług z nimi związanych, zwolnionych na podstawie artykułu 14 (1) (i), 15 lub 16 (1) (B), (C), (D) VI Dyrektywy.

Pieniądze nie zawsze można odzyskać

Zwrot szwedzkiego VAT nie we wszystkich sytuacjach będzie możliwy. Według ekspertów Deloitte nie przysługuje on lub może być obniżony, np. w związku z wydatkami związanymi z reprezentacją czy też szeroko pojętą działalnością artystyczną lub sportową. Nie możemy zatem liczyć na zwrot VAT związanego np. z nabyciem biletów wstępu do teatrów, muzeów czy też innych wydatków związanych z udziałem w różnego rodzaju wydarzeniach kulturalnych lub sportowych, o ile wydatków tych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Szwedzkie prawo dopuszcza zwrot VAT m.in. w przypadku zakupów:
– usług noclegowych,
– usług gastronomicznych (wartość usługi nie większa niż 90 koron szwedzkich – SEK),
– wydatków reprezentacyjnych (wartość usługi nie większa niż 90 SEK),
– wynajmu samochodów (do 50 proc. wartości VAT),
– paliw.
Zwrot VAT nie przysługuje też właścicielom biur podróży, z tytułu zakupu towarów i usług, z których korzystają bezpośrednio klienci ich biura.

Trzeba złożyć specjalny wniosek

Polski przedsiębiorca występujący o zwrot powinien przygotować odpowiedni wniosek w języku szwedzkim lub angielskim, wykorzystując w tym celu formularz SKV 5801 (Ansökan Aterbetalning av mervärdesskatt till utländska företag / Application Refund of value added tax to foreign companies). Tak sporządzony wniosek, w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano nabycia towarów lub usług, należy przesłać do odpowiedniego urzędu.

Eksperci z Deloitte podkreślili, że szwedzkie władze skarbowe postarały się o usprawnienie procesu zwrotu VAT i wyznaczyły na terenie kraju dwa biura zajmujące się tymi czynnościami. Pierwsze z nich znajduje się w Malmö i obsługuje kraje takie jak: Austria, Republika Czeska, Dania, Wyspy Owcze, Niemcy, Grenlandia, Islandia, Polska, Słowacja oraz Słowenia. Pozostałe kraje są obsługiwane przez biuro w Sztokholmie.

Bez dokumentów nie będzie zwrotu

Do składanych wniosków należy dołączyć oryginały faktur (jeżeli w treści opisu faktury pojawia się odwołanie do innych faktur – również te faktury powinny zostać dołączone do wniosku), a także zaświadczenie potwierdzające, iż wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Takie zaświadczenie musi być wydane nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o zwrot podatku.

Zwrot za minimum 3 miesiące

Wniosek powinien dotyczyć okresu co najmniej 3 kolejnych miesięcy (o ile nie dotyczy on ostatnich miesięcy roku kalendarzowego), przy czym okres objęty wnioskiem nie może przekraczać roku kalendarzowego. Wniosek powinien zostać złożony w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano zakupów. Jeżeli wniosek dotyczy całego roku lub też ostatnich miesięcy danego roku, łączna kwota wnioskowanego zwrotu podatku musi wynosić co najmniej 250 SEK. Jeśli przedsiębiorca w ciągu roku występuje z wnioskiem o zwrot więcej niż jeden raz, wówczas kwota zwrotu nie może być niższa od 2000 SEK.

Ile kosztuje tłumaczenie
Język angielski – 40 zł + VAT,
język szwedzki – 58 zł + VAT,
zwykłe – 1800 znaków,
przysięgłe – 1125 znaków.

Adres, na jaki należy przesłać wniosek o zwrot VAT
Skatteverket
Utlandsenheten
SE-205 31 Malmö
Szwecja
tel. (0-046) 270 734 98 lub 270 734 00
e-mail: skattekontor1.malmo@skatteverket.se

Opracowała Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA