REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega kwalifikowalność kosztów finansowanych ze środków funduszy strukturalnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podstawowym dokumentem określającym zasady kwalifikowania kosztów, które mogą być sfinansowane dotacją z funduszy strukturalnych, jest rozporządzenie Komisji (WE) nr 448/2004 z 10 marca 2004 r.

Dokumentami ważnymi dla określenia kosztów kwalifikowanych są ponadto:
• ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju,
• odpowiedni Program Operacyjny,
• uzupełnienie programu.
W praktyce bardzo pomocne są dokumenty tworzone przez jednostki kontraktujące:
• podręczniki dla beneficjentów,
• wytyczne dotyczące kwalifikowalności.
Są one dostępne na stronach internetowych jednostek kontraktujących (Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, PARP, Fundacja Fundusz Współpracy i inne).

WAŻNE!
Wydatki kwalifikowalne to pojęcie dotyczące wszystkich pieniężnych i rzeczowych kosztów związanych z realizacją projektu.

Za kwalifikowalne mogą być uznane wydatki związane z projektem, jeżeli:
• są niezbędne dla realizacji projektu,
• zostały uwzględnione w budżecie projektu (we wniosku stanowiącym załącznik do umowy finansowania projektu),
• spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami, w szczególności osiągania wysokiej jakości za daną cenę,
• zostały faktycznie poniesione (wykazane w dokumentacji finansowej projektodawcy) i opłacone,
• są poparte stosownymi dokumentami,
• są rzetelne i można je zweryfikować,
• nie są zakazane na mocy obowiązujących przepisów,
• zostały poniesione w okresie realizacji zadania.
Realizacja ostatniego z wymienionych warunków (tj. że koszty zostały poniesione w okresie realizacji zadania) w praktyce oznacza, że data zdarzenia musi się mieścić w okresie realizacji projektu. Faktura lub inny dokument o równoważnej wartości księgowej mogą natomiast być wystawione z datą późniejszą, o ile pozwalają na to inne przepisy (np. ustawa o VAT). Okres kwalifikowalności jest więc równoznaczny z okresem realizacji projektu wskazanym we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu oraz w umowie o dofinansowanie projektu.
WAŻNE!
Należy podkreślić, że jednym z warunków uznania wydatków za koszt kwalifikowany jest stosowanie przy udzielaniu zamówień na towary i usługi przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych.

Niektóre wydatki w żadnym wypadku nie mogą być uznane za kwalifikowalne. Należą do nich m.in.:
• pożyczki i spłaty rat oraz odsetek,
• wydatki poniesione na przygotowanie wniosku,
• wydatki nieodnoszące się jednoznacznie do projektu,
• wydatki nieudokumentowane,
• odpisy amortyzacyjne dotyczące majątku zakupionego przy udziale środków UE,
• mandaty, opłaty karne i wydatki na procesy sądowe.
Rozporządzenie Komisji (WE) nr 448/2004 wskazuje na dwanaście zasad, które powinny być brane pod uwagę i przestrzegane w przypadku kwalifikowania kosztów:
• Zasada 1: Wydatki rzeczywiście ponoszone
• Zasada 2: Księgowanie wpływów
• Zasada 3: Opłaty finansowe i inne oraz wydatki prawne
• Zasada 4: Zakup sprzętu używanego
• Zasada 5: Zakup ziemi
• Zasada 6: Zakup nieruchomości
• Zasada 7: Podatek VAT i inne podatki oraz opłaty
• Zasada 8: Kapitał podwyższonego ryzyka i fundusze pożyczkowe
• Zasada 9: Fundusze gwarancyjne
• Zasada 10: Leasing
• Zasada 11: Koszty wynikające z zarządzania i uruchomienia funduszy strukturalnych
• Zasada 12: Kwalifikowanie się działań w zależności od miejsca.
Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA