REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu
Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W związku z zakupem materiałów spółka musi ponosić coraz większe koszty ich transportu i ubezpieczenia. W jaki sposób prawidłowo ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu tych materiałów?

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o rachunkowości w art. 34 ust. 1 ustala zasady wyceny materiałów. Spółka może wyceniać:

1) materiały i towary - w cenach zakupu,

2) produkty w toku produkcji - w wysokości bezpośrednich kosztów wytworzenia lub tylko materiałów bezpośrednich bądź nie wyceniać ich w ogóle

- jeżeli nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego jednostki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na dzień bilansowy spółka rzeczowe składniki aktywów obrotowych wycenia według cen nabycia lub kosztów wytworzenia nie wyższych od cen ich sprzedaży netto na dzień bilansowy.

Jeżeli w związku z zakupem materiałów spółka ponosi koszty zakupu, to w polityce rachunkowości musi określić zasady ich rozliczenia. Koszty zakupu obejmują w szczególności:

● koszty przewozów, przewoźników, spedytorów,

koszty składowania, załadunku, przeładunku i wyładunku,

wynagrodzenie i obciążenia pracodawcy wypłacane w związku z czynnościami transportowania materiałów,

koszty opakowań,

● koszty ubezpieczenia materiałów,

● inne koszty związane z transportem.

Jak ewidencjonować przekazanie wyrobów na własne potrzeby jednostki

Zasady ewidencji i rozliczenia kosztów zakupu zdeterminowane są przyjętymi rozwiązaniami w zakresie wyceny materiałów i ich zużycia (rozchodów). W zależności od tego, które rozwiązanie wybierze spółka w polityce rachunkowości, różne będą sposoby rozliczenia kosztów zakupu. Ustawa o rachunkowości zawiera stosowne rozwiązania, a mianowicie:

● zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 6 materiały wycenia się nie rzadziej niż na dzień bilansowy – według cen nabycia – oznacza to, że przypadające na zakupione materiały koszty zakupu rozliczane są równomiernie na stan końcowy materiałów oraz na ich zużycie lub sprzedaż,

● zgodnie z art. 34 ust. 1 pkt 1 dopuszcza uproszczone zasady wyceny, pozwalając na dokonanie wyceny zapasów materiałów według cen zakupu (zamiast cen nabycia) – jeżeli nie zniekształca to aktywów oraz wyniku finansowego – oznacza to, że spółka rezygnuje z aktywowania odpowiedniej części kosztów zakupu w wartości zapasu nabytych materiałów i rozlicza koszty zakupu w całości na zużyte materiały.

Spółka musi więc określić sposób rozliczania kosztów zakupu. W przypadku rozwiązania zgodnego z art. 34 u.r. do ewidencji kosztów zakupu stosuje się konto 520 Koszty zakupu. Na koncie 520 ewidencjonuje się całe poniesione w okresie sprawozdawczym koszty zakupu, a następnie dokonuje się rozliczenia wprost w ciężar kosztów, na których ujęto zużyte materiały.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

REKLAMA

Innym rozwiązaniem będzie, zgodnie z art. 28 u.r., zwiększenie bezpośrednio o poniesione koszty zakupu wartości zakupionych materiałów i zaewidencjonowanie ich w cenach nabycia. Wydanie materiałów do zużycia będzie więc dokonywane w cenie nabycia.

Również zgodnie z art. 28 u.r. spółka może całość poniesionych kosztów zakupu ująć na koncie 640 Rozliczenie międzyokresowe kosztów, w analityce konto Rozliczenie kosztów zakupu, a następnie sukcesywnie odnosić je w ciężar odpowiednich kosztów zespołu 5.

Reasumując, przy wyborze ewidencji materiałów w rzeczywistych cenach zakupu, spółka musi więc wybrać sposób rozliczenia kosztów zakupu, tj.:

● jednorazowo – w miesiącu poniesienia,

● stopniowo, za pośrednictwem konta 640. ©?

Nabyte usługi hostingowe - ewidencja księgowa, rozliczenie VAT

PRZYKŁAD

Materiały

Spółka nabywa materiały, które zużywa do produkcji wyrobów gotowych. Część zbędnych materiałów (na skutek zmiany zamówienia przez odbiorcę) spółka sprzedaje. Materiały wycenia:

Wariant 1 - w cenie zakupu – koszty zakupu jako nieistotne odnosi w ciężar kosztów zespołu 5 w miesiącu poniesienia;

Wariant 2 – w cenie nabycia – do wartości zakupionych materiałów w cenie zakupu dolicza koszty zakupu;

Wariant 3 – w cenie nabycia – koszty zakupu ewidencjonuje do rozliczenia w czasie i sukcesywnie rozlicza na rozchód materiałów.

Wariant 1

- w cenie zakupu – koszty zakupu jako nieistotne odnosi w ciężar kosztów zespołu 5 w miesiącu poniesienia

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Faktura za zakupione materiały:

a) netto – 200 000 zł (10 000 szt. x 20 zł/szt.);

b) VAT – 46 000 zł;

c) brutto – 246 000 zł;

2. Faktura za transport zakupionych materiałów:

a) netto – 20 000 zł;

b) VAT – 4600 zł;

c) brutto – 24 600 zł;

3. PZ – przyjęcie materiałów do magazynu - w cenie zakupu – 200 000 zł;


4. Przeniesienie kosztów zakupu – 20 000 zł;

a) Przeniesienie do rozliczenia – 20 000 zł;

5. Wydanie materiałów do zużycia:

a) w produkcji - 80 000 zł (4000 szt. x 20 zł/szt.);

b) w działalności pomocniczej – 20 000 zł (1000 szt. x 20zł/szt.);

6. WZ - wydanie sprzedanych materiałów – 25 000 zł (1250 szt. x 20zł/szt.);

7. Faktura za sprzedane materiały:

a) netto – 30 000 zł;

b) VAT – 6900 zł;

c) brutto – 36 900 zł;

8. Rozliczenie kosztów zakupu w całości w ciężar kosztów okresu:

WN kz = (KZp + KZm) / (?Mri)

WN kz = 20 000 zł / (125 000 zł) = 0,16

KZ zm = WN kz x Mri

a) KZ produkcja = 80 000 x 0,16 = 12 800 zł

b) KZ działalność pomocnicza = 20 000 zł x 0,16 = 3200 zł

c) KZ sprzedane materiały = 25 000 zł x 0,16 =4000 zł

Wartość materiałów wykazana w bilansie zamknięcia wynosi 75 000 zł. Wszystkie koszty zakupu zostały rozliczone w bieżącym okresie. ©?

Wariant 2

– w cenie nabycia – do wartości zakupionych materiałów w cenie zakupu dolicza koszty zakupu

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Faktura za zakupione materiały:

a) netto – 200 000 zł (10 000 szt. x 20 zł/szt.);

b) VAT – 46 000 zł;

c) brutto – 246 000 zł;

2. Faktura za transport zakupionych materiałów:

a) netto – 20 000 zł;

b) VAT – 4600 zł;

c) brutto – 24 600 zł;

3. PZ – przyjęcie materiałów do magazynu - w cenie nabycia – 220 000 zł;

4. Wydanie materiałów do zużycia:

a) w produkcji - 88 000 zł (4000 szt. x 22 zł/szt.);

b) w działalności pomocniczej – 22 000 zł (1000 szt. x 22 zł/szt.);

5. WZ - wydanie sprzedanych materiałów – 27 500 zł (1250 szt. x 22 zł/szt.);

6. Faktura za sprzedane materiały:

a) netto – 30 000 zł;

b) VAT – 6900 zł;

c) brutto – 36 900 zł.

Wartość materiałów wykazana w bilansie zamknięcia wynosi 82 500 zł. Koszty zakupu zwiększyły wartość materiałów wykazanych w bilansie. ©?

Ewidencja księgowa prokury

Wariant 3

– w cenie nabycia – koszty zakupu ewidencjonuje do rozliczenia w czasie i sukcesywnie rozlicza na rozchód materiałów

infoRgrafika

infoRgrafika

Operacje gospodarcze:

1. Faktura za zakupione materiały:

a) netto – 200 000 zł (10 000 szt. x 20 zł/szt.);

b) VAT – 46 000 zł;

c) brutto – 246 000 zł;

2. Faktura za transport zakupionych materiałów:

a) netto – 20 000 zł;

b) VAT – 4 600 zł;

c) brutto – 24 600 zł;

3. PZ – przyjęcie materiałów do magazynu - w cenie zakupu – 200 000 zł;

4. Przeniesienie kosztów zakupu - 20 000 zł;

a) przeniesienie do rozliczenia – 20 000 zł;

5. Wydanie materiałów do zużycia:

a) w produkcji - 80 000 zł (4000 szt. x 20 zł/szt.);

b) w działalności pomocniczej – 20 000 zł (1000 szt. x 20 zł/szt.);

6. WZ - wydanie sprzedanych materiałów – 25 000 zł (1250 szt. x 20 zł/szt.);

Ustalanie i ewidencja księgowa świadczenia urlopowego

7. Faktura za sprzedane materiały:

a) netto – 30 000 zł;

b) VAT – 6900 zł;

c) brutto – 36 900 zł;

8. Rozliczenie kosztów zakupu w całości w ciężar kosztów okresu:

WN kz = (KZp + KZm) / (?Mri)

WN kz = 20 000 / (75 000+125 000) = 0,10

KZ zm = WN kz x Mri

d) KZ produkcja = 80 000 x 0,10 = 8000

e) KZ działalność pomocnicza = 20 000 x 0,10 = 2000

f) KZ sprzedane materiały = 25 000 x 0,10 = 2500

Wartość materiałów wykazana w bilansie zamknięcia wynosi 82 500 zł. Koszty zakupu zostaną rozliczone w czasie sukcesywnie do rozchodu. ©?

Gabriela Borek

 specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Art. 34 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA