REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgi rachunkowe też dla jednoosobowych firm

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółki kapitałowe w zakresie prowadzonej ewidencji nie mają wyboru – prowadzą księgi rachunkowe. W przypadku innych przedsiębiorców forma prowadzonej ewidencji operacji gospodarczych, podlegających opodatkowaniu zależy od ich preferencji.

 

REKLAMA


Jednak w przypadku, gdy przychody uzyskane w ciągu roku podatkowego wyniosą co najmniej równowartość 1 200 000 euro, koniecznym będzie prowadzenie pełnej księgowości.

Prowadzenie działalności gospodarczej, w zależności od rodzaju wybranej formy opodatkowania, wymaga od podatnika prowadzenia ewidencji zdarzeń gospodarczych, mających wpływ na wysokość podatku dochodowego. Zasadniczo w tym celu stosuje się dwa rodzaje rejestrów - mianowicie podatkową księgę przychodów i rozchodów, czyli tak zwaną uproszczoną księgowość oraz pełną księgowość na podstawie ksiąg rachunkowych.

W przypadku osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz spółdzielni socjalnych, należy prowadzić księgi rachunkowe, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro (5 293 440 zł
w 2011 roku dla roku 2012).


Forma opodatkowania może wpłynąć na decyzję o ewidencji


Wybór formy opodatkowania to istotny punkt w trakcie zakładania działalności gospodarczej Rozpoczynający działalność gospodarczą  podatnicy, poza złożeniem odpowiedniego wniosku o wpis do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej (formularz CEIDG-1 ), obowiązani są do wyboru formy opodatkowania, zgodnie z którą będą rozliczać się z organem podatkowym z tytułu podatku dochodowego. Należy przy tym pamiętać, że do dyspozycji mają aż 4 różne metody, różniące się stopniem trudności w zakresie prowadzenia ewidencji operacji gospodarczych podlegających opodatkowaniu. Należą do nich:

- Opodatkowanie na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej (18%, 32%)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Opodatkowanie według jednolitej stawki podatku (19%)

- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

- Karta podatkowa

Wybór właściwej dla podatnika formy ustalania wartości zobowiązania względem fiskusa jest bardzo istotny, gdyż wpływa on na wysokość przyszłego podatku, jak również na rodzaj i zakres prowadzonych ewidencji księgowych.

Przy wyborze jednej z dwóch pierwszych form opodatkowania podatkiem obciążony jest dochód, to znaczy różnica pomiędzy faktycznie uzyskanym przychodem, a kosztami jego uzyskania dlatego też koniecznym jest prowadzenie ewidencji zdarzeń gospodarczych, ujmującej zarówno przychody, jak i koszty, w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub też bardziej zaawansowanej formy, to znaczy ksiąg rachunkowych.

 

Kolejna forma opodatkowania, to znaczy ryczał od przychodów ewidencjonowanych wymaga od przedsiębiorcy prowadzenia ewidencji przychodów, co stanowi istotne uproszczenie. Przy opodatkowaniu w formie ryczałtu podatek odprowadzany jest jedynie od przychodów, natomiast w przypadku karty podatkowej wartość podatku ustalona jest na podstawie decyzji naczelnika urzędu skarbowego. Można zatem stwierdzić, że potrzeba prowadzenia pełnej księgowości może wynikać z zastosowania opodatkowania na zasadach ogólnych lub też podatku liniowego. 


Do 1 200 000 euro wybór rodzaju ewidencji zależy od preferencji przedsiębiorcy

REKLAMA


Wybór metody ewidencjonowania operacji podlegających opodatkowaniu zależy od preferencji przedsiębiorcy (do limitu 1 200 000 euro), jak również od wybranej formy opodatkowania. Podatkowa księga przychodów i rozchodów to niewątpliwie łatwiejsze rozwiązanie, służące głównie celom podatkowym. Wynika to bezpośrednio z faktu, iż jest ona prowadzona w systemie księgowości pojedynczej, polegającej na rejestracji przychodów ze sprzedaży, zakupów towarów lub materiałów oraz wydatków, zapisywanych pojedynczo w księdze po dokonaniu transakcji. W przeciwieństwie do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, księgi rachunkowe, prowadzone w ramach tak zwanej pełnej księgowości, dają pełniejszy obraz sytuacji gospodarczej jednostki, co wynika z faktu, iż są prowadzone na podstawie dowodów księgowych, ujmując zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym.

Pomimo, iż prostszą formą ewidencji księgowej jest podatkowa księga przychodów i rozchodów, jednakże podatnik może zdecydować się na rozwiązanie bardziej zaawansowane, dostarczające wszelkie niezbędne informacje rachunkowo-księgowe w postaci sprawozdania finansowego. Istotnym jest również, aby podkreślić, że w przypadku, gdy suma przychodów uzyskanych w poprzednim roku podatkowym wyniosą co najmniej równowartość kwoty 1 200 000, obowiązkowo należy założyć pełną księgowość. Jednak zmiana ta nie będzie obowiązywać ciągle. Podatnik będzie mógł wrócić do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów już w kolejnym roku podatkowym, pod warunkiem, że przychody w roku poprzedzającym nie przekroczą wskazanego limitu.

Do wyliczenia limitu uwzględnia się przychody netto, czyli bez uwzględniania podatku VAT, jeśli przedsiębiorca jest jednocześnie podatnikiem tego podatku.

Jak już zostało wspomniane, wybór metody stosowanej do ewidencji zdarzeń gospodarczych z zasady zależy od preferencji przedsiębiorcy. Wynika to wprost  z przepisów ustawy o rachunkowości, zgodnie z którymi osoby fizyczne mogą (ale nie muszą) stosować reżim rachunkowości określony ustawą o rachunkowości od początku następnego roku obrotowego, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro. W takim przypadku, osoby te obowiązane są do zawiadomienia o tym naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym, przed  rozpoczęciem roku obrotowego. W związku z tym, że prawo nie narzuca na podatnika sprecyzowanej formy zawiadomienia, zwykło się przyjmować, że koniecznym jest jedynie powiadomienie  właściwego organu podatkowego o rozpoczęciu prowadzenia ksiąg i stosowaniu przepisów ustawy o rachunkowości.

Elżbieta Węcławik, Dorota Kępka, Tax Care

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA