REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu
Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W związku z zakupem materiałów spółka musi ponosić coraz większe koszty ich transportu i ubezpieczenia. W jaki sposób prawidłowo ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu tych materiałów?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o rachunkowości w art. 34 ust. 1 ustala zasady wyceny materiałów. Spółka może wyceniać:

1) materiały i towary - w cenach zakupu,

2) produkty w toku produkcji - w wysokości bezpośrednich kosztów wytworzenia lub tylko materiałów bezpośrednich bądź nie wyceniać ich w ogóle

REKLAMA

- jeżeli nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego jednostki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na dzień bilansowy spółka rzeczowe składniki aktywów obrotowych wycenia według cen nabycia lub kosztów wytworzenia nie wyższych od cen ich sprzedaży netto na dzień bilansowy.

Jeżeli w związku z zakupem materiałów spółka ponosi koszty zakupu, to w polityce rachunkowości musi określić zasady ich rozliczenia. Koszty zakupu obejmują w szczególności:

● koszty przewozów, przewoźników, spedytorów,

● koszty składowania, załadunku, przeładunku i wyładunku,

● wynagrodzenie i obciążenia pracodawcy wypłacane w związku z czynnościami transportowania materiałów,

● koszty opakowań,

koszty ubezpieczenia materiałów,

● inne koszty związane z transportem.

Jak ewidencjonować przekazanie wyrobów na własne potrzeby jednostki

Zasady ewidencji i rozliczenia kosztów zakupu zdeterminowane są przyjętymi rozwiązaniami w zakresie wyceny materiałów i ich zużycia (rozchodów). W zależności od tego, które rozwiązanie wybierze spółka w polityce rachunkowości, różne będą sposoby rozliczenia kosztów zakupu. Ustawa o rachunkowości zawiera stosowne rozwiązania, a mianowicie:

● zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 6 materiały wycenia się nie rzadziej niż na dzień bilansowy – według cen nabycia – oznacza to, że przypadające na zakupione materiały koszty zakupu rozliczane są równomiernie na stan końcowy materiałów oraz na ich zużycie lub sprzedaż,

● zgodnie z art. 34 ust. 1 pkt 1 dopuszcza uproszczone zasady wyceny, pozwalając na dokonanie wyceny zapasów materiałów według cen zakupu (zamiast cen nabycia) – jeżeli nie zniekształca to aktywów oraz wyniku finansowego – oznacza to, że spółka rezygnuje z aktywowania odpowiedniej części kosztów zakupu w wartości zapasu nabytych materiałów i rozlicza koszty zakupu w całości na zużyte materiały.

Spółka musi więc określić sposób rozliczania kosztów zakupu. W przypadku rozwiązania zgodnego z art. 34 u.r. do ewidencji kosztów zakupu stosuje się konto 520 Koszty zakupu. Na koncie 520 ewidencjonuje się całe poniesione w okresie sprawozdawczym koszty zakupu, a następnie dokonuje się rozliczenia wprost w ciężar kosztów, na których ujęto zużyte materiały.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Innym rozwiązaniem będzie, zgodnie z art. 28 u.r., zwiększenie bezpośrednio o poniesione koszty zakupu wartości zakupionych materiałów i zaewidencjonowanie ich w cenach nabycia. Wydanie materiałów do zużycia będzie więc dokonywane w cenie nabycia.

Również zgodnie z art. 28 u.r. spółka może całość poniesionych kosztów zakupu ująć na koncie 640 Rozliczenie międzyokresowe kosztów, w analityce konto Rozliczenie kosztów zakupu, a następnie sukcesywnie odnosić je w ciężar odpowiednich kosztów zespołu 5.

Reasumując, przy wyborze ewidencji materiałów w rzeczywistych cenach zakupu, spółka musi więc wybrać sposób rozliczenia kosztów zakupu, tj.:

● jednorazowo – w miesiącu poniesienia,

● stopniowo, za pośrednictwem konta 640. ©?

Nabyte usługi hostingowe - ewidencja księgowa, rozliczenie VAT

PRZYKŁAD

Materiały

Spółka nabywa materiały, które zużywa do produkcji wyrobów gotowych. Część zbędnych materiałów (na skutek zmiany zamówienia przez odbiorcę) spółka sprzedaje. Materiały wycenia:

Wariant 1 - w cenie zakupu – koszty zakupu jako nieistotne odnosi w ciężar kosztów zespołu 5 w miesiącu poniesienia;

Wariant 2 – w cenie nabycia – do wartości zakupionych materiałów w cenie zakupu dolicza koszty zakupu;

Wariant 3 – w cenie nabycia – koszty zakupu ewidencjonuje do rozliczenia w czasie i sukcesywnie rozlicza na rozchód materiałów.

Wariant 1

- w cenie zakupu – koszty zakupu jako nieistotne odnosi w ciężar kosztów zespołu 5 w miesiącu poniesienia

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Faktura za zakupione materiały:

a) netto – 200 000 zł (10 000 szt. x 20 zł/szt.);

b) VAT – 46 000 zł;

c) brutto – 246 000 zł;

2. Faktura za transport zakupionych materiałów:

a) netto – 20 000 zł;

b) VAT – 4600 zł;

c) brutto – 24 600 zł;

3. PZ – przyjęcie materiałów do magazynu - w cenie zakupu – 200 000 zł;


4. Przeniesienie kosztów zakupu – 20 000 zł;

a) Przeniesienie do rozliczenia – 20 000 zł;

5. Wydanie materiałów do zużycia:

a) w produkcji - 80 000 zł (4000 szt. x 20 zł/szt.);

b) w działalności pomocniczej – 20 000 zł (1000 szt. x 20zł/szt.);

6. WZ - wydanie sprzedanych materiałów – 25 000 zł (1250 szt. x 20zł/szt.);

7. Faktura za sprzedane materiały:

a) netto – 30 000 zł;

b) VAT – 6900 zł;

c) brutto – 36 900 zł;

8. Rozliczenie kosztów zakupu w całości w ciężar kosztów okresu:

WN kz = (KZp + KZm) / (?Mri)

WN kz = 20 000 zł / (125 000 zł) = 0,16

KZ zm = WN kz x Mri

a) KZ produkcja = 80 000 x 0,16 = 12 800 zł

b) KZ działalność pomocnicza = 20 000 zł x 0,16 = 3200 zł

c) KZ sprzedane materiały = 25 000 zł x 0,16 =4000 zł

Wartość materiałów wykazana w bilansie zamknięcia wynosi 75 000 zł. Wszystkie koszty zakupu zostały rozliczone w bieżącym okresie. ©?

Wariant 2

– w cenie nabycia – do wartości zakupionych materiałów w cenie zakupu dolicza koszty zakupu

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Faktura za zakupione materiały:

a) netto – 200 000 zł (10 000 szt. x 20 zł/szt.);

b) VAT – 46 000 zł;

c) brutto – 246 000 zł;

2. Faktura za transport zakupionych materiałów:

a) netto – 20 000 zł;

b) VAT – 4600 zł;

c) brutto – 24 600 zł;

3. PZ – przyjęcie materiałów do magazynu - w cenie nabycia – 220 000 zł;

4. Wydanie materiałów do zużycia:

a) w produkcji - 88 000 zł (4000 szt. x 22 zł/szt.);

b) w działalności pomocniczej – 22 000 zł (1000 szt. x 22 zł/szt.);

5. WZ - wydanie sprzedanych materiałów – 27 500 zł (1250 szt. x 22 zł/szt.);

6. Faktura za sprzedane materiały:

a) netto – 30 000 zł;

b) VAT – 6900 zł;

c) brutto – 36 900 zł.

Wartość materiałów wykazana w bilansie zamknięcia wynosi 82 500 zł. Koszty zakupu zwiększyły wartość materiałów wykazanych w bilansie. ©?

Ewidencja księgowa prokury

Wariant 3

– w cenie nabycia – koszty zakupu ewidencjonuje do rozliczenia w czasie i sukcesywnie rozlicza na rozchód materiałów

infoRgrafika

infoRgrafika

Operacje gospodarcze:

1. Faktura za zakupione materiały:

a) netto – 200 000 zł (10 000 szt. x 20 zł/szt.);

b) VAT – 46 000 zł;

c) brutto – 246 000 zł;

2. Faktura za transport zakupionych materiałów:

a) netto – 20 000 zł;

b) VAT – 4 600 zł;

c) brutto – 24 600 zł;

3. PZ – przyjęcie materiałów do magazynu - w cenie zakupu – 200 000 zł;

4. Przeniesienie kosztów zakupu - 20 000 zł;

a) przeniesienie do rozliczenia – 20 000 zł;

5. Wydanie materiałów do zużycia:

a) w produkcji - 80 000 zł (4000 szt. x 20 zł/szt.);

b) w działalności pomocniczej – 20 000 zł (1000 szt. x 20 zł/szt.);

6. WZ - wydanie sprzedanych materiałów – 25 000 zł (1250 szt. x 20 zł/szt.);

Ustalanie i ewidencja księgowa świadczenia urlopowego

7. Faktura za sprzedane materiały:

a) netto – 30 000 zł;

b) VAT – 6900 zł;

c) brutto – 36 900 zł;

8. Rozliczenie kosztów zakupu w całości w ciężar kosztów okresu:

WN kz = (KZp + KZm) / (?Mri)

WN kz = 20 000 / (75 000+125 000) = 0,10

KZ zm = WN kz x Mri

d) KZ produkcja = 80 000 x 0,10 = 8000

e) KZ działalność pomocnicza = 20 000 x 0,10 = 2000

f) KZ sprzedane materiały = 25 000 x 0,10 = 2500

Wartość materiałów wykazana w bilansie zamknięcia wynosi 82 500 zł. Koszty zakupu zostaną rozliczone w czasie sukcesywnie do rozchodu. ©?

Gabriela Borek

 specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Art. 34 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA