REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować przekazanie wyrobów na własne potrzeby jednostki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ewidencjonować przekazanie wyrobów na własne potrzeby jednostki
Jak ewidencjonować przekazanie wyrobów na własne potrzeby jednostki
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W spółce dokonano przesunięcia część wyrobów gotowych, przeznaczając je na własne potrzeby jednostki. Jak powinno prawidłowo wyglądać księgowanie, jeżeli sporządzany jest porównawczy rachunek zysków i strat?

Spółka wytwarzająca wyroby gotowe może część tych wyrobów przeznaczyć na własne potrzeby. Wyroby gotowe mogą być przeznaczone do:

REKLAMA

REKLAMA

● zużycia w różnych komórkach spółki jako materiały,

● użytkowania jako środki trwałe.

Jak zaliczać zakupione składniki majątku do środków trwałych

REKLAMA

Jednak w celu prawidłowego wykazania wysokości przychodów i kosztów związanych z prowadzoną działalnością spółka musi powyższe operacje potraktować jak sprzedaż. Sprzedającym i kupującym jest sama spółka. Jest to szczególne istotne w przypadku sporządzania rachunku wyników metodą porównawczą. Dla prawidłowego rozliczenia kosztów i przychodów służą odpowiednio następujące konta:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● „Obroty wewnętrzne”,

● „Koszty obrotów wewnętrznych”.

Powyższe konta mogą być również użyte w razie stosowania w rachunku zysków i strat w wariancie porównawczym dla dodatkowej kontroli wysokości kosztów i przychodów.

W wariancie porównawczym konta obrotów wewnętrznych służą przede wszystkim do kontroli i zamknięcia kręgu kosztów w jednostce.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

W szczególności na kontach obrotów wewnętrznych księguje się:

● przekazanie własnych wyrobów gotowych do własnych sklepów,

● przekazanie własnych wyrobów jako aport do innej spółki,

świadczenia wykonane przez wydziały pomocnicze na rzecz budowy środków trwałych,

● świadczenia wykonane przez wydziały pomocnicze w związku z wytworzeniem materiałów, narzędzi, opakowań,

● aktywowanie w bilansie kosztów prac rozwojowych zakończonych pozytywnym efektem,

● ujawnienie niedoboru własnych wyrobów gotowych,

● przekazanie własnych wyrobów gotowych do użytkowania w jednostce jako środki trwałe.

Na koniec roku obrotowego saldo konta 790 „Obroty wewnętrzne” przenoszone jest na konto „Wynik finansowy”. Równolegle konto 791 „Koszt obrotów wewnętrznych” przenosi się w ciężar konta 490 „Rozliczenie kosztów” w celu domknięcia kręgu kosztów i prawidłowego ustalenia wyniku finansowego. Zamknięcie kręgu kosztów pozwala w prawidłowy sposób ustalić zmianę stanu produktów, która koryguje koszty wykazane w rachunku zysków i strat w wariancie porównawczym.

Jeżeli spółka nie prowadzi konta 490 „Rozliczenie kosztów”, to saldo konta 791 przenosi bezpośrednio na konto 860 „Wynik finansowy”. ©?

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe


PRZYKŁAD

W magazynie

Spółka prowadzi różnorodną działalność gospodarczą. Produkuje m.in. na jednym wydziale meble, a na drugim różne elementy oświetlenia. W magazynie wyrobów gotowych magazynowane są m.in. szafy oraz świetlówki. W wyniku analizy potrzeb w spółce stwierdzono potrzebę przesunięcia części wyrobów gotowych: szafy zostaną przyjęte do działu administracyjnego jako środki trwałe, a świetlówki zostaną przekazane do działu gospodarczego jako materiał oświetleniowy. Spółka sporządza porównawczy rachunek zysków i strat.

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Stan początkowy wyrobów gotowych w magazynie wynosi 750 000 zł.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. OT – przyjęcie szaf jako środki trwałe, wprowadzenie do ewidencji środków trwałych – 5 szaf po 5000 zł (każda wg kosztu wytworzenia) kwota 25 000 zł;

2. PK – przeksięgowanie wartości wyrobów gotowych przekazanych na środki trwałe – 25 000 zł;

3. RW – przekazanie z magazynu wyrobów gotowych świetlówek bezpośrednio do zużycia w dziale gospodarczym – 5000 zł;

4. PK - przeksięgowanie wartości wyrobów gotowych przekazanych jako materiały eksploatacyjne – 5000 zł;

5. Przeniesienie kosztów rodzajowych na koszty ogólnozakładowe – 5000 zł;

6. Ustalenie wyniku finansowego:

a) przeniesienie obrotów wewnętrznych;

b) przeniesienie kosztów rodzajowych;

c) przeniesienie kosztów obrotów wewnętrznych;

d) przeniesienie kosztów zarządu;

e) przeniesienie zmiany stanu produktów.

W przykładzie spółka poniosła stratę w wysokości 5000 zł. ©?

Gabriela Borek

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Art. 47 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA