REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać VAT zapłacony w Szwecji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polski przedsiębiorca, który chce odzyskać VAT zapłacony w Szwecji musi złożyć odpowiedni wniosek. Powinien być on wypełniony po szwedzku lub angielsku z załączoną fakturą oraz zaświadczeniem o posiadaniu statusu czynnego podatnika VAT. Polacy wnioski składają do biura w Malmö. Pieniądze można odzyskać już po 2 tygodniach.
Szwedzkie regulacje w zakresie VAT, realizując postanowienia VIII Dyrektywy Rady Unii Europejskiej, umożliwiają przedsiębiorcom niezarejestrowanym dla potrzeb VAT na terytorium tego kraju wystąpienie o zwrot VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w Szwecji. Jak wyjaśnili nam Rafał Stokrocki z Deloitte, biuro w Gdańsku oraz Michał Klimczak z Deloitte, biuro w Poznaniu, stawka podstawowa VAT w Szwecji wynosi 25 proc. Obowiązują również stawki obniżone, które wynoszą odpowiednio 12 proc. i 6 proc.

Trzeba być czynnym podatnikiem

Aby ubiegać się o zwrot VAT w Szwecji – należy być czynnym podatnikiem VAT w Polsce, nie mieć na terenie Szwecji oddziału, siedziby ani miejsca zamieszkania oraz nie dostarczać na teren Szwecji w okresie, jakiego dotyczy wniosek, żadnych usług i towarów z wyjątkiem: świadczenia usług, w odniesieniu do których podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku jest usługobiorca, zgodnie z artykułem 21 (1) (b) VI Dyrektywy 77/388/EEC; świadczenia usług transportowych i usług z nimi związanych, zwolnionych na podstawie artykułu 14 (1) (i), 15 lub 16 (1) (B), (C), (D) VI Dyrektywy.

Pieniądze nie zawsze można odzyskać

Zwrot szwedzkiego VAT nie we wszystkich sytuacjach będzie możliwy. Według ekspertów Deloitte nie przysługuje on lub może być obniżony, np. w związku z wydatkami związanymi z reprezentacją czy też szeroko pojętą działalnością artystyczną lub sportową. Nie możemy zatem liczyć na zwrot VAT związanego np. z nabyciem biletów wstępu do teatrów, muzeów czy też innych wydatków związanych z udziałem w różnego rodzaju wydarzeniach kulturalnych lub sportowych, o ile wydatków tych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Szwedzkie prawo dopuszcza zwrot VAT m.in. w przypadku zakupów:
– usług noclegowych,
– usług gastronomicznych (wartość usługi nie większa niż 90 koron szwedzkich – SEK),
– wydatków reprezentacyjnych (wartość usługi nie większa niż 90 SEK),
– wynajmu samochodów (do 50 proc. wartości VAT),
– paliw.
Zwrot VAT nie przysługuje też właścicielom biur podróży, z tytułu zakupu towarów i usług, z których korzystają bezpośrednio klienci ich biura.

Trzeba złożyć specjalny wniosek

Polski przedsiębiorca występujący o zwrot powinien przygotować odpowiedni wniosek w języku szwedzkim lub angielskim, wykorzystując w tym celu formularz SKV 5801 (Ansökan Aterbetalning av mervärdesskatt till utländska företag / Application Refund of value added tax to foreign companies). Tak sporządzony wniosek, w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano nabycia towarów lub usług, należy przesłać do odpowiedniego urzędu.

Eksperci z Deloitte podkreślili, że szwedzkie władze skarbowe postarały się o usprawnienie procesu zwrotu VAT i wyznaczyły na terenie kraju dwa biura zajmujące się tymi czynnościami. Pierwsze z nich znajduje się w Malmö i obsługuje kraje takie jak: Austria, Republika Czeska, Dania, Wyspy Owcze, Niemcy, Grenlandia, Islandia, Polska, Słowacja oraz Słowenia. Pozostałe kraje są obsługiwane przez biuro w Sztokholmie.

Bez dokumentów nie będzie zwrotu

Do składanych wniosków należy dołączyć oryginały faktur (jeżeli w treści opisu faktury pojawia się odwołanie do innych faktur – również te faktury powinny zostać dołączone do wniosku), a także zaświadczenie potwierdzające, iż wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Takie zaświadczenie musi być wydane nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o zwrot podatku.

Zwrot za minimum 3 miesiące

Wniosek powinien dotyczyć okresu co najmniej 3 kolejnych miesięcy (o ile nie dotyczy on ostatnich miesięcy roku kalendarzowego), przy czym okres objęty wnioskiem nie może przekraczać roku kalendarzowego. Wniosek powinien zostać złożony w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano zakupów. Jeżeli wniosek dotyczy całego roku lub też ostatnich miesięcy danego roku, łączna kwota wnioskowanego zwrotu podatku musi wynosić co najmniej 250 SEK. Jeśli przedsiębiorca w ciągu roku występuje z wnioskiem o zwrot więcej niż jeden raz, wówczas kwota zwrotu nie może być niższa od 2000 SEK.

Ile kosztuje tłumaczenie
Język angielski – 40 zł + VAT,
język szwedzki – 58 zł + VAT,
zwykłe – 1800 znaków,
przysięgłe – 1125 znaków.

Adres, na jaki należy przesłać wniosek o zwrot VAT
Skatteverket
Utlandsenheten
SE-205 31 Malmö
Szwecja
tel. (0-046) 270 734 98 lub 270 734 00
e-mail: skattekontor1.malmo@skatteverket.se

Opracowała Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA