REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup na raty telefonu komórkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak zaewidencjonować w księgach rachunkowych zakup na raty telefonu komórkowego
Jak zaewidencjonować w księgach rachunkowych zakup na raty telefonu komórkowego
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zasady dotyczące ewidencjonowania środków trwałych o niskiej wartości powinny być uregulowane w polityce rachunkowości. Dotyczy to także aparatów telefonicznych, których wartość nie przekracza 3500 zł.

REKLAMA

Autopromocja

PRZYKŁAD

Jak zaewidencjonować w księgach rachunkowych zakup na raty telefonu komórkowego, który zgodnie z harmonogramem płatny będzie w 13 ratach wraz z rachunkiem za usługi telekomunikacyjne? Wartość netto telefonu wynosi 1300 zł.

Zakup na raty nie ma wpływu na sposób kwalifikacji w księgach rachunkowych zakupionego składnika majątku. Jeśli zapłata za zakupiony składnik majątku odbywa się w ratach, to wpływa to tylko na rozrachunki pomiędzy dostawcą i odbiorcą. Na koncie rozrachunkowym z dostawcą, przez okres spłaty określony w umowie, pozostaje nierozliczone saldo zobowiązania wobec dostawcy, które zmniejsza się po spłacie kolejnej raty.

Przedmioty o niskiej jednostkowej wartości, spełniające kryteria wymagane ustawą o rachunkowości dla środków trwałych, można, ale nie trzeba zaliczyć do środków trwałych. Decyzja o zaliczeniu tych przedmiotów do środków trwałych należy do obowiązków kierownika jednostki. Zasada istotności wymaga wyodrębnienia w rachunkowości wszystkich zdarzeń istotnych do oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki. Ustawa o rachunkowości określa jedynie kryteria rzeczowe i prawne składników majątku, które można zaliczyć do środków trwałych. Nie określa natomiast dolnej granicy wartości środków trwałych. Granicę tę określają ustawy podatkowe, tj. ustawa o CIT oraz ustawa o PIT na potrzeby wymiaru podatku dochodowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każda jednostka powinna uwzględnić w swojej polityce rachunkowości zasady ujmowania środków trwałych o niskiej wartości, które nie przekraczają wartości np. 3500 zł (lub też innej kwoty ustalonej samodzielnie, z uwzględnieniem zasady ostrożności). Jeżeli danej grupy przedmiotów – ze względu na ich niską wartość jednostkową – nie obejmie się ewidencją bilansową środków trwałych, wówczas wydanie ich do używania traktowane jest jako zużycie materiałów na potrzeby własne i odpisywane w pełnej wartości w cenie nabycia w koszty.

Polecamy: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Aby zapewnić kontrolę użytkowania tych przedmiotów, należy ująć je pozaksięgowo w prowadzonej w tym celu ewidencji, w sposób zapewniający identyfikację poszczególnych przedmiotów, miejsc ich używania oraz osób odpowiedzialnych za powierzone im przedmioty. Dla środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony, określony w art. 32 ust. 6 ustawy o rachunkowości.

Te dwa sposoby dokonywania odpisów amortyzacyjnych środków trwałych o niskiej wartości jednostkowej można stosować równocześnie, jeżeli tak ustalono w dokumentacji opisującej przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości.


Ewidencja księgowa zakupu na raty telefonu o wartości netto 1300 zł może więc przebiegać następująco.

Po pierwsze ujmuje się fakturę za zakup telefonu na raty:

a) cena zakupu telefonu: strona Wn konta Rozliczenie zakupu,

b) VAT podlegający odliczeniu: strona Wn konta VAT naliczony i jego rozliczenie,

c) wartość brutto zobowiązania wobec dostawcy: strona Ma konta Rozrachunki z dostawcami.

Ewidencja księgowa różnic kursowych

Po drugie trzeba zaksięgować rozliczenie zakupu telefonu. Tu są dwa sposoby postępowania:

a) gdy jest zaliczany do środków trwałych (przyjęcie środka trwałego do używania na podstawie dowodu OT): strona Wn konta Środki trwałe, strona Ma konta Rozliczenie zakupu,

b) gdy jest ujmowany w ciężar kosztów w momencie przekazania do używania (na podstawie dokumentu PK – polecenie księgowania): strona Wn konta Zużycie materiałów i energii, strona Ma konta Rozliczenie zakupu.

I na końcu trzeba pamiętać o sposobie ujęcia zapłaty raty za telefon według harmonogramu: strona Wn konta Rozrachunki z dostawcami, strona Ma konta Rachunek bieżący.

Dla celów podatkowych wydatek na zakup telefonu o wartości początkowej 1300 zł netto jednostka może zaliczyć bezpośrednio w koszty w momencie oddania go do używania. Warunkiem koniecznym uznania za środek trwały podlegający amortyzacji jest posiadanie prawa własności. Jeżeli przy sprzedaży nie zastrzeżono prawa do własności od uiszczenia ostatniej raty, to kupujący nabywa prawo do tej rzeczy w momencie jego zakupu.

Na rok

Jednostka zakupiła na raty telefon komórkowy o wartości 1599 zł brutto. Płatność została rozłożona na 13 równych rat. Jednostka uregulowała pierwszą ratę w wysokości 123 zł brutto. Następne raty będą płatne wraz z rachunkiem za usługi telefoniczne przez 12 miesięcy.

Jednostka zalicza składniki majątku o niskiej jednostkowej wartości (do kwoty 3500 zł) w ciężar kosztów zużycia materiałów w momencie oddania do używania. Ewidencję kosztów prowadzi na kontach zespołu 4.

infoRgrafika

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

Objaśnienia:

1. F–ra za zakup telefonu:

a) kwota brutto 1599 zł: strona Ma konta Rozrachunki z dostawcami,

b) kwota netto 1300 zł: strona Wn konta Rozliczenie zakupu,

c) kwota VAT 299 zł: strona Wn konta VAT naliczony,

2. PK – przyjęcie telefonu do użytkowania kwota 1300 zł: strona Wn konta Zużycie materiałów i energii, strona Ma konta Rozliczenie zakupu;

3. WB – zapłata pierwszej raty kwota 123 zł: strona Wn konta Rozrachunki z dostawcami oraz strona Ma konta Rachunek bankowy.

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA