REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać VAT zapłacony w Szwecji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polski przedsiębiorca, który chce odzyskać VAT zapłacony w Szwecji musi złożyć odpowiedni wniosek. Powinien być on wypełniony po szwedzku lub angielsku z załączoną fakturą oraz zaświadczeniem o posiadaniu statusu czynnego podatnika VAT. Polacy wnioski składają do biura w Malmö. Pieniądze można odzyskać już po 2 tygodniach.
Szwedzkie regulacje w zakresie VAT, realizując postanowienia VIII Dyrektywy Rady Unii Europejskiej, umożliwiają przedsiębiorcom niezarejestrowanym dla potrzeb VAT na terytorium tego kraju wystąpienie o zwrot VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w Szwecji. Jak wyjaśnili nam Rafał Stokrocki z Deloitte, biuro w Gdańsku oraz Michał Klimczak z Deloitte, biuro w Poznaniu, stawka podstawowa VAT w Szwecji wynosi 25 proc. Obowiązują również stawki obniżone, które wynoszą odpowiednio 12 proc. i 6 proc.

Trzeba być czynnym podatnikiem

Aby ubiegać się o zwrot VAT w Szwecji – należy być czynnym podatnikiem VAT w Polsce, nie mieć na terenie Szwecji oddziału, siedziby ani miejsca zamieszkania oraz nie dostarczać na teren Szwecji w okresie, jakiego dotyczy wniosek, żadnych usług i towarów z wyjątkiem: świadczenia usług, w odniesieniu do których podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku jest usługobiorca, zgodnie z artykułem 21 (1) (b) VI Dyrektywy 77/388/EEC; świadczenia usług transportowych i usług z nimi związanych, zwolnionych na podstawie artykułu 14 (1) (i), 15 lub 16 (1) (B), (C), (D) VI Dyrektywy.

Pieniądze nie zawsze można odzyskać

Zwrot szwedzkiego VAT nie we wszystkich sytuacjach będzie możliwy. Według ekspertów Deloitte nie przysługuje on lub może być obniżony, np. w związku z wydatkami związanymi z reprezentacją czy też szeroko pojętą działalnością artystyczną lub sportową. Nie możemy zatem liczyć na zwrot VAT związanego np. z nabyciem biletów wstępu do teatrów, muzeów czy też innych wydatków związanych z udziałem w różnego rodzaju wydarzeniach kulturalnych lub sportowych, o ile wydatków tych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Szwedzkie prawo dopuszcza zwrot VAT m.in. w przypadku zakupów:
– usług noclegowych,
– usług gastronomicznych (wartość usługi nie większa niż 90 koron szwedzkich – SEK),
– wydatków reprezentacyjnych (wartość usługi nie większa niż 90 SEK),
– wynajmu samochodów (do 50 proc. wartości VAT),
– paliw.
Zwrot VAT nie przysługuje też właścicielom biur podróży, z tytułu zakupu towarów i usług, z których korzystają bezpośrednio klienci ich biura.

Trzeba złożyć specjalny wniosek

Polski przedsiębiorca występujący o zwrot powinien przygotować odpowiedni wniosek w języku szwedzkim lub angielskim, wykorzystując w tym celu formularz SKV 5801 (Ansökan Aterbetalning av mervärdesskatt till utländska företag / Application Refund of value added tax to foreign companies). Tak sporządzony wniosek, w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano nabycia towarów lub usług, należy przesłać do odpowiedniego urzędu.

Eksperci z Deloitte podkreślili, że szwedzkie władze skarbowe postarały się o usprawnienie procesu zwrotu VAT i wyznaczyły na terenie kraju dwa biura zajmujące się tymi czynnościami. Pierwsze z nich znajduje się w Malmö i obsługuje kraje takie jak: Austria, Republika Czeska, Dania, Wyspy Owcze, Niemcy, Grenlandia, Islandia, Polska, Słowacja oraz Słowenia. Pozostałe kraje są obsługiwane przez biuro w Sztokholmie.

Bez dokumentów nie będzie zwrotu

Do składanych wniosków należy dołączyć oryginały faktur (jeżeli w treści opisu faktury pojawia się odwołanie do innych faktur – również te faktury powinny zostać dołączone do wniosku), a także zaświadczenie potwierdzające, iż wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Takie zaświadczenie musi być wydane nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o zwrot podatku.

Zwrot za minimum 3 miesiące

Wniosek powinien dotyczyć okresu co najmniej 3 kolejnych miesięcy (o ile nie dotyczy on ostatnich miesięcy roku kalendarzowego), przy czym okres objęty wnioskiem nie może przekraczać roku kalendarzowego. Wniosek powinien zostać złożony w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano zakupów. Jeżeli wniosek dotyczy całego roku lub też ostatnich miesięcy danego roku, łączna kwota wnioskowanego zwrotu podatku musi wynosić co najmniej 250 SEK. Jeśli przedsiębiorca w ciągu roku występuje z wnioskiem o zwrot więcej niż jeden raz, wówczas kwota zwrotu nie może być niższa od 2000 SEK.

Ile kosztuje tłumaczenie
Język angielski – 40 zł + VAT,
język szwedzki – 58 zł + VAT,
zwykłe – 1800 znaków,
przysięgłe – 1125 znaków.

Adres, na jaki należy przesłać wniosek o zwrot VAT
Skatteverket
Utlandsenheten
SE-205 31 Malmö
Szwecja
tel. (0-046) 270 734 98 lub 270 734 00
e-mail: skattekontor1.malmo@skatteverket.se

Opracowała Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA